Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken dunjakke å velge som mellomlang?


Redoran

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke men finner lite info. Hva mener du er den beste dunjakke til bruk under skalljakke på vinterstid? Tenker -10 grader og kanskje litt under. Jeg har to ullundertøy fra devold der ene er i expedition serien. Så har jeg ullvang genser (ikke de fra XXL men tykkere versjon og en skalljakke. Jeg vil ha en dunjakke som mellomlang jeg kan bruke i camp når jeg sitter stille. All hjelp mottas med takk 

Pris rundt 2000 

Endret av Redoran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Xxl har Mountain Hardwear Ghost Whisper i grå til latterlige billige 1600kr for den utgåtte modellen i str L og XL. Har den I svart å er super Happy med den. Funker like gull på byen da jakken rett å slett er fin i tilegg til å varme godt. Den pakkes også latterlig lett sammen til ei pute, bare å bruke buffen som putevar å ha den i sovepose f.eks. gjort det når jeg har brukt jakken på sommerstid å når det blir kjøligere om kvelden. Er faktisk en 4 sesongs jakke for de som bruker den som en mellomlagsjakke som det jo er om vinteren, vår høst holder det med tynn genser,flecce jakke under ned til et par minus. Så varm er den faktisk og til 1600kr er det nesten løp å kjøp da de har fastpris på outnorth og fjellsport til 3390kr! Sjekk ut noen vids på YouTube også så ser du den får skryt over hele linja😉

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skal sitte stille holder det ikke med dunjakke som mellomlag. Da bruker jeg mye heller en tjukk dunjakke og ikke skalljakke i det hele tatt. Det trenger ikke være mange minusgrader før en dunjakke som får plass under skalljakken blir for kald. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller gått for en tykkere dunjakke du kan bruke alene eller over skalljakka. Dunjakke under skalljakke, med mindre den er forholdsvis tynn, vil lett miste sitt optimale varmepotensial pga kompresjon. Av litt tykkere dunjakker kan jeg anbefale mountain equipment Vega og k7, eller rab neutrino og positron. K7 vil være den varmeste, etterfulgt av positron. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakke under skalljakke er en dårlig kombinasjon. Dunjakken blir lett fuktig av svette fra undertøyet, og klapper sammen.

Under skalljakken bruker jeg ullgenser/ulljakke, eller syntetisk isolerte jakker. Og har jeg med dunjakke går den utenpå alt.

På lengre turer, hvor ullundertøyet er fuktig, unngår jeg å bruke dunjakken så langt det lar seg gjøre før jeg har fått på meg tørr ullskjorte. Det virker som jo finere dunkvalitet det er i jakken, jo lettere klapper den sammen av fukt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig m flere her, kjøp ei dunjakke til bruk utenpå skalljakka. Kjøp ei dunjakke på Fretex for noen skarve hundrelapper og du har ei jakke du kan søle på, brenne bål med og krabbe rundt med, ikke være redd for. . Har du tørt skift innerst, vil ei Fretex dunjakke være bra nok. Se til at den er stor nok og litt romslig utenpå skalljakke.Gjenbruk er også bra med tanke på alle disse stakkars fjærkreene som blir ribbet for dun mens de lever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redoran skrev (På 22.11.2020 den 21.29):

Kjøpte en mountain hardware phantom parka på XXL. Satt ned fra 4500 til 1800. Var på telttur I helga og den hold meg varm. Lett er den også. 

tok sjansen på den samme. Kom hentemelding for 15 minutter siden. Hvordan er de i størrelsen?

Skal ha den som "utenpåjakke" så greit at den er litt stor, bruker M til vanlig, bestilte L, men hvis de er store (amerikanske) i størrelsen så kan det bli litt mye av det gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (4 timer siden):

Kjøpte Mountain Hardware parkaen nå i L. Er 176 lang og ca 80kg. Virker som en knalljakke spesielt til prisen. 

Rakk ikke å hente i dag, men det lover godt. 186 og 80-ish kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er litt store I størrelsen. Men jeg ble rådet til min vanlige xl. Han på butikken mente at litt luft mellom lagene var bra. Funka gjorde det hvertfall. Eneste minuset er at den ikke har stramming i ermene men strikk. Men til prisen var den gull. Ikke like fjong som bergans sin dunjakke men varmere ifølge de på XXL. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.