Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindsekk


Soleil

Anbefalte innlegg

Heisannn,

Håper noen kan hjelpe meg med erfaringer rundt vindsekk. Har skjønt at dette er et must å ha med seg i sekken, og jeg har luket det ned til tre forskjellige. Jeg ser både fordeler og ulemper med alle tre, både i forhold til pris, materiale, og plass. Den skal hovedsakelig brukes som nødbivuakk, men jeg ser nytten av at den kan brukes til annet også. Sekken skal først og fremst brukes til megselv, og evnt et turfølge hvis noen blir med.


Den fra Lifesystem er den eneste som er spesifisert som helt vanntett, de andre er vannavvisende (og puster vel dermed også bedre?)  Den er også ca 60 cm kortere enn de andre, og man blir sittende lukket inne i sekken uten mulighet for å åpne glidelås til hodet o.l. Jeg har også skjønt at det er en fordel at sekken er utstyrt med line slik at den kan festes til kroppen slik at man er sikret at den ikke blåser vekk i sterk vind. Jeg vet at den fra Hilleberg har dette, men finner ikke noe informasjon på de to andre.

 

https://www.outnorth.no/lifesystems/survival-shelter-2-48389?gclid=Cj0KCQiAqdP9BRDVARIsAGSZ8AnjFP-VwJatBhVlynAdV-v9TMasMGgrXlvhSG_8np5Uz0A5_IPWms0aAjMGEALw_wcB#Nocolour


Hilleberg er dyrest av de alle, men virker som at folk også er veldig fornøyd med den
https://www.outnorth.no/hilleberg/windsack-2?gclid=Cj0KCQiAqdP9BRDVARIsAGSZ8AkKN2mzyGmr0XP1fYFfD1AnOvqnKzHuPyLb9uos3lZABAdfMmzFUxMaAjGkEALw_wcB#Red

Helsport sin (700 kr xxl) 

https://www.skittfiske.no/helsport/131875/helsport-vindsekk-nødbivuakk-med-plass-til-2-personer?gclid=Cj0KCQiAqdP9BRDVARIsAGSZ8AlHquNbJvGWDQWQBWqacrczP0pVCFHIj9C7D0y5Nh27wdC9bwGqWVcaAnWKEALw_wcB

 

De to siste er ikke helt vanntette, og gir ikke god beskyttelse i kraftig regn. 

Håper på innspill/erfaringer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Hilleberg sin vindsekk, men den har bare ligget i sekken. Har heldigvis aldri fått bruk for den. Jeg tok bare den første som ble lagt ut på finn.no i mitt området til riktig pris.

Men går du for Helsport eller Hilleberg trur jeg ikke du kan gå feil.

Men en som er helt regntett hadde jeg vært skeptisk til grunnet kondens. Blir jo som å overnatte med sovepose i en svartsekk.... Ser også at Lifesystems sin har inngang fra bunnen. Da er det kanskje ikke like enkelt å ta lunsj i den uten å måtte ha hode inni.

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (8 timer siden):

Jeg har Hilleberg sin vindsekk, men den har bare ligget i sekken. Har heldigvis aldri fått bruk for den. Jeg tok bare den første som ble lagt ut på finn.no i mitt området til riktig pris.

Men går du for Helsport eller Hilleberg trur jeg ikke du kan gå feil.

Men en som er helt regntett hadde jeg vært skeptisk til grunnet kondens. Blir jo som å overnatte med sovepose i en svartsekk.... Ser også at Lifesystems sin har inngang fra bunnen. Da er det kanskje ikke like enkelt å ta lunsj i den uten å måtte ha hode inni.

 

Jeg tenker at både Helsport og Hilleberg sikkert har god kvalitet, men likevel litt forskjellige funksjoner. Denne ser jo grei ut for èn person, men syns det virker klønete med borrelås fremfor glidelås. Og hodeåpningen virker liten (ikke at jeg har så stort hode) https://www.skittfiske.no/helsport/131875/helsport-vindsekk-nødbivuakk-med-plass-til-2-personer?gclid=Cj0KCQiAqdP9BRDVARIsAGSZ8AlRZ6M95Hky8V0xLr7-NNEASTQd48cIADy_CCuAJJQCx_LJv6jrMesaAoTzEALw_wcB

Jeg har lest litt mer om den som er vanntett, og ser at tettheten er et problem pga for dårlig ventilering. Blir man sittende i full storm så kan man liksom ikke løfte opp for ekstra utlufting heller. Men blir det kraftig regn med de andre to, så vil de jo ikke gi beskyttelse mot det. Men, med skalljakke og skallbukse, så går det kanskje greit? 

