Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbyggingsplate til "Rottefella 75 mm with cable"


Turtelt

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal montere "Rottefella 75 mm with cable" på Åsnes Gamme ski. Støvlene jeg har er Crispi Bre.

Jeg lurer på om jeg også skal gå for oppbyggingsplater på 10 mm.

Jeg er noe over hakket nybegynner på langrennski, men tenker at jeg skal forsøke å lære meg dette! Oppover og bortover går fint, det er verre nedover... På alpinski ("slalom-ski") er jeg vel kanskje på litt over middels nivå.

Hva vil være fordeler og ulemper med oppbyggingsplater, både generelt og på Åsnes Gamme ski, og for en ganske uerfaren skiløper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppbygningsplatene får bindingen litt opp fra skien, slik at bindingen i noen tilfeller ikke skraper nedi med ytterkantene, f.eks i spor. Du kan også kante mer før bindingen tar nedi, enten ved kjøring eller traversering. Gir litt bedre kraftoverføring ved kanting.

For høye plater på smale ski gir litt "platåfølelse", dvs en følelse at de vipper over på siden på hardt flatt underlag (flatt, men ikke slett). Jeg prøvde for morro skyld 20mm på et par Madshus Glittertind (55 midtbredde), det ble for mye på de.

Bruker 10mm på Ingstad (62mm) og 20mm på Tind76 (76mm). Opplever ikke noe negative egenskaper med platene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 minutter siden):

For høye plater på smale ski gir litt "platåfølelse", dvs en følelse at de vipper over på siden på hardt flatt underlag (flatt, men ikke slett).

Takk for svar. Ja, dette er noe av det jeg frykter. Gamme er jo litt smalere enn Ingstad (54 vs 62). Noen tanker om hvordan dette vil være på Gamme?

I tillegg lurer jeg på hvordan det vil være i nedkjøringer, om det vil gi merkbart mer ubalanse. Jeg trenger jo å lære meg å stå på slike ski i nedoverbakker... Vil det da være en fordel eller ulempe med 1 mm oppbygging?

Samtidig forstår jeg at det kan være en fordel å ha litt oppbygging i spor, slik at bindingen ikke så lett skraper i ytterkantene, men har ingen anelse hvor stor betydning det vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe ubalanse ved kjøring, og kantgrepet var fenomenalt med "for høye plater". Det var helst ved sakte gange/stillstand at det noen tendenser til at skiene ville vippe over på siden. Dette var altså med 20mm plater på 55mm brede ski.

Jeg tror ikke det vil være noe problem med 10mm på Gamme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.