Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken multisportklokke?


Bremsky

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilken multisportklokke som passer mine behov best. Vet lite om klokkeuniverset og er mange valg. Noen som har peiling? 
Jeg er ute etter pulsmåler, barometer/høydemåler, gps, vanntett, musikk, snakker med strava. 
Driver med topptur, snowboard, stisykling, styrketrening/jogging, fridykking. 
hva er best? Garmin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Fenix 6X, vurderte forsåvidt ikke andre merker enn Garmin, kart var noe som sto på kravlista, da størst mulig skjerm også som følge av dette.

Ikke forvent at pulsmålingen på håndleddet skal fungere optimalt for alle aktiviteter, så et pulsbelte bør kjøpes inn i samme slengen om du ikke har fra før (gjelder uansett merke/modell du ender opp med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill. Ser at valget er enklere med en gang man utelater dykking. Til min fridykking trenger jeg egentlig bare en klokke som tåler 10m som jeg kan bruke av og til for å monitorere puls for å øve på å holde pusten.
 

Fenix-klokkene virker som et bra valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsky skrev (11 minutter siden):

Fenix-klokkene virker som et bra valg. 

Da er kanskje Garmin Tactix Delta også verdt en kikk. Samme software, +/- noen funksjoner. Men etter min mening, et mye renere og penere utseende om man skal bruke klokken til hverdags, eller i finstas for den saks skyld. De blir jo enda finere om man har en stål- eller titanlenke i samme farge som klokken.

Holdt på å kjøpe den selv, men klarte ikke forsvare prisen på nesten 10,000,- når den kom ut i fjor. Ble heller en Garmin Instinct Tactical, som jeg har blitt veldig glad i og som jeg faktisk tør å bruke til alt, uten å være redd for den. Men kanskje en vakker dag... :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (1 time siden):

Solar eller uten?

Hvor lenge holder batteriet ved normal bruk?

Min er den vanlige, som i linken. Kjøpte min i fjor høst, og Solar kom ut i år.
Varigheten på batteriet avhenger jo veldig av bruken, men i KUN smartklokkemodus, med pulsmåling på og uten bruk av GPS og ikke koblet opp mot mobilen, har jeg gått 18 dager fra fulladet til det har gått fra to til en strek på batteriet, så i teorien bør den ha strøm i hvertfall 20-21 dager, om ikke lenger. Dette var uten å skru av klokken om natta, så ikke noe å si på batteritiden hvertfall. Bør holde for de aller fleste normale folk. Garmin oppgir 14 dager batteritid i smartklokkemodus, så at man får mye mer er jo bra. Gjelder både Instinct og Instinct Tactical.

Ser ingen grunn til å måtte ha Solar-utgaven kun pga nettopp solcelle-delen selv. Da er det nok de andre nye oppdaterte specsene som kanskje er mer interessante, og de kan man høre om i denne videoen. De beste hovedpunktene med de nye Instinct Solar må være bedre batteritid pga ny bedre pulsmåler og bedre GPS-chipset som ikke trekker så mye strøm. Det er og ny programvare som styrer batterisparing, som kan være kjekke å ha.
Er selv ikke så glad i gjennskinnet som solcellepanelet gir i displayet, jeg liker mørk bakgrunn og lyse tall. Jeg valgte og Tactical(uten Solar) KUN pga at den er helt sort, men kunne like gjerne valgt vanlig Instinct i Graphite, forskjellen på programvaren inni er helt lik, bortsett fra noen småting som man egentlig ikke har så stort behov. Både vanlig Instinct og Tactical får man jo ganske rimelig rundt om nå som Solar-utgavene har kommet. Så man kan få mye klokke for 2-3 lapper nå om man ikke MÅ ha Solar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin Fenix kan benyttes som fridykkeklokke.

Det er ikke i henhold til produsentens anbefalinger, men jeg bruker appen fra https://www.apnea.me/ på min Garmin Fenix 5x plus. Har gått bra så langt, men en maks dybde på 13-14 meter. Fin app, men ikke helt supersmooth at den må kobles til PC for å hente ut resultater. (Jeg tror ikke Garmin lar dem overføre til telefonappen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (På 25.11.2020 den 12.23):

Jeg har Garmin Instinct Tactical Solar på ønskelisten 😁

Hvis du ikke må ha Solar, så har Outnorth meget god pris på Instinct Graphite og Instinct Tactical i dag!

