Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nybegynner rifle


Jegerneger

Anbefalte innlegg

Annonse

Tikka t3 er en god og rimelig rifle av super kvalitet. Har hatt min i 6.5x55 i snart 10 år. Til vanlig bruk er den uslitelig og presisjon ut av eska er også svært god. Avtrekket er heller ikke av de værste. Plaststokken virker billig og er hul men det har lite praktisk betydning. Den er lett og ligger godt. Tror det skal være trygt å kjøpe brukt men er usikker på om den vil være så mye billigere brukt en ny.

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Jeg jakter mest elg men tenker at den kan brukes til det meste med rett ammunisjon. Til småvilt som rype ville jeg brukt helmantel dvs ammunisjon uten blyspiss. Ganske flat bane på 6.5x55 som gjør at du kan skyte på flere avstander etter innskyting. Bruker dessverre altfor for få timer på skytebanen med denne. Til mengde trening bruker jeg salong. Skyter noen tusen skudd per år med salongen på selvanvisere jeg har satt opp selv i marka (dvs langt utenfor bygrensen). Litt billigere å skyte masse med salong. I dag kan du kjøpe tikka t3 i 6.5 x55 og tikka  t1x i salong altså 22 lr. Disse tober helt like og du kan skifte stokk i mellom. Jeg skyter links og venter fortsatt på at  t1x skal lages i links utgave. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får Barrett Fieldcraft med carbonstokk til 9.999 (-20.000 i rabatt) på Black Friday salg på Jaktia på Jessheim i dag.

Vet ikke om du har fått godkjent søknad, men går jo kanskje an å avtale å kjøpe i påvente av godkjent søknad om det skulle være interessant.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=199827894

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (26 minutter siden):

Man får Barrett Fieldcraft med carbonstokk til 9.999 (-20.000 i rabatt) på Black Friday salg på Jaktia på Jessheim i dag

så vidt jeg vet har (hadde) de en i 6,5x55 og en i 308. Første mann til mølla, må kjøpes fysisk i butikk.... såehh litt lokketilbud, men absolutt ett godt kjøp til den som slår kloa i en. 

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det flere titalls tråder om dette temaet på kammeret.no, så du trenger ikke registrere deg og spørre en gang, bare se i gamle tråder, så får du masse gode tips.

https://www.google.com/search?q=første+rifle+6%2C5x55+site%3Akammeret.no&oq=første+rifle+6%2C5x55+site%3Akammeret.no&aqs=chrome..69i57.16175j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Moderator får slette posten hvis det er på kanten å henvise til annet forum. Prøver bare å hjelpe TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.