Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til kort dame (til telt og hengekøye)


veroe

Anbefalte innlegg

Jeg bikker knapt 1.60cm, normalt bygd, skal veksle på å sove i telt og hengekøye (amok draumr) og ønsker gjerne å kunne sove ute mellom april-september (kanskje strekke det til oktober om været er ok). Bor på Sunnmøre, så mye skiftende vær og tidvis kald vind. Nå byttet jeg nettopp ut et 20år gammelt oppblåsbart liggeunderlag med et synmat exped 7,5, så varmen vil jo øke betraktelig bare der. 

Det jeg ønsker er en pose som ikke veier allverden, ikke nødvendig med lettvektspose men tenker maks 1,5-1,7kg2. Jeg er lita så om posen ikke tar så stor plass komprimert i sekken så er det ypperlig. Jeg går med en 66l sekk per d.d. og om ungene er med på tur kan den fort bli full siden ungene ikke kan bære stort selv ennå.

Siden jeg prøver å strekke sesongen noe utover sommerstid så tenker jeg det er fornuftig å gå for en comf-temp fra rundt -10 til -5 kanskje, litt usikker på behov siden jeg ikke har lagt ute utenom sommeren på årevis og ikke har kunnskapen om soveposer. Har ikke noe formening om dun vs. syntetisk, har fått anbefalt begge deler. Ser for meg at dun kanskje krever vedlikehold som kan være tidkrevende i en ellers hektisk hverdag men jeg aner ikke 😅

Tenker en makspris på rundt 1700kr nå som det er mye salg. Soveposen er nesten det viktigste mtp. å holde seg varm på tur så kan strekke prisen litt for rette posen.

Noen som har noe å anbefale til dame på 1.62 som veksler på telt/hengekøye i ordentlig sunnmørsvær?
Edit: hadde vært digg med sentrert glidelås (innbiller jeg meg mtp hengekøye) men ikke krav

Endret av veroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@veroe Til den bruken beskriver, kan jeg anbefale Warmpeace Viking 900. Den fungerer både i teltet og i Draumr :)

Du får den i forskjellige lengder og vekt, og den er komprimerer godt i det trekket som følger med.

Jeg kjøpte min i sommer, og har brukt den i temperaturer rundt 0*c på fjellet, og posen er veldig varm. Jeg har også brukt den i Draumr, i vestlandsvær.

Den holder nok til bruk utover oktober.

Prisen er litt høyere enn det du har satt. Anbefaler den likevel, fordi det er en veldig god pose. Jeg er veldig fornøyd!

Du finner den her:

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/warmpeace-viking-900

 

Georg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G. skrev (56 minutter siden):

@veroe Til den bruken beskriver, kan jeg anbefale Warmpeace Viking 900. Den fungerer både i teltet og i Draumr :)

Du får den i forskjellige lengder og vekt, og den er komprimerer godt i det trekket som følger med.

Jeg kjøpte min i sommer, og har brukt den i temperaturer rundt 0*c på fjellet, og posen er veldig varm. Jeg har også brukt den i Draumr, i vestlandsvær.

Den holder nok til bruk utover oktober.

Prisen er litt høyere enn det du har satt. Anbefaler den likevel, fordi det er en veldig god pose. Jeg er veldig fornøyd!

Du finner den her:

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/warmpeace-viking-900

 

Georg

Takk for svar! Jeg endte opp med å investere i Marmot Teton (https://www.addnature.no/marmot-ws-teton-sleeping-bag-regular-late-night-vintage-navy-744049.html) med komfort på -8 og vekt på 1320gram. Tilbudet var såpass godt at jeg falt for fristelsen, når prisen er 4999kr andre steder så kan ikke en sunnmøring si nei, har jo nesten spart penger 🥴

Tenkte dog å være ørlite strategisk, sann siden mannen også må ha sovepose, så det blir nok en warmpeace viking 600 eller 900 på han, så får jeg heller tjuvlåne den om min ikke duger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Skaaningen skrev (5 minutter siden):

Dersom posen er mye lenger enn deg, så kan du stenge av nederste delen med en reim. Da vil du fryse mindre om føttene siden det blir mindre volum å varme opp. God tur! 

Posen passet veldig bra, fikk en tur i desember, dessverre ikke fått testet den så langt i år, men håper på en tur snart 👍

fikk investert i sovepose til gubben også som tåler litt mer kulde enn min, så godt triks å ta med seg om jeg tjuvlåner den 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.