Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus easyfuel og trangia


pulknewbie

Anbefalte innlegg

Annonse

Du bruker bare bunndelen av Trangiasettet, slik som på bildet. Du må skjære tre snitt for kjelestøttene, med en Dremel el.l. går det greit. Dette er en veldig smart kokeløsning siden du får svært god vindskjerming, og kan fortsatt bruke Easyfuelen separat hvis du vil det. Stekepanne settes på toppen av vindskjermen, da får du jevn og fin varmefordeling.

s_1407_6631.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (7 timer siden):

Du bruker bare bunndelen av Trangiasettet, slik som på bildet. Du må skjære tre snitt for kjelestøttene, med en Dremel el.l. går det greit. Dette er en veldig smart kokeløsning siden du får svært god vindskjerming, og kan fortsatt bruke Easyfuelen separat hvis du vil det. Stekepanne settes på toppen av vindskjermen, da får du jevn og fin varmefordeling.

s_1407_6631.jpg

Aha!  Veldig oppklarende!  Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

"Problemet" med oppsettet opp i tråden her er vel at man neppe får brenneren pakket inni stormkjøkkenet, og da forsvinner litt av poenget (spør du meg).

Om du ser på hvordan Trangia (Primus) gassbrenneren er bygd, burde det ikke være umulig å DYI-e noe tilsvarende ut fra en Easyfuel om brenneren kan separeres fra benene.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 20.8.2023 den 9.07):

"Problemet" med oppsettet opp i tråden her er vel at man neppe får brenneren pakket inni stormkjøkkenet, og da forsvinner litt av poenget (spør du meg).

Det kommer vel litt an på hvor mye av stormkjøkkenet man skal ha med, vil jeg tro. Har ikke min EasyFuel tilgjengelig her nå, men vil tro at den burde på plass i en 1,75 L Trangia-kjele til 25-settet. Finner bare mål på det jeg antar er eska til EasyFuelen på nett, og den er 160 mm lang og 90 mm høy og bred, altså vil EasyFuelen være noe mindre i seg selv sammenpakket. Bilde fra XXL.dk:

8a9b23cdf8e2416e81b9fc7f6a4d8de5?resize=722,722&quality=90&bgcolor=efefef

Diameter på 1,75 L-kjelen fra Trangia er oppgitt til 181 mm med høyde 77 mm. Så det kan muligens gå, det er vel høyden som avgjør, kan det virke som.

Hvis det er tilfelle, så ville det være mulig å pakke med EasyFuel + Trangia vindskjerm + 1,75 L kjele + stekepanne i stormkjøkkenet. Man må nok legge igjen kaffekjelen i det minste.

«Fordelen» vil jo da være at man kan bruke EasyFuelen separat, som tidligere nevnt i tråden, altså én brenner som kan brukes med Trangia-settet eller frittstående. Ble litt nysgjerrig, så må teste om EasyFuelen får plass når jeg har den for hånden. Om man har en EasyFuel fra før trenger man jo da kanskje ikke å investere i en ekstra gassbrenner til Trangia-kjøkkenet, da modifiseringen ikke vil ødelegge for at vindskjermen fortsatt kan brukes til f.eks. røspritbrenner ut fra det jeg kan se.

Personlig kommer jeg nok ikke til å gjøre modifiseringen på noen av mine Trangia-skjermer med det aller første, da synes jeg det er noe enklere å ha med en frittstående vindskjerm av aluminium når EasyFuelen er med på tur (i tillegg til at jeg har Trangia GB74 gassbrenner). Men jeg synes slike påfunn er gøyale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Det kommer vel litt an på hvor mye av stormkjøkkenet man skal ha med, vil jeg tro. Har ikke min EasyFuel tilgjengelig her nå, men vil tro at den burde på plass i en 1,75 L Trangia-kjele til 25-settet. Finner bare mål på det jeg antar er eska til EasyFuelen på nett, og den er 160 mm lang og 90 mm høy og bred, altså vil EasyFuelen være noe mindre i seg selv sammenpakket.

Jeg var nok litt kjapp på egen kommentar der og tenkte automatisk på Trangia 27 som jeg selv bruker 😁 I en 25 er jeg enig i at det er mer som er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.