Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips - Kortreist telting, sove bedre.


Gjest

Anbefalte innlegg

Plages du med å få sove på hardt underlag?

Dyrt å oppgradere med et opplåsbart?

Fryser du?

Her har du et oppsett for 3- sesongers korte turer.

1: Bruk et helt vanlig opplåsbart liggeunderlag til en hundrings, et slik du kan bruke til overnattings gjester hjemme.

https://jysk.no/hage/luftmadrasser/luftmadrasser/luftmadrass-velour-b76xl191xh22?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMI59jPn6iR7QIVldGyCh0OaQnXEAQYBiABEgJfd_D_BwE&gclsrc=aw.ds

kjøpes på jysk, biltema og masse andre steder.

2: Bruk Bamse Xtreme oppå dette. (Ikke under, oppå)

https://www.fjellsport.no/mammut-bamse-extreme.html

Man sover som et barn, varmt er det også😊

Ikke til lange gåturer da det veier litt.

Kanskje en time eller 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du ser så koster det forslaget, ordinært 1600,-

Gang det opp på f.eks 2 voksne og 2 barn.

Der bare i underlag; 6400 på ditt eksempel, ser vi bort for BF i disse dager.

contra 2000...kr

så skal du ha soveposer til alle....

Vi har brukt det selv vi i flere år, selv på vintertur og det er faktisk greit å sitte på dagtid også.

Dobbel opp så har du en 2/3 seter å sitte å spise på. Vi har gjort dette i lavvo og hatt mye glede av det.
Så penger spart, og mye glede.

Ikke at du får se tur rommet mitt no, da sprekker budsjettet🤣🤣🤣

Endret av Frank Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Eneste ankepunktet er størrelsen på et bamseunderlag for de som ikke sover som en mumie. Ellers er det jo et knall tips 👍 

Ja klart det er utfordringer, det blir det alltid. Men ønsker man å komme seg ut, uten å hive månedslønner ut døra for en helg eller 3 i året, så er dette et alternativ som fungerer. Bare bamseunderlaget blir lagt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank Sørensen skrev (15 minutter siden):

Som du ser så koster det forslaget, ordinært 1600,-

Gang det opp på f.eks 2 voksne og 2 barn.

Der bare i underlag; 6400 på ditt eksempel, ser vi bort for BF i disse dager.

contra 2000...kr

så skal du ha soveposer til alle....

Vi har brukt det selv vi i flere år, selv på vintertur og det er faktisk greit å sitte på dagtid også.

Dobbel opp så har du en 2/3 seter å sitte å spise på. Vi har gjort dette i lavvo og hatt mye glede av det.
Så penger spart, og mye glede.

Ikke at du får se tur rommet mitt no, da sprekker budsjettet🤣🤣🤣

Som du ser på andre nettbutikker så koster bamse underlaget i forslaget ditt ordinært 599,-

Måten du sjonglerer med tallene på er merkelig. Uansett er det "alltid" tilbud på turutstyr så du vil nok klare å finne en liggeunderlagsløsning som er mye mer hensiktsmessig enn det du anbefaler som klokker inn på 2650 gram.

For de som bare er på tur en gang eller to, vil nok det beste og ikke minst billigste være å låne utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett et til 599,- jeg har 4 som er kjøpt 1 og 1. samtlige bortsett fra 1 var 399,-

poenget, er å spare penger.
Litt her og litt der.


Flere ganger har jeg fått høre at, nei jeg kan ikke være med for jeg har ikke råd.
Jeg har gitt tips til å spare penger, jeg har lånt bort utstyr også.

Skal du på korte turer, med for eksempel små barn.

Kanskje du bare skal på en campingplass, eller du parkerer like ved, eller gå en liten time.

Ja man må betale med mer vekt.
Men man kan komme seg ut selv om man ikke har utstyr til 20/30 lapper. Jeg har 3 barn selv, og jeg vet det koster. Selvklart følge med på tilbuder som dukker opp, og ikke bare kjøpe det man finner først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg er miljøskadet, men jeg plages med å få sove på mykt underlag, så over overmadrassen på sengen hjemme har jeg et Bamse-underlag. 😄

Men ja, synes det er bra å få frem alternativer for et mer rimelig friluftsliv, om det er alternative produkter, kjøpe brukt, lage selv eller låne. 👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forslaget virker bra det om man vil ligge mykt. Men kan du forklare litt nærmere hvorfor bamseunderlaget må være øverst? Og hvorfor kan man ikke bruke madrassen uten bamse oppå?