Har Hilleberg sin snøring i bunn for festing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleil skrev (10 timer siden):

Hvis man blir værfast over tid så er det vel ikke noe særlig med mye kondens ? 

Man kan ikke planlegge for ethvert scenario. Planlegg for det du skal bruke den hovedsaklig til. Tilfeller der du blir stuck i en vindsekk over flere dager skjer kanskje en gang i livet, om i hele tatt. Og dersom du går på en slik situasjon ofte må du vurdere om du heller skal ha med annet utstyr som er laget for formålet (bivy bag, lite telt, etc).
En vindsekk skal hovedsakelig beskytte deg mot vind. Derfor er de fleste lette variantene laget av stoff som er tettvevd og vindtett, men ikke nødvendigvis vanntett. 
På overnattingsturer i de kaldere årstidene har jeg alltid med meg en jerven fjellduk (extreme). Tung, vanntett, fôret. Den brukes i pauser som vindsekk, ekstraplagg på kvelden, kan soves i som en bivy (kondensen setter seg som oftest i fôret), og underlag mot fuktig bakke. 


Skal jeg på kortere turer hvor vekt spiller en rolle (f.eks. topptur) så har jeg med en lett vindsekk som veier lite (rundt 2-400g). Jeg har 2 forskjellige. Den ene er kun plass til meg i, og den andre har plass til 2 stk. For vindsekker er det en stor fordel å være flere inni samme vindsekk dersom man er i en nødsituasjon. De som sjeldent nevnes er at det er vel så viktig å isolere mot underlaget. Derfor har jeg alltid med meg sitteunderlag, liggeunderlag, eller sørger for at sekken kan isolere meg mot underlaget.

Vindsekker er ikke særlig god til å beskytte deg mot regnet. Da er det bedre å komme seg i ly. Er du i skogen er tarp et godt alternativ, men de fungerer ikke så bra i vind. Jeg har sittet inni jervenduken i regn, men da har jeg forsøkt å finne et sted i terrenget hvor det ikke regner for mye. Den er tross alt ikke vanntett i åpningene eller glidelåsene (det finnes en som er, men ikke min).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (4 minutter siden):

Man kan ikke planlegge for ethvert scenario. Planlegg for det du skal bruke den hovedsaklig til. Tilfeller der du blir stuck i en vindsekk over flere dager skjer kanskje en gang i livet, om i hele tatt. Og dersom du går på en slik situasjon ofte må du vurdere om du heller skal ha med annet utstyr som er laget for formålet (bivy bag, lite telt, etc).
En vindsekk skal hovedsakelig beskytte deg mot vind. Derfor er de fleste lette variantene laget av stoff som er tettvevd og vindtett, men ikke nødvendigvis vanntett. 
På overnattingsturer i de kaldere årstidene har jeg alltid med meg en jerven fjellduk (extreme). Tung, vanntett, fôret. Den brukes i pauser som vindsekk, ekstraplagg på kvelden, kan soves i som en bivy (kondensen setter seg som oftest i fôret), og underlag mot fuktig bakke. 


Skal jeg på kortere turer hvor vekt spiller en rolle (f.eks. topptur) så har jeg med en lett vindsekk som veier lite (rundt 2-400g). Jeg har 2 forskjellige. Den ene er kun plass til meg i, og den andre har plass til 2 stk. For vindsekker er det en stor fordel å være flere inni samme vindsekk dersom man er i en nødsituasjon. De som sjeldent nevnes er at det er vel så viktig å isolere mot underlaget. Derfor har jeg alltid med meg sitteunderlag, liggeunderlag, eller sørger for at sekken kan isolere meg mot underlaget.

Vindsekker er ikke særlig god til å beskytte deg mot regnet. Da er det bedre å komme seg i ly. Er du i skogen er tarp et godt alternativ, men de fungerer ikke så bra i vind. Jeg har sittet inni jervenduken i regn, men da har jeg forsøkt å finne et sted i terrenget hvor det ikke regner for mye. Den er tross alt ikke vanntett i åpningene eller glidelåsene (det finnes en som er, men ikke min).