Garmin Instinct Graphite til 1699,-
https://www.outnorth.no/garmin/instinct#Grafit

Garmin Instinct Tactical (sort) til 1999,-
https://www.outnorth.no/garmin/instinct-tactical-edition#Black

Endret av Kristian J. Vabø
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (På 25.11.2020 den 23.50):

Min er den vanlige, som i linken. Kjøpte min i fjor høst, og Solar kom ut i år.
Varigheten på batteriet avhenger jo veldig av bruken, men i KUN smartklokkemodus, med pulsmåling på og uten bruk av GPS og ikke koblet opp mot mobilen, har jeg gått 18 dager fra fulladet til det har gått fra to til en strek på batteriet, så i teorien bør den ha strøm i hvertfall 20-21 dager, om ikke lenger. Dette var uten å skru av klokken om natta, så ikke noe å si på batteritiden hvertfall. Bør holde for de aller fleste normale folk. Garmin oppgir 14 dager batteritid i smartklokkemodus, så at man får mye mer er jo bra. Gjelder både Instinct og Instinct Tactical.

Funker det å laste opp en .gpx-fil til Instinct? Ser at den har "begrenset" grafikk til navigering, men jeg har klart meg med Garmin eTrax10 til navigering i flere år så gtafikken burde "holde" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bremsky skrev (På 25.11.2020 den 11.49):

Lurer på hvilken multisportklokke som passer mine behov best. Vet lite om klokkeuniverset og er mange valg. Noen som har peiling? 
Jeg er ute etter pulsmåler, barometer/høydemåler, gps, vanntett, musikk, snakker med strava. 
Driver med topptur, snowboard, stisykling, styrketrening/jogging, fridykking. 
hva er best? Garmin? 

Ja.

Jeg har Fenix 5X plus, og er fornøyd. Fordelen med å gå opp til 6X er større og bedre skjerm og litt bedre batteritid. Det sagt, så er batteritiden mer enn godkjent også på 5 plus-serien. Ut i fra de sammenligningene jeg har sett er det ikke all verdens forskjell i funksjonalitet på 5 plus og 6. Har sett på, men ikke prøvd konkurrentene, og ser ingen grunn til å vurdere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (3 timer siden):

Funker det å laste opp en .gpx-fil til Instinct?;-)

Ja.

Er en som viser det i denne videoen, via mobilen, men syntes han roter veldig, så er nok enklere enn det ser ut som her.. men har ikke prøvd selv. Man kan sikkert gjøre det via PCen om man har koblet klokken til der, og bruker Garmins programvare.
https://www.youtube.com/watch?v=Zokbts-vSpA

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Er en som viser det i denne videoen, via mobilen, men syntes han roter veldig, så er nok enklere enn det ser ut som her.. men har ikke prøvd selv. Man kan sikkert gjøre det via PCen om man har koblet klokken til der, og bruker Garmins programvare.
https://www.youtube.com/watch?v=Zokbts-vSpA

Hmm ... Da ble Instinct plutelig et mye bedre alternativ, og Garmin fikk en kandidat til en folkelig pris :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe  gammelt som Fenix 3. Den fungerer supert. Jeg bruker den ikke som smartklokke, men blurtooth aktiv mot mobil hele tiden bruker den strøm. Bruke den i det daglig og trening. Der er vel bedre batteri på de nyere modellene. Koblet den til wifi hjemme så når jeg kommer hjem oppdaterer den automatisk på nett og det er igjen koblet til Strava. Veldig greit. Min har ikke kart men sporpunkter så jeg noen ganger plottet punkter i kart på pc og overført til klokka. Da ser jeg enkelt hvor lamgt jeg er unna kjente punkter der jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (1 time siden):

Hmm ... Da ble Instinct plutelig et mye bedre alternativ, og Garmin fikk en kandidat til en folkelig pris :-D

Anbefaler deg å bruke Youtube og se videoer om hvordan Instinct virker og kan brukes, og gjerne noen tips & tricks i tillegg. Da ser du fort om klokken er noe for deg. Youtube er en veldig god kilde til slikt, der folk gjerne viser og forteller bedre enn noen brukermanual gjør. Jeg brukte maaaaange timer på å se reviews, tester og videoer om hvordan man bruker klokken før jeg handlet. Men har en vane for å gjøre sånt på det meste jeg skal handle, om det er noe dyrt, eller viktig utstyr, der man skal ta en valg mellom forskjellige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.