Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko + skotørker = ??? Hjelp til korrekt vedlikehold


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Eg har høyrt ulike råd for vedlikehold av fjellsko og støver for kvar gang eg har kjøpt nye. Alt frå "smør tynt og ofte, aldri noko med silikon - kjempeviktig" til "mariner dei i minkolje med jevne mellomrom, og vær gjerne raus".

 

Derfor har eg nokre konkrete spørsmål som eg håpar dei som faktisk veit, kan svare på - dei som trur, kan heller avvente og lære sammen med meg 😉

Det gjelder forøvrig lærsko med membran, som alfa bever og liknande.

 - Kva skal ein smørje/behandle dei med og kor ofte? Eg har høyrt at alt med silikon er nei! Og har høyrt at ved å smørje dei, øydlegger ein membranen - ein burde berre bruke litt skokrem av og til.

Eg har også opplevd å smørje sko og enda opp med ein sko som rett og slett vart for mjuk - det var igrunn veldig ugreit. Men kva eg smurte dei skoa med som gjorde dei mjuke, det hugsar eg sjølvssgt ikkje.

 

 - Det å få ut fuktighet etter bruk er viktig. Eg har hverken aviser eller reklame, so det å stappe dei fulle i avispapir er enklare sagt enn gjort. Ein standard skotørker som blåser varmt, men ikkje veldig varmt - vil det tørke ut og ødlegge skoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 9 måneder senere...

Her er så mange fjellfanter her inne st dette burde noen kunne svare på.

Jeg har hittil ødelagt fjellstøvlene mine på to måter:

- Ikke påføre rask nok tørkeprosess etter tur. De surner og stinker helt grusomt etter påfølgende turer er resultatet, lukten er borte når de er helt tørr men kommer tilbake med en gang ved bruk/fukt.

- Tørke for fort/med for høy varme. Læret krymper og skoen blir trang, sprekker i skinnet.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig tørking av slike tar litt tid. Etter hva jeg vet skal man ikke sette lærstøvler i sola til tørk, men så klart fristende hvis de har blitt våte. Jeg bruker støveltørker på mine hvis de er veldig våte. Da ikke så mye varme men for å bedre sirkulere luft. Har ikke blitt noen endring på støvlene av den grunn. 

Behandling ja. Passe på og ikke få for mye fett i læret så de blir myke.  Jeg har ofte brukt en vannbasert fra Nikwax på mine, det er nubuck skinn. Har funket bra. Nå som de har blitt noen år så bruker jeg og annen impregnering bl.a Sifra. Legger et lag ved begov, lar de stå å trekke litt. Så polere vekk overfødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Før du drar på fjelltur, kjøp deg en avis, napp ut noen hele sider av avisa ved å løsne stiftene. Disse arkene fordeler du i hver av støvlene etter endt dagsmarsj. Disse suger opp mye fukt og sørger for å holde skoene dine så tørre som mulig under tur. Blir arkene svært våte, tørk de forsiktig ved bålet,i sollys til tørk,  på magen under klærne eller i soveposen ei natt. Husk å ta ut sålene og tørk de separat.

 

Har du tilgang til strøm får du kjøpt laveffekt skovarmere på ca 10 watt på nettsidene hekta på tur/fjellsport. Disse gir akkurat så lav varme at de ikke skader/tørker skinnet i skoene, men at de er tørre i løpet av ei natt. Husk å ta ut sålene og tørk de separat. Merket heter Sidas Dry Warmer. Lek litt på Google, så har du de. Disse kan til og med benyttes med en power bank/ usb, bare å fylle opp ryggsekken:)

Når det gjelder smøring av sko finnes det en jungel av kremer og salver, det viktigste er at du kun benytter vedlikeholdsprodukter for Nubuck på Nubuck.  Sifra er bra på ikke-Nubuck lær.

Før du starter behandling av skoene dine, børst støvlene rene, bruk gjerne en liten messing børste, fåes kjøpt hos Crispi(vekt 18 gram) , for deretter å behandle skoene utvendig.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 2x4W skotørker fra jula?

Det må jo være ypperlige saker å slenge nedi fjellstøvlene til neste dag?

Kanskje det er nok til å hindre at skoene  tørker så sakte at de surner, og samtidig ikke så fort at de skader læret?

Billig å prøve ihvertfall, og lydløse.

 

3763C823-59AE-4928-ADF9-6CAAF74629FA.jpeg
 

698D3D57-2081-42F2-91BD-F4FC97C5B428.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de fra Jula funker fint, de er ikke for de som har det travelt, men moderat våte sko tørker over natta.

Kan ikke si jeg opplever de som "stink boostere". Dessuten vil ting som tørker for seint, også lukte hvis de tas i bruk gjentatte ganger uten å være helt tørre mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på Alfa sine sider.

Skotørker med varmluft er visst ok, men ikke å sette de på badegulvet med varmekabler 🤔

Jeg har en biltema skotørker med 4 slanger hjemme, den er på flere hundre watt, og så har jeg en Therm-ic skotørker som har mye lavere effekt. Det er vel noe å tenke på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Jeg har en biltema skotørker med 4 slanger hjemme, den er på flere hundre watt, og så har jeg en Therm-ic skotørker som har mye lavere effekt. Det er vel noe å tenke på det også.

Vil tro lav effekt og god luftsirkulasjon er to nøkkelfaktorer. Fins det tørkere som blåser uoppvarmet luft ned i skoene, tro? I tørr inneluft bør det være godt nok.

Har også en sånn Thermic-sak med lav effekt - og UV-lys, visstnok. Har aldri sett skader ved bruk av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (11 minutter siden):

Vil tro lav effekt og god luftsirkulasjon er to nøkkelfaktorer. Fins det tørkere som blåser uoppvarmet luft ned i skoene, tro? I tørr inneluft bør det være godt nok.

 

De fleste støvsugere kan settes på utblåsing. Det funker egentlig ganske bra, men kanskje litt drøy metode.

Vi bruker selv en 200W skotørker av og til og jeg syns ikke denne er spesielt hard mot skoene. Når det er sagt så har jeg tørket fjellsko i sola eller på varmekabler også uten at jeg helt kan se at det har skadet skoene noe nevneverdig. Det spørs jo som med alt annet om hvor varmt det egentlig blir.

Avispapirtrikset er sikkert bra det, men nå om dagen har man ikke avispapir så alternativet kunne jo være å trøske telefonen ned i skoen og ringe svigermor.

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (27 minutter siden):

De fleste støvsugere kan settes på utblåsing. Det funker egentlig ganske bra, men kanskje litt drøy metode.

Vi bruker selv en 200W skotørker av og til og jeg syns ikke denne er spesielt hard mot skoene. Når det er sagt så har jeg tørket fjellsko i sola eller på varmekabler også uten at jeg helt kan se at det har skadet skoene noe nevneverdig. Det spørs jo som med alt annet om hvor varmt det egentlig blir.

Avispapirtrikset er sikkert bra det, men nå om dagen har man ikke avispapir så alternativet kunne jo være å trøske telefonen ned i skoen og ringe svigermor.

Til orientering får man faktisk fortsatt kjøpt aviser i de fleste butikker/bensinstasjoner. Eller så kan man ønske seg en avis eller to i julepresang, bursdagspresang, bryllupspresang eller bare overraskelsespresang av nettopp svigermor. Men om forholdet deres ikke er bedre enn det du antyder, spørs det  om du får ønske ditt oppfyllt. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.