Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse Island


Anbefalte innlegg

Hei, jeg planlegger å skulle gå Island på tvers den kommende sommeren, så fremst covid situasjonen tillater det. Søker kunnskap og tips her på forumet! :) 

Planen er å gå fra fra Raufarhafnarhreppur til Vik i myrdal. Turen vil være ca 600km i lengde, planlegger å gå rundt 25km hver dag. Noen av dere som har gjort samme turen? Eller som har vært rundt om på Island, som kan si litt om terrenget/erfaringer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sinje skrev (20 timer siden):

Jeg gikk turen du beskriver i 2016. Veldig fin tur og du har mye å glede deg til :) Om du har noe konkrete tips hjelper jeg gjerne til.

Hei, Sindre! Snakket med deg på Instagram for noen uker siden, morsomt at jeg traff deg på forumet! Var tross alt du som inspirerte meg til å gjøre turen. 

Fikk en del tid på flyplassen i går kveld, så brukte tiden på å skrive ned en del spørsmål. Mesteparten av spørsmålene er direkte relatert til selve turen, mens andre er mer generelle. 

Først litt om min egen erfaring slik at du får et bilde. Er 22, vært aktiv hele livet, vært i forsvaret og trives godt ute. Lengste turen jeg har hatt (utenom forsvaret) har vært på 7 dager. Da gikk jeg rundt 20km hver dag. Dette er jo en ganske stor forskjell på den lange distansen jeg skal legge ut på. Blir jo rundt 550-600km, med lengde på 3 uker+. Har lagt inn en del trening allerede, går med sekk 2 ganger i uken. Går studie som krever mye tid, så treningen blir store deler av fritiden. Planen er å bruke ledig tid, slik som juleferien nå til å legge godt grunnlag, skal f.eks gå Flyktningeruta om noen dager. Har du noen forslag på trening? Hva ville du gjort av fysiske forberedelser for å stille best mulig? Selvfølgelig er det beste å bare komme seg ut, men med trang kalender må man bare ta til takke med det man har tid til. 

 

Så til spørsmålene: 

1. Depot

Jeg skal høyst sannsynlig gå alene, vil nok derfor være avhengig av depot. Hadde du depot? Har snakket med posttjenesten på Island og det virker ganske rett fram. 

2. Vann

Opplevde du at det var god tilgang på vann under mesteparten av turen? Vet at det er mange elver, så regner med at det bør gå greit. Men litt skeptisk til det store gruspartiet. 

3. Sekk 

Må kjøpe meg en ny sekk da den jeg har nå blir for liten i volum. Bruker nå en Arcteryx bora ar 63, veldig fornøyd med den. Må vell fort over på en 100 liter+ på denne turen. Har sett på Norrøna Recon, vet at mange er fonøyd med denne. Innspill? Må jo naturligvis teste sekker i butikk etc. 

4. Navigasjon 

Brukte du kart, eller bare GPS? Har ikke GPS, men dette er noe jeg har lyst til å kjøpe, kan evt låne av noen venner til turen. Men om jeg skulle kjøpe en GPS, har du noen anbefalinger? Har sett på Garmin sine, men er helt blank angående hva som er nødvendig for en slik tur. Nå virker jo terrenget på island ganske rett fram, så skulle jo klart meg greit med kart og kompass. 

5. Brennersystem 

Bruker per nå rødsprit system fra Trangia og er greit fornøyd med det. Vet at det ikke er det mest effektive, men det har vært greit nok for mitt behov. Der i mot på en så lang tur vil jeg nok trenge rimelig mye rødsprit for å kunne fyre 2 ganger hver dag i 3 uker. Bør jeg bare droppe rødspriten? Vurderer å gå over til multifuel system, var godt fornøyd med det i forsvaret. Nå er det riktignok det eneste jeg kjenner til, så jeg har nok en bias der. MSR - XGK EX? Er jo heller ikke dumt å kjøpe seg en multifuel brenner da rødsprit og minusgrader er dårlig stemning ut i fra hva jeg har forstått. 

6. Om man skulle havne i trøbbel 

Er det stort sett dekning over hele landet? Har skjønt at de opererer med 112 som nødnummer på Island, men det hjelper jo lite om det ikke er dekning. Satellittelefon? Selvfølgelig en god sikkerhet, men en veldig dyr en en også. Kunne evt gått i innkjøp av gps med satelittelefon. Sett på inReach Explorer+ fra Garmin. 

