Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til overnatting i hengekøye


Trine RS

Anbefalte innlegg

Heisann. 
Siden det ikke er en dritt å finne på for tida, var vi 4 venninner som igår fant ut at vi vil prøve å henge ute en natt før jul. Inne i en gapahuk vel og merke.
Jeg er ikke noe vintermenneske, og har aldri overnattet ute på vinteren før og er livredd for å fryse. 
Til dere som er gode på dette, hvor mye skal jeg ha på meg, hvor mange underlag i hengekøya, skal jeg ha dobbel sovepose eller enkel med pledd etc etc.

Jeg har: Dobbelkøye fra Ticketofthemoon, dunpose fra Alfa, Bamseunderlag, Nemo insulated underlag og selvfølgelig alt av bekledning som trengs.

Hilsen førstereis på å henge ute vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å gi et konkret svar uten å vite hva slags temperaturer som forventes og hvor frøsen du er. Holder posen din deg varm på bakken så vil den holde deg varm under tilsvarende forhold i køye. Underisolasjon er noe mer kritisk i køye, men som regel klarer man seg med det samme som man bruker på bakken der også. Er du usikker - ta med ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbug skrev (4 timer siden):

Vanskelig å gi et konkret svar uten å vite hva slags temperaturer som forventes og hvor frøsen du er. Holder posen din deg varm på bakken så vil den holde deg varm under tilsvarende forhold i køye. Underisolasjon er noe mer kritisk i køye, men som regel klarer man seg med det samme som man bruker på bakken der også. Er du usikker - ta med ekstra :)

Jeg har jo aldri ligget ute om vinteren før, så jeg vet jo ikke om posen holder meg varm. Men dunposen er for varm om sommeren, og god og varm på høsten. Har ikke tenkt å ligge ute hvis det er meld mere enn 0-minus 2, og gapahuken vil jo beskytte mot evt vind. Middels frossen av meg, hvis det ikke skulle slumpe til med en hetetokt eller flere den natta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig frysen. I minus to hadde jeg tatt.

- bamse + oppblåsbart underlige med R-verdi 4 eller høyere 

- vintersovepose med en eller annen form for "forsterkning". Hva "forsterkning" betyr kommer an på hvor frysen du er, det kan være en lakenpose for eksempel. Siden jeg er frysen har jeg ofte en jervenduk utapå dunposen, eller en tynn dunpose inni vinterposen. 

- Sover i fleecebukse, ullsokker, ullleggvarmere, pluss to lag ull ovenpå, et tynt og et tykt. Pluss lue og skjerf. 

Dettte er overkill for mange folk, men kroppen min er altså i den frysne enden av skalaen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (23 minutter siden):

Jeg er veldig frysen. I minus to hadde jeg tatt.

- bamse + oppblåsbart underlige med R-verdi 4 eller høyere 

- vintersovepose med en eller annen form for "forsterkning". Hva "forsterkning" betyr kommer an på hvor frysen du er, det kan være en lakenpose for eksempel. Siden jeg er frysen har jeg ofte en jervenduk utapå dunposen, eller en tynn dunpose inni vinterposen. 

- Sover i fleecebukse, ullsokker, ullleggvarmere, pluss to lag ull ovenpå, et tynt og et tykt. Pluss lue og skjerf. 

Dettte er overkill for mange folk, men kroppen min er altså i den frysne enden av skalaen. 

Ok, underlaget mitt er 3,5, men verdt å prøve med det da. Og tar med bamse i tillegg.
Har lenge tenkt å skaffe meg en jervenduk, så det var et godt tips. Takk for utfyllende svar, eneste jeg tror jeg dropper er fleecebukse :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanlig problem er at underlaget blir for smalt. I en køye som tttm vil den slutte tett mot kroppen ikke bare under, men også på siden av kroppen. Posen blir da trykket flat og man blir kald på skuldre og kanskje også hofter.  Det kan derfor være lurt å øke bredden på underlaget med et ekstra liggeunderlag eller et par sitteunderlag. Evt underquilt, men det blir jo en litt større investering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Eksilbergenseren skrev (På 26.11.2020 den 22.03):

Et vanlig problem er at underlaget blir for smalt. I en køye som tttm vil den slutte tett mot kroppen ikke bare under, men også på siden av kroppen. Posen blir da trykket flat og man blir kald på skuldre og kanskje også hofter.  Det kan derfor være lurt å øke bredden på underlaget med et ekstra liggeunderlag eller et par sitteunderlag. Evt underquilt, men det blir jo en litt større investering. 

Har ekstra underlag, men underquilt var et godt tips! Ser de ligger i flere prisklasser, og det er jo uansett en god investering. Ble ikke noe tur før jul ( hersens corona ), men når stenginga nå er over tror jeg vi er klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.