Gå til innhold
  • Bli medlem

Turskøyter


LinBele

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig hytte ved ett stort flott vann med masse spennende øyer. Jeg var kunstløperske i mine yngre dager og håper nå å kunne gå skøytetur på dette vannet. 

Hvilke skøyter anbefaler dere? Regner med maks 2 timers tur og hadde vært gøy om de var litt "lekne". 

Er forøvrig også glad i alle tips i relasjon til turskøyting! 😍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turskøyting fascinerer meg, selv om jeg aldri har prøvd det. Det ser deilig ut å gli stille bortover isflaten på store vann.
I Sverige er det et stort og aktivt turskøytemiljø (långfärdsskridsko), så på svenske nettsider vil du finne gode tips.
Her f.eks.: https://www.friluftsframjandet.se/lat-aventyret-borja/kunskap--guider/skridskor/sugen-pa-langfardsskridsko-har-hittar-du-vara-basta-tips/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lundhags T-Skate (799,- på xxl nå). På disse har jeg BC bindinger. Bindingene er vanlige fjellski bindinger, men flexen (gummiputen i bindingen) er rød på "skøytebindinger", den har litt hardere gummi.

Det følger skruer med skøytene så du trenger ikke nødvendigvis kjøpe ferdig montert pakke. Den røde gummiputen kan du kjøpe løst f.eks direkte fra Rottefella. Jeg hadde bindinger liggende, og har bare brukt skøytene med sort flex, så det er ikke kritisk med at den må være rød. Det er også mulig å montere skøytebindinger for langrenn på skøytene om det er mer hensiktsmessig (med rulleskiplate skrudd fast i skøytene)

Skøytene fås i forskjellige lengder, lengden velges ut fra skostørrelse, er du i tvil om en lengde, ta det lengste alternativet.

Sikkerhetsutstyr er viktig, ispigger, kasteline, isstav og sekk er sikkerhetsutstyr. Ispigger er absolutt minimum av det du bør ha, jo mer du har, jo sikrere ferdes du.

Jeg har bare gått der jeg har vært absolutt trygg på at isen er sikker "all over", slik at jeg kun har hatt ispigger og kasteline.

Har brukt staver (staver for skøyting på ski), det gir vesentlig bedre fremdrift for meg i alle fall. Snittfarten ligger fint på ca 20km/t uten å stresse opp tempoet, så man dekker et stort område på et par timer.

Her jeg bor er det ikke skøytesesong hvert år, det avhenger litt av hvor kaldt det er, og om det kommer snø i samme periode som det legger seg is.

 

Kan legge til om lekne, er litt enig i det som står under. Turskøyter er i utgangspunktet "lengdeløpskøyter", dvs raskere rett frem. Forskjellen mellom modeller kan være hvordan de takler dålig is, dvs om du må ha "preppekvalitet" på isen, eller de tåler litt ruglete is av forskjellig kvalitet. Husk at det er naturis, den har du ikke alltid kontroll på. Blir litt som forskjellene mellom sykler, en BMX kan du leke og trixe med, racersykkelen kommer du raskt frem på asfalt, og terrengsykkelen takler bedre grusveier osv.

Endret av Omnilite
Lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et område jeg har spesielt god greie på, selv om jeg har litt erfaring med turskøyter, men jeg tror ikke lekne og turskøyter er så lett å kombinere. Skal det være lekent, samtidig som det skal være mulig å gå litt tur med dem så tror jeg du må vurdere bandyskøyter, eller noe i den duren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilitehvordan er det å gå på tur i fjellskistøvler (uten ski/skøyter under). Sitter på gjerdet og ser på turskøyter, har BC-sko i kjelleren, men tenker på tur fra vann til vann i frossen skog. Hvordan er det da å gå med slike sko? Kontra skøyter med snowboard-bindinger og vanlige sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to par turskøyter. Ett med NNN-BC-binding og ett med NNN skate. 

På isen er skøytestøvler helt klart det beste siden de er vesentlig stivere enn BC-støvlene. På den andre siden er de noe dritt å gå med, så jeg skal ikke gå mange meter på land før velger NNN-BC. 

Med lange etapper på beina kan det tenkes at vanlige sko og stroppebinding er enda bedre, men da går det ut over kvaliteten på is.

Har du NNN-BC eller NNN skøytestøvler (eventuelt kombistøvler) ville jeg startet med å kjøpe skøyter med bindinger til de. Skal du kjøpe alt nytt må du rett og slett prioritere egenskaper på is mot egenskaper på land. Lave NNN langrennsstøvler har jeg ikke prøvd, men jeg frykter det blir litt mykt.

