Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsports temperaturrating dårlig?


Redoran

Anbefalte innlegg

Annonse

Folk sier så mye rart, og akkurat det utsagnet har jeg aldri hørt. Har du noen kilder?
Helsport er en seriøs og anerkjent produsent av soveposer, og jeg kan aldri tenke meg at de driver med juks og fanteri. Og hvorfor skulle de det? Det ville jo være å grave sin egen grav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kilden er et par poster jeg så her på forumet. Men siden begrepet "helsport grader" ble brukt som en selvfølge så lurte jeg på om det var noe jeg hadde gått glipp av. Selv eier jeg kun helsport telt og soveposer og er fornøyd. Kanskje et dumt tema men jeg ville bare høre med dere mer erfarne fjellfolk. Jeg starter min første vintersesong i marka og på lørdag skal jeg slepe med meg helsport tempelfjorden for å prøve ut den. Jeg har en helsport rago winter down som jeg hadde med ut sist helg og jeg merket kulden selv med fullt ullundertøy og ullgenser på. Mulig jeg er en frysepinn men har ikke tenkt at jeg er det. Den skal jo ha komfort på minus 10 og jeg tipper det var minus 5 når jeg var ute. Jeg har ingen venner som driver med friluftsliv så alle mine dumme spørsmål havner her hos dere dessverre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre seriøse produsenter bruker Helsport den europeiske standarden EN13537 Å mistenkeliggjøre Helsport og sette ut rykte om at det er noen som har sagt at det er noe som kalles Helsport grader begynner å nærme seg en konspirasjonsteori så det synes jeg vi bør slippe her. Vi har produsenter som i tillegg til EN standarden gjør egne vurderingen etter tilbakemelding fra brukerne sine så de lister opp begge deler sånn som Rab gjør, kan være nyttig tilleggsinformasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"har ikke noe erfaring med Ajungilak og mulig dem har veldig "posetiv" temp så man er veldig varm i den vs helsport sine grader (skal ikke gå ut og si noe negativt om helsport men dem har vel kanskje helsport grader akuratt som dem har helsport gram på telt dvs ofte litt tyngre enn det som står på siden demes)"

Dette er et av sitatene jeg fant her på forumet. Men jeg har ikke noen interesse av å lage dårlig pr for helsport eller spre konspirasjoner. Som sagt kjøper jeg slavisk helsport poser og telt selv og er fornøyd. Ber moderator slette tråden hvis jeg har gjort noe dumt i å stille dette spørsmålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (6 timer siden):

Som alle andre seriøse produsenter bruker Helsport den europeiske standarden EN13537 Å mistenkeliggjøre Helsport og sette ut rykte om at det er noen som har sagt at det er noe som kalles Helsport grader begynner å nærme seg en konspirasjonsteori så det synes jeg vi bør slippe her. Vi har produsenter som i tillegg til EN standarden gjør egne vurderingen etter tilbakemelding fra brukerne sine så de lister opp begge deler sånn som Rab gjør, kan være nyttig tilleggsinformasjon. 

Jeg tenker som så (markedsfører) at siden det er skrevet "helsport sine grader" så er det positivt at det kommer en tråd som evnt kan avkrefte at dette er reelt. Det vil alltid være noen som er skuffet over et produkt, i dette tilfelle sikkert noen som har underestimert hvor kald de blir ved kjøp av helsport og trolig skulle investert i en varmere pose. Da er jo det både bra for TS å få avkreftet dette, samt ift helsport sitt rykte i og med at TS sier han har kommet over dette i flere poster på forumet. Så jeg vil heller si myte avkreftet, vinn-vinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redoran skrev (7 timer siden):

Eneste kilden er et par poster jeg så her på forumet. Men siden begrepet "helsport grader" ble brukt som en selvfølge så lurte jeg på om det var noe jeg hadde gått glipp av. Selv eier jeg kun helsport telt og soveposer og er fornøyd. Kanskje et dumt tema men jeg ville bare høre med dere mer erfarne fjellfolk. Jeg starter min første vintersesong i marka og på lørdag skal jeg slepe med meg helsport tempelfjorden for å prøve ut den. Jeg har en helsport rago winter down som jeg hadde med ut sist helg og jeg merket kulden selv med fullt ullundertøy og ullgenser på. Mulig jeg er en frysepinn men har ikke tenkt at jeg er det. Den skal jo ha komfort på minus 10 og jeg tipper det var minus 5 når jeg var ute. Jeg har ingen venner som driver med friluftsliv så alle mine dumme spørsmål havner her hos dere dessverre :)

Brukte du et bra liggeunderlag og var du Ok varm da du la deg i posen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redoran skrev (7 timer siden):

Eneste kilden er et par poster jeg så her på forumet. Men siden begrepet "helsport grader" ble brukt som en selvfølge så lurte jeg på om det var noe jeg hadde gått glipp av.

Helsport hadde sin egen proprietære temperatur-rating fram til for noen år siden, hvor deres temperaturgrense var litt mer optimistisk enn T-comf fra andre produsenter. Det er sikkert noen poster fra den tiden du har funnet. Jeg husker ikke når de gikk helt over til EN13537, men min Alta-pose fra rundt 2010 har en slik ‘helsporttemperatur’. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (9 timer siden):

Som alle andre seriøse produsenter bruker Helsport den europeiske standarden EN13537 Å mistenkeliggjøre Helsport og sette ut rykte om at det er noen som har sagt at det er noe som kalles Helsport grader begynner å nærme seg en konspirasjonsteori så det synes jeg vi bør slippe her. Vi har produsenter som i tillegg til EN standarden gjør egne vurderingen etter tilbakemelding fra brukerne sine så de lister opp begge deler sånn som Rab gjør, kan være nyttig tilleggsinformasjon. 

