Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Falketind 62 eller Fischer E109


PlaasterLars

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har et par gamle Åsnes Rago-fjellski i lengde 205 cm som fungerer flott til lange og slake turer, men som jeg synes kommer litt kort i unnabakkene (i likhet med teknikken til undertegnede). Jeg synes de er litt for tunge å svinge, de vil helst rett fram. Derfor vurderer jeg å kjøpe et nytt par ski som er morsommere å kjøre i kupert terreng, mindre toppturer og i kronglete skog. Selvsagt utenfor løypene. Vanlige rando-ski har jeg, så vil bruke de nye skiene med BC og lærstøvler.

Jeg er 183 høy og veier ca. 75 kg i stillongsen. Jeg har researchet litt og valget så langt står mellom Åsnes Falketind (180 cm?) eller Fischer E109 (190 cm?). Kanskje også Åsnes Ingstad... (195 cm?). Jeg ønsker en ski som skiller seg fra Rago-skien, jeg trenger ikke to par ski som fungerer til det samme. Falketind er vel hakket mer topptur-rettet enn Fischer-skien? Noen tips til hvilke årsmodeller av skia jeg bør sikte meg inn på?

Er det noen som har noen tips eller preferanser som kan hjelpe meg med valget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Rago, Nansen, Falketind 68 og Randonee-ski (K2 Coomback).

Til rene viddeturer er Rago med BC flotte, men de er ikke noe bra nedover.

Nansen er litt bedre nedover med BC, litt tregere enn rago å gå med, men fungerer også på vidden. Kan brukes som vanlige fjellski. Dvs. jeg kommer meg ned på det meste av føre uten å ta av skiene, men det er ikke elegant på noen måte.

Falketind 68 er utstyrt med Voile Switchback og Scarpa T4. Disse er helt super til bratte fjellskiturer, og kjøre telemark med i preparerte løyper. Men på vanskelig føre, gjennomslagsføre, kommer de til kort. Er føret bra (myk snø eller hard føre man ikke slår igjennom) er det også gode toppturski! Lette og fine å gå med, biter mye bedre enn falktetind på vei opp på bratt føre, og hælløftere er godt. (Jeg får alltid gnagsår av T4).

K2 Coomback med Dynafit radical ST er veldig tunge å gå med, men gode å gå med. Nedover er det som å kjøre stridsvogn, dvs. at føret spiller ingen rolle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlaasterLars skrev (1 time siden):

(i likhet med teknikken til undertegnede).

En åpenbaring gikk opp for meg når jeg kjørte fremre fot frem, ikke bakre fot bak og la noe av vekta på tåballene bak. Ikke la tåballene løfte seg. Kombinert med forholdsvis nær, men dynamsik fotstilling (tå mot hel), kan jeg kjøre slik som denne videoen på youtube, med Nansen og Fischer BCX5 støvler.  Jeg ville gått for E109 eller Ingstad av de du nevnte. Tror større ski trives best med 75mm. Hvilke sko har du. Hadde alfa skarvet, men de var aaalt for myke i sålen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

En åpenbaring gikk opp for meg når jeg kjørte fremre fot frem, ikke bakre fot bak og la noe av vekta på tåballene bak. Ikke la tåballene løfte seg. Kombinert med forholdsvis nær, men dynamsik fotstilling (tå mot hel), kan jeg kjøre slik som denne videoen på youtube, med Nansen og Fischer BCX5 støvler.  Jeg ville gått for E109 eller Ingstad av de du nevnte. Tror større ski trives best med 75mm. Hvilke sko har du. Hadde alfa skarvet, men de var aaalt for myke i sålen. 

Han i videoen kjører på perfekt føre. Klarer du det samme på skareføre eller vindpakket snø med så lette ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlaasterLars skrev (7 minutter siden):

Gode teknikk-tips der! Jeg har Crispi Svartisen BC. Hvorfor ville du ikke valgt Falketind?

Ikke legg for mye tyngde i den anbefalingen. Men de er vel breiere enn Ingstad, og slik jeg har forstått det er det ved bredder over Ingstad/E109 man sliter litt med å få nok trykk på kanten med BC? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.