Gå til innhold
  • Bli medlem

Risgrøt i termos?


ØysteinT

Anbefalte innlegg

Annonse
ØysteinT skrev (På 26.11.2020 den 21.20):

Hei

noen som har erfaring med å lage grøt i termos for turmat? 
Burde den lages med litt mer veske enn normalt fordi den vil ligge og varme seg i et par timer lengre enn normalt? 

Eller bare følge pakken? 

Jeg ville brukt noe mer veske og vært sikker på at jeg hadde noe som er langt nok til å røre massen med i termosen for å få den ut av termosen. Ser for meg at risen kan synke til bånn og vesken i toppen. Har dog ikke prøvd selv, så en antagelse bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ot, men jeg får assosiasjoner til en gammel svensk reklameparodi hvor man synger; "Alt kan man sälja med mördande reklam: Kom och kjöp konserverad gröt!". 

Det var jo et pek til at ingen ville lage noe selv lenger, men nå har man jo ferdig Fjordland grøt. Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Aleksander Jacobsen said:

Jeg ville gått for en mattermos med større åpning. Men hvorfor risgrøt? Ernæringsmessig må det være mye mer hensiktsmessig med havregrøt. Jeg bruker en instant-variant fra Axa med vanilje og rosiner.

Kanskje fordi det smaker bedre? Eller fordi det er det vedkommende har lyst på? Er ikke alltid nødvendig å lage mat som er mest mulig hensiktsmessig. Risgrøt motiverer i alle fall meg mye mer enn trelim og sagspon.

 

On 11/26/2020 at 9:20 PM, ØysteinT said:

Hei

noen som har erfaring med å lage grøt i termos for turmat? 
Burde den lages med litt mer veske enn normalt fordi den vil ligge og varme seg i et par timer lengre enn normalt? 

Eller bare følge pakken? 

Lag og prøv, få høre hvordan resultatet ble! 😁

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står  oppskrift på «dynegrøt» på geisha-pakkene. 

Samme blandingsforhold som ellers og grynene kokes med vann som vanlig, tilsettes melk og varmes til kokepunktet før gryta pakkes inn i en dyne i 3-4 timer før det spes litt. Lages kvelden før og spises lun til frokost etter å spe den med en skvett kokende vann som du uansett koker til kaffen?

I alle fall, 0,5 dl gryn, 1 dl vann, 2,5 dl melk... eventuelt 3,5 dl vann og en stor skje tørrmelk til slutt(ferdig blandet med vanilje og salt?)

om jeg skulle lagd hurtiggrøt så ville jeg kokt opp vanlig mengde vann til grynene og latt det koke et minutt med gryn før jeg heller over på mattermos og lar ligge en stund. Bør ha plass for en skvett kaldtvann uansett så du klarer å få det i deg.

skjønner godt at folk vil unngå havregrøt. Når jeg er hjemme eller på sjøen så er det helt ok frokost men på tur så sliter jeg med å trykke det ned.

Har prøvd forskjellige løsninger og driver å eksperimenterer med tørrmelk, couscous, vaniljesukker, salt. Siden couscous i utgangspunktet bare skal trekke med kokt vann så bør det gå an å få en smakelig grøt av det. Jeg bruker packpacker mug som jeg plasserer i soveposen på morgenen. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havregrøt er enkelt - jeg er ikke noe glad it det (eller rømmegrøt). 

Men jeg elsker risgrøt. Fantastisk å ha dynegrøt når du har vært ute en lang skitur og komme tilbake til hytta og bare finne den frem, ta frem sukker og kanel (og smør for de som bruker det) og nom nom. 

Derfor jeg tenkte å teste det på termos, finne seg en topp og nyte finværet og mumse graut. 
Næringsinnholdet er ikke så viktig for meg - jeg går 2-3 mils turer med kun en Troika som mat. 

Endret av ØysteinT
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med grøt i termos, men synes ideen er veldig god. Jeg liker all slags grøt. Grøt tykner av å stå. Hvis jeg prøver dette selv vil jeg koke den helt på grensen til for tynn før jeg har den oppi termosen og så satse på at den tykner til. Jeg synes uansett det er mye bedre med for tynn grøt en for tykk grøt. Heller velling enn deig.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.