Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111 Arctic Cobra?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Optimus 111 som jeg skulle bruke som dele primus. Kassen er i god stand fra 1950 tallet, og primusen hadde en stille brenner. Jeg trodde derfor at noen på et eller annet tidspunkt hadde byttet brenner. Når jeg tok av vindskjermen så jeg at det var en arctic Cobra brenner. Spørsmålet er om optimusen min er original eller om det er noen som har satt inn brenneren i etterkant? Kom arctic kobra på midten eller slutten av 50 tallet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korreksjon: Det ser ut for at Optimus produserte en 111C med Cobra-brenner, med regulatorhjulet på venstre side, og svart tank. Cobra-brenneren til militæret hadde hjulet på på høyre side slik at brenneren kunne passe i gamle kasser.
Men det er mye synsing og mening om 111 Cobra, og vanskelig å få korrekt informasjon.

EDIT: Denne korreksjonen er misvisende og feil :-)

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over to løse brennere som lå i ei skuff til en butikk her i Stavanger som selger peiser og fyringsartikler. Det så ut for meg som helt vanlige stillebrennere fra Optimus , så jeg kjøpte begge. Bare for å ha i reserve i tilfelle jeg ville skifte brennere på en av 111 primusene mine. En god venn av meg fikk den ene, for han ville bytte fra bråkebrenner til stillebrenner på sin 111.  Så ringte han og sa at regulator ventilen var på feil side. Det hadde ikke falt meg inn engang , og jeg tenkte ikke på dette da jeg kjøpte dem. Kanskje dette er en Cobra-brenner ? Har lurt litt på bare å borre opp en 111 kasse på venstre side og bruke denne brenneren. Er dette en brenner beregnet for parafin ? Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Robinson said:

Jeg kom over to løse brennere som lå i ei skuff til en butikk her i Stavanger som selger peiser og fyringsartikler. Det så ut for meg som helt vanlige stillebrennere fra Optimus , så jeg kjøpte begge. Bare for å ha i reserve i tilfelle jeg ville skifte brennere på en av 111 primusene mine. En god venn av meg fikk den ene, for han ville bytte fra bråkebrenner til stillebrenner på sin 111.  Så ringte han og sa at regulator ventilen var på feil side. Det hadde ikke falt meg inn engang , og jeg tenkte ikke på dette da jeg kjøpte dem. Kanskje dette er en Cobra-brenner ? Har lurt litt på bare å borre opp en 111 kasse på venstre side og bruke denne brenneren. Er dette en brenner beregnet for parafin ? Noen som vet ?

Cobra-brenneren kjennetegnes ved at røret fra tanken til brenneren går i en bue rundt halve brenneren. Hvis røret går korteste vei rett til brenneren er det ikke en Cobra, men en vanlig stillebrenner fra en 111C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (6 minutter siden):

Cobra-brenneren kjennetegnes ved at røret fra tanken til brenneren går i en bue rundt halve brenneren. Hvis røret går korteste vei rett til brenneren er det ikke en Cobra, men en vanlig stillebrenner fra en 111C.

Heter ikke stillebrenneren med spindel på "feil side" også Cobra, og der av navnet 111 C?  Men hvis røret går i en bue heter den Arctic Cobra? 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, DROMEDILLA said:

Heter ikke stillebrenneren med spindel på "feil side" også Cobra, og der av navnet 111 C?  Men hvis røret går i en bue heter den Arctic Cobra? 

