Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft og vind.


Anbefalte innlegg

Annonse

Nå på torsdag var det vel meldt 6-8 ms, men virket mer i kastene og hadde ikke vært veldig trivelig da vinden gjerne får bra tak på (større) vann. Det går jo alltids an å komme seg fram nær land på vann her i Oslomarka uten at det blir direkte uforsvarlig. Men temmelig stridt å jobbe i motvind blir det jo. Finnes jo seil til packrafter uten at jeg har testet det. Kan visstnok brukes opp mot 10 ms. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, det må blive slidsomt i modvind.
Er der nogen der kan berette om, hvordan packraften reagerer i tvær-vind? Som kajak-roer i egen hjemmebygget foldekajak (uden finne/ror) har jeg oplevet at komme til kort med at holde kursen, fordi kajakken vil lægge sig tværs af vinden. Det var en vældig frisk vind, men den blæste mod land og området var meget lavvandet .. så der var i 'den' situation ikke noget farligt i det.

Jeg erfarede senere, at en finne/ror gjorde en verden til forskel. Så stor, at jeg overvejer at ombygge mit i forvejen hjemmebyggede og effektive fod-betjente ror til min packraft. Jeg tror faktisk at monteringen vil være enkel. Men, vil det være nødvendigt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CarstenT skrev (På 20.1.2021 den 11.36):

Ja, det må blive slidsomt i modvind.
Er der nogen der kan berette om, hvordan packraften reagerer i tvær-vind? Som kajak-roer i egen hjemmebygget foldekajak (uden finne/ror) har jeg oplevet at komme til kort med at holde kursen, fordi kajakken vil lægge sig tværs af vinden. Det var en vældig frisk vind, men den blæste mod land og området var meget lavvandet .. så der var i 'den' situation ikke noget farligt i det.

Jeg erfarede senere, at en finne/ror gjorde en verden til forskel. Så stor, at jeg overvejer at ombygge mit i forvejen hjemmebyggede og effektive fod-betjente ror til min packraft. Jeg tror faktisk at monteringen vil være enkel. Men, vil det være nødvendigt?

På flatt vann vil en kjøl/ror/finne være til stor hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbug skrev (På 21.1.2021 den 15.02):

På flatt vann vil en kjøl/ror/finne være til stor hjelp. 

Jeg tror det vil være en god idé. En af mine hjemmebyggede var blød i strukturen og havde for løs en dug. Vandtrykket fik tvær-sektionerne på tværs af sejlretningen til at stikke godt ud, og den strittede lidt med enderne samtidigt med at den føltes meget stabil at sidde i. Men, jeg blev alligevel overrasket over i hvor stor grad den blot ville geare rundt ved et padel-tag, i stedet for at flytte sig fremad. Det frygter jeg ved pacraften.

Jeg har overvejet at skaffe mig en padel med en lille ske, en 'grønlænder-padel'. Mindre kraft pr tag, men med en højre kadance. Kan det ikke ta' lidt af gearingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.