Endret av Eksilbergenseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (3 timer siden):

@Omnilitehvordan er det å gå på tur i fjellskistøvler (uten ski/skøyter under). Sitter på gjerdet og ser på turskøyter, har BC-sko i kjelleren, men tenker på tur fra vann til vann i frossen skog. Hvordan er det da å gå med slike sko? Kontra skøyter med snowboard-bindinger og vanlige sko?

Jeg har kun gått på "samme vann" siden jeg må mye lengre hjemmefra for å finne vannsystemer med flere vann å gå på. På vårskiturer med skibæring går jeg med 75mm støvler, så det er med dem jeg har barmarkserfaring. Men det er nok bedre med BC på barmark enn NNN.

Men ikke tenk på å bruke lave langrennstøvler for NNN på skøyter med mindre du er erfaren på lengdeløpsskøyter som er lave, bruk isåfall minimum kombi eller skøytestøvel. Jeg har prøvd vanlige støvler på skøyte-rulleski, det gikk fint lenge den gangen jeg prøvde...helt til jeg plutselig sto omtrent med siden på skoen nedi asfalten... siden har jeg brukt skøytestøvler på rulleskiene.

Jeg har brukt Crispi Stetind BC og Svartisen BC synes det fungerer fint. Har montasjeplater og bindinger liggende for NNN, blir det is er det mulig jeg vipper de på for å prøve forskjellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (4 timer siden):

@Omnilitehvordan er det å gå på tur i fjellskistøvler (uten ski/skøyter under). Sitter på gjerdet og ser på turskøyter, har BC-sko i kjelleren, men tenker på tur fra vann til vann i frossen skog. Hvordan er det da å gå med slike sko? Kontra skøyter med snowboard-bindinger og vanlige sko?

Har to sett med turskøyter, et par som passer til BC støvler og et par med reimer som jeg bruker fjellstøvler til. Det er ca 30 år siden jeg skaffet meg dem, så bindingene er nokk blitt bedre i løpet av åra. Skøytene mine er før klappskøytenes tid. Om jeg går fra vann til vann er det helt klart at jeg velger skøyter med reimer. De er litt vanskelig og få til og sitte like bra, men de har holdt bra selv om jeg snørekjørt med raske hunder på ruglete is og snø, har selvfølgelig bukt dem på normalt måte også.Kan være lurt og se at fjellstøvlene sitter bra i bindingene ( reimene)  før en går til innkjøp av skøyter. Fjellstøvler er fint og bruke da de er stive og gir bra støtte. Skøyter med snowboard bindinger høres litt voldsomt ut synes jeg. Og gå på turskøyter er en utrolig fin måte og drive friluftliv på. De ganger det er klar stålis og du suser av gårde og du ser bunn, for jeg følelse av at jeg flyr, får et sug i magen av det virker helt unaturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (6 timer siden):

@Omnilitehvordan er det å gå på tur i fjellskistøvler (uten ski/skøyter under). Sitter på gjerdet og ser på turskøyter, har BC-sko i kjelleren, men tenker på tur fra vann til vann i frossen skog. Hvordan er det da å gå med slike sko? Kontra skøyter med snowboard-bindinger og vanlige sko?

Kommer veldig an på skoene . Har noen Alfa støvler (Rondane), og de er helt greie å ga noen km med. Stive såler selvsagt og glatte som fy . Har også noen rossignol(x9) som er av stivet med plastskinner og de er hålpløse å gå med, men sykt gode å skøyte med. Begge er BC  . Kompis har Alpina alaska som han skryter av på tørt land

Er man kjent og veit det er bra sti eller vei har jeg heller med ett par lave og lette tursko i sekken til lengre forflytninger på land.

 

Til Trådstarter.

Fiks deg ett par lekne skøyter til bruk ved hytta. Og kjøp skikkelige turskøyter til langturene rundt vannet(Lundhags på xxl nå er billig) . Les deg opp på sikkerthet og ta gjerne ett iskurs . Er også endel fellesturer i løpet av vinteren hvis du følger med på Skiforeningen turskøytegruppe turskøyting.no og rollers . Da kan man lære mye !

 

Er få ting som slår hard blank is som knaker litt og følelsen av å suse avgårde

Steinsfjorden.thumb.jpg.44c77fed210c3ea0d0283a061eedc76f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.