Gå til innhold
  • Bli medlem

Kva gjer folk på tur ?


Anders P

Anbefalte innlegg

Hei, 

eg lurte litt på kva folk gjer når dei er på tur, dvs etter at du har kome fram til campen. 

Eg tenkte at eg kunne starte med meg sjølv. 

 

Eg liker å bruke tid på å sanke brenne til eit bål. Kutte opp trær som har falt ned, bære dei og hugge dei opp med ein øks. 

Elles liker eg å koke kaffe og te i eit svært roleg tempo. Ein viktig del av det å gå tur at det er ein låg stimuli-aktivitet og at ting går så sakte. Det er nesten som om dette gir meg ein større ro, det faktum at ting gjerast på ein ineffektiv måte. 

Stirre inn i flammene på eit bål, eller inn i flammene fra eit kokeapparat med rødsprit. 

Bade. Eg kan bade året rundt, men på tur bader eg berre om sommeren og våren. 

Eg må innrømme at eg ofte bruker tid på å surfe på nett, men dette er ein uting som eg ønskjer å redusere.

**

I det siste har eg tenkt på sopplukking og det å ta med seg ein kikkert. 

Korleis er det dykk andre bruker tida dykkar i campen ? 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier vanligvis å gå det meste av dagen, og slår helst leir over tregrensen. Dermed blir det ofte kun tid til å rigge leir, koke vann/mat, rulle ut sovesystem, få spist/drukket og lest litt før det nærmer seg natt. Har en Kindle som er fast turfølge, anbefales VARMT! Når får du ellers tid til å lese? Ellers bruker jeg gjerne litt tid på utstyrskontroll, planlegging av neste etappe. Forsøker å ikke "være på mobilen", ofte løser dette seg selv pga dekningen. Et par podcasts og litt musikk på øret (tar alltid med ørepropper) kan være en grei avveksling.

Camper jeg i skog (på egen hånd) blir ofte dagsetappene kortere, og vedsanking/bålbrenning blir da en naturlig aktivitet. Da holder en seg varmere også. På høyfjellet vil ofte vind og vær gjøre det mer attraktivt å holde seg innendørs (-telts).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når leiren er etablert tar jeg ofte små oppdagelsesturer i nærheten og tar litt bilder. Ellers har jeg med et ark fra et kryssordhefte. Foretrekker det foran lesing. Føler også litt skam ved nettsurfing. Prøver å la det høre hverdagen til. Men podcast eller lydbok før en slumrer inn er fint. Spesielt nå på høsten. Det blir tidlig mørkt og jeg greier å sove klokka 19:00.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist lå vi på ryggen og tittet på stjerner, stjerneskudd og satellitter. Filosoferte, løste verdensproblemer og lot praten gå om løst og fast. Sist jeg var alene lyttet jeg på skogens stillhet, lot tankene flyte og foret bålet. Jeg kan aldri huske å ha kjedet meg på tur, enten jeg er sammen med noen eller alene. For meg er det viktig å bare være der i nuet og gjøre det som faller meg inn der og da, ikke planlegge på forhånd hva jeg skal skje. Og skjer det ingen ting er det fint det også.

;-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (11 minutter siden):

Eg ser det finst ein del ekstremt dyre kniver ute på markedet, og også ein del kikkerter som koster ein liten månedslønn. Finst det folk som liker å pusle med dette når dei er på tur ? 

Kikkerter og kniver er først og fremst verktøy når man er på tur, men det overrasker meg ikke om det finnes eksemplarer av homosaphiens som sitter under tarpen og demonterer en kikkert, for så å sette den sammen igjen.......

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (8 timer siden):

Hei, 

eg lurte litt på kva folk gjer når dei er på tur, dvs etter at du har kome fram til campen. 

Eg tenkte at eg kunne starte med meg sjølv. 

Sove. ;) 

Etter at camp er klar og mat er fortært er jeg som regel stuptrøtt tidlig på kvelden. Kjip turkompis sånn sett... 😅 (Kommer selvsagt an hvilken type tur det er snakk om.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg stopper for dagen , har jeg sjeldent gått mer enn 3-4 timer. Jeg går ikke så lange etapper, så når jeg stopper er det mye igjen av dagen.  Når det er stopp skal det jo etableres en leir, telt slåes opp, liggeunderlag og sovepose på plass med hodelykta klar øverst i soveposen. Så skal det lages mat og spises. Finner jeg ved , blir det ett bål. Over tregrensen blir det ikke så ofte bål. Så , mens lyset er godt skal det tas bilder. Mange bilder. Jeg har alltid ett lett fotostativ med. Så fiskes det litt. Og en Kindle , som andre her liker , klarer jeg meg ikke uten. 2000 bøker for vekta av ei. Plutselig er det kveld, og jeg har ikke kjedet meg ett sekund.

