Gå til innhold
  • Bli medlem

3 sesong sovepose hvor hvert gram teller


Kaiabaja

Anbefalte innlegg

Per Fredrik skrev (47 minutter siden):

Skal du ta den helt ut og virkelig slå ut håret er det Rab Ultra Mythic 360 som er Rolls Roys modellen.

Tja.. jeg har virkelig sansen for Rab sine produkter men synes det er dårlig når de selv ikke oppgir målene på soveposen på sine sider. (https://rab.equipment/no/mythic-ultra-360-sleeping-bag)

Det er helt klart høy standard på materialvalg, men de kniper også inn litt på vekta med å reduere omkrets på soveposen hele veien. (Målene nedenfor på Rab Mythic Ultra 360 er hentet fra annen nettside)

Screenshot_20201114-170232_Chrome.thumb.jpg.f953650e03d727de97c3dff08f4450be.jpg

Sammenligner du den med f.eks. ME Firefly (560g 2/-2°C) så har Firefly 10 cm større innvendig omkrets i skulderparti og 18 cm større omrekrs i fotboks. Da har du plass til å kombinere med isolerende jakke etc. når temperaturen kryper ned mot/under limit og da oppnå samme isolasjonsevne som Rab Mythic Ultra 360 til mindre vekt i sekken. 

Uten tvil en rå pose, men skuffende at prosenten ikke oppgir målene i klartekst. Selv Firefly er ukomfortabelt smal for min del, og da er Mythic Ultra helt klart uaktuell for min del. 

Men passer en såpass smal pose brukeren/bruksbehovet så er det bare å gå for den.  😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Terka skrev (28 minutter siden):

Tja.. jeg har virkelig sansen for Rab sine produkter men synes det er dårlig når de selv ikke oppgir målene på soveposen på sine sider. (https://rab.equipment/no/mythic-ultra-360-sleeping-bag)

Det er helt klart høy standard på materialvalg, men de kniper også inn litt på vekta med å reduere omkrets på soveposen hele veien. (Målene nedenfor på Rab Mythic Ultra 360 er hentet fra annen nettside)

Screenshot_20201114-170232_Chrome.thumb.jpg.f953650e03d727de97c3dff08f4450be.jpg

Sammenligner du den med f.eks. ME Firefly (560g 2/-2°C) så har Firefly 10 cm større innvendig omkrets i skulderparti og 18 cm større omrekrs i fotboks. Da har du plass til å kombinere med isolerende jakke etc. når temperaturen kryper ned mot/under limit og da oppnå samme isolasjonsevne som Rab Mythic Ultra 360 til mindre vekt i sekken. 

Uten tvil en rå pose, men skuffende at prosenten ikke oppgir målene i klartekst. Selv Firefly er ukomfortabelt smal for min del, og da er Mythic Ultra helt klart uaktuell for min del. 

Men passer en såpass smal pose brukeren/bruksbehovet så er det bare å gå for den.  😊

 

Det var utsolgt, så slapp heldigvis å ta den med i beregningen. Fått noen gode tips om soveposer som bestilles fra utlandet, men det kjenner jeg blir for "komplisert" for meg. Så nå står det egentlig mellom Rago Superlight Lady, hvor jeg får avslag på 25% (går ut i dag) havner da på 3670, -  eller Western Mountaineering med rabattkoden på 25% som er over 6000. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel forskjell i loft på de posene og jeg mener Helsport er en 3 sesongspose, mens WM Versalite er en winterlight pose. 

Her er noen bilder som viser forskjellen i loft på posene

Grønn pose = WM Versalite

Rød pose = WM Summerlite

Grå pose = Helsport Rago Superlight

FB8D8532-5385-46DA-9FFD-4B1C824190DE.thumb.jpeg.2661e4c3c1cb0ee76f632e15d9f7c8a1.jpeg

50861E4E-C403-44A9-B699-F2E41145CDF6.thumb.jpeg.e1776283acb03cba66ca82cdbe8c030b.jpeg

AE030223-5455-4A55-B92E-33C1C1F09C9E.thumb.jpeg.82448450e17ff88b9d82d0a4b0d92324.jpeg

595190EA-C8C6-4A53-8116-F54D3F50DF13.thumb.jpeg.f4cf050e119e72887725f475585cb575.jpeg

8271D165-F6A6-4EF2-9CC1-E1331F2BDB78.thumb.jpeg.d1c14c2f3e2b716cc09969e8bb581a0c.jpeg

65339505-628D-4EE8-A59C-0708B340CE80.thumb.jpeg.f6cf60106907ba383b5ae32738098a85.jpeg

Ett av det viktigste punkt for meg, som jeg har glemt å nevne, er at det er helgående baffels på WM posen (tror alle i extremelite serien har det). Det betyr at man kan regulere loftet på øversiden/undersiden og på den måten regulere hvor varm posen. 
Dette er ikke mulig på Helsport posen, så har tenkt å sende en mail til Helsport og spørre hva det vil koste å få åpnet opp mellom bafflene på over og undersiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiabaja skrev (18 minutter siden):

Fått noen gode tips om soveposer som bestilles fra utlandet, men det kjenner jeg blir for "komplisert" for meg.

