Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt (Kuppel, Staika/Remote2/Mountain25)


runquest

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å høre om noen hadde anbefalinger eller erfaringer å dele for valg av telt til vinteren. Jeg har i utgangspunktet bestemt meg for å gå for kuppeltelt, selv om jeg ser noen kompromiss her, som; Størrelse og antall fortelt. Jeg ønsker å kunne fyre brenner i fortelt, samt ha plass til sekk.

   1) Hvor stort fortelt bør man egentlig ha – eller klarer man seg med - for kokkelering?

   2) Mange(?) kuppeltelt krever at innertelt settes opp før ytterduk. Utfordringer jeg ser med dette er at teltet vil i de fleste turer måtte settes opp av meg alene. Bor også i Vesterålen, så vind og raske værskifter kan (les:vil) forekomme :) Er dette grunn til bekymring?

   3) Jeg tror også det vil være fordelaktig med to innganger; stemmer dette?

Teltet vil bli brukt av meg (180cm), og noen ganger med et barn. 

   4) Vil et tomannstelt være tilstrekkelig med tanke på plass vinterstid?

Jeg har ikke pulk, så telt vil måtte bæres i sekken. I så måte vil vekt være et tema.

   5) Noen tips om hvilken vektgrense jeg bør sette?

Jeg hadde sett meg ut The North Face Mountain 25, 4,5 kg.

  •    + Meget god ventilasjon
  •    + Tørkeloft
  •    + Store og mange innvendige lommer
  •    - Vekt
  •    - Innertelt før ytterduk
  •    - Knapt fortelt? For lite for kokkelering?
  •    - Vekt?
  •    (- i praksis kun ett brukbart fortelt?)

Jeg så videre på MSR Remote 2, 3,1 kg. Dette finner jeg lite om, kanskje det er relativt nytt?

  •    + Stort fortelt
  •    + Brukbart 2. fortelt
  •    + God takhøyde, hvertfall sammenliknet med Mountain 25
  •    - Ventilasjon; ikke lufting i toppen? Har jeg grunn til bekymring? Ser for meg det vil bli noe fyring inne i teltet for kos og tørking.
  •    - Innertelt før ytterduk
  •    - Er det  fare for snøfokk med tanke på glippe mellom innertelt/ytterduk?

Teltene har forskjellig løsning på liggeposisjon, i Mountain 25 ligger man «på langs», mens i Remote 2 på tvers. Dette har jo ganske stor betydning på bredden av fortelt.

   6) Jeg ser for meg at det også er en fordel å ligge «på tvers» - da har man takhøyden på sin side når man sitter oppreist på «sin plass», samt at det vil være lettere å vri bena ut som kanskje er en fordel både når man skal sitte i inngangen, samt det å komme seg inn og ut. Tenker jeg riktig, eller er det hipp som happ?

Siden jeg ikke klarte med overbevisning å velge mellom disse lette jeg videre, og fant også Hilleberg Staika, 3,7 kg.

  •    + Innertelt og ytterduk slås opp sammen! Genialt?
  •    ? Hvordan er ventilasjonen?
  •    - Små innerlommer og intet tørkeloft??
  •    - Er fortelt for små for kokkelering?

Når Hilleberg entrer ser det også ut til at pris er nødt til å vektlegges, dette var da veldig dyrt? Er det verdt det? (Får ikke tørkeloft og lommer en gang? :)

 

Håper noen kan gi meg litt innsikt, om så for noen av spørsmålene. Hvorfor har ingen lagd det perfekte teltet? :D Eller har dere et alternativ til de jeg har sett på?

Bilder og mål for sammenlikning;

Mountain25.jpg

Remote2.jpg

Staika.jpg

Endret av runquest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så mange månedene siden jeg var igjennom samme runda og endte opp med et Staika, men da hadde jeg noen andre mot-kandidater enn det du kanskje har listet her, bla.a. hadde jeg først blinket meg ut et Hilleberg Allak. Helsport, Exped, Bergans og Fjällräven har også kuppeltelt, for å nevne noen. For meg var selvstående telt et krav, så tunnel-varianter ble ikke vurdert.

