Gå til innhold
  • Bli medlem

Trygg fyring i telt (ja, enda en tråd om dette..)


Kristofffer

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk!

Som tittelen tilsier handler denne tråden om fyring i telt og hvordan man gjør det på en trygg måte. Før traverne her inne henviser meg til denne tråden (primus i telt) vil jeg påpeke at jeg har lest gjennom den og fått svar på mange av mine spørsmål. Noen få gjenstår likevel.

Nå står vinteren for dør og som så mange andre kommer jeg til å tilbringe flere netter i telt de neste månedene. Under vintertelting oppstår flere situasjoner som gjør fyring inne i teltet nødvendig (om enn ikke livsviktig, så for kosen). Det være seg for å fjerne kondens, for å varme teltet eller for å smelte snø. For å gjøre dette på en trygg måte tar jeg følgende forholdsregler;

  • God lufting
  • Stabilt underlag til brenneren
  • Ikke fyring med kjele (men om jeg MÅ smelte snø i teltet bruker jeg flatbunnet kjele)
  • Følger alltid med på brenneren og slår den selvsagt av før jeg legger meg
  • Er obs på symptomer på kullosforgiftning (vondt i hodet, kvalme, såre øyne)

Alle tiltakene er i mitt hode for å forhindre brann og minimere oppsamling av karbonmonoksid i teltet. Spesielt det siste der (CO) har gitt meg mange spørsmål på tur. En del har jeg fått svar på her inne men enkelte spørsmål har jeg som nevnt fortsatt til gode å finne svar på.

Så, til spørsmålene jeg vil stille dere:

  • Er det noen her på forumet som har gjort målinger av hvor mye karbonmonoksid forskjellige typer brennere produserer? Konkret er jeg her ute etter målinger som sammenligner gassbrennere og multifuelbrennere. Har noen konkrete forslag til hvilke brennere som produserer minst CO?
  • Er renset bensin TRYGGERE enn propan/isobutan om man kun fokuserer på produksjon av karbonmonoksid? Henger litt sammen i forrige spørsmål. Sleng gjerne med en kilde eller to.
  • Har noen her inne opplevd uhyggelige situasjoner relatert til karbonmonoksid ved bruk av brenner i telt? Hva gjør du nå annerledes for å unngå at det skjer igjen?

 

Målet mitt er å finne den desidert tryggeste måten å varme teltet mitt om vinteren og aller helst finne den tryggeste brenneren.

På forhånd takk til den som vil svare.

Endret av Kristofffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes en tråd der blant annet Fiskekongen referer til egne målinger gjort i telt....

Ellers så kan du få det aller meste av info om bensin til primusen her: 
 





Jeg har funnet ut at tryggeste vei til komfort i teltet er en jæææævelig varm og tung sovepose: 294240683_te-2017-04-0907_31_07.thumb.jpg.fc8b6331b233b274b68fb766dda84b0e.jpg
....så slipper du kosefyre...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har utvilsomt et godt utgangspunkt med de kjørereglene du har listet opp. Er en del av oss her inne som i tillegg benytter en karbonmonooksidalarm. Ellers kan det jo også ha noe å si om man fyrer i inner eller yttertelt, samt ikke bruke primus inne om man ikke må. (f.eks smelte snø utenfor teltet...

Finnes jo en del info om dette på forumet om man søker litt. F.eks denne tråden

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.