Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Tuiliq?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å padle med Tuiliq?

Jeg padler jevnlig, og ruller og gjør reentry stort sett alltid på tur, og aller helst der det er mest bølger, størm og vind. Jeg ser på det som en forutsetning med gode ruller for å padle med tuiliq, da det blir kaldt å ligge i vannet lenge med tuiliq.

Hvordan er det å padle på tur med tuiliq og eks. tørrbukse sammenlignet med tørrdrakt?

Vurderer hovedsakelig en Brooks tuiliq, jeg har hørt at denne er mest luftig (står mer ut fra kroppen) og er utrolig slitesterk, mens Reed sin klistrer seg mer inntil kroppen og blir alt for fort utslitt i stoffet (men den er mykere og lettere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser også flere padler uten vest når de har på Brooks tuiliq. Den har nemlig omtrent samme oppdrift som en vest om man må svømme. Det er forsåvidt noe man kan forsøke i fjæra når man leker med redning, så finner man ut av om det fungerer tilfredstillende for den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Noen som har erfaring med å padle med Tuiliq?

Jeg padler jevnlig, og ruller og gjør reentry stort sett alltid på tur, og aller helst der det er mest bølger, størm og vind. Jeg ser på det som en forutsetning med gode ruller for å padle med tuiliq, da det blir kaldt å ligge i vannet lenge med tuiliq.

Hvordan er det å padle på tur med tuiliq og eks. tørrbukse sammenlignet med tørrdrakt?

Vurderer hovedsakelig en Brooks tuiliq, jeg har hørt at denne er mest luftig (står mer ut fra kroppen) og er utrolig slitesterk, mens Reed sin klistrer seg mer inntil kroppen og blir alt for fort utslitt i stoffet (men den er mykere og lettere).

Tja.

For å ta Reeds vs/Brooks først (jeg har begge): Reeds er null oppdrift i, men fantastisk å bruke på ren rulletrening OG den er gjerne måltilpasset padleren. Skreddersøm mao... Men den har null isolasjon, og som nevnt - den er ikke slitesterk i det hele tatt.

Brooks sin er stor, har bra oppdrift, isolerer godt. Jeg har padlet kortere turer med den (vel ei mil), i grønlandskajakk i skvalpesjø. Men reint psykologisk føler jeg meg trygger med tørrdrakt og vest. Bevegeligheten kjennes bedre ut med tørrdrakt, men der ER deilig å sleippe den stramme vesten når jeg padler med tuiliq..... Det er også noe vanskeligere å regulere temperaturen. Skal oppdriften fungere 100 % må du padle med hetta på. Med tørrdrakt kan du ta av deg lua om det blir varmt. Over lengre tidsrom får i allefall jeg vondt i huet av hetta. Så til rein turpadling tenker jeg tørrdrakt og vest er å foretrekke, mens i forbindelese med ei rulleøkt der du har lyst å avslutte med en kortere tur går det fin fint med tuiliq.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morild skrev (1 time siden):

Tja.

For å ta Reeds vs/Brooks først (jeg har begge): Reeds er null oppdrift i, men fantastisk å bruke på ren rulletrening OG den er gjerne måltilpasset padleren. Skreddersøm mao... Men den har null isolasjon, og som nevnt - den er ikke slitesterk i det hele tatt.

Brooks sin er stor, har bra oppdrift, isolerer godt. Jeg har padlet kortere turer med den (vel ei mil), i grønlandskajakk i skvalpesjø. Men reint psykologisk føler jeg meg trygger med tørrdrakt og vest. Bevegeligheten kjennes bedre ut med tørrdrakt, men der ER deilig å sleippe den stramme vesten når jeg padler med tuiliq..... Det er også noe vanskeligere å regulere temperaturen. Skal oppdriften fungere 100 % må du padle med hetta på. Med tørrdrakt kan du ta av deg lua om det blir varmt. Over lengre tidsrom får i allefall jeg vondt i huet av hetta. Så til rein turpadling tenker jeg tørrdrakt og vest er å foretrekke, mens i forbindelese med ei rulleøkt der du har lyst å avslutte med en kortere tur går det fin fint med tuiliq.