7. Kartlegging av terreng 

Hvordan ville du gått fram for å kartlegge terrenget? Vet du sendte meg gpx filen din, så tenker å legge den inn i google earth for å få et greit overblikk. Er dette en god løsning? 

 

Dette var det jeg hadde til nå. Vet at det er veldig mye der og du skal slippe å måtte svare på alt. Svar på det du mener er mest viktig for turen. Sekk og brenner kan jeg finne ut av selv, men om du finner tid til det, settes det pris på! Er egentlig ganske stor tilhenger av prøving og feiling, men på en så lang tur i ukjent land vil jeg ikke at noe skal gå til tilfeldighetene. 

Mvh 😄

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått tur på Island. Men kjørte rundt på Island for noen år siden. 

Vann, det er mye vann på øya. Men det er også mye svovel o.l. I vannet så det er ikke bare å drikke alt. Men være obs på alt vannet med tanke på kryssing av elver. Opplevde en elvekryssing, dvs. Forsøk på en. Hvor det var kvikksand aktig bunn pga. Vulkan sanden. 

Dekning, den er dårlig. Så in reach e.l. Er et must. Vi kommer til å ha det neste gang vi skal på tur der, selv med bil. 

GPS anbefaler jeg på generelt grunnlag, i tillegg til kart. 

Ellers så er det nå å være obs på uforutsette vulkanutbrudd og legge inn nok tid til å nyte en vanvittig spektakulær natur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (57 minutter siden):

Har ikke gått tur på Island. Men kjørte rundt på Island for noen år siden. 

Vann, det er mye vann på øya. Men det er også mye svovel o.l. I vannet så det er ikke bare å drikke alt. Men være obs på alt vannet med tanke på kryssing av elver. Opplevde en elvekryssing, dvs. Forsøk på en. Hvor det var kvikksand aktig bunn pga. Vulkan sanden. 

Dekning, den er dårlig. Så in reach e.l. Er et must. Vi kommer til å ha det neste gang vi skal på tur der, selv med bil. 

GPS anbefaler jeg på generelt grunnlag, i tillegg til kart. 

Ellers så er det nå å være obs på uforutsette vulkanutbrudd og legge inn nok tid til å nyte en vanvittig spektakulær natur. 

Takk for svar, Hammer! Elvekryssing kan være farlige greier. Dette med svovel er også interessant. Ser på den inreach 66i... Får se om jeg finner noen bra deals på finn fremover. Skal absolutt legge inn tid for å nyte naturen. Landskapet ser helt fantastisk ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellgutt1 skrev (21 timer siden):

Hei, Sindre! Snakket med deg på Instagram for noen uker siden, morsomt at jeg traff deg på forumet! Var tross alt du som inspirerte meg til å gjøre turen. 

Fikk en del tid på flyplassen i går kveld, så brukte tiden på å skrive ned en del spørsmål. Mesteparten av spørsmålene er direkte relatert til selve turen, mens andre er mer generelle. 

Først litt om min egen erfaring slik at du får et bilde. Er 22, vært aktiv hele livet, vært i forsvaret og trives godt ute. Lengste turen jeg har hatt (utenom forsvaret) har vært på 7 dager. Da gikk jeg rundt 20km hver dag. Dette er jo en ganske stor forskjell på den lange distansen jeg skal legge ut på. Blir jo rundt 550-600km, med lengde på 3 uker+. Har lagt inn en del trening allerede, går med sekk 2 ganger i uken. Går studie som krever mye tid, så treningen blir store deler av fritiden. Planen er å bruke ledig tid, slik som juleferien nå til å legge godt grunnlag, skal f.eks gå Flyktningeruta om noen dager. Har du noen forslag på trening? Hva ville du gjort av fysiske forberedelser for å stille best mulig? Selvfølgelig er det beste å bare komme seg ut, men med trang kalender må man bare ta til takke med det man har tid til. 

 

Så til spørsmålene: 

1. Depot

Jeg skal høyst sannsynlig gå alene, vil nok derfor være avhengig av depot. Hadde du depot? Har snakket med posttjenesten på Island og det virker ganske rett fram. 

2. Vann

Opplevde du at det var god tilgang på vann under mesteparten av turen? Vet at det er mange elver, så regner med at det bør gå greit. Men litt skeptisk til det store gruspartiet. 