 

Selvsagt kan man ikke det, men poenget er likevel å ha en nødsekk som er best egnet til hovedbruket - nød. Og da så komfortabelt som mulig. Man trenger ikke bli værfast i dagevis for at det skal være ubehagelig med kondens. Jeg går hovedsakelig på lengre dagsturer i fjellet/toppturer, så vindsekk er det som passer best for mitt bruk. Det er en selvfølge at man må isolere fra bakken, så underlag pakkes jo også med. 

Fant en test som påpeker at den vanntette oppleves for tung pga for dårlig ventilering, men det hadde likevel vært interessant å høre om noen hadde egne erfaringer med akkurat denne (eller noen av de andre).



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hillberg sin og er fornøyd med den, men sjeldent jeg faktisk får bruk for den, så har ikke mengder med erfaring. Fordelen er at den har én vanntett side og og én pustende side. Den vanntette siden er belagt med silikon, samme som på Hilleberg-tarpen jeg bruker, og den er helt vanntett. Så hvis det regner så plasserer man bare ryggen og den vanntette siden mot regnet og drar evt. den vanntette siden over hodet. Skal man ligge flatt og det pøsregner så kan man ha den vanntette siden opp. Åpning i toppen ser jeg også på som en fordel. Og ja, den har snøring i bunnen i tillegg til glidelås i toppen.

Men om den er verdt tre ganger så mye som en annen vindsekk kan man diskutere. En rimelig vindsekk er uten tvil bedre enn ingen vindsekk. Skulle man være uheldig å oppleve at vindsekken flyr avgårde i en nødsituasjon så ville den lille ekstra stroppen være verdt mye. Det blir ofte litt knot når to personer skal inn i en vindsekk som man må tre over hodet, og hvis det er sterk vind så skal det ikke mye til for at vinden som beveger seg langs bakken kommer inn i vindsekken fra undersiden og fyller den opp som en ballong. Da skal man holde godt fast for å unngå at den flyr avgårde. Bare se her når de viser hvordan den brukes: 

 

Men hvis du har en symaskin og litt kunnskap så kan du lage et eget festepunkt på hvilken som helst vindsekk. Vindsekken fra Lifesystems har en strammeløsning i bunn som man kanskje kunne festet en ekstra line til, men det er viktig at festepunktet holder slik at det ikke blir en falsk trygghet. Festepunktet på Hilleberg sin vindsekk er festet i strammeløsningen på oppbevaringsposen, men der er jeg i hvert fall trygg på at sømmene er laget for å holde høy belastning. Festepunktene på Hilleberg-tarpen har jeg erfart at holder i sterk storm.

Endret av KristianP
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindsekker skal ikke være pustende. Det er ikke kaldt å være våt, det er kaldt å tørke. Hensikten er at luften i vindsekken skal mettes med fuktig luft, og da stopper fordamping og det største varmetapet.

Jeg har exped bivybag duo UL 2. Veldig liten og lett, plass til to personer ved en rast, og kan brukes som ponco til en person. Den er stor nok til å ta med sekken og liggeunderlaget inni. Jeg skal sy meg en mindre utgave som passer en person alene bedre. Det er nydelig å trekke denne over seg når man skal raste på fjellet, og ha frie armer og hode (evt. trekke seg helt inni).

Har man gjennomsvette klær kan man ta på seg vindsekken som en pocho før man tar på dunjakken, for å hindre vått dun.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Vindsekker skal ikke være pustende. Det er ikke kaldt å være våt, det er kaldt å tørke. Hensikten er at luften i vindsekken skal mettes med fuktig luft, og da stopper fordamping og det største varmetapet.

 

Litt nerd, men spot on!!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (heldigvis) ingen erfaring med vindsekk, men at den kan være livsnødvendig i visse situasjoner er helt klart.
En meget fjellvant kar jeg snakket med var på vei til ei hytte i Indre Troms en vinter, og ble overrumplet av en forrykende snøstorm med svært sterk vind og null sikt. Han hadde gode navigasjonskunnskaper, men klarte likevel ikke å finne hytta siden han ikke så noe som helst. Så han grov seg ei grop i snøen og krøp inn i vindsekken. Etter noen timer løyet vinden, og da han kom seg ut av sekken så han hytta 25-30 meter unna.. Han var helt klar på at sekken hadde reddet livet hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 19.11.2020 den 11.08):

Vindsekker skal ikke være pustende. Det er ikke kaldt å være våt, det er kaldt å tørke. Hensikten er at luften i vindsekken skal mettes med fuktig luft, og da stopper fordamping og det største varmetapet.

