Gå til innhold
  • Bli medlem

Sydvang Skaring 2p - Noen erfaringer?


valle

Anbefalte innlegg

Annonse
valle skrev (1 time siden):

noen som kjenner til om dette teltet fungerer greit til enkel vintertelting?

 

Du må nesten spesifisere enkel vintertelting :) Er det i fjellet eller i skogen? Er det i januar eller i April? Det er utrolig stor forskjell på forholdene i dette langstrakte landet.

Jeg er usikker på om jeg ville stolt på det i vinterfjellet uten å ha testet det under krevende forhold på høsten først. Valg av teltplass er viktig også, og hvordan man plasserer teltet i forhold til vinden man forventer å få. Uansett er det slik at om man liker og kommer til å bruke teltet til vintertelting så er kanskje like greit å kjøpe en modell som er mer utprøvd. Andrehåndsverdien på det teltet du kjøper nå kan bli lav, men om du legger i litt til kan du vurdere å kjøpe et brukt Helsport eller Hilleberg på Finn, som du senere kan selge videre om det ikke er noe for deg.

Merket Sydvang er Egen MerkeVare (EMV)fra fjellsport/Outnorth, og ved å støtte disse merkene vil de mer spesialiserte teltfabrikantene kanskje miste en kunde. Om alle handler slike produkt vil mer spesialiserte fabrikker som utvikler egne modeller få mindre omsetning osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

valle skrev (19 timer siden):

Til under 1500,- må det vel være et bra kjøp? Det eneste jeg savner er stormmatter til vinterbruk.. men usikker på hvor nødvendig det er

Stormmatter er ikke nødvendig, Hilleberg har f.eks. ikke stormmatter på sine telt og Hilleberg Keron er et av de mest kjente vinterteltene.
 

Uansett, jeg ville nok vært litt skeptisk til å legge ut på vintertur i høyfjellet med et "billigtelt", men jeg vet ikke noe om kvaliteten på dette teltet heller, man kan jo bli overrasket....

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

valle skrev (19 timer siden):

Jeg tror forresten at jeg kom over en test av teltet: 

 

 

Jeg tror det teltet som testes er sydvang skaring 2 ultralight med silikonisert nylon duk til kr 2924 på outnorth. Teltet som trådstarter linket til har 75d polyester duk og er en kilo tyngre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Fiskepadde skrev (31 minutter siden):

Noen som har fått testa UL Skaring? Var jo veldig billig på Fjellsport nå.

Kjenner noen som har dette. Virker som veldig mye telt for pengene etter å ha sett litt på det, uten at jeg kan kommentere på brukskvalitet osv. over lengre tid. Litt overrasket over hvor lett de har klart å få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Kjenner noen som har dette. Virker som veldig mye telt for pengene etter å ha sett litt på det, uten at jeg kan kommentere på brukskvalitet osv. over lengre tid. Litt overrasket over hvor lett de har klart å få det.

Etter å ha sett video av det så er det jo veldig likt tilsvarende helsporttelt, og til 2900kr er det kanskje et kupp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dette i vinter da turabstinensene tok overhånd. Har kun testet det i hagen et par ganger og det ser ihvertfall bra ut. Byttet til røde barduner av estetiske årsaker :)

Det eneste negative jeg kan påpeke er at enden på stengene setter seg godt fast i den innsydde lommen innerst i kanalen, så man må jobbe litt for å få de ut når man skal ta ned teltet. Håper dette blir bedre med litt bruk42CA06E5-FD8D-40E4-BC93-0BE19943F7C5.thumb.jpeg.d809ea5e5b2a16527663114d4255db6e.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Fiskepadde skrev (På 2.5.2022 den 15.33):

Etter å ha sett video av det så er det jo veldig likt tilsvarende helsporttelt, og til 2900kr er det kanskje et kupp? 

Gikk du for det, og hva har eventuelt erfaringen vært så langt? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lieng skrev (1 time siden):

Gikk du for det, og hva har eventuelt erfaringen vært så langt? :)

Jeg gikk for det (og 4 sesongs utgaven noen uker senere på salg til 2 lapper), begge teltene ser ut til å være Helsport telt i annen farge. Absolutt ingenting å si på kvaliteten. Ikke fått brukt de enda, men de skal få kjørt seg utover høsten når teltlivet tar til igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (12 minutter siden):

Kjøpte skaring ul dome 2 p. Har ikke rukket å sette opp men veier ganske mye. Ikke akkurat ul. Betalte 1200 nok på outnorth og billigere telt har jeg aldri eid. 

