Gå til innhold
  • Bli medlem

Hermetisering i pose


Storm_Eagle

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe erfaring med hermetisering i poser istedenfor glass? Jeg kom over dette og tenkte at det må jo være perfekt for turmat siden det har veldig lang holdbarhet i romtemperatur. Ulempen i forhold til frysetørket mat og tørket mat er jo at det veier mer (men er fremdeles praktisk å ta med seg i motsetning til norgesglass...). Fordelen er at det har MYE lenger holdbarhet enn hjemmetørket mat, og kan gjøres hjemme til en overkommelig kostnad i motsetning til frysetørking, og maten er ferdig og trenger bare å varmes opp før man spiser den. Utstyret man trenger er en hermetiserings trykkkoker (nei ikke en vanlig billig trykkoker, de kommer ikke opp i høyt nok trykk), og en kammer vakumpakke maskin, og "Retort" poser.

På engelsk kalles det for "Retort Canning" og det er dette feltrasjonene (MRE) til blant annet det amerikanske militæret består av.

Det var en Norsk produsent som lagde noen ferdige slike poser kalt "Åpnespis" (eller de holder vel kanskje enda på?), men etter hva jeg har lest så var det ikke akkurat et festmåltid innholdet i de for å si det mildt. Så derfor må det jo være best å lage det selv så kan man fylle opp med akkurat den maten man liker laget akkurat slik man liker det best, og det blir vel sikkert billigere også.

Fra hva jeg har lest om dette på nettet så er jeg litt forvirret. I flere forum har jeg lest at man IKKE skal bruke Mylar poser, men MÅ bruke Retort poser. Uten at jeg har funnet ut hva som egentlig er forskjellen på disse? På Wikipedia står det jo at Retort poser er metallisert plastikk, og det er jo hva Mylar er... Mens et annet sted har jeg lest at MRE poser er Mylar poser som er 7 mil tykke. Så er det bare tykkelsen det går på og derfor man sier at man ikke skal bruke vanlige Mylar poser, eller er det noe annet  som er forskjellen?

Så fremgangsmåten jeg har lest meg frem til er:

  1. Tilberede maten.
  2. Putt maten i Retort poser (eller 7 mil mylar?)
  3. Vakumpakke og forsegle posene i en kammer vakumpakke maskin (må være en kammermaskin fordi posene ikke har teksturen som skal til for å trekke vakuum med andre billigere typer vakumpakke maskiner, og man heller ikke kan legge veldig "våt" mat i annet enn kammer maskiner). Og sørg for at man har en maskin med kraftig nok varmeforsglings skinne til å kunne forsegle disse tykke posene.
  4. Pakk posene tett sammen i en hermetiserings trykkoke kjele (tettpakking for at de ikke skal utvide seg for mye sidelengs å sprenge opp i sømmene)
  5. Hermetiser maten som man gjør med vanlige hermetikk glass (121 grader C eller tilsvarende trykk i et visst antall minutter ettersom hva slags mat du hermetiserer).

Som med alle typer hermetisering er det viktig at man har høy nok temperatur i lang nok tid, at man er nøye med renslighet, og det er vel noen matvarer som ikke er anbefalt å hermetisere fordi de kan inneholde bakterier som kan være vanskelig å ta knekken på selv ved hermetiseringstemperaturer på 121 grader C.

Endret av Storm_Eagle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

Hei

Fant spørsmålet ditt idag når jeg googlet teknikker for å hermetisere og ble veldig nysgjerrig på om du har prøvd dette og fått det til? 

Har du funnet ut forskjellen på mylar og retort poser?

Jeg har en kammer vakum maskin og har tenkt å investere i en skikkelig hermetiserings trykkoker, eller steriliserings kjele som tåler ekstra temperatur og trykk.  Min plan er å hermetisere kjøtt og fisk i glass, men poser høres bra ut om det er mulig. 

 

Håper du ser dette og forteller om dine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.