3. Sekk 

Må kjøpe meg en ny sekk da den jeg har nå blir for liten i volum. Bruker nå en Arcteryx bora ar 63, veldig fornøyd med den. Må vell fort over på en 100 liter+ på denne turen. Har sett på Norrøna Recon, vet at mange er fonøyd med denne. Innspill? Må jo naturligvis teste sekker i butikk etc. 

4. Navigasjon 

Brukte du kart, eller bare GPS? Har ikke GPS, men dette er noe jeg har lyst til å kjøpe, kan evt låne av noen venner til turen. Men om jeg skulle kjøpe en GPS, har du noen anbefalinger? Har sett på Garmin sine, men er helt blank angående hva som er nødvendig for en slik tur. Nå virker jo terrenget på island ganske rett fram, så skulle jo klart meg greit med kart og kompass. 

5. Brennersystem 

Bruker per nå rødsprit system fra Trangia og er greit fornøyd med det. Vet at det ikke er det mest effektive, men det har vært greit nok for mitt behov. Der i mot på en så lang tur vil jeg nok trenge rimelig mye rødsprit for å kunne fyre 2 ganger hver dag i 3 uker. Bør jeg bare droppe rødspriten? Vurderer å gå over til multifuel system, var godt fornøyd med det i forsvaret. Nå er det riktignok det eneste jeg kjenner til, så jeg har nok en bias der. MSR - XGK EX? Er jo heller ikke dumt å kjøpe seg en multifuel brenner da rødsprit og minusgrader er dårlig stemning ut i fra hva jeg har forstått. 

6. Om man skulle havne i trøbbel 

Er det stort sett dekning over hele landet? Har skjønt at de opererer med 112 som nødnummer på Island, men det hjelper jo lite om det ikke er dekning. Satellittelefon? Selvfølgelig en god sikkerhet, men en veldig dyr en en også. Kunne evt gått i innkjøp av gps med satelittelefon. Sett på inReach Explorer+ fra Garmin. 

7. Kartlegging av terreng 

Hvordan ville du gått fram for å kartlegge terrenget? Vet du sendte meg gpx filen din, så tenker å legge den inn i google earth for å få et greit overblikk. Er dette en god løsning? 

 

Dette var det jeg hadde til nå. Vet at det er veldig mye der og du skal slippe å måtte svare på alt. Svar på det du mener er mest viktig for turen. Sekk og brenner kan jeg finne ut av selv, men om du finner tid til det, settes det pris på! Er egentlig ganske stor tilhenger av prøving og feiling, men på en så lang tur i ukjent land vil jeg ikke at noe skal gå til tilfeldighetene. 

Mvh 😄

 

 

Jeg bare svarer litt raskt på spørsmålene her

1. Depot

jeg hadde 1 depo på Nýidalur hytta, denne ble kjørt ut med en busstjeneste fra Reykjavik så bare å google så finner du nok mer om det. Jeg ville nok anbefalt å ha et depo på posten på Myvatn og om det eventuelt er mulig å få et til Landmannalaugar. Min erfaring er at optimalt så har du kun med mat for en uker, men jeg kan selv bære mat for 16-18 dager (da er det helt på grensen for hva som er effektivt. Så planlegg depoer litt etter hvor lang tid du planlegger å bruke.  

2. Vann

Jeg opplevde flere elver som var tørket ut til tider som egentlig var markert på kartet. Dette førte til litt utfordringer 3 ganger med litt ekstra gåing. Det som derimot reddet meg mange ganger var filtreringssystem. Jeg brukte en slags pumpe fra MSR og uten den hadde vi nok hatt mer problemer (den filtrer veldig skittent vann til å bli krystallklart) Så det vil jeg si du må ha med.

 3. Sekk 

sekk er avhengig av hvor stor plass utstyret ditt tar og hvor lenge du skal hå uten depo. Selv bruker jeg Arcteryx altra 85 på alle turer så reconpack er ikke nødvendig og vil trolig resultere i at du tar med deg unødvendig mye.

 

4. Navigasjon 

Da jeg krysset fantes det ikke turkart, brukte derfor kun GPS, men hadde med et oversiktskart over hele øyen (1:400 000 bilkart?). Nå vet jeg karttjenesten på Island er mye bedre så kanskje kart er mere aktuelt med kart nå, men jeg bruker nok selv kun gps + oversiktskart. Nå finnes det også kart på nett over øya til planlegging http://map.is/base/@577726,520442,z3,1 

 

5. Brennersystem 

Jeg endte opp med MSR XGK med vanlig bensin fordi vi ikke fikk tak i renset. Jeg vil nok på en sånn tur anbefale gass(ikke toppmontert) og dette var også greiere å skaffe når vi var der. 