Mange vil sikkert fnyse av vekta, men hvorfor i allverden har folk blitt så overfølsom for litt tyngre ryggsekk? Jeg kan ikke huske at vi hadde dette fokuset på vekt og utstyr når jeg selv var tenåring og i 20-30-årene. Det virker som om man nærmest ikke kan komme seg ut på en liten skogstur hvis ryggsekken skulle komme til å veie over 20 kg. For ikke å snakke om 30 kg, da må man helst ha en sherpa. Det er selvsagt bare tull, med mindre man har ryggproblemer da.

Det første oppblåsbare liggeunderlaget kjøpte jeg vel i 2014. Da var jeg over 55 år gammel. Opptil da var det helt standard liggeunderlag som gjaldt om sommeren, de som er smårutete og  grønne på den ene sida og hvite på den andre. Om vinteren brukte jeg et bamseunderlag oppå det igjen. Et oppblåsbart liggeunderlag er komfortabelt, men et vanlig liggeunderlag duger det og, spesielt om man velger en plass der bakken er litt myk (men ikke våt). Det hender ofte jeg går for standardløsningen fremdeles. Spesielt hvis man har bål er det fint å kunne sitte/ligge på liggeunderlaget ved bålet. Det har jeg aldri turt å gjøre med det oppblåsbare.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo grunnen er enkel den.

Det oppblåsbare liggeunderlaget blir like kaldt som omgivelsen, så ved å ligge på bamse underlaget, beholder du varmen du genererer i kroppen. 

ligger du rett på et uisolert underlag vil du kjapt fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank Sørensen skrev (6 minutter siden):

Jo grunnen er enkel den.

Det oppblåsbare liggeunderlaget blir like kaldt som omgivelsen, så ved å ligge på bamse underlaget, beholder du varmen du genererer i kroppen. 

ligger du rett på et uisolert underlag vil du kjapt fryse.

Luft er en bra isolator det (det er lufta som isolerer i ullklær for eksempel), men om man ønsker ekstra isolasjon tipper jeg at du i sommersesongen like gjerne kan bytte ut bamse med et billigere standard skumunderlag, for eksempel dette:

https://www.magasinet.no/friluftsliv/soveposer-og-underlag/liggeunderlag-og-tilbehor/liggeunderlag/liggeunderlag-classic-eva

eller dette:

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/sport-og-fritid/turutstyr/liggeunderlag/tradex-liggeunderlag-comfort/?variantCode=18405

Slike underlag har jeg brukt i mange år, og da uten luftmadrass under. 😁

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (35 minutter siden):

Lufta isolerer når den er i ro. I et slikt oppblåsbar madrass, uten fyll, sirkulerer lufta, og kjøler deg ned.

Jo, men dette er først og fremst et problem i den kalde årstid fordi lufta avgir varme til den kalde bakken. Bakken er ikke like kald om sommeren, så forskjellen i temperatur blir mye mindre og varmetapet dermed også mye mindre. Jeg har da luftmadrass uten isolasjon inni (som egentlig ikke er isolasjon, men hinder for luftsirkulasjon) og kjenner meg ikke helt gjen i problemet for overnattinger om sommeren.

Det er vel også feil å snakke om sirkulasjon. Kald luft er tyngre enn varm luft. Varm luft stiger opp. Kald luft synker ned. Det er ikke slik at kroppen varmer opp den øverste lufta som så vil falle ned mot bunnen for å avkjøles.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv prøvd begge varianter vinter og høst. 
 

Underlag og oppblåsbar over kaldt, 

Oppblåsbar og undelag oppå, varmere.

 

Ligger man på luft, så vil luften gjerne varmes opp, og det blir da varme fra kroppen som ligger oppå. 
I en luftmadrass uten et varmelager (dun-fiber f.eks), vil ikke rein luft klare å lagre denne varmen, fordi bakken er kald.