Jeg har exped bivybag duo UL 2. Veldig liten og lett, plass til to personer ved en rast, og kan brukes som ponco til en person. Den er stor nok til å ta med sekken og liggeunderlaget inni. Jeg skal sy meg en mindre utgave som passer en person alene bedre. Det er nydelig å trekke denne over seg når man skal raste på fjellet, og ha frie armer og hode (evt. trekke seg helt inni).

Har man gjennomsvette klær kan man ta på seg vindsekken som en pocho før man tar på dunjakken, for å hindre vått dun.

Samme sekk her. Om vinteren er den alltid med på dagsturer og spesielt på toppskiturer hvor man ofte er svett så er den fin å sitte i ved kortvarig rast. Og er man 2 er varmeøkningen god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 19.11.2020 den 11.08):

Jeg har exped bivybag duo UL 2. Veldig liten og lett, plass til to personer ved en rast, og kan brukes som ponco til en person. Den er stor nok til å ta med sekken og liggeunderlaget inni

Har samme. Sist dratt ut av sekken da det kom skyer som lovet og leverte kraftig, men kortvarig styrtregn. M.a.o. også nyttig når man ikke ønsker eller har tid til å dra på seg regntøyet. Fint da med plass til både meg og sekken inn i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (17 minutter siden):

Har samme. Sist dratt ut av sekken da det kom skyer som lovet og leverte kraftig, men kortvarig styrtregn. M.a.o. også nyttig når man ikke ønsker eller har tid til å dra på seg regntøyet. Fint da med plass til både meg og sekken inn i.

Den kan faktisk brukes som en liten tarp også, eller 2-3 unger kan sitte inni og spise lunchen sin :) 

Og fin å ha med i kajakken. Bare å hive den utenpå tørrdrakt, vest og spruttrekk når man går i land, så holder man varmen til man kommer nedi kajakken igjen 👍

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Marius Engelsen skrev (På 19.11.2020 den 11.08):

Vindsekker skal ikke være pustende. Det er ikke kaldt å være våt, det er kaldt å tørke. Hensikten er at luften i vindsekken skal mettes med fuktig luft, og da stopper fordamping og det største varmetapet.

Jeg har exped bivybag duo UL 2. Veldig liten og lett, plass til to personer ved en rast, og kan brukes som ponco til en person. Den er stor nok til å ta med sekken og liggeunderlaget inni. Jeg skal sy meg en mindre utgave som passer en person alene bedre. Det er nydelig å trekke denne over seg når man skal raste på fjellet, og ha frie armer og hode (evt. trekke seg helt inni).

Har man gjennomsvette klær kan man ta på seg vindsekken som en pocho før man tar på dunjakken, for å hindre vått dun.

Sydde du en mindre utgave?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (1 time siden):

Sydde du en mindre utgave?

Jepp.

Den i innlegget til @Måssåbjønn :)

Denne er uunnværlig når jeg drar på tur med havkajakken.

Fordi når man padler, og det regner/blåser/skvetter eller bare er kaldt, er jeg alltid god og varm i kajakken. I det øyeblikket jeg åpner spruttrekket og går i land blir det kaldt, da startet fordampingen.

Vesten og spruttrekket som enda henger på, og klærne, tar jeg ikke av. Det blir nemlig fort kaldt. Men i det jeg trekker denne over alt jeg har på meg, blir det fort varmt igjen og jeg kan gå med denne mens jeg er i land.

Når jeg skal ut igjen i kajakken må den selvsagt av, og det blir uniddelbart kaldt når jeg trekker av vindsekken og fordampingen er i gang. Jeg må padle meg varm igjen, det går stort sett 5 minutter.

Dette systemet fungerer. Den fungerer også bra på fjellet, og er akkurat stor nok til at jeg kan krølle meg inni på ett kort liggeunderlag og lukke igjen.

Ett meget vellykket prosjekt. Målene og halsen før hetten kunne nok vert justert litt, men den gjør nytten :) 

En stor ulempe med Exped Bivybag Duo UL er at den er så jysla glatt (silnylon). Det er vanskelig å sitte på ett liggeunderlag uten å skli omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.