6. Om man skulle havne i trøbbel 

Kjøp garmin 66i med abonnement for meldinger, det er beste løsningen og dekker det du trenger. De hjemme kan da følge turen og også mota meldinger fra deg som ofte er til stor glede. Mobildekning hadde vi forholdsvis ofte (med unntak av midten) om jeg ikke husker feil, planen var å lade med solcelle men dette funket veldig dårlig så mobilen ble ikke brukte mye. 

 

 7. Kartlegging av terreng 

se link over. Når jeg gikk turen var det eneste vi kunne se på en veldig dårlig versjon av google earth så jeg hadde faktisk ingen aning av hva som ventet og vi tok det meste på sparket. Naturen er ikke veldig vanskelig å ta seg rundt i. 

 

For å kommentere raskt på elver så ja det kan være farlig, men dette opplevde jeg som en av de enklere tingene og med forholdsvis lav risiko under hele turen. Island har også fare for utbrudd og det står noen skilt at det kan være farlig (spesielt i sør) men her vil du nok garantert på informasjon om det så ikke tenk for mye på det :),0  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinje skrev (1 time siden):

Jeg bare svarer litt raskt på spørsmålene her

1. Depot

jeg hadde 1 depo på Nýidalur hytta, denne ble kjørt ut med en busstjeneste fra Reykjavik så bare å google så finner du nok mer om det. Jeg ville nok anbefalt å ha et depo på posten på Myvatn og om det eventuelt er mulig å få et til Landmannalaugar. Min erfaring er at optimalt så har du kun med mat for en uker, men jeg kan selv bære mat for 16-18 dager (da er det helt på grensen for hva som er effektivt. Så planlegg depoer litt etter hvor lang tid du planlegger å bruke.  

2. Vann

Jeg opplevde flere elver som var tørket ut til tider som egentlig var markert på kartet. Dette førte til litt utfordringer 3 ganger med litt ekstra gåing. Det som derimot reddet meg mange ganger var filtreringssystem. Jeg brukte en slags pumpe fra MSR og uten den hadde vi nok hatt mer problemer (den filtrer veldig skittent vann til å bli krystallklart) Så det vil jeg si du må ha med.

 3. Sekk 

sekk er avhengig av hvor stor plass utstyret ditt tar og hvor lenge du skal hå uten depo. Selv bruker jeg Arcteryx altra 85 på alle turer så reconpack er ikke nødvendig og vil trolig resultere i at du tar med deg unødvendig mye.

 

4. Navigasjon 

Da jeg krysset fantes det ikke turkart, brukte derfor kun GPS, men hadde med et oversiktskart over hele øyen (1:400 000 bilkart?). Nå vet jeg karttjenesten på Island er mye bedre så kanskje kart er mere aktuelt med kart nå, men jeg bruker nok selv kun gps + oversiktskart. Nå finnes det også kart på nett over øya til planlegging http://map.is/base/@577726,520442,z3,1 

 

5. Brennersystem 

Jeg endte opp med MSR XGK med vanlig bensin fordi vi ikke fikk tak i renset. Jeg vil nok på en sånn tur anbefale gass(ikke toppmontert) og dette var også greiere å skaffe når vi var der. 

6. Om man skulle havne i trøbbel 

Kjøp garmin 66i med abonnement for meldinger, det er beste løsningen og dekker det du trenger. De hjemme kan da følge turen og også mota meldinger fra deg som ofte er til stor glede. Mobildekning hadde vi forholdsvis ofte (med unntak av midten) om jeg ikke husker feil, planen var å lade med solcelle men dette funket veldig dårlig så mobilen ble ikke brukte mye. 

 

 7. Kartlegging av terreng 

se link over. Når jeg gikk turen var det eneste vi kunne se på en veldig dårlig versjon av google earth så jeg hadde faktisk ingen aning av hva som ventet og vi tok det meste på sparket. Naturen er ikke veldig vanskelig å ta seg rundt i. 

