Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å god og solid skalljakke


Hc.b

Anbefalte innlegg

Temaet har vært oppe før, men ikke funnet nok informasjon for å klare å danne et godt bilde over gode alternativer.

Jeg er på jakt etter en ny skalljakke, også egnet til vinterbruk og lange turer med tung sekk. Jeg har allerede en tynn lett skalljakke, men trenger en for å takle enda røffere vær.

Den må tåle slitasje, vått vær og vind. Er 185 høy, lang i overkroppen. Ønsker også at den sitter relativt tett, men rom for ull og tynn isolerende boblejakke under. 

Noen alternativer jeg har sett litt på er Helly Hansen Odin Infinity, arcteryx (de har så mange forskjellige...) osv. Gjerne i Goretex Pro eller tilsvarende

Det er også litt vanskelig å prøve ting i disse koronatider.. 

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hc.b skrev (15 minutter siden):

Ser fin ut, men fryktelig tung. Veier 910g sammenlignet med Arcteryx Alpha Av som veier 510g 

Jeg har hatt, og solgt Alpha SV - jeg syns den er alt for kort til å skulle være turjakke med sekk, i tillegg til at det er alt for mye plastposefølelse; stiv og støyete. Så har jeg prøvd Brynje-jakka, og det gir mye mer assosiasjon til bomullsklær ala Anojakka. Den har også litt stretch og opplevels både solid og myk og fin på samme tid. Tror jeg vet hva som blir min neste jakke, ja. Syns ikke 400 gram mer er "fryktelig" på noen som helst måte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Alpha SV er for kort til "vanlig turbruk" - den er designet primært for klatring.
Et alternativ er Norrøna Trollveggen i Goretex Pro, den er robust og slitesterk, passe lang til bruk med sekk, og den veier ca 650 gram. Og du får en svært god garanti (og god service) hos Norrøna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Espen Ørud said:

Har Arc'teryx Theta SVX og hadde glatt kjøpt maken igjen.

Lang nok og brukt masse hele året. Fortsatt god som ny. Har vel gått ut, men hadde handlet det nærmeste jeg kommer i lengde. Var vel kraftigste jakka til Arc'teryx i sin tid.

Ja, jeg har også den. Helt suveren jakke, synd de sluttet å lage den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx Theta, lang nok, robust nok, tørker kjapt. Jakka anbefales virkelig.  Henger på meg under langturer, mindre turer, korte våte turer, året rundt. Fikk tak i to eksemplarer fra USA i fjor, bruk Google og forsøk let den opp. Så en på Finn.no for en stund siden. Hvorfor de sluttet å lage denne jakka er merkelig, men det ser ut som alle merker nesten utelukkende lager korte modeller for tia, dessverre. Kan se ut som mote går foran all fornuft/praktisk sans.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som deg, 185 og lang i overkroppen. Har arcteryx beta sv som er det jeg tror er arvtageren til ovennevnte theta. En fantastisk jakke. God lengde, Gore tex pro, god hette og bra med lommer, både innvendig og utenpå. Årets modell har vel også fått utenpåliggende brystlomme også ser jeg.

Hadde alfa ar før, men den ble for kort til mitt bruk. 
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HunterHunted skrev (5 minutter siden):

Er som deg, 185 og lang i overkroppen. Har arcteryx beta sv som er det jeg tror er arvtageren til ovennevnte theta. En fantastisk jakke. God lengde, Gore tex pro, god hette og bra med lommer, både innvendig og utenpå. Årets modell har vel også fått utenpåliggende brystlomme også ser jeg.

Hadde alfa ar før, men den ble for kort til mitt bruk. 
 

Takk! Veldig nyttig info 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.