Endret av Robinson
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (13 timer siden):

Sove. ;) 

Etter at camp er klar og mat er fortært er jeg som regel stuptrøtt tidlig på kvelden. Kjip turkompis sånn sett... 😅 (Kommer selvsagt an hvilken type tur det er snakk om.)

Når det er lange dagsetapper blir det jo sånn. Men man er ikke kjip turkompis allikevel. Man har jo 10+ timer sammen mens man vandrer, padler eller hva man nå gjør. Da deler man jo naturopplevelsen og kan til og med finne på å filosofere litt sammen også, og finne fram nordnorsk glosebok sammen også når takene blir tøffe.

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (15 timer siden):

Eg ser det finst ein del ekstremt dyre kniver ute på markedet, og også ein del kikkerter som koster ein liten månedslønn. Finst det folk som liker å pusle med dette når dei er på tur ? 

Spikking av figurer, kopper, skjeer og sånt er ikke min greie, men kikkert bruker jeg flittig, mest for å se på fugler, enten det er storlomen som roper ute på villmarkssjøen, blåstrupa som synger fra en fjellbjørkekvist, musvåken som streifer over skogen på jakt etter mat, fiskeørna som stuper etter en fisk i skogstjernet, måltrostene som synger fra en tretopp i skogen eller trelerka som utfører vårspillet sitt fra toppen av ei gran. Dagsetappene kan fort dra seg ut en time eller to, helst når jeg går alene og ingen maser på meg. Også i leiren kan det være interessante ting å følge med på. Kikkerten er alltid med.

😉

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Spikking av figurer, kopper, skjeer og sånt er ikke min greie, men kikkert bruker jeg flittig, mest for å se på fugler, enten det er storlomen som roper ute på villmarkssjøen, blåstrupa som synger fra en fjellbjørkekvist, musvåken som streifer over skogen på jakt etter mat, fiskeørna som stuper etter en fisk i skogstjernet, måltrostene som synger fra en tretopp i skogen eller trelerka som utfører vårspillet sitt fra toppen av ei gran. Dagsetappene kan fort dra seg ut en time eller to, helst når jeg går alene og ingen maser på meg. Også i leiren kan det være interessante ting å følge med på. Kikkerten er alltid med.

😉

Ja, kikkert har jeg vurdert i 2 år nå. Har en som er alt for stor og tung til å bli med i sekken. Hadde vært trivelig å oppleve skarpsnipa sin parringsdans på nært hold. Men så er det de ekstra grammen da..... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (1 time siden):

skarpsnipa sin parringsdans

Skarpsnipa? 🤔

Det finnes lettvektsalternativer for kikkerter, men de er dyre hvis de skal være det jeg kaller bra. I fjor vår kjøpte jeg en meget bra 8x20 som veier 260 gram og som går ned i de fleste lommer. Siden er det mest den jeg har brukt. Ellers har jeg tre meget bra 8x30/8x40 i mer standard størrelse. Da snakker vi 650 - 700 gram. Det er ikke så veldig tungt det heller, men de går ikke ned i noen vanlig bukselomme, så de henger rundt nakken hele tida. Dette har jeg gjort på turer i mange år. For meg fungerer det fint. Så har jeg et par teleskoper som må bæres på stativ over skuldra. De blir kun med på turer når jeg drar for å se på fugler spesifikt.

Å legge kikkerten i sekken er helt uaktuelt. Da kan den like godt bli igjen hjemme fordi den ikke kommer til å bli brukt. Det er bare dødvekt. Kikkerten må henge klar rundt nakken hele tida, eller være let tilgjengelig i ei lomme. Det finnes også såkalte beredskapseler som skal være bra for de som ikke liker å ha noe rundt nakken, men jeg har aldri følt behov for det. Det nytter ikke å fortelle "skarpsnipa" di at den må vente litt, for du skal bare få lempet den 30 kg tunge ryggsekken ned av ryggen og pakke ut kikkerten. Det er mange år siden jeg sluttet å bære kikkert (og fotopapir) i ryggsekken. Heldigvis har mobiltelefoner de siste åra fått fullt brukbare kameraer til mitt bruk.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (På 20.11.2020 den 11.58):

 

Eg må innrømme at eg ofte bruker tid på å surfe på nett, men dette er ein uting som eg ønskjer å redusere.

Ditto. Dessverre går fingrene etter mobilen.

Men i det siste har jeg lagt den vekk litt mer. Det er nydelig å ligge/sitte å se utover landskapet. Jeg liker telt med god utsikt, og  da prøver jeg å sette det opp slik at jeg kan se utover ett område, samtidig som man kjenner bevegelsene i luften og kjenner på luktene.

Er det mørkt, og ingen lys på sjøen å se etter, så er det faktisk ofte slik at jeg pusler med mobilen. Noen ganger finner jeg små modifikasjoner of reprasjoner man kan gjøre på turutstyret.