Takk @Morild :)

Virker som det er veldig delte meninger om dette plagget. Noen elsker tuiliq, noe synes det er ok til enkelte ting, andre kan ikke forstå poenget med plagget.

På to sesonger jeg jeg slitt ut en tørrdrakt fullstendig, og to padlejakker har gått i oppløsning. Har sikkert brukt to fulle patroner med tec7 til å lime hull og sømmer. Så Reed vil uansett utgå for min del pga. slitestyrken. (Ursuit drakten jeg kjøpte sist har derimot holdt eksepsjonelt bra!).

Jeg er fortsatt veldig usikker på om en tuilik vil være ett bra valg for meg. Jeg padler en del med tørrbukse og jakke for å kunne lufte ut i halsen og slippe en helt tett tørrdrakt. Siste gode investeringen var ett Akulisaq-spruttrekk, som er mye løsere og ledigere enn ett vanlig neoprentrekk med tube, og mye tettere rundt sargen. Har aldri padlet med mer enn e

Tror rett og slett jeg må bestille en Brooks tuiliq, og prøvesitte litt hjemme, før jeg kan bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg prøvd en Brooks Tuiliq.

Sammenlignet med kombinasjon av tørrdrakt (uten dobbelt liv), seperat neoprenhette og Akulisaq, er ikke tuiliq noe plagg å satse på for min del.

Hvis man er vant med ett vanlig neoprentrekk, er overgangen til Tuilik ganske behagelig. Men om man har liten cockpit, som gjør at man kan bruke en Akulisaq, har man allerede ett spruttrekk som gir full bevegelsesfrihet, er tett, og ikke strammer mye rundt kroppen. Da er det ikke noen gevinst å gå over til tuiliq, sånn jeg ser det.

(*Akulisaq = grønlandsk spruttrekk).

- Med tuiliq må man ha hetten på for at det skal bli rulletett.

- Med hetten nede, for å lufte hodet, har man en tykk og for varm neoprenkrage rundt halsen, og man får inn vann ved velt.

- Selv om man har luftsirkulasjon ned mot cockpit puster ikke stoffet i neorentuiliqen. Jeg ble mer fuktig med tuiliq enn med Ursuiten.

- Tuiliqen er tyngre.

- Den tørker sakte.

- Den beskytter ikke ved wet-exit.

+ Ser kul ut

+ Tørr på håret etter rulling

+ Sannsynligvis bra plagg om man har langt hår, siden man kan holde hodet og håret tørt.

Det er nok ett godt plagg til rulletrening når man ikke skal padle, for man får absolutt ikke noe vann inn i kajakken. Men med tørrdrakt og Akulisaqen ruller jeg egentlig like bra, og det blir fortsatt minimalt med vann i kajakken. (Og litt vann i kajakken betyr ikke mye så lenge man er pakket inn i tørrdrakten).

Men nå har jeg ihvertfall prøvd :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop! Tuiliq er fantastisk til ren rulletrening og er ikke noe turplagg. Spesielt til rulletrening på vinterstid har den en stor fordel. Hette er noe herk med langt hår uansett - enten det er hette fast i tuiliq eller hette man trer ned over hodet 😂. Ellers er ursuk tørrdrakter kjent for å være slitesterke, dog litt kjipt design. Kokatat tåler også veldig mye, men er svinaktig dyre.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morild skrev (53 minutter siden):

Ellers er ursuk tørrdrakter kjent for å være slitesterke, dog litt kjipt design.

Jeg padlet i stykker 2 padlejakker og en tørrdrakt på mindre enn 2 sesonger, og brukte to fulle patroner med tec7 (det vil si ett halvt kilo lim!). Så jeg trenger solide saker. Ursuiten har ikke fått ett nålehull enda, ikke i sokkene engang, jeg fatter ikke at det er mulig! 👍

Designet synes jeg er tilnærmet perfekt, og stoffet puster ganske bra. Lommen på armen er potte tett til bilnøkkelen, mansjetter er helt tette og behagelige, og man slipper det doble skjørtet i livet som bare gjør ting mer klamt og trangt. Stoffsokker er selvfølgelig superbra.