Ref. mitt forrige innlegg ovenfor:
Helsport kalte sin standard for 'Helsport Norm'. Det var ofte denne temperaturen de oppga i sin markedsføring, og det kan nok være opprinnelsen til begrepet 'helsportgrader'. :) 

IMG_6228.thumb.jpg.0a020551e3beb64e7b33429928707312.jpg

Endret av ketilring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redoran skrev (9 timer siden):

Eneste kilden er et par poster jeg så her på forumet. Men siden begrepet "helsport grader" ble brukt som en selvfølge så lurte jeg på om det var noe jeg hadde gått glipp av. Selv eier jeg kun helsport telt og soveposer og er fornøyd. Kanskje et dumt tema men jeg ville bare høre med dere mer erfarne fjellfolk. Jeg starter min første vintersesong i marka og på lørdag skal jeg slepe med meg helsport tempelfjorden for å prøve ut den. Jeg har en helsport rago winter down som jeg hadde med ut sist helg og jeg merket kulden selv med fullt ullundertøy og ullgenser på. Mulig jeg er en frysepinn men har ikke tenkt at jeg er det. Den skal jo ha komfort på minus 10 og jeg tipper det var minus 5 når jeg var ute. Jeg har ingen venner som driver med friluftsliv så alle mine dumme spørsmål havner her hos dere dessverre :)

En viktig årsak til at man fryser i soveposen er dårlig isolasjon mot bakken (eller mot bunnen av hengekøya om det er det man ligger i). Soveposens temperaturrating handler om isolasjon mot luft, altså over og til sidene, men ikke nedover. Ned mot bakken isolerer posen dårlig fordi fyllstoffet, enten det er dun eller syntetisk, presses sammen. Den isolerende lufta presses da ut av fyllstoffet slik at det kun er motstand mot varmeledning i fyllstoff og ytter-/inner-stoff som gjenstår (varmestråling holder vi utenfor dette). Derfor er det minst like viktig (kanskje viktigere) med et underlag som er beregnet på vinterkald bakke som det er med en sovepose som er beregnet på vinterkald luft. Selv pleier jeg å bruke to liggeunderlag oppå hverandre om vinteren, gjerne direkte på snøen (hvis det ene er oppblåsbart og det andre et "vanlig" skumunderlag, bør det underste være det oppblåsbare har jeg lært her inne, og det kan godt stemme). Det kan også være en fordel om de (i hvert fall det ene) er nokså bredt så ikke soveposen kommer i kontakt med bakken direkte fordi du har beveget deg, eller en arm eller et bein havner utenfor liggeunderlaget.

Det er også forskjell på hvor godt soveposer beskytter mot trekk i lufta. Jeg har poser som isolerer godt, men som ikke tåler trekk fordi den blåser igjennom ytterstoffet. Jeg har også poser der yttertrekket er så tett at trekk ikke er noe problem. Hvis trekk er et problem vil det hjelpe å legge noe over posen som beskytter mot trekk. Det trenger ikke være tykt bare det ikke slipper trekken igjennom.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med en god pose kan du oppleve å bli kald om liggeunderlaget er for dårlig. En annen ting er at det generelt oppleves som kaldere av personer som ikke er vant med overnatting ute. 

Det siste jeg selv gjør før jeg kryper i posen: Tømmer blæra, litt hopp og sprett/slå floke/bevege meg litt aktivt for å få opp tempen uten å bli svett. 

Nå våkner jeg som regel alltid i løpet av natta fordi jeg må tisse. Da er det bare å få det unnagjort med en gang. Ei full blære krever energi som kroppen heller kan bruke på noe mer fornuftig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har også sett nyere tråder (enn 2010) angående helsport pose som ikke holdt det den lovte. Ei dame hadde kjøpt en Rago extreme som hun visstnok frøys i. Men det er også veldig individuelt. Jeg har selv en Helsport pro pose som skal være comf ned til -5. Det er den ikke (for meg). Nå har jeg kjøpt Rago Extreme og selv om den skal ha en comf på -16 kan det hende jeg fryser ved -10 men den gjennomsnittlige mann skal klare seg fint i posen ved comf temperatur i Helsport sine poser. Og de har bra produkter og et dødsbra serviceteam så jeg kler heller på meg et lag med ull og snurper posen godt før jeg vurderer å bytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Redoranså bra at du kommer deg ut selv om vennene dine ikke gjør det!

En ting skal man være klar over - EN-standarden for måling av temperatur i  soveposer inkluderer en dukke med fullt ull/superundertøy på. Så Comfort-temeraturen er der denne simulerte mannlige dukken med ullundertøy holder varmen natten igjennom. Med andre ord må slike målinger tas med en liten klype salt og kun betraktes som veilende. 

Dernest vil det på forum som dette alltid være noen "die-hard" merketilhengere. Det være seg Helsport, Hilleberg eller noe annet. Stilles kritiske spørsmål om gjeldende merke risikerer man å tråkke på ømme tær før en vet ordet av det.

Som andre har sagt. Isolasjon mot bakken, klær på kroppen, personlig preferanser- alt teller. Har du vurdert å ta med en lakenpose som ekstra isolasjon? Jeg bruker ofte det som oppsamlerlag for svette. Lettere å vaske en lakenpose enn hele soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har en slik liggende. Har også ytterposen til helsport tempelfjorden som jeg skal prøve å ha utenpå. Tror rago winder down og ytterposen til tempelfjorden vil bli en bra combo som tar lite plass. 

Det var Ikke meningen å tråkke noen på tærne og som sagt er jeg die hard helsport tilhenger selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.