Tore

Var like før jeg kjøpte det og 🤣Dome UL har 40D duk mens Skaring tunell har 15D, så Dome burde i grunn tåle det aller meste og tilsvarer vel mer Helsport sin Extrem serie. Samme som på Skaring 4 season teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Fiskepadde skrev (På 3.7.2022 den 20.49):

Jeg gikk for det (og 4 sesongs utgaven noen uker senere på salg til 2 lapper), begge teltene ser ut til å være Helsport telt i annen farge. Absolutt ingenting å si på kvaliteten. Ikke fått brukt de enda, men de skal få kjørt seg utover høsten når teltlivet tar til igjen :)

God aften.
Ble det "kjøring av telt" nå i høst, og har du fått gjort deg noen erfaringer du kan dele med oss?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke nødvendigvis noe å si om liggelengden?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et Opalus 2 som på skal papiret være lengre enn dette, men som pga det skrånede taket og sikkert også fleksibel bruk av målebånd fra leverandør, fort blir i korteste laget med 9 cm vintermatte. Jeg vurderer derfor dette teltet som et alternativ.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (18 minutter siden):

Du har ikke nødvendigvis noe å si om liggelengden?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et Opalus 2 som på skal papiret være lengre enn dette, men som pga det skrånede taket og sikkert også fleksibel bruk av målebånd fra leverandør, fort blir i korteste laget med 9 cm vintermatte. Jeg vurderer derfor dette teltet som et alternativ.
 

Opplevde liggelengde som god, men jeg bruker verken veldig lang eller veldig tykt underlag. Antar det er UL varianten du ser på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (22 minutter siden):

 Antar det er UL varianten du ser på? 

Det er korrekt. Men ikke til dagens pris :) Jeg får se om den senker seg litt etter hvert. Ser at Fjellsport har noen Sydvang telt markert som Outlet, så håper de ikke legger ned hele merket.

Men synes teltet ser ut til å være et romslig og lett alternativ til en lavlandstelter på 190cm og 50 i sko

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde 3ern i stua, og det var for kort for meg på 190 med 44 i sko. Når jeg sier for kort så mener jeg at føttene tar i innerduken, og det var uten sovepose. Har inntrykk av at alle telt med skrånende bakende har ca 185-190cm reell liggelengde (om du trekker fra trekanten hvor høyden er lavere enn 30-40cm).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (19 timer siden):

Jeg prøvde 3ern i stua, og det var for kort for meg på 190 med 44 i sko. Når jeg sier for kort så mener jeg at føttene tar i innerduken, og det var uten sovepose. Har inntrykk av at alle telt med skrånende bakende har ca 185-190cm reell liggelengde (om du trekker fra trekanten hvor høyden er lavere enn 30-40cm).

Takk, dette var meget nyttig informasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är/var 193 iaf över 190 nu  skostorlek 45(har relativt små och smala fötter) och vill ha 230cm inv mått med kupoltält om man ska ha sälerhet på att ej trycka ihop vävarna för läckage/kondensfukt på innertältet.

Finns ej något tunneltält som är långt nog med 99% säkerhet.

Men kolla hur ´lång´du blir i din sovställning dvs sover du på sidan så prova tältet så och vid 2p tält kan man ligga diagonalt ensam jag har tex 185 cm (regular) liggunderlag och är sällan utanför men lägger utr så det ej flyttar sig om tältet ej plant uppsatt pga plats eller att det tex regnade eller du var så trött att du bara satt upp tältet utan större kontroll av platsen. 

Haft ett Sydvang troligen test redovisat på web här men var ett med silnylon och hubbar lika MSR BA men i sämre AL och när det blåste iväg och stänger åkte ut blev hubb så skadad att det blev glapp första gången,och sökte ersättnings hub men hittade ingen och utan anställning på firma med verkstads maskiner blir det för dyrt att beställa en måttbeställd.(ers stänger lätt hitta men hub svårt)

Men märket är ett bra lågpis alt även om jag köper ´märkes´tält beg om ej bra rea på nytt.

På turen i år hade jag Bergans trollhetta 1p 230 L inv men sluttade mkt pga 1 båge och 3 pinnar.Det jag ska ifs på sommaren är HS glittertind sl 2p med 2 bågar och det är lite större inv fast lite lågt men OK(man får byta om ´liggande´)då är det en båge i fotändan som skapar lite volym där.

 

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.