Personlig hadde jeg vel aldri valgt et telt hvor jeg måtte sette opp innertelt og yttertelt separat. For vinterbruk forøvrig sverger mange til tunneltelt, og da gjerne med utvida fortelt (Hilleberg GT, Helsport Camp modeller) Tunnel gir nok noe større plass innvendig, men mitt Staika er stort nok for meg alene i massevis, sommer som vinter. Skal du ha et med et barn så går nok det også bra. Jeg finner at forteltene er store nok for kokkelering, særlig om du åpner innerteltet helt opp. Ryggsekk får du også plass til. Det er hemper i taket som det går an å rigge til snorer evt, mentørkehyller stjeler takhøyde også. 

Mitt eksemplar veide inn på 3.85kg og prisen ble 25% lavere enn annonsert, ved å bruke rabattkoder som er tilgjengelige. Støttemedlemmer på dette forumet har tilgang til koder som gir 20-25% rabatt, så det er jo kanskje noe å tenke på? Sparer altså fort inn medlemsskapskosten ved et teltkjøp... Jeg målte høyden i innerteltet til rundt 1.05

Byggekvaliteten og "feel" på Hilleberg er veldig bra, så du får vel kanskje det du betaler for, men jeg ville sett på eventuelle rabatter og tilbud og vurdert opp mot det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Staika. Solo om vinteren og med 2 voksne og hund på kanoturer om sommeren.

Forteltet er liten, men jeg lager en grop som er stort nok til brenneren og føttene mine slik at jeg kan sitte og lage mat. Under opptenning brukes evt. spaden for å beskytte teltduken. Man kan også hekte av en del av innerteltet for å få større fortelt. Bombesikker telt forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (11 timer siden):

Ikke så mange månedene siden jeg var igjennom samme runda og endte opp med et Staika, men da hadde jeg noen andre mot-kandidater enn det du kanskje har listet her, bla.a. hadde jeg først blinket meg ut et Hilleberg Allak. Helsport, Exped, Bergans og Fjällräven har også kuppeltelt, for å nevne noen. For meg var selvstående telt et krav, så tunnel-varianter ble ikke vurdert.

Personlig hadde jeg vel aldri valgt et telt hvor jeg måtte sette opp innertelt og yttertelt separat. For vinterbruk forøvrig sverger mange til tunneltelt, og da gjerne med utvida fortelt (Hilleberg GT, Helsport Camp modeller) Tunnel gir nok noe større plass innvendig, men mitt Staika er stort nok for meg alene i massevis, sommer som vinter. Skal du ha et med et barn så går nok det også bra. Jeg finner at forteltene er store nok for kokkelering, særlig om du åpner innerteltet helt opp. Ryggsekk får du også plass til. Det er hemper i taket som det går an å rigge til snorer evt, mentørkehyller stjeler takhøyde også. 

Mitt eksemplar veide inn på 3.85kg og prisen ble 25% lavere enn annonsert, ved å bruke rabattkoder som er tilgjengelige. Støttemedlemmer på dette forumet har tilgang til koder som gir 20-25% rabatt, så det er jo kanskje noe å tenke på? Sparer altså fort inn medlemsskapskosten ved et teltkjøp... Jeg målte høyden i innerteltet til rundt 1.05

Byggekvaliteten og "feel" på Hilleberg er veldig bra, så du får vel kanskje det du betaler for, men jeg ville sett på eventuelle rabatter og tilbud og vurdert opp mot det.

 

Da høres det ut til at jeg har vurdert noen fordeler og ulemper riktig for meg hvertfall. Dette blir på mange måter et nytt territorie for meg.

Ser man kan kjøpe tørkeloft for en rimelig penge, f.eks. fra Exped. Er dette noe du ser for deg kan settes opp i eksisterende fester i Staika uten at det kommer aalt for langt ned? 