Derfor og nettopp derfor bruker vi isolasjon i hus, for å opprette et varmelager for oppvarmet luft.

 

Endret av Frank Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man nødvendigvis trenger å konkludere med at det er en riktig og en gal måte å gjøre dette på, og at det gjelder for alle kombinasjoner av skumunderlag og oppblåsbart underlag. Man kan prøve seg frem, og finne ut hva som passer for en selv ut i fra det utstyret og det budsjettet man har tilgjengelig.

Men om man kun skal tenke på hva som isolerer best, så er det vel en grei tommeldingerregel at man skal plassere det som har høyest r-verdi nærmest kroppen. Hvis jeg skulle brukt en luftmadrass som beskrevet i tråden her, ville jeg ha lagt skumunderlaget på toppen, siden jeg av erfaring vet at disse luftmadrassene nærmest ikke har noen isolasjon i det hele tatt, og er kalde selv på varmeste sommeren. 

Jeg bruker alltid å ha skumunderlaget under mine Exped underlag, siden underlagene har høyere r-verdi (5) enn skumunderlagene jeg bruker (2,6). 

Mulig jeg ville gjort det på denne måten selv om r-verdiene hadde vært motsatt, fordi det er mye mer komfortabelt å ligge på expedunderlaget enn på skumunderlaget, under forutsetning at isolasjonen totalt sett var tilstrekkelig til at jeg ikke frøys. (man kan som kjent legge sammen r-verdier og hvor mye isolasjon man trenger er jo avhengig av hvor kaldt det er.

For kortreiste turer med telt/lavvo der man kjører omtrent frem til leirplass har vi også benyttet feltsenger, med expedunderlag oppå- Det fungerer også helt utmerket, og jeg kan ikke huske å ha frosset med den kombinasjonen. (vår-sommer-høst)

image.png.27a9cd86aa7f77d2120f47a1898d5db3.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (2 timer siden):

Men om man kun skal tenke på hva som isolerer best, så er det vel en grei tommeldingerregel at man skal plassere det som har høyest r-verdi nærmest kroppen.

 

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (2 timer siden):

man kan som kjent legge sammen r-verdier

En av disse to påstandene må være feil siden de motsier hverandre.

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Randulf Valle sin "Hvorfor er det så kaldt å være våt". Han skriver bla om konveksjonssperre, det mangler du fullstendig i en luftmadrass som ikke har annet fyll enn luft. Kald og varm luft vil sirkulere og det blir lite isolasjon mot underlaget. Liggeunderlaget bør derfor nærmest kroppen, slik at kroppsvarmen reflekteres tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

En av disse to påstandene må være feil siden de motsier hverandre.

Kan godt hende det teoretisk ikke har noen betydning, men det som er sikkert er at det blir innmari komplisert å prøve å finne en fasit på dette, siden det er avhengig av temperatur, hvilke produkter det er snakk om, brukeren vekt osv...derfor er det bedre å gjøre det enkelt, bruke tommelfingerregler, og prøve seg frem :-)

Skogens Stønn skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan konveksjon oppstå i en luftmadrass?

 

Se under luftsirkulasjon i Valle sin artikkel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (31 minutter siden):

Se under luftsirkulasjon i Valle sin artikkel

Han kaller det konvensjon, men det er vel heller en blanding/miksing av kald og varm luft fordi man beveger seg på liggeunderlaget. Konveksjon er det du har når du koker vann i en kjele. Det varme vannet stiger opp og gir plass for det kalde vandet ved bunnen som så varmes opp og stiger osv. Du får en sirkulasjon av vann som flytter energi fra bunnen og opp til toppen. Koker du grøt har du ikke denne konvensjonen fordi grøten er for tykk til å sirkulere. Skal ikke all varmen forbli i bunnen og svi grøten må du blande grøten ved å røre/mikse. Det er det som skjer i liggeunderlaget. Resultatet blir overføring av varme fra kroppen til denne miksede luften, og fra luften til bakken. Hvis du hadde klart å ligge helt stille ville dette varmetapet (altså pga miksingen) stoppet helt opp. Det kan faktisk også være forklaringen til at et liggeunderlag oppå luftmadrassen virker bedre enn et under. Muligens vil det stivt lag oppå forhindre noe av miksingen av luft fordi bevegelsene fra kroppen blir dempet. Muligens.