Ja, det er antakelig riktig. Det offisielle navnet på brenneren med røret i bue er 221CNA (Cobra Norwegian Army) , så da er vi nok tilbake til at den aldri ble brukt i komplette primuser, kun levert som løs brenner tilmilitæret for montering i kasser.
Det er som sagt mye forvirring om disse Arctic Cobraene, og noen kaller dem 111D (som ikke er en offisiel modellbetegnelse siden de aldri ble levert komplett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er forskjellen mellom den originale, gamle stillebrenneren og en Cobra-brenner (ikke Arctic Cobra)?
Det sies at Cobra har en innvendig konstruksjon som gir en annen blanding av luft/gass enn den originale stillebrenneren, men det er vanskelig å få sikker og verifisert informasjon om disse brennerne. Vi er mange som mener mye og fremstår veldig skråsikre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lest er 111C lavere enn 111T og , la oss kalle den 111D. Sistnevnte ble vel laget til forsvaret løst og skulle passe i eksisterende 111 og 111T kasser. Røret ble lagt i en bue for å passe samt at det skulle bedre forvarmingen. Mener også hørt at 111C og D hadde noe tykkere gods enn vanlig 111.
111D går i vanlige kasser men det går ikke i kasse til 111C, der blir den for høy(og har ratt på feil side).  Stemmer vel og at 111D  aldri ble levert som hel primus og/eller solgt sivilt.
Vet ikke hvor vanlige 111D brenneren er men så det gikk et ubrukt brennerhode for 2500 på finn, så de er en del dyrere enn vanlig 111T.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, borgern said:

Mener også hørt at 111C og D hadde noe tykkere gods enn vanlig 111

Mener du godset i kassen? Det finnes jo ikke noen 111D , så det begrepet forvirrer bare.
Kanskje vi er på rett spor hvis vi sier at det i hovedsak finnes fire typer brennere til 111: Den originale bråkebrenneren, den originale stillebrenneren, Cobra-brenneren, og Arctic Cobra brenner.
At sistnevnte går for skyhøye priser er fordi de er sjeldne på markedet. Men er de bedre? Kanskje i ekstreme temperaturer siden brennstoffet blir oppvarmet i det buede røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (4 timer siden):

Men er de bedre?

Jeg er ingen ekspert på dette og kan ta feil, men jeg trodde artic cobra var laget for å kunne erstatte bråkebrennerne med en stillebrenner i de eksisterende kassene som Forsvaret hadde tusenvis av, altså kostnadsbesparing. Siden de opprinnelige cobra brenneren hadde krana på venstre side mens de eksisterende kassene hadde åpning for rattet på høyre side modifiserte de konstruksjonen ved å lage et rør som gikk over til høyre side med kran der. Da slapp de å modifisere de eksisterende kassene.

Som sagt, dette er bare noe jeg har lest. Jeg vet ikke. Konstruksjonen er jo ellers egentlig ganske merkelig, noe som styrker teorien for min del.

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus C hiker

Quote

In this equation it was not viable to have new molds made for the 9001 (Hiker) version of the Cobra burner, which would have been necessary to reverse the geometry of fuel inlet vs. spindle arrangement. This is how the 111C ended up with the fuel control on the left hand side.

The Norwegian Army replacement burner (221CNA) sometimes here denominated as "Arctic" or "D" versions came slightly later. The modifications made to replace the 221 (111T) burner 1 to 1 may look very simple but actually added a lot of production cost and the assessment made was that putting it into the civilian version stove would price the stove out of the market. When offered as a spare part, price sensitivity was much lower.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (20 timer siden):

Mener du godset i kassen? Det finnes jo ikke noen 111D , så det begrepet forvirrer bare.
Kanskje vi er på rett spor hvis vi sier at det i hovedsak finnes fire typer brennere til 111: Den originale bråkebrenneren, den originale stillebrenneren, Cobra-brenneren, og Arctic Cobra brenner.
At sistnevnte går for skyhøye priser er fordi de er sjeldne på markedet. Men er de bedre? Kanskje i ekstreme temperaturer siden brennstoffet blir oppvarmet i det buede røret.

Gods i selve brennerhodet. Skulle da være mer stabile i kulde var tanekn men de var også trengere ¨å forvarme. Noe jeg har lest så ikke sikkert kilde var helt oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke stigerøret fra tilkoblingen fra tanken og opp i brennerhodet litt mer "beefy" ut på bildet litt oppe i tråden da? Nå kan en riktignok bli litt lurt av plasseringen og orienteringen på bildet, men likevel.