Har sett på Helium Dome, men fant at 2 ble for lite, og 3 for tungt. Exped Orion 2 Extreme har jeg også sett litt på, men er usikker på om det har noen fordeler over Remote 2. Det blir kanskje mer likt Staika? Ser nå at ytterduk kommer opp sammen med innertelt noe som må telle som pluss. Hvordan er ventilasjonen? 🤔 

  • + Lav vekt
  • + Tørkeloft, større innv. lommer enn Staika
  • +Pris
  • + God takhøyde
  • +Innertelt sammen med ytterduk (men noe dårligere løsning enn Staika?)
  • -? Ventilasjon

Støttemedlemskap visste jeg ikke om, litt vanskelig å orientere seg på mobilen. 

nesning skrev (1 time siden):

Jeg bruker også Staika. Solo om vinteren og med 2 voksne og hund på kanoturer om sommeren.

Forteltet er liten, men jeg lager en grop som er stort nok til brenneren og føttene mine slik at jeg kan sitte og lage mat. Under opptenning brukes evt. spaden for å beskytte teltduken. Man kan også hekte av en del av innerteltet for å få større fortelt. Bombesikker telt forresten.

Det var betryggende. Hvordan ser du på muligheten for å henge opp tørkeloft i Staika? Og savner du større, og flere, innvendige lommer? Kan du beskrive det å hekte av delen av innertelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runquest skrev (På 13.11.2020 den 10.28):

Hvordan ser du på muligheten for å henge opp tørkeloft i Staika? Og savner du større, og flere, innvendige lommer? Kan du beskrive det å hekte av delen av innertelt?

Jeg har ingen erfaring med tørkeloft siden jeg aldri bruker brenner i innerteltet. Det er flere opphengsmuligheter i teltet, så det går fint an med tørkeloft vil jeg tro. Jeg har festet ei snor i taket for lykt, sokker o.l. Flere lommer savner jeg ikke, har det som trenges lett tilgjengelig som hodelykt, tannpuss, kanskje telefon i den ene ved hodeenden. andre ting har sin faste plass i forskjellige poser/sekker. Hele innerteltet lar seg lett hekte av  hos Hillebergtelt. Slik kan du f.eks. pakke innerteltet separat når yttertelt er våt eller så kan du hekte av bare ett hjørne for å forstørre forteltet. Har ikke bilder av det , men det finnes sikkert på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte egentlig ikke å bestemme meg, så jeg fant ut at jeg ville la black friday bestemme for meg ved å velge det teltet som kom med mest avslag 😅

Meen, siden det dukket opp et Exped Orion 2 på bruktmarkedet til en pris jeg kunne kjøpt tre av mot ett nytt Staika, slo jeg til (tålmodigheten selv). 

Da gleder jeg meg til tur,og håper jeg har tenkt på det meste for vintertelting 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, runquest said:

Meen, siden det dukket opp et Exped Orion 2 på bruktmarkedet til en pris jeg kunne kjøpt tre av mot ett nytt Staika, slo jeg til (tålmodigheten selv). 

Da gleder jeg meg til tur,og håper jeg har tenkt på det meste for vintertelting 😬

Gratulerer! Orion 2 er et knallbra telt. Du vil like den gode takhøyden og generelle romfølelsen. Og du vil sette pris på to innganger/fortelt. Og det tåler veldig mye vind. Bare ikke gjør samme tabben som meg og ta løs bunnpluggene før du slår ned teltet, det har godt vindfang. Jeg satte ny Lofoten-rekord i sprint :-)

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runquest skrev (På 12.11.2020 den 21.42):

Hei,

Tenkte å høre om noen hadde anbefalinger eller erfaringer å dele for valg av telt til vinteren. Jeg har i utgangspunktet bestemt meg for å gå for kuppeltelt, selv om jeg ser noen kompromiss her, som; Størrelse og antall fortelt. Jeg ønsker å kunne fyre brenner i fortelt, samt ha plass til sekk.