Eneste jeg savnet var en pisseglidelås, så det monterte jeg selv, for det er gull verdt på lange turer i dårlig vær!

Har en kokatat Hydrus 3L tørrbukse, den er jeg svært fornøyd med, og brukes sammen med padlejakke når ikke tørrdrakt er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Eneste jeg savnet var en pisseglidelås, så det monterte jeg selv, for det er gull verdt på lange turer i dårlig vær!

Den luksusen er dessverre (?) ikke jeg utstyrt med....😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Designet synes jeg er tilnærmet perfekt

Har de endret på det tro? Da jeg hadde Ursuitdrakt sist slo jeg fast at de var designet for folk som så ut som en bavian nemlig. Så nå lurer jeg jo på, ser du ut som en bavian, eller har Ursuit endret på draktene - eller er det bare damedrakt som designes for bavianer? Spørs om ikke det første jeg gjør når jeg kommer innom hjemme er å prøve den nye drakten. 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (15 minutter siden):

Har de endret på det tro? Da jeg hadde Ursuitdrakt sist slo jeg fast at de var designet for folk som så ut som en bavian nemlig. Så nå lurer jeg jo på, ser du ut som en bavian, eller har Ursuit endret på draktene - eller er det bare damedrakt som designes for bavianer? Spørs om ikke det første jeg gjør når jeg kommer innom hjemme er å prøve den nye drakten. 🤣

Tilpassa fasongen til ei øltønne med to bein synes eg å hugse 😂 

Men ja, slitesterke og tette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (7 timer siden):

Har de endret på det tro? Da jeg hadde Ursuitdrakt sist slo jeg fast at de var designet for folk som så ut som en bavian nemlig. Så nå lurer jeg jo på, ser du ut som en bavian, eller har Ursuit endret på draktene - eller er det bare damedrakt som designes for bavianer? Spørs om ikke det første jeg gjør når jeg kommer innom hjemme er å prøve den nye drakten. 🤣

???

Jeg har prøvd noen tørrdrakter gjennom tidene. Noen til padling, og mange til dykking.

Ursuiten har samme passform som en hvilke som helst annen tørrdrakt jeg har prøvd, og sitter fint så lenge man har rett størrelse. Det er AWS 4-tex jeg har.

Til dykking har jeg Ursuit One performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Ursuiten har samme passform som en hvilke som helst annen tørrdrakt jeg har prøvd, og sitter fint så lenge man har rett størrelse. Det er AWS 4-tex jeg har.

Det er vel det at du er mann.......og dermed har du rett størrelse - OG fasong.  Eller sagt på en annen måte - Ursukdraktene er nok mest av alt tilpasset den mannlige kroppen. Bortsett fra dette med tisseluke da.....😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morild skrev (3 timer siden):

Det er vel det at du er mann.......og dermed har du rett størrelse - OG fasong.  Eller sagt på en annen måte - Ursukdraktene er nok mest av alt tilpasset den mannlige kroppen. Bortsett fra dette med tisseluke da.....😆

Men den kommer jo i 2 utgaver. En "unisex" og en "dame". @Miamaria, har du dameutgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Men den kommer jo i 2 utgaver. En "unisex" og en "dame". @Miamaria, har du dameutgave?

Ja, det var det. Den var helt passe i føttene, mens jeg hadde en halvmeterish på lengden å gå på i overkroppen, og plass til en person til - med kulemage. Jeg har ennå ikke sett en dame med fasong som den ville passet til. Men dette var i 2012, så man kan jo håpe på at de har justert litt siden da. Jeg gjør i hvert fall det, siden jeg har en ny liggende…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn "Teletubbies på tur" @Miamaria ? 😅

image.png.7aa49814f24f0e2b4815a24dd8bf3042.png

  

Miamaria skrev (23 minutter siden):

Ja, det var det. Den var helt passe i føttene, mens jeg hadde en halvmeterish på lengden å gå på i overkroppen, og plass til en person til - med kulemage. Jeg har ennå ikke sett en dame med fasong som den ville passet til. Men dette var i 2012, så man kan jo håpe på at de har justert litt siden da. Jeg gjør i hvert fall det, siden jeg har en ny liggende…

Spøk til side. 12åringen i heimen her er blitt så lang at han låner ein av mine tørrdrakter, men han er tynn som ei flis sammenligna med meg. då blir det mykje stoff til overs i sjølv om lenga er fin. 

