Gå til innhold
  • Bli medlem

Klamme soveposer


Turtelt

Anbefalte innlegg

Hvorfor er moderne soveposer glatte og klamme på innsiden? Et stoff som for eksempe er hyppig benyttet, er Pertex Quantum. Dette er vindtett og vannavisende, og visstnok også "pustende". Men et vindtett og vannavvisende stoff vil selvsagt ikke puste like godt som et stoff som ikke er vindtett og vannavvisende. Og det er ikke slik at denne typen stoffer tar unna vanndampen. De "puster" rett og slett ikke godt nok til det. Et voksent menneske svetter gjerne 0,3-0,6 liter per natt, og en voksen mann kan svette opp til én liter per natt. Resultatet er at man blir klam - og kald - i soveposen.

Jeg ser at mange anbefaler å bruke en "liner", eller lakenpose, inne i soveposen. Men kjøper man en sovepose til kanskje 3000 - og gjerne mer - skulle det være helt unødvendig å drasse rundt på en lakenpose i tillegg. I min gamle Ajungilak Igloo var fuktighet på innsiden aldri et problem.

Finnes det en moderne sovepose med et stoff på innsiden som ikke blir klamt?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere soveposer med den typen innerstoff, og selv om det virker glatt og klamt til å begynne med opplever jeg at det ikke er så ille i praksis. Bruker også vanligvis et lag ull, i alle fall i vinterhalvåret, og da merker jeg ingenting til det. 

Jeg tipper at noe av tanken bak er å beskytte duna mest mulig mot fukt. 

Børge Ousland brukte forresten en helt tett plastpose som ‘liner’ da han krysset Arktis i vinter for å unngå fukt i soveposen. Han kunne nesten vri opp undertøyet om morgenen, men soveposen var tørr og det var det viktigste. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ketilring skrev (7 timer siden):

Jeg tipper at noe av tanken bak er å beskytte duna mest mulig mot fukt

Hensikten med å bruke for eksempel Pertex, er nettopp at det har såkalte "pustende" egenskaper, slik at fukten skal slippe ut gjennom det. Hvis ikke kunne man like gjerne brukt en plastpose som innerstoff. Problemet er imidlertid at slike "pustende" stoffer ikke er så veldig pustende, sammenlignet med andre stoffer som ikke er vindtette og vannavvisende. Og den fukten som da likevel trenger gjennom stoffet, vil også vanskelig komme ut igjen. Med et mer pustende stoff, ville også isolasjonsstoffet i soveposen ha tørket hurtigere.

ketilring skrev (7 timer siden):

Børge Ousland brukte forresten en helt tett plastpose som ‘liner’ da han krysset Arktis i vinter for å unngå fukt i soveposen.

Nettopp! Men de fleste andre, som ikke skal overvintre i dages- eller ukesvis i svært kalde omgivelser, har ikke behov for en tettest mulig - og klammest mulig - sovepose.

 

SnorreL skrev (7 timer siden):

Man sover vel med undertøy i posen for å ikke skitne den til? Hvis ikke bruker man liner evt begge deler. Det handler om mye om hygiene og at man ikke ønsker vaske en sovepose for ofte.

Det er vel smak og behag hvorvidt man er opptatt av å ikke skitne til soveposen. En god sovepose tåler dessuten fint å vaskes, selv om all vask sliter på ethvert stoff og det således er ønskelig å ikke vaske den for ofte.

Det blir også fuktig i en "glatt" sovepose selv om man bruker (langt) undertøy eller en lakenpose som tar en del av fukten. Og med fuktighet blir man som kjent også kald - og da man bruke undertøy eller lakenpose.  Soveposen blir da dessuten uansett skitten så lenge man svetter, selv om man bruker undertøy eller lakenpose. I en mindre tett sovepose blir man mindre fuktig, også om man bruker lakenpose eller langundertøy.

Hvorvidt man ønsker å sove i (lang)undertøy, kommer vel ikke minst an på temperatur og soveposens isolasjonsgrad. Men om man bruke langt undertøy i soveposen, selv om det egentlig er for varmt til det, fordi soveposen ikke skal bli våt innvendig, fordi man da begynner å svette og så likevel blir kald... Da tenker jeg at soveposen er lite funksjonell.

Tette innerstoff i soveposer gjør i seg selv også at man svetter mer. Poenget med å svette er at kroppen kjøles ned når svetten fordamper. Dersom svetten ikke fordamper og diffunderer vekk fra kroppen og innsiden av soveposen, blir kroppen varmere, og man begynner å svette enda mer. Det blir en ond sirkel. Og så begynner man å fryse.

Dersom tanken i utgangspunktet er at man skal bruke en liner eller undertøy sammen med en sovepose, burde vel dette ha kommet sammen med posen, i det minste burde det ha vært en del av produktbeskrivelsen.

