Gå til innhold
  • Bli medlem

Amok draumr eller Lawson Blue Ridge hengekøye


veroe

Anbefalte innlegg

Noen som har testet begge to og kan sammenligne? Eller pitche de til meg 😅

jeg er ca 1.60 så har ikke akkurat noe problemer med lengde, men er redd for at det kanskje er litt "styrete" å henge opp både amok og lawson kontra en enklere hengekøye. Har også noe revmatiske problemer (bekken og ledd) så avhengig av å kunne strekke ut bena og knekke på plass så jeg ikke våkner fullstendig låst i knærne. Foretrekker å ligge på siden og har Synmat 7,5 M liggeunderlag fra før.

Har fått låne en amok, venter bare på at styggeværet skal gi seg så jeg får testet ut. Sikler litt på Lawson også, men ikke mulighet til å teste denne. Syns de er noe stivt prisa, men trolig fordi jeg ikke har testet de og terskelen derfor blir litt høy for en sunnmøring 😅

For å tippe alt over ende så har jeg kikka på Dovrefjell sweet dreams sin med teltduk over som koster noe mindre enn de to andre alternativene. 

Har hovedsaklig erfaring fra telt så føler hengekøyeverden er en jungel uten sidestykke. Har dog et krav om myggnetting og enten tarpe eller teltduk og egentlig åpen for andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Lawson Hammock, og det er svært enkelt å pitche den. Jeg valgte denne fordi den skulle være veldig god i forhold til å kunne ha en flat liggestilling, og selv om jeg ikke har brukt den så innmari mye har jeg testet den nok til å vite at dette stemmer bra.

Ligger et utall av videoer som viser hvordan de henges opp. Vil imidlertid ikke tro at det er noen stor forskjell på hvor enkelt det er å henge opp en Lawson kontra en Amok. Begge er enkle å henge opp.

Har testet begge, og synes kanskje det var enklere å ligge flatt i en Lawson. En ulempe jeg har sett andre har beskrevet, er at man da strammer den opp såpass at den kan bli så ustødig at man kan komme til å tippe den rundt. Jeg synes ikke dette er noe problem, og man kan uansett løse det ved å bruke barduner. Men dette er ikke en utfordring man vil kunne ha på Amok, for sammenligningens skyld.

Lawson har kanskje også en fordel på Amok ved at den er konstruert for å kunne kan brukes som et telt også, mens Amok trumfer Lawson ved at den har "stolfunksjon"

Ut i fra det jeg har lest om Lawson på nettet, så er det ganske mange i "hengekøyemiljøet" i statene som har startet med en Lawson og den får gode kritikker og har vunnet mange priser for god design. Det virker imidlertid også slik at mange, etter å ha startet med en Lawson, går over til å velge noe  etter hvert, som f.eks har lavere vekt. 

Med Amok, så må du vel også ha et nytt liggeunderlag, da disse er avhengig av at du har et LW underlag for å fungere optimalt?...

Man kan kanskje også spare litt ved å bestille direkte fra Lawson, og havner da kanskje omtrent likt prismessig, med tanke på at du kan bruke liggeunderlaget allerede har. Man litt rabatt denne uken pga. Black Friday. Slike rabatter dukker vanligvis opp et par ganger i året, med rabatter mellom 20 og 40 prosent... Jeg fikk vel 30 når jeg kjøpte min...

 

Amok har vel 20% rabatt denne uken, så man kan også spare litt der, samt at du får fordelene med norsk kjøpslov og reklamasjon samt en norsk butikk å forholde deg til. Dette kan man jo også få ved å kjøpe fra Revir, men vil tro at prisen blir litt høyere...

image.png.1cb4b0514c77b8286e444262b23e8a08.png

 

Tror du vil bli fornøyd uansett hvilken av disse du skulle velge. En slik Dovrefjellkøye kan man jo kjøpe uansett, men tror ikke den er spesielt gunstig i forhold til å ligge på siden, og kvalitetsmessig vil jeg tro disse andre opererer i en helt annen liga...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siklet på begge køyene selv en stund og gikk for Amok for min del. Amok-køyene er sjelden på tilbud så slo til da de ble nedsatt. Amok-køyene holder seg bra i pris på Finn så du får nok igjen det meste om du skulle bestemme deg for at det ikke var helt din greie. 

Hennessy-køyene er en bra pakkeløsning med myggnett og tak om du ønsker en mer tradisjonell køye. FInnes på XXL feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (4 timer siden):

Jeg har en Lawson Hammock, og det er svært enkelt å pitche den. Jeg valgte denne fordi den skulle være veldig god i forhold til å kunne ha en flat liggestilling, og selv om jeg ikke har brukt den så innmari mye har jeg testet den nok til å vite at dette stemmer bra.

Ligger et utall av videoer som viser hvordan de henges opp. Vil imidlertid ikke tro at det er noen stor forskjell på hvor enkelt det er å henge opp en Lawson kontra en Amok. Begge er enkle å henge opp.

Har testet begge, og synes kanskje det var enklere å ligge flatt i en Lawson. En ulempe jeg har sett andre har beskrevet, er at man da strammer den opp såpass at den kan bli så ustødig at man kan komme til å tippe den rundt. Jeg synes ikke dette er noe problem, og man kan uansett løse det ved å bruke barduner. Men dette er ikke en utfordring man vil kunne ha på Amok, for sammenligningens skyld.