   1) Hvor stort fortelt bør man egentlig ha – eller klarer man seg med - for kokkelering?

   2) Mange(?) kuppeltelt krever at innertelt settes opp før ytterduk. Utfordringer jeg ser med dette er at teltet vil i de fleste turer måtte settes opp av meg alene. Bor også i Vesterålen, så vind og raske værskifter kan (les:vil) forekomme :) Er dette grunn til bekymring?

   3) Jeg tror også det vil være fordelaktig med to innganger; stemmer dette?

Teltet vil bli brukt av meg (180cm), og noen ganger med et barn. 

   4) Vil et tomannstelt være tilstrekkelig med tanke på plass vinterstid?

Jeg har ikke pulk, så telt vil måtte bæres i sekken. I så måte vil vekt være et tema.

   5) Noen tips om hvilken vektgrense jeg bør sette?

Jeg hadde sett meg ut The North Face Mountain 25, 4,5 kg.

  •    + Meget god ventilasjon
  •    + Tørkeloft
  •    + Store og mange innvendige lommer
  •    - Vekt
  •    - Innertelt før ytterduk
  •    - Knapt fortelt? For lite for kokkelering?
  •    - Vekt?
  •    (- i praksis kun ett brukbart fortelt?)

Jeg så videre på MSR Remote 2, 3,1 kg. Dette finner jeg lite om, kanskje det er relativt nytt?

  •    + Stort fortelt
  •    + Brukbart 2. fortelt
  •    + God takhøyde, hvertfall sammenliknet med Mountain 25
  •    - Ventilasjon; ikke lufting i toppen? Har jeg grunn til bekymring? Ser for meg det vil bli noe fyring inne i teltet for kos og tørking.
  •    - Innertelt før ytterduk
  •    - Er det  fare for snøfokk med tanke på glippe mellom innertelt/ytterduk?

Teltene har forskjellig løsning på liggeposisjon, i Mountain 25 ligger man «på langs», mens i Remote 2 på tvers. Dette har jo ganske stor betydning på bredden av fortelt.

   6) Jeg ser for meg at det også er en fordel å ligge «på tvers» - da har man takhøyden på sin side når man sitter oppreist på «sin plass», samt at det vil være lettere å vri bena ut som kanskje er en fordel både når man skal sitte i inngangen, samt det å komme seg inn og ut. Tenker jeg riktig, eller er det hipp som happ?

Siden jeg ikke klarte med overbevisning å velge mellom disse lette jeg videre, og fant også Hilleberg Staika, 3,7 kg.

  •    + Innertelt og ytterduk slås opp sammen! Genialt?
  •    ? Hvordan er ventilasjonen?
  •    - Små innerlommer og intet tørkeloft??
  •    - Er fortelt for små for kokkelering?

Når Hilleberg entrer ser det også ut til at pris er nødt til å vektlegges, dette var da veldig dyrt? Er det verdt det? (Får ikke tørkeloft og lommer en gang? :)

 

Håper noen kan gi meg litt innsikt, om så for noen av spørsmålene. Hvorfor har ingen lagd det perfekte teltet? :D Eller har dere et alternativ til de jeg har sett på?

Bilder og mål for sammenlikning;

Mountain25.jpg

Remote2.jpg

Staika.jpg

Jeg mener du vil få en langt bedre bedre turopplevelse hvis du anskaffer deg skikkelig vinterutstyr.  Og da mener jeg  pulk og et   "pulketelt" som f.eks Spitsbergen pro, Spitsbergen x-trem, Keron, Nammatj, Keb endurance,  Abisko Endurance m.fl.