 

Endret av Turtelt
Presisere meningsinnhold, samt rette skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtelt skrev (6 minutter siden):

Hensikten med å bruke for eksempel Pertex, er nettopp at det har såkalte "pustende" egenskaper, slik at fukten skal slippe ut gjennom det. Hvis ikke kunne man like gjerne brukt en plastpose som innerstoff. Problemet er imidlertid at slike "pustende" stoffer ikke er så veldig pustende, sammenlignet med andre stoffer som ikke er vindtette og vannavvisende.

Hensikten med å bruke Pertex Quantum i soveposer er vel at det ikke "puster", slik at all luft holdes i ro? Mulig jeg tar feil her, det er en stund siden jeg leste om dette. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pertex er vel duntett - erstatter jo f.eks gamle dagers lakknylon... Pertex er ihvertfall mye mer behaglig - og på meg virker det som det puster veldig bra. Ser at også Helsport omtaler Pertex som pustende

Endret av DFM62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (52 minutter siden):

Solgte nettopp en Isbjørn Bjørnøya sovepose. Den hadde et  mykt innerstoff som liknet på min gamle Ajungilak Iglo og Tyin Elite fra 90-tallet.

Ser at den veier 2,8 kg. Kanskje derfor du solgte den?

 

Endret av Turtelt
Fant ny info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med @Turtelt her. Personlig er opplevelsen av innerstoffet i posen svært viktig for meg. Jeg bruker ikke undertøy i posen om ikke temperaturen tilsier noe annet. Er sjelden på så lange turer at våt pose av svette blir et alvorlig problem. 

Komforten ved å krype ned i en pose med mykt stoff, som umiddelbart føles varmt og godt trumfer det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri tenkt over at pertex er ubehagelig mot kroppen. Jeg bruker en silke liner i posen for å beskytte den mot skit og oljer som kroppen skiller ut. dette gjør at posen kan vaskes sjeldnere. Fettet som kroppen skiller ut er ikke spesielt bra for duna. Så det er ingen regel som sier at en skal bruke en liner i posen, men det er noe en gjør for å beskytte posen samt at det gir posen en grad eller to ekstra varme. Trenger jeg enda mere varme tar jeg på ullundertøy. 

I forhold til om ullundertøy er påkrevd, nei det er jo ikke det, men det er noe en alltid har med, som da gjør at en kan klare seg med en litt lettere pose, og den eller de en har vil da fungere optimalt i større temperaturområder

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtelt skrev (På 13.11.2020 den 0.06):

Hvorfor er moderne soveposer glatte og klamme på innsiden? Et stoff som for eksempe er hyppig benyttet, er Pertex Quantum.

Først, hvorfor velger produsenter å bruke Pertex Quantum?

Dette skriver Rab om hvorfor de har valgt å gjøre det:
"All of our sleeping bags use lightweight and breathable nylon fabrics such as Pertex® Quantum for their inner linings. These are generally tougher than polyester equivalents. Some lower-end bags may use fabric linings, but these add weight and increase the packed size of the bag."

Altså pga lav vekt, pusteegenskaper og styrke. De nevner også at enkelte rimelige poser bruker stoff på innsiden, men at det øker vekt og pakkvolum. Jeg ville også lagt til at det vil holde mer fuktighet. Men en sovepose med mykt stoff vil nok føles bedre, men rent teknisk vil det være underlegent.

Turtelt skrev (På 13.11.2020 den 0.06):

Et stoff som for eksempe er hyppig benyttet, er Pertex Quantum. Dette er vindtett og vannavisende, og visstnok også "pustende". Men et vindtett og vannavvisende stoff vil selvsagt ikke puste like godt som et stoff som ikke er vindtett og vannavvisende. Og det er ikke slik at denne typen stoffer tar unna vanndampen. De "puster" rett og slett ikke godt nok til det. Et voksent menneske svetter gjerne 0,3-0,6 liter per natt, og en voksen mann kan svette opp til én liter per natt.

Så, over til pusting og svetting. Først så er det ikke korrekt at et voksent menneske svetter så mye i løpet av en natt. Det er oppspinn som man typisk hører fra folk som vil selge madrasser. Et normalt, friskt og voksent mennesker kvitter seg med ca 150ml i løpet av 8 timers søvn/hvile gjennom hud og svetting. Man slipper ut mer fuktighet gjennom pusten, men så skal man heller ikke puste inn i posen. Se kilde: https://journals.physiology.org/doi/pdf/10.1152/advan.00028.2005

Så lenge temperaturen er godt regulert så svetter man minimalt i løpet av en natt. Mye svette er et resultat av at det er for varmt, og ingen sovepose vil kunne klare å puste godt nok til å kvitte seg med all den overskuddsvarmen (da ville den aldri kunne klart å holde deg varm i utgangspunktet).

