Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørke fileter som er frosne?


Tittei

Anbefalte innlegg

Altså, det jeg mener er at hvordan kan jeg tørke sånne torskefileter fra fryseren på rema? Blir det for mye vann i de? Er det bare å dele de opp i småbiter og tørke det i tørkeren/ovnen eller bør det kokes/stekes først? Tenkte primært og bruke det til hunden, men også til meg, så dette passer egentlig til begge Underforumene. 

Å søke på «hvordan tørke fiskefileter er håpløst, da får jeg opp tørrfisk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke svar på det du spør om, men litt generelle tanker jeg har gjort meg fra tørking av kjøtt jeg håper du får nytte av: 

  • Steker du det eller tørker det med før høy varme risikerer du at du kapsler inn fuktighet, så jeg tror det er bedre å tørke uten å steke
  • Tørker det for sakte risikerer du at du det dannes bakterier, så du må ha god utlufting på ovnen (tresleiv i døra)
  • Bruker all tørrfisk mye salt, eller tørkes noen typer uten salt? Hvis alle bruker salt, er det høy sansynlighet for at du må gjøre det samme.
  • Små biter tørker fortere, så større sansynlighet for et vellykket resultat om du skjærer veldig tynne skiver og legger det på rist. Ikke bakepapir eller bakebrett!
  • Skal det brukes til hunder vil du kanskje ha lite salt? Det gir større fare for bakterier, så det kan være lurt å fryse det tørkede kjøttet til det skal være med på tur så det ikke formerer seg. Botulisme lager giftstoffer som ikke kan fryses eller stekes bort, så det må forhindres før det lager giftstoffene.
  • Sjekk hva som er de vanligste bakteriene i fisk. Er ikke kjent med det selv, men kylling er en dårlig ide å tørke pga bakterier som ikke dør om kjøttet ikke blir varmebehandlet (over 71 grader)

Disclaimer: Jeg er ikke ekspert på området, så om du eller hundene blir dårlig av rådene fraskriver jeg meg ethvert ansvar. Anbefaler å dobbeltsjekke det med relevante forskningsartikler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfisk=tørr fisk, tørket ute fra rå tilstand

Klippfisk=saltet fisk, deretter tørket enten ute eller inne (tidligere ute på klippene).

Tørrfisk er nok vanskligst, den må tørkes på en måte så den ikke blir dårlig underveis i prosessen

Klippfisk er saltet, da er i utgangspunktet fisken konservert, slik at prosessen kanskje er litt mindre kritisk. Må vannes ut før bruk, hvor lenge avhenger blant annet av saltinnhold og størrelse på bitene.

 

Det som kanskje kan bli en overraskelse er lukta... Klippfisk lukter nok mindre når den prosesseres.

https://www.lofotposten.no/fiskeri/torrfisk/vagan/erlings-bedrift-gikk-med-saftig-underskudd-sa-banket-noen-nigerianere-pa-doren/s/5-29-240613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Det finnes jo noe som hetter frysetørking, hvor man tørker direkte fra frossen tilstand. MEN det krever en del teknikk: vakuum kammer, som også kan kjøles til under -18C. Altså ikke noe hjemme greie for de aller fleste. Men det kan da etableres.

Jeg har jobbet et sted hvor sådan anlegg fantes, men det ble brukt en del kemikalier i det, så forsøk med egne frysetørket mat fristet ikke. Jeg vill kjøpe tørrfisk - hunde pleier å elske det.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

@Tittei,

Det er en gammel post, men alligevel.
Ifølge Ivan Kristoffersen (googl) er tørrfisk  "Norges lengst vedvarende eksportartikkel og den samfunnsøkonomisk mest lønnsomme eksportvaren gjennom århundrene", så du burde have gode chancer for at finde noget? uden selv at skulle fifle med det.
Jeg har et par gang tænkt på at spørge ind til 'tørrfisk' som turmad ... jeg har aldrig set det som en del af alle de forskellige slags tørrede levnesmidler som ind imellem er et populært diskussions-emne. Selv har jeg altid fiskestangen med, og som regel har selve fiskeriet som motiv for turen, og det giver mig jo en god grund til at tro, at jeg ikke vil komme til at savne fisk. På den anden side har jeg oplevet tørret fisk på Grønland. Kunne jeg skaffe det samme her, ville jeg tage det med som snag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CarstenT skrev (7 timer siden):

På den anden side har jeg oplevet tørret fisk på Grønland. Kunne jeg skaffe det samme her, ville jeg tage det med som snag.

Det er ganske vanlig å finne tørrfisk i vanlige butikker som snacks, men det koster jo en del. Om man ikke tørker selv, så kan man kjøpe mange steder.. https://www.frahavet.no/produkt/torrfisk-rund-torsk/

Det er mye protein, men man trenger hammer for å ete det tørt, om man ikke bløtlegger osv.. Upraktisk på tur, ok snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.