Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatre med løpebremse (rocker)??


Mahat

Anbefalte innlegg

Heisann. 
 

Jeg er fersk på alt med klatring og har fått en masse utstyr av familiemedlem som har klatret mye. 
 

Har fått meg en løpebremse/taubremse SAR Rocker. 
Og spørsmålet mitt er da om man kan klatre alene med denne?

Om man har et tau som er festet i toppen, og da klatre opp med løpebremse da vil den da stoppe ved fall?

Er dette en syk tanke eller tenker jeg riktig? 
 

mvh 

Mahat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den skal stoppe eit fall, da det er det den er tiltenkt for, men da som sekunder sikkring. Denne er primert laget for industrien og må dermed brukes på høy taudiameter. Den er IKKJE tiltenkt det formålet du spør om, men som alle andre lignende produkt, lar det seg gjøre.

Det er mye å ta hensyn til : Har den skarpe tenner som kan føre til taukutt ved  langt fall?  Passer den taudiameteren du skal bruke?

En del slike klemmer vil ikkje ta viss du i panikk griper tak i den mens du faller.....  eller viss du faller opp ned. Dei  bør også festes slik at dei blir orientert rett vei i selen ved bruk av en brystsele eller lignende.

Bruk dobbel sikring viss du skal clogge!!  Det enkleste er knute på tauet under tauklemmen slik at klemmen stopper opp ved knuten viss den ikkje slår inn.

Ved clogging på topptau bør du kjenne til ulike oppsett som trygger aktiviteten. Sett deg godt inn i dette FØR avgang.( Petzl har gode instruksjoner på hjemmesiden sin.)

Verdt å nevne at det fins ulike produkter som er spesifikt tiltenkt selvsikring på topptau.

Be safe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er det ikke en dum tanke, men vær oppmerksom på den er designet til en sele med høyt innfesting punkt. Så personlig ville jeg bruke kropssele, eller kombinerer klatresele md en brystsele.

Det er som alt andet en forutsetning at du vet hvordan den virke, i den kontekst du bruker den. Ville nok funnet en erfaren tausolist i klatreklubben, og fått nået opplæring innen du tar den med ut alene.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i en av disse gruppene (ut fra ønsket  type klatring) Da kan du lese deg opp på hvordan andre gjør det, og kan få litt mer respons på spørsmålene dine.

Soloering på topptau: 

https://www.facebook.com/groups/RopeSolo/?ref=share

Soloering (led):

https://www.facebook.com/groups/LeadRopeSolo/?ref=share

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.