Gå til innhold
  • Bli medlem

Offline Topo kart på Suunto 7 vs. Garmin 6X pro/Sapphire


RAS

Anbefalte innlegg

Etterlyser erfaringer (og gjerne bilder) av topo-kart i bruk på de to nevnte klokker.

Hvordan er kvaliteten på kartet?
Hvor detaljert er det mulig å få kartet - tenker ikke nødvendigvis hvor mange detaljer kartgrunnlaget inneholder, men også hvor tett kan jeg t.d. zoome? Om jeg "back tracker" et gammelt spor på en nedkjøring i skogen, kan jeg "fin-navigerer" slikt jeg rammer rett skogsglenne?
Hva med "synlighet" eller klarhet på "skjermen", er det faktisk mulig å se kartet under bevegelse?

Bonus info som kan være interessant; Er batteri-angivelsene til produsentene er noenlunde edruelige? Er der samspill mellom Barometer og GPS for kalibrering av barometer?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fenix 6X sapphire: Bruker topo summer 2 fra frikart (OSM). Har ikke bilder, men det kan sikkert ordnes. Er litt vanskelig å finne steder, men om du har et kjent sted som referanse kan jeg se om jeg kan finne det på klokka.

Batteritiden opplever jeg som absolutt bra, og har ikke noe inntrykk av at den er helt på jordet. Men batteritiden er avhengig av hva du har på skjermen. Når du starter å logge en aktivitet, viser den gjenstående batteritid ved bruk av "dataskjerm" (tallinformasjon). Jeg har inntrykk av at med kartet oppe bruker den mer strøm, hvor mye har jeg ikke målt, men jeg gikk tom for strøm en gang jeg hadde kartet oppe. Når jeg startet viste den lengre tid enn jeg hadde tenkt å være ute. Det er sikkert mulig å finne det ut ved å starte en aktiviter (se hva som vises på batterilevetiden), ha karter på et helt antall timer, stoppe aktiviteten og se hva batteritiden viser. Det greieste er å "trykke bort" kartvisningen og ha loggeskjermen fremme når det er viktig å spare strøm. Trenger ett trykk, eventuelt 2 med tastelås for å veksle.

Anser høydevisningen som nøyaktig, oftest innenfor 10m avvik. Dog i helgen hadde jeg gjennomgående negativ høyde på en kystnær tur, der maksimal høyde på kartet skulle vært 36m.. Mistenker litt at høydekalibreringen foregår når den finner posisjonen før start av en aktivitet. Har nemlig en "sneaking feeling" at høyden er mest korrekt når jeg venter litt med å trykke start etter at den viser grønt for posisjonen.

Hvor godt du ser kartet er litt avhengig av om du har kommet i "gammelmanns alderen" eller ikke. Altså hvor lang arm du må ha for å se noe på nært hold.. Pro versjonen av Fenix 6X skal ha bedre tydelighet pga egenskapene til glasset mhhp gjennomsiktighet. Går fint å se kartet når jeg går på beina, trenger ikke stoppe ved f.eks stikryss ihvertfall. Men avhenger av hvilket zoom nivå du har. Jeg har ett nivå jeg normalt bruker, zoomer normalt ikke under bruk. Hva som er hensiktsmessig zoomnivå vil avhenge av aktiviteten, så det er noe du eventuelt finner ut.

Du kan zoome så mye at du er mellom koter og ikke ser noe info, så mer enn nok. Det er litt trykking for å finne frem zoom menyen (long press), så kan du veksle mellom +/, høyre/venstre og opp/ned forflytning av kartet. Du må ut av zoom menyen når du er ferdig, hvis ikke flytter ikke markøren seg på kartet om du flytter på deg.

Enkleste måte å backtracke er på den turen du er på. Da vises det aktive sporet ditt som en rød strek, da ser du hvor du har vært. Lager du en aktivitet for logging av tur, vises ikke en rute som du har lagt inn på forhånd på kartet inne i aktiviteten, når du er der det ligger en rute i enheten.. Jeg har lagt inn en rute på enheten min, men jeg har faktisk ikke prøvd om det er mulig å velge ruting og samtidig ha en aktiv logging gående.

 

Edit: Siden jeg egentlig ikke har prøvd navigasjonsfunksjonen fordi jeg ikke har hatt behov for å følge en ferdig laget rute enda, måtte jeg prøve rundt på gårdsplassen.. Velges en rute så logges også dette som en "Navigasjonsaktivitet" som om du logger en tur, altså ikke som en type forhåndsinnstillt aktivitet (det kan f.eks være egne innstillinger for dataskjermer, auto-pause osv. for hver enkelt aktivitet, der du kan også velge hvilke data du vil ha på skjermen). Men åpenbart så logges alle parametre så det er bare aktivitetsnavnet som blir navigasjon og ikke som f.eks sykkel eller gåtur.

Det er også mulig å hente opp en tidligere aktivitet for Navigasjon. Du må bla fra siste og bakover gjennom alle aktivitetene du har hatt, så husk datoen, det er den som vises. Da vises sporet fra den aktuelle truren. Siden jeg kun gikk en liten tur på 100m for å prøve, fant klokka ut at turen var "utført", da forsvant det gamle sporet fra kartvisningen. Det jeg leser av det enn så lenge, er at det kan lønne seg å ha stoppunktet (eller startpunktet) litt fra hverandre, slik at det ikke blir overlapp på start når det skal navigeres etter en tidligere aktivitet.

Ser jeg må prøve navigeringsfunksjonen mer, og komme med en oppdatering etterpå.

Endret av Omnilite
Edit for navigasjon
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har brukt fenix 6X til navigering med GPX-ruter jeg har lastet ned/laget selv. Både til sykling og vandring.  Bruker dynamicWatch og deres apper for å få lastet de opp til klokka. Fungerer helt fint for meg.

Jeg bruker OSM-kart fra frikart.no (sommer topo evt. vinter topo for skigåing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.