Hvis noen har en brenner så kan de måle diameteren på røret?

 

Jeg har et 155 båtkjøkken, det har brenner #207 (b). Denne ser ut som en bråkebrenner nederst (med 4 rør) med åpen dyse, så er det stillebrenner på toppen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 16.11.2020 den 11.55):

en innvendig konstruksjon som gir en annen blanding av luft/gass enn den originale stillebrenneren

Blandingen med luft skjer etter at gassen kommer ut av dysa.

 

Dette med at forvarming skal være bedre stiller jeg også et spørsmålstegn ved. Forvarmingen skjer jo først og fremst helt øverst i hodet. Det går en kanal rundt åpningen der gassen sprøytes opp. Denne sitter på innsiden av kappene.  Mulig man kan få en annerledes forvarming fra rødspriten før opptenning, men jeg har vel aldri merket at dette skal være noe problem på den vanlige cobrabrenneren som ikke har dette ekstra røret.

Jeg er også litt usikker på hvor dette "arctic"-navnet kommer fra. Er den noen som har tolket A-en i 221CNA som "arctic", eller het brenneren det fakisk i beskrivelsen også? Noen som har beskrivelsen og kan sjekke? CNA står vel for Cobra Norwegian Army? (det var den norske hæren som skulle erstatte de gamle brennerne slik jeg forsto det)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med 'arctic' og at brennaren skal vera laga for betre forvarming, er bare myte skapt på internett. Ettersom brennaren aldri har vore i vanleg salg, er han godt eigna for å lage myter.

Det er bare ein variant av Cobra-brennaren, laga for å passe inn i eldre kasser med reguleringsrattet på venstre side, spesielt levert til det norske forsvaret for å erstatte utslitte brennarar.

Slektskapet til Cobrabrennaren er nok også grunnen til at denne har vorte kalla D i enkelte kretsar. Altså neste bokstav etter C. Dette har så vore grobotn for myta om at brennaren er laga slik for å fungere med Diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Bjørn J skrev (På 16.11.2020 den 11.31):

Ja, det er antakelig riktig. Det offisielle navnet på brenneren med røret i bue er 221CNA (Cobra Norwegian Army) , så da er vi nok tilbake til at den aldri ble brukt i komplette primuser, kun levert som løs brenner tilmilitæret for montering i kasser.
Det er som sagt mye forvirring om disse Arctic Cobraene, og noen kaller dem 111D (som ikke er en offisiel modellbetegnelse siden de aldri ble levert komplett).

Mener det ble levert noen få til forsvaret som var komplett. De ser ut som Hiker+, svart kasse, grønn tank, multinøkkel med grønt hjul på enden og med «cobra arctic» brenner. Regner med disse var noen prototyper bestilt av forsvaret. Disse er sjeldne og de jeg har sett til salgs er svinedyre.

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellis skrev (15 minutter siden):

Mener det ble levert noen få til forsvaret som var komplett. De ser ut som Hiker+, svart kasse, grønn tank, multinøkkel med grønt hjul på enden og med «cobra arctic» brenner. Regner med disse var noen prototyper bestilt av forsvaret. Disse er sjeldne og de jeg har sett til salgs er svinedyre.

Stemmer det. Har klart å få tak i en slik. Den ser veldig lik ut som Hiker+ men det sitter en Cobra brenner i den. Det går ikke an å bruke hiker+ kasse til Cobra. Har begge. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (2 timer siden):

Stemmer det. Har klart å få tak i en slik. Den ser veldig lik ut som Hiker+ men det sitter en Cobra brenner i den. Det går ikke an å bruke hiker+ kasse til Cobra. Har begge. :)

Godt jobba, de er ikke enkle å få tak i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.