Lese kartene man har med er også en slager, og planlegge neste tur (kart på mobilen igjen...)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (16 timer siden):

🤔

Å legge kikkerten i sekken er helt uaktuelt. Da kan den like godt bli igjen hjemme fordi den ikke kommer til å bli brukt. Det er bare dødvekt. Kikkerten må henge klar rundt nakken hele tida, eller være let tilgjengelig i ei lomme. 

;-)

Godt poeng med at kikkerten må være tilgjengelig. Kan godt forestille meg at den aldri kommer ut av sekken om den blir pakket ned der. Og skarpsnipa er som kjent lynrask... 😉

Hvilken kikkert har du som bare er 260 gram? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik Native American Flute som det heter. Er så vakker lyd på den, lydene den lager matcher naturen synes jeg. LIker å sette meg ved vannet og blåse av noen noter, lyden bærer godt over vannet. På forrige tur dro jeg frem fløyta sånn kl 12 på formiddagen og innen et halvt minutt hørte jeg noen skrike for full hals "SKRU AVVV !!!!!!!" på andre siden av vannet 😂

Liker å time turer med meteorsvermer. Er fantastisk å ligge å se på en full stjernehimmel og bare filosofere seg bort. Ellers prøve å være litt kreativ med matlaging, liker å røyke på tur selv om jeg aldri gjør det ellers. Merkelig nok er det gøy å gå rundt i skogen og bare studere ting. Løfte på mosen, se på, ta på, lukte på den. Ta en neve med våt myr og undersøke den. Se litt nærmere på lav som vokser på steiner, se på de små motorveiene som maurene lager i bakken. Klatre på toppen av store steiner og lure på hvor lenge de har vært der.

Herlig å være i skogen altså ! 😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (13 timer siden):

Hvilken kikkert har du som bare er 260 gram? 

Leica Ultravid 8x20 BR

Vekta som oppgis rundt omkring ligger noen titalls gram under 260 gram. Det er fordi de veier kun kikkerten. 260 gram (258 for å værehelt nøyaktig) er fra vekta mi med reim og okulardeksler påsatt (men uten etui som jeg uansett ikke bruker).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på tur så er jeg på tur....

Noen ganger er jeg på fototur. Da fotograferer jeg gjerne en del før kursen enten settes nedover eller i soveposen på kvelden.

Andre ganger er det fisketur. Da fiskes det gjerne mest mulig og soves minst mulig da jeg er en av de som finner meget god ro med stang i hånda.

Andre ganger er det telttur. Da brukes det gjerne bare ekstra tid i teltet for enten slappe av eller kose seg med litt ekstra bra mat. 

Noen ganger er det en kombinasjon av dette...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det om å gjøre å komme høyest og lengst, så da var det sjelden det ble mye tid til overs. Teltet ble gjerne satt opp i det dunkle lyset fra hodelykta og etterpå var det bare å få i seg litt mat og komme seg i posen.

Nå er det litt enten eller. Lavterskeltur med familien eller litt mer ambisiøse turer med gamle tur-venner.

Det fine med friluftsliv, uansett ambisjonsnivå, er at man alltid kan lære noe nytt. Tilføre en ny dimensjon til en kjent oppskrift. Til og begynne med et det nok opplevelse i å mestre grunnleggende ferdigheter som å overleve og å finne fram. Etterhvert som jeg har blitt mer erfaren og tryggere på det grunnleggende bruker jeg mer energi på sideaktiviteter som fisking, matlaging, plukke sopp og bær, gjøre seg kjent med fauna og dyreliv, lese opp på områdets historie. Det å ha med unger på tur har sånn sett vært kjempeinteressant, ikke bare får man gjenoppleve tida da alt var nytt og spennende gjennom andres øyne, men man blir tvunget til å skru ned farta og lage opplevelser av det som før kanskje ble sett på som en transportetappe. 

Som hos Kjell Iver er ikke stillheten min beste venn, men med spraking fra ett bål, gamle venner som deler minner og røverhistorier eller ungenes entusiastisk gjennomgang av neste dag på kartet, så får man sjelefred allikevel.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette opp camp. 
sørge for brensel. 
lage middag. 
koke te på bålet. 
vurdere været om kaffen og grauten må forberedes til forteltet neste morgen. 
Lese kart. 
tenke. 
Absolutt ingen surfing. 
Absolutt ingen musikk eller podcast. 
Lesing i teltet. 
 

og morran er enda bedre!!

  • Liker 3
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter opp teltet. Så går som regel husbonden og fisker, og jeg pakker ut det viktigste og lager middag. Så kommer han tilbake med fisk, iallfall noen ganger :D  Etter å ha spist middag ordner jeg soveplassene mens han fikser ved til bål. Så sitter vi ved bålet lenge og bare nyter tilværelsen. Etter en god natts søvn er det frokost, så går vi og fisker. Eller vi går videre til neste leir og gjentar prosedyren. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.