Det er ikke komplisert i det hele tatt. Det er bare å bestille i nettbutikken, så kommer DHL og leverer på døra. Ofte raskere enn hva Posten klarer.  😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (8 minutter siden):

Er endel forskjell i loft på de posene og jeg mener Helsport er en 3 sesongspose, mens WM Versalite er en winterlight pose. 

Her er noen bilder som viser forskjellen i loft på posene

Grønn pose = WM Versalite

Rød pose = WM Summerlite

Grå pose = Helsport Rago Superlight

FB8D8532-5385-46DA-9FFD-4B1C824190DE.thumb.jpeg.2661e4c3c1cb0ee76f632e15d9f7c8a1.jpeg

50861E4E-C403-44A9-B699-F2E41145CDF6.thumb.jpeg.e1776283acb03cba66ca82cdbe8c030b.jpeg

AE030223-5455-4A55-B92E-33C1C1F09C9E.thumb.jpeg.82448450e17ff88b9d82d0a4b0d92324.jpeg

595190EA-C8C6-4A53-8116-F54D3F50DF13.thumb.jpeg.f4cf050e119e72887725f475585cb575.jpeg

8271D165-F6A6-4EF2-9CC1-E1331F2BDB78.thumb.jpeg.d1c14c2f3e2b716cc09969e8bb581a0c.jpeg

65339505-628D-4EE8-A59C-0708B340CE80.thumb.jpeg.f6cf60106907ba383b5ae32738098a85.jpeg

Ett av det viktigste punkt for meg, som jeg har glemt å nevne, er at det er helgående baffels på WM posen (tror alle i extremelite serien har det). Det betyr at man kan regulere loftet på øversiden/undersiden og på den måten regulere hvor varm posen. 
Dette er ikke mulig på Helsport posen, så har tenkt å sende en mail til Helsport og spørre hva det vil koste å få åpnet opp mellom bafflene på over og undersiden. 

Wow! Det der var delvis til stor hjelp. Ser at WM Versalite nok er i varmeste laget, så av WM kanskje Ultralite noe som vil passe mitt behov bedre. Blir det kaldt har jeg jo uansett med ull. Høres genialt ut at man kan regulere varmen, men usikker på om jeg skjønner hva du mener. Er det snakk om åpninger eller er posen fortsatt tett? Ellers synes jeg bare av å se på bilde av Helsport Rago Superlight ser bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt vagt forklart, men "Reguleringen" skjer ved at man rister posen slik at duna enten havner på oversiden av posen for å få mere loft, eller på undersiden for å få mindre loft. Man må ut av posen for å gjøre dette, og posen må helst være åpnet helt eller halveis.

Jeg er veldig glad for å ha denne muligheten, og bruker ofte å riste på posen slik at jeg får mere loft etter å ha vært ute å lenset forpiggen på morgenkvisten.

Det sagt, jeg tror ikke du blir misfornøyd med Helsport Rago Superlight. Det ER en riktig så flott sovepose. 
Nei, jeg finner den ikke så snasen som WM posene, men for prisen synes jeg det er mye sovepose og har satt den på lista sammen med WM posene, for mulig kjøp for å erstatte den andre Jr posen når den tid kommer.

Mine preferanser for soveposer er jo akkurat det, mine, så kan og er nok vidt forskjellige fra andres preferanser. Jeg liker bla soveposene vide slik at de gir meg rom for å bevege meg når jeg sover. ( sover urolig). 
Flere produsenter tilbyr ultralette soveposer med flotte temperatur tall, men sammenlign bilder av posene så vil du at flere har såpass mumieform og er så smale i spesielt i fotenden at jeg knapt kan skjønne man får en strikkepinne ned i fotenden..

Altså ikke noe for meg, og det farger jo selvfølgelig anbefalingene jeg kommer med 🤠

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (7 minutter siden):

Kanskje litt vagt forklart, men "Reguleringen" skjer ved at man rister posen slik at duna enten havner på oversiden av posen for å få mere loft, eller på undersiden for å få mindre loft. Man må ut av posen for å gjøre dette, og posen må helst være åpnet helt eller halveis.

Jeg er veldig glad for å ha denne muligheten, og bruker ofte å riste på posen slik at jeg får mere loft etter å ha vært ute å lenset forpiggen på morgenkvisten.

Det sagt, jeg tror ikke du blir misfornøyd med Helsport Rago Superlight. Det ER en riktig så flott sovepose. 
Nei, jeg finner den ikke så snasen som WM posene, men for prisen synes jeg det er mye sovepose og har satt den på lista sammen med WM posene, for mulig kjøp for å erstatte den andre Jr posen når den tid kommer.