Lawson har kanskje også en fordel på Amok ved at den er konstruert for å kunne kan brukes som et telt også, mens Amok trumfer Lawson ved at den har "stolfunksjon"

Ut i fra det jeg har lest om Lawson på nettet, så er det ganske mange i "hengekøyemiljøet" i statene som har startet med en Lawson og den får gode kritikker og har vunnet mange priser for god design. Det virker imidlertid også slik at mange, etter å ha startet med en Lawson, går over til å velge noe  etter hvert, som f.eks har lavere vekt. 

Med Amok, så må du vel også ha et nytt liggeunderlag, da disse er avhengig av at du har et LW underlag for å fungere optimalt?...

Man kan kanskje også spare litt ved å bestille direkte fra Lawson, og havner da kanskje omtrent likt prismessig, med tanke på at du kan bruke liggeunderlaget allerede har. Man litt rabatt denne uken pga. Black Friday. Slike rabatter dukker vanligvis opp et par ganger i året, med rabatter mellom 20 og 40 prosent... Jeg fikk vel 30 når jeg kjøpte min...

 

Amok har vel 20% rabatt denne uken, så man kan også spare litt der, samt at du får fordelene med norsk kjøpslov og reklamasjon samt en norsk butikk å forholde deg til. Dette kan man jo også få ved å kjøpe fra Revir, men vil tro at prisen blir litt høyere...

image.png.1cb4b0514c77b8286e444262b23e8a08.png

 

Tror du vil bli fornøyd uansett hvilken av disse du skulle velge. En slik Dovrefjellkøye kan man jo kjøpe uansett, men tror ikke den er spesielt gunstig i forhold til å ligge på siden, og kvalitetsmessig vil jeg tro disse andre opererer i en helt annen liga...

 

 

Takk for en solid tilbakemelding! Fikk hengt opp amok køya mellom regnbygene i dag og testa litt under ikke akkurat optimale forhold rett ved sjøkanten så føler det ikke helt ga de beste testforholda akkurat, men jeg fikk et inntrykk vertfall. Eneste jeg ser på som minus er at den ikke kan brukes uten liggeunderlag som en enkel dagsturkøye, men der kan en med fordel heller ordne en billig køye for en lav penge.

Vekten som du nevner er helt klart noe å tenke over, med litt ryggproblemer så er jo all vekt en kan eliminere eller redusere sekken med en glede. Så jeg får se litt mer på det.

Har bestilt korrekt liggeunderlag så får vi returnere de som er på vei, så det er ordna uavhengig av hvilket valg som trumfer 😅 Tror uansett det kan være greit å spytte inn de 200kr i forskjell for å få litt mer lengde og bredde både i telt og køye.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (2 timer siden):

Har siklet på begge køyene selv en stund og gikk for Amok for min del. Amok-køyene er sjelden på tilbud så slo til da de ble nedsatt. Amok-køyene holder seg bra i pris på Finn så du får nok igjen det meste om du skulle bestemme deg for at det ikke var helt din greie. 

Hennessy-køyene er en bra pakkeløsning med myggnett og tak om du ønsker en mer tradisjonell køye. FInnes på XXL feks. 

Godt poeng for en sunnmøring mtp salgsverdi om det blir fullstendig feil, du har et godt argument der. Har sett litt på Hennessy-køyene, de ser veldig bra ut og leser mye bra, noe som gjør meg ekstra forvirra over hva jeg skal gå for. Hadde de hatt Amok inne i blå hadde nok valget vært tatt allerede 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt snakk med en venn og masse nerding på YouTube og lesing av tester er Amok offisielt på vei i posten 😁 Takk for hjelpa og tilbakemelding 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Amok i både ny og gammel utgave og er veldig fornøyd.

 

Men denne gang skal jeg "reklamere" for deres andre køye Segl. Den har ved et par anledninger vært på veldig god kampanje. Den fungerer bra som "daybed" og kommer komplett opphengsklar. Jeg har til og  wd sovet hel natt i den med oppblåsbare underlag en tur som ble lengre enn tenkt.

 

Så om du finner den på Finn eller på bra kampanje så er den absolutt verdt pengene som tilleggskøye...

Her illustrert ved guttungen som slapper av noen minutter...

 

20200606_191404.thumb.jpg.5ae9f29fa8e461916099dae2754b5797.jpg

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 24.11.2020 den 9.24):

Har Amok i både ny og gammel utgave og er veldig fornøyd.

 

Men denne gang skal jeg "reklamere" for deres andre køye Segl. Den har ved et par anledninger vært på veldig god kampanje. Den fungerer bra som "daybed" og kommer komplett opphengsklar. Jeg har til og  wd sovet hel natt i den med oppblåsbare underlag en tur som ble lengre enn tenkt.

 

Så om du finner den på Finn eller på bra kampanje så er den absolutt verdt pengene som tilleggskøye...

Her illustrert ved guttungen som slapper av noen minutter...

 

20200606_191404.thumb.jpg.5ae9f29fa8e461916099dae2754b5797.jpg

 

Herlig! Har en ekstra køye, men aner ikke merke vet bare den er dobbel 😅 Men kan jeg spørre om hvilken tarp som er grei å skaffe? Er det den som hører til amoken det går i, eller bruker du en annen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (7 minutter siden):

Herlig! Har en ekstra køye, men aner ikke merke vet bare den er dobbel 😅 Men kan jeg spørre om hvilken tarp som er grei å skaffe? Er det den som hører til amoken det går i, eller bruker du en annen? 

Jeg har 4 stk Hegn Tarp fra Revir Oslo etter at det ble min klare favoritt. Det synes jeg er veldig mye tarp for pengene. (Men de er ikke superlettvekt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.