 

 

 

Endret av Terka
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (15 minutter siden):

Ja, det var det. Den var helt passe i føttene, mens jeg hadde en halvmeterish på lengden å gå på i overkroppen, og plass til en person til - med kulemage. Jeg har ennå ikke sett en dame med fasong som den ville passet til. Men dette var i 2012, så man kan jo håpe på at de har justert litt siden da. Jeg gjør i hvert fall det, siden jeg har en ny liggende…


Det må ha vert "gravid" utgaven du hadde..

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Marius Engelsen skrev (På 2020-11-25 den 19.54):

Da har jeg prøvd en Brooks Tuiliq.

Sammenlignet med kombinasjon av tørrdrakt (uten dobbelt liv), seperat neoprenhette og Akulisaq, er ikke tuiliq noe plagg å satse på for min del.

Hvis man er vant med ett vanlig neoprentrekk, er overgangen til Tuilik ganske behagelig. Men om man har liten cockpit, som gjør at man kan bruke en Akulisaq, har man allerede ett spruttrekk som gir full bevegelsesfrihet, er tett, og ikke strammer mye rundt kroppen. Da er det ikke noen gevinst å gå over til tuiliq, sånn jeg ser det.

(*Akulisaq = grønlandsk spruttrekk).

- Med tuiliq må man ha hetten på for at det skal bli rulletett.

- Med hetten nede, for å lufte hodet, har man en tykk og for varm neoprenkrage rundt halsen, og man får inn vann ved velt.

- Selv om man har luftsirkulasjon ned mot cockpit puster ikke stoffet i neorentuiliqen. Jeg ble mer fuktig med tuiliq enn med Ursuiten.

- Tuiliqen er tyngre.

- Den tørker sakte.

- Den beskytter ikke ved wet-exit.

+ Ser kul ut

+ Tørr på håret etter rulling

+ Sannsynligvis bra plagg om man har langt hår, siden man kan holde hodet og håret tørt.

Det er nok ett godt plagg til rulletrening når man ikke skal padle, for man får absolutt ikke noe vann inn i kajakken. Men med tørrdrakt og Akulisaqen ruller jeg egentlig like bra, og det blir fortsatt minimalt med vann i kajakken. (Og litt vann i kajakken betyr ikke mye så lenge man er pakket inn i tørrdrakten).

Men nå har jeg ihvertfall prøvd :) 

Takk for en veldig nyttig oppsummering Marius! Har du noen mening om hva som er min og maks temperatur for å være behaglig med en Tuilik?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stijn Van de Velde skrev (3 minutter siden):

Takk for en veldig nyttig oppsummering Marius! Har du noen mening om hva som er min og maks temperatur for å være behaglig med en Tuilik?

 

Det kommer nok helt an på.

Jeg padler med ganske høy effektivitet, og jobber med hele kroppen, så jeg produserer mye mer varme enn søndagspadlere. For min del må det være kaldt, regn og vind for at jeg skal kunne padle i en brooks Tuiliq. En tørrdrakt, om så kun iført boxeren og evt. en tynn ull-t-skjorte, er mye svalere fordi jeg får luftet hodet. Å ha bar hud mot skallbekledning for padling er faktisk mye mer behagelig enn det høres ut.

En reed tuiliq er sikkert betydelig bedre til turpadling, om man kan lufte hodet og dra til hetten ved behov. Men så var det dette med slitestyrke da, som visstnok ikke er allverden. Da er man like langt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.