Turtelt skrev (På 13.11.2020 den 0.06):

Resultatet er at man blir klam - og kald - i soveposen.

Jeg ser at mange anbefaler å bruke en "liner", eller lakenpose, inne i soveposen. Men kjøper man en sovepose til kanskje 3000 - og gjerne mer - skulle det være helt unødvendig å drasse rundt på en lakenpose i tillegg. I min gamle Ajungilak Igloo var fuktighet på innsiden aldri et problem.

Finnes det en moderne sovepose med et stoff på innsiden som ikke blir klamt?

Man kan bruke en lakenpose, men trikset er å sove med ullundertøy på. Er det litt varmt oppe? Dra ned glidelåsen noe. Er det varmt nede? Dra opp glidelåsen i bunnen. Er det veldig varmt? Åpne soveposen helt og ha den over deg som dyne. Er det varmere enn det så trenger du ikke soveposen.

Er helt enig i at det finnes andre materialer som er mer behagelig mot huden enn Pertex Quantum, men å ha på ullundertøy og heller regulere varmen med glidelåsen er det jeg har erfart er beste løsningen og gir samtidig flere fordeler:

- Holder soveposen tørr og ren
- Trenger ikke å ha med noe ekstra, f.eks. lakenpose
- Gjør at posen kan brukes med den ratingen den har (de måles med bruk av ullundertøy)

Endret av KristianP
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

KristianP skrev (1 time siden):

Først, hvorfor velger produsenter å bruke Pertex Quantum?

KristianP skrev (1 time siden):

Altså pga lav vekt, pusteegenskaper og styrke.

Dersom Pertex Quantum hadde pustet så godt, så ville jo soveposen vært fuktig inn i isolasjonsmaterialet. Og det er vel nettopp noe av hensikten med slikt materiale, at det ikke skal skje. Når det gjelder lav vekt og styrke, så er nok det helt sikkert riktig. Men det finnes sikkert også like sterkt og like lett materiale som puster bedre, men som ikke er like vind- og vanntett.

 

KristianP skrev (1 time siden):

De nevner også at enkelte rimelige poser bruker stoff på innsiden, men at det øker vekt og pakkvolum. Jeg ville også lagt til at det vil holde mer fuktighet.

Pertex, og andre tette, "pustende" materialer, puster egentlig ikke så veldig godt. Mindre tette stoffer puster bedre, og vil derved slippe fuktighet lettere gjennom, og på den måten vil isolasjonsmaterialet ta opp fuktighet. I en dundyne vil det selvsagt ikke være ønskelig, spesielt ikke om det er vanskelig å få tørket den. Tykkere og mer myke stoffer vil selvsagt også kunne ta til seg og holde på fuktighet, uten at det må slipppes gjennom til isolasjonsmaterialet.

I Norge er det i sommerhalvåret ganske typisk varmere om dagen enn om natten, og da ofte med gode muligheter til å lufte og tørke soveposen.

Med et vanntett/vannavisende innerstoff vil det imidlertid være vanskelig å tørke isolasjonsstoffet, dersom "pusteegenskapene" faktisk hadde fungert veldig godt, ettersom fukgtigheten da ikke lenger er i form av damp.

 

KristianP skrev (1 time siden):

Man kan bruke en lakenpose, men trikset er å sove med ullundertøy på.

Ligger man i en tett pose, så blir man fuktig, uansett om man bruker ullundertøy eller lakenpose. Se for eksempel artikkelen om Børge Ousland:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mL2V2/boerge-ousland-sov-86-netter-i-denne-plastsekken

For øvrig går det som sagt også fint å ligge i ullundertøy i en sovepose med innerstoff som puster bedre...

 

KristianP skrev (1 time siden):

Først så er det ikke korrekt at et voksent menneske svetter så mye i løpet av en natt.

Enig i at man typisk ikke svetter opp mot en liter på en natt. En liter svette i soveposen, ville jo ha gjort den dyvåt, uansett hvor mye innerstoffet puster. Men det er kanskje mer enn 150 ml, se for eksempel artikkelen fra VG. I tillegg blir det, som jeg nevner ovenfor, en ond sirkel, der svetten ikke fordamper, kroppen blir ikke nedkjølt, og man svetter enda mer.

 

KristianP skrev (1 time siden):

Mye svette er et resultat av at det er for varmt, og ingen sovepose vil kunne klare å puste godt nok til å kvitte seg med all den overskuddsvarmen (da ville den aldri kunne klart å holde deg varm i utgangspunktet).

At et stoff "puster" betyr at det er permeabelt (gjennomtrengelig) for vanndamp. Jeg skulle kanskje presisert dette innledningsvis i innlegget. Varmetap er noe annet.

Endret av Turtelt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.