Mine preferanser for soveposer er jo akkurat det, mine, så kan og er nok vidt forskjellige fra andres preferanser. Jeg liker bla soveposene vide slik at de gir meg rom for å bevege meg når jeg sover. ( sover urolig). 
Flere produsenter tilbyr ultralette soveposer med flotte temperatur tall, men sammenlign bilder av posene så vil du at flere har såpass mumieform og er så smale i spesielt i fotenden at jeg knapt kan skjønne man får en strikkepinne ned i fotenden..

Altså ikke noe for meg, og det farger jo selvfølgelig anbefalingene jeg kommer med 🤠

Aha, det hørtes genialt ut.

Sover selv urolig, så prøvde å sammenligne målene på helsport sin vs WM, men jeg finner ingen mål. Når jeg ser på bilde synes jeg den ser veldig smal ut i beina... 

https://www.xxl.no/helsport-rago-superlight-lady-dunpose-dame-purple/p/1160439_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (18 minutter siden):

Kanskje litt vagt forklart, men "Reguleringen" skjer ved at man rister posen slik at duna enten havner på oversiden av posen for å få mere loft, eller på undersiden for å få mindre loft. Man må ut av posen for å gjøre dette, og posen må helst være åpnet helt eller halveis.

Jeg er veldig glad for å ha denne muligheten, og bruker ofte å riste på posen slik at jeg får mere loft etter å ha vært ute å lenset forpiggen på morgenkvisten.

Det sagt, jeg tror ikke du blir misfornøyd med Helsport Rago Superlight. Det ER en riktig så flott sovepose. 
Nei, jeg finner den ikke så snasen som WM posene, men for prisen synes jeg det er mye sovepose og har satt den på lista sammen med WM posene, for mulig kjøp for å erstatte den andre Jr posen når den tid kommer.

Mine preferanser for soveposer er jo akkurat det, mine, så kan og er nok vidt forskjellige fra andres preferanser. Jeg liker bla soveposene vide slik at de gir meg rom for å bevege meg når jeg sover. ( sover urolig). 
Flere produsenter tilbyr ultralette soveposer med flotte temperatur tall, men sammenlign bilder av posene så vil du at flere har såpass mumieform og er så smale i spesielt i fotenden at jeg knapt kan skjønne man får en strikkepinne ned i fotenden..

Altså ikke noe for meg, og det farger jo selvfølgelig anbefalingene jeg kommer med 🤠

Jeg tror jeg lander på Helsport Rago Superlight Lady. XXL har åpent kjøp, så hvis posen ikke er hva jeg ser for meg kan jeg alltids returnere den. 

Endret av Kaiabaja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiabaja skrev (20 minutter siden):

Aha, det hørtes genialt ut.

Sover selv urolig, så prøvde å sammenligne målene på helsport sin vs WM, men jeg finner ingen mål. Når jeg ser på bilde synes jeg den ser veldig smal ut i beina... 

https://www.xxl.no/helsport-rago-superlight-lady-dunpose-dame-purple/p/1160439_1_style

Enten så fører xxl en egen versjon av Helsport Rago Superlight Lady, eller så bruker de feil bilde.

Som sagt tidligere i tråden, så finner jeg Rago Superlight mere romslig enn WM Summerlite, og sistnevnte er i utgangspunktet en romslig pose. 
 

Breden på Lady versjonen og den vanlige versjonen er begge oppgitt til 75 cm.
 

Sjekk bildene på helsport sine sider:

https://www.helsport.com/no/soveposer/3-sesong/rago-superlight-lady/?code=7029981046626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (4 minutter siden):

Enten så fører xxl en egen versjon av Helsport Rago Superlight Lady, eller så bruker de feil bilde.

Det er nok samme posen. På bildene XXL bruker ser det ut som det er puttet noe inni for å fylle ut og løfte posen...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (6 minutter siden):

Om du handler på nett fra xxl så har du angreretten som kan brukes om det skulle vise seg at de har en annen versjon av Rago Superlight. 

Ja, det er sant. Bestilte Superlight 4 camp med 25% for noen dager siden og den skal komme på mandag, så da finner jeg nok fort ut om det ikke er posen for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke for all den hjelpe jeg har fått. Dette forumet er helt unikt! Vil også tipse om sitt DNB MasterCard som noen gang gir gode rabatter hvor man får tilbake betalt den summen (slik jeg når får med å kjøpe Helsport Rago Superlight Lady via XXL med 25%) . Vil legge til at jeg ikke tjener på det jeg skriver nå og som tidligere revisor advare jeg mot kreditkort som ikke betales ned før renten påløper (i hvert fall hvis det er til å kjøpe seg ny sovepose (så sant du ikke er hjemløs)) ... 

Endret av Kaiabaja
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.