 

For å kommentere raskt på elver så ja det kan være farlig, men dette opplevde jeg som en av de enklere tingene og med forholdsvis lav risiko under hele turen. Island har også fare for utbrudd og det står noen skilt at det kan være farlig (spesielt i sør) men her vil du nok garantert på informasjon om det så ikke tenk for mye på det :),0  

 

Takk for tipp topp svar 😄Nå har jeg mye å sette meg inn i. Kommer med oppdatering på hvordan planleggingen går fremover 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fantastisk tur. Jeg gikk den i 2019. Jeg blogget litt underveis til glede for venner og familie, så du kan jo ta en titt på den også som inspirasjon: Snartur

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

Først litt om min egen erfaring slik at du får et bilde. Er 22, vært aktiv hele livet, vært i forsvaret og trives godt ute. Lengste turen jeg har hatt (utenom forsvaret) har vært på 7 dager. Da gikk jeg rundt 20km hver dag. Dette er jo en ganske stor forskjell på den lange distansen jeg skal legge ut på. Blir jo rundt 550-600km, med lengde på 3 uker+. Har lagt inn en del trening allerede, går med sekk 2 ganger i uken. Går studie som krever mye tid, så treningen blir store deler av fritiden. Planen er å bruke ledig tid, slik som juleferien nå til å legge godt grunnlag, skal f.eks gå Flyktningeruta om noen dager. Har du noen forslag på trening? Hva ville du gjort av fysiske forberedelser for å stille best mulig? Selvfølgelig er det beste å bare komme seg ut, men med trang kalender må man bare ta til takke med det man har tid til. 

Høres ut som du har et godt utgangspunkt. Jeg trente en del styrke og gikk ganske mange turer på 25 km i forkant. Jeg fylte også opp hverdagssekken med bly, sånn at jeg skulle bli vant til å bære mye over tid. Gjennomsnittsetappene mine var på 25 km. men jeg hadde ganske mange som var helt opp til 37 også. Terrenget er i store deler lettgått.

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

1. Depot

Jeg skal høyst sannsynlig gå alene, vil nok derfor være avhengig av depot. Hadde du depot? Har snakket med posttjenesten på Island og det virker ganske rett fram. 

Jeg hadde depot i Reykjahlid (posten) og i Landmannalaugur. Det går ikke lengre noen busser til Nyidalur, så da bar jeg alt jeg trengte for 11 dager. Det skal fortsatt være mulig å sende til Dreki (ved Askja), men jeg var ikke innom der. Landmannalaugur er også tricky, for de bussene andre har brukt for å sende ting dit tar ofte ikke med pakker lengre. Men jeg møtte en som hadde klart å få et mindre busselskap til å ta det med. Tror muligens selskapet het Sterna eller noe sånt.

 

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

2. Vann

Opplevde du at det var god tilgang på vann under mesteparten av turen? Vet at det er mange elver, så regner med at det bør gå greit. Men litt skeptisk til det store gruspartiet. 

Mellom Dyngjufell og Kistufell måtte jeg bære alt vannet jeg trengte for 2 døgn. Det var også litt stress i begynnelsen over Melrakkasletta, for der er det heller ikke lett å finne vann. Ellers fant jeg drikkevann 1-3 ganger om dagen i innlandet. Regelen var at jeg skulle drikke det jeg klarte og bære med meg en liter. Hvis jeg var mindre enn 10 km fra neste leir tok jeg med meg 2 liter og da hadde jeg nok til en stund utpå neste dag.

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

3. Sekk 

Må kjøpe meg en ny sekk da den jeg har nå blir for liten i volum. Bruker nå en Arcteryx bora ar 63, veldig fornøyd med den. Må vell fort over på en 100 liter+ på denne turen. Har sett på Norrøna Recon, vet at mange er fonøyd med denne. Innspill? Må jo naturligvis teste sekker i butikk etc. 

Det kommer ann på resten av utstyret. Jeg klarte meg veldig greit med en sekk på 75 liter.

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

4. Navigasjon 

Brukte du kart, eller bare GPS? Har ikke GPS, men dette er noe jeg har lyst til å kjøpe, kan evt låne av noen venner til turen. Men om jeg skulle kjøpe en GPS, har du noen anbefalinger? Har sett på Garmin sine, men er helt blank angående hva som er nødvendig for en slik tur. Nå virker jo terrenget på island ganske rett fram, så skulle jo klart meg greit med kart og kompass. 