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting jeg har brukt lang tid på, så er det å finne teoriene rundt alt som gjelder på tur.
En ting jeg har lært som er den viktigste, er erfaring.

Din egen og de som uten tvil vet hva de snakker om.

Trådstarten gjelder en sak på å spare penger, ved å gi fra seg en annen. Mer vekt. Ikke hva som er bedre, lettere eller kulere. Inngangsbiletten til en god tur.

Jeg har personlig brukt dette oppsettet å lykkes i lavvo 8-10 manns.

Hva jeg ennå ikke er overbevist på hvor godt funker, er kun et oppblåsbart underlag alene med isolasjon vil fungere under de samme forhold. Så der skal jeg ikke uttale meg.
Men trådstarten skal jeg stå inne for.

Teori eller ingen teori, erfaring viser hva som fungerer og nettopp derfor tar erfarne mindre og mindre med seg på tur, fordi de vet hva som duger og hva som er overflødig.

Men mange er ikke der, å som dette året har preget verden om, så har det norske folk snudd seg til naturen for alternativer. Å skal man da ikke bli sjøsyk av all den teorien som flyr rundt i dette segmentet, er det gull å få muligheten til å få erfarne tips og råd, slik at du skal få en letter start på hva jeg mener er en fantastisk opplevelse.

Å jeg selv takker alle de som har hjulpet meg opp gjennom årene.
Jeg gir ikke råd hvis jeg ikke selv har erfart dette selv. Jeg har brukt dette oppsettet selv i over 2 år.

Å jeg har hatt de som har vært rimelig sjalu også på en så god seng å ligge på, og ikke kjenne ujevnheter og våkne kvikk og rask. Ikke kaldt å stiv å støl.

Jeg har også hatt de som har hevet øyebryn, sikkert pga vekt/volum.

Først nå ønsker jeg å gå veien om en slankere sekk. 
Så min erfarte konklusjon, uten å måtte gå inn på teoritabeller og antall x-faktorer, er at dette funker så lenge man ikke går under -2 grader og har en god pose som i vårt tilfelle har vært -8comf og -16comf.

Du VIL bli kald på en uisolert flate.

Soveposer er noe helt annet tema

Endret av Frank Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Gjenoppliver denne tråden.

Skal hive både fjelltelt og alt av lettvektsutstyr i bilen i sommer i tillegg til nyinnkjøpt 20kg campingtelt for litt ekstra komfort på campingplasser utenom fjellturer. Har da tenkt å kjøpe en større dobbel luftmadrass for å oppgrader til «glamping». Har fra før 2x Exped Synmat UL.

Gitt at dette blir i Norge sør for Mo i Rana i juli, vil vi fryse med dobbelmadrass fra Jysk, og finnes det isolerende overmadrass 140-160 bred? Evt. finnes det glampingmodeller med grei R-verdi? Ønsker naturlig nok å ikke bruke alt for mye på dette da utstyr til fotturer med lav vekt har høyere prioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andysor skrev (5 minutter siden):

 

Gitt at dette blir i Norge sør for Mo i Rana i juli, vil vi fryse med dobbelmadrass fra Jysk, og finnes det isolerende overmadrass 140-160 bred? Evt. finnes det glampingmodeller med grei R-verdi? Ønsker naturlig nok å ikke bruke alt for mye på dette da utstyr til fotturer med lav vekt har høyere prioritet.

Hvis du uansett skal glampe kan vel en tynn overmadrass, eller en madrassbeskytter fungere som isolasjon. Sistnevnte blir ikke så stor nedpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (43 minutter siden):

Hvis du uansett skal glampe kan vel en tynn overmadrass, eller en madrassbeskytter fungere som isolasjon. Sistnevnte blir ikke så stor nedpakket.

Takk, da satser jeg på det!

Er det ellers noen som har erfaring med de billige luftmadrassene på Jysk sammenlignet med de dyrere, tykke madrassene de selger på Fjellsport.no? Ganske stor prisforskjell og ser at en del klager på at madrassene på Jysk lekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.