Dette trenger ikke koste all verden.  XXL solgte f.eks  for noen dager siden "verdens beste pulketelt", Spitsbergen x-trem 3 Camp for kr 6750,-, (inklusive 25% DNB Mastercard rabatt),  Altertnativt kan du kjøpe et lite brukt telt for 5-6000 kroner på Finn.no. En god pulkeløsning koster heller ikke all verden.  Den beste og  rimeligste pulkeløsningen mener jeg vil være Fjellpulken  Transporter 155 med fast drag som du kan kjøpe relativt rimelig hos f.eks Fjellsport.

Hvis du på "død og liv" kun skal bruke ryggsekk, anbefaler jeg deg å gå for lette tunneltelt som Fjellheimen pro, Lofoten Pro, Abisko Endurance, m.fl. Disse vil fungere langt bedre som vintertelt enn kuppeltelt.  Hovbedårsaken er at tunnelteltene har store fortelt der man kan grave (kulde)grop og få ståhøyde. Dette er gull verdt i forbindelse med matlaging m.m.

Endret av pulknewbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pulknewbie skrev (Akkurat nå):

Jeg mener du vil få en langt bedre bedre turopplevelse hvis du anskaffer deg skikkelig vinterutstyr.  Og da mener jeg  pulk og et   "pulketelt" som f.eks Spitsbergen pro, Spitsbergen x-trem, Keron, Nammatj, Keb endurance,  Abisko Endurance m.fl.

Dette trenger ikke koste all verden.  XXL solgte f.eks  for noen dager siden "verdens beste pulketelt", Spitsbergen x-trem 3 Camp for kr 6750,-, (inklusive 25% DNB Mastercard rabatt),  Altertnativt kan du kjøpe et lite brukt telt for 5-6000 kroner på Finn.no. En god pulkeløsning koster heller ikke all verden.  Den beste og  rimeligste pulkeløsningen mener jeg vil være Fjellpulken  Transporter 155 med fast drag som du kan kjøpe relativt rimelig hos f.eks Fjellsport.

Hvis du på "død og liv" kun skal bruke ryggsekk, anbefaler jeg deg å gå for lette tunneltelt som Fjellheimen pro, Lofoten Pro, Abisko Endurance, m.fl. Disse vil fungere langt bedre som vintertelt enn kuppeltelt.  Hovbedårsaken er at tunnelteltene har store fortelt der man kan grave (kulde)grop og få ståhøyde. Dette er gull verdt i forbindelse med matlaging m.m.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pulknewbie skrev (3 timer siden):

Jeg mener du vil få en langt bedre bedre turopplevelse hvis du anskaffer deg skikkelig vinterutstyr.  Og da mener jeg  pulk og et   "pulketelt" som f.eks Spitsbergen pro, Spitsbergen x-trem, Keron, Nammatj, Keb endurance,  Abisko Endurance m.fl.

Dette trenger ikke koste all verden.  XXL solgte f.eks  for noen dager siden "verdens beste pulketelt", Spitsbergen x-trem 3 Camp for kr 6750,-, (inklusive 25% DNB Mastercard rabatt),  Altertnativt kan du kjøpe et lite brukt telt for 5-6000 kroner på Finn.no. En god pulkeløsning koster heller ikke all verden.  Den rimeligste pulkeløsningen, av bra standard, mener jeg vil være Fjellpulken  Transporter 155 med fast drag som du kan kjøpe relativt rimelig hos f.eks Fjellsport.

Hvis du på "død og liv" kun skal bruke ryggsekk, anbefaler jeg deg å gå for lette tunneltelt som Fjellheimen pro, Lofoten Pro, Abisko Endurance, m.fl. Disse vil fungere langt bedre som vintertelt enn kuppeltelt.  Hovedårsaken er at tunnelteltene har store fortelt der man kan oppbevare utstyr og kokkelere.  Det er i så måte viktig å  grave (kulde)grop i forteltet, slik at man får ståhøyde. Dette er gull verdt i forbindelse med matlaging m.m.  Finnes mye info om hvordan det skal gjøres på f.eks youtube.

 

Endret av pulknewbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.