Jeg brukte primært navigasjon på Inreach Explorer, men jeg hadde med kart på 1:300000 også. Kompass var veldig nyttig når jeg måtte navigere i tåke. Det er store forhold og mange godt merkede veier/stier, så navigering er greit selv med de dårlige kartene på inreachen.

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

5. Brennersystem 

Jeg brukte gass, men det kan sikkert fungere bra med andre ting også.

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

6. Om man skulle havne i trøbbel 

Er det stort sett dekning over hele landet? Har skjønt at de opererer med 112 som nødnummer på Island, men det hjelper jo lite om det ikke er dekning. Satellittelefon? Selvfølgelig en god sikkerhet, men en veldig dyr en en også. Kunne evt gått i innkjøp av gps med satelittelefon. Sett på inReach Explorer+ fra Garmin. 

Det er overraskende hvor du kan finne dekning hvis du kommer deg opp i høyden, men det kan også gå et par dager uten dekning. Jeg hadde som sagt med en inreach explorer. Du kommer også til å møte på en god del biler, så det kan være mulig å få hjelp med mindre ting hvis det skulle være nødvendig.

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

7. Kartlegging av terreng 

Hvordan ville du gått fram for å kartlegge terrenget? Vet du sendte meg gpx filen din, så tenker å legge den inn i google earth for å få et greit overblikk. Er dette en god løsning?

Jeg brukte mye google earth og så mye på andres bilder og filmer. Kort oppsummert er det veldig flatt og grusete og innimellom litt guffen lava. På slutten er det bratt, men utrolig vakkert. Jeg gikk i joggesko og det fungerte helt fint, men skulle gjere hatt noen som var litt mer beskyttet rundt tuppen på grunn av skarpe lavasteiner som jeg subbet borti. Det er en del elver som må krysser og da er staver uvurderelige.

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

Dette var det jeg hadde til nå.

Du må også tenke på transport til startpunktet ditt. Bussen dit er lagt ned. Jeg endte opp med sjåfør fra Husavik.

fjellgutt1 skrev (På 2.12.2020 den 12.51):

Er egentlig ganske stor tilhenger av prøving og feiling, men på en så lang tur i ukjent land vil jeg ikke at noe skal gå til tilfeldighetene.

Jeg er glad jeg var grundig i planleggingen og visste hva som møtte meg. Lykke til med planlegging og tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellgutt1 skrev (3 timer siden):

Takk så mye for svar @Snartur Her var det mye bra å ta med seg. Blir jo spennende hvordan jeg fikser det med sjåfør, hehe. Skal sjekke ut bloggen din! 

 

Det er et par profesjonelle som driver å kjører turister rundt i Husavik, så det er ikke så vanskelig å finne en sjåfør. Men de tar seg jo betalt. Du kan forsøke å hike, men det er særdeles få biler som kjører opp den veien, så det kan ta veldig lang tid. Evt kan du starte turen ved Asbyrgi som er litt lengre sør, men betraktelig mer traffikert og lettere å komme seg til. Det ble en god del asfalttråkking på meg på dag 3 av turen inn mot Asbyrgi og selv om utsikten var fin og det var lite trafikk, så var det litt tungt. Den asfalttråkkinga var forsåvidt også grunnen til at jeg endte turen min ved stranda utenfor Skogar og ikke gikk helt ned til Vik.

Den største utfordringen blir nok å få sendt rasjoner til Landmannalaugur. Jeg så forsåvidt at de solgte noe real turmat der, så det kan hende det er bedre å kjøpe noen (sikkert dyre og lite varierte) rasjoner der enn å bruke masse tid og penger på å få sendt noe dit. Det er også mulig å få kjøpt noe mat på noen av hyttene på veien videre. På Alfavatn hadde de i alle fall en bar/restaurant, med noen himmelsk gode bananpannekaker.

Når det gjelder kvaliteten på drikkevann, så fant jeg stort sett rennende vann som ikke var grumsete smeltevann fra bre, Men jeg hadde med et Katadyn Beefree vanrensefilter som jeg brukte der det var sauer i nærheten. Det er ganske mye sauer på Island, men de går ikke så langt inn i ørkenen. Svovel i vannet var det vel nesten bare i de kildene jeg badet i og de ligger i de mest geothermiske områdene. Det var ikke vanskelig å unngå å bruke det som drikkevann.

Det er bare å spørre hvis du kommer på flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.