Gå til innhold
  • Bli medlem

Keron som solo vintertelt


Turetur

Anbefalte innlegg

Treffer alltid de skrå veggene ved fotenden i innertelt og skal derfor bytte ut Nammatj med Keron. 
Skal brukes som solotelt. Keron 3 er 100% bestemt, men er usikker på med eller uten GT. Hva tror dere?

 

Kommer til å bæres både i pulk og sekk.

Endret av Turetur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sabla godt med det store forteltet. God plass til både arbeidsgrop og utstyr. Heller ikke noe problem å være to på enkelte turer heller om det skulle bli nødvendig med den ekstra plassen i forteltet. 

Negative er at du må varme opp større volum om du er av typen som fyrer i teltet for varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk!

Det store forteltet heller meg mot GT, men vekt og arealet som kreves for å slå opp teltet heller meg mot uten GT. Vil tro at jeg ikke vil ha noe problem med oppbevaring av utstyr i noen av teltene siden de primært skal brukes solo. Samtidig ser GT veldig praktisk ut

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Nammatj fra før kjenner du størrelsen på forteltet i det.

Med Keron får du 2stk av det samme, en stang mer og litt mer "duk".

I GT får du 2 stenger til og vesentlig mer "duk", dvs. at pakkvolumet går opp en god del i forhold til det du har vært vant med Nammatj. Skal du bære på teltet på solotur, er det kanskje litt mye "telt" å bære på. Med pulk er det ikke noe problem, da får du det store gode forteltet med god plass. OG ikke minst den buede døra, for den alene er det nesten verdt å gå for GT. Den kan åpnes i toppen så du har en terskel igjen nederst så du får lagt litt snø rundt hele teltet. Lager du en trapp/terskel inne i kokegropa kan du gå rett ut og inn av teltet. Omtrent det samme kan du om sommeren, du reiser deg opp på vei ut, stiger inn og bøyer deg ned på vei inn. Døra er rett og slett en "krabbefri" inn/utgang.

Ellers er løsningene som du Kjenner fra Nammatj.

Jeg vet ikke om du praktiserer N+1 (Fjellforums formel for antall telt), men om du vurderer å kvitte deg med Nammatj, så ville jeg ventet med det til etter du har fått Keron i hus. Da har du muligheten til å velge om du ønsker å beholde det.. Hvis du skal bære på teltet på vintertur, er vekt og volum en faktor. Skal du ikke så langt er det kanskje ikke et problem, men det blir værre jo lengre du skal, spesielt på solotur der du må "bære alt selv". Med pulk nulles denne faktoren ut.

Har 3GT og er veldig fornøyd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har GT og bruker det både alene og med samboer. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte GT. Suverent å kunne dra hele pulken inni teltet ved behov og latterlig god plass. 

Personlig hadde jeg syntes den vanlige inngangen ville blitt for liten til å kokkelere og måtte hatt primus inni innerteltet for å være sikker under forvarming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT-inngangen er 100 ganger bedre enn vanlig. Spes når det har lagt seg snøfokk på utsiden. Jeg vil påstå at Hilleberg sin løsning er den smarteste du får tak i når det gjelder vinterfunksjonalitet. Med to glidelåser kan du lage en snøterskel. I tillegg er den veldig enkel å gå inn og ut av uten å ta oppi taket. 

Har keron 4gt som er akkurat passe for 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke mye vinterturer på meg sist sesong, men jeg solo-teltet litt i snøen. Det er solo-telt du prater om her, og det skal også bæres i sekk, er ikke Keron 3GT litt voldsomt da?

Jeg har alltid, nesten alltid, foretrukket tunneltelt med stort fortelt til vinterbruk. Mange fordeler på vinteren, både under oppsett og bruk.

Men sist sesong gadd jeg ikke kuldegrop, mange barduner, og flere pluggfester. Turene var allikevel bare med èn overnatting, og været var meldt ok. Så jeg tok heller med Hilleberg Unna.

Det var faktisk helt konge, 4 snøanker var alt som trengtes, og ikke trengte jeg å lage kuldegrop. Nok plass til snøsmelting og forvarming (rødsprit til forvarming). Kan absolutt anbefales for enkle solo-turer vinterstid.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (52 minutter siden):

Det ble ikke mye vinterturer på meg sist sesong, men jeg solo-teltet litt i snøen. Det er solo-telt du prater om her, og det skal også bæres i sekk, er ikke Keron 3GT litt voldsomt da?

Jeg har alltid, nesten alltid, foretrukket tunneltelt med stort fortelt til vinterbruk. Mange fordeler på vinteren, både under oppsett og bruk.

Men sist sesong gadd jeg ikke kuldegrop, mange barduner, og flere pluggfester. Turene var allikevel bare med èn overnatting, og været var meldt ok. Så jeg tok heller med Hilleberg Unna.

Det var faktisk helt konge, 4 snøanker var alt som trengtes, og ikke trengte jeg å lage kuldegrop. Nok plass til snøsmelting og forvarming (rødsprit til forvarming). Kan absolutt anbefales for enkle solo-turer vinterstid.

Har Unna og det er helt klart favoritten!😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen telt som er best på allt. Skal du ha ett telt, velg den løsningen som passer best det du kommer tll å bruke det mest til.

Selv synes jeg det er gull med stort fortelt på vinteren, og det er aktuelt valg på pulkturer eller basecampbruk.

Skal telter bæres langt eller mange høydemeter så teller vekt og pakkevolum mye, og da ofrer jeg stort fortelt eller fortelt helt. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Det var faktisk helt konge, 4 snøanker var alt som trengtes, og ikke trengte jeg å lage kuldegrop. Nok plass til snøsmelting og forvarming (rødsprit til forvarming). Kan absolutt anbefales for enkle solo-turer vinterstid.

Smeltet du snø innenfor teltet? 
 

Mvh nylig Unna-entusiast 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (54 minutter siden):

Smeltet du snø innenfor teltet? 
 

Mvh nylig Unna-entusiast 🥳

Ja. Jeg strekker ut «forteltet», og da er det god plass til koking. MSR XGKII forvarmer jeg med rødsprit, og da blir det minimalt med flammer, og den tenner veldig lett.

Men altså, det er ikke teltet jeg ville tatt med i dårlig vær på vinterfjellet, eller på langtur, til det er det for lite vinterstid synes jeg. Og da foretrekker jeg Tunelltelt med stort fortelt med mulighet til tørk av utstyr, som også vil være enklere å sette opp i sterk vind. Men til kortere vinterturer i greit vær, fungerer Unna helt fint med veldig få nødvendige festepunkt :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turetur skrev (14 timer siden):

Treffer alltid de skrå veggene ved fotenden i innertelt og skal derfor bytte ut Nammatj med Keron. 
Skal brukes som solotelt. Keron 3 er 100% bestemt, men er usikker på med eller uten GT. Hva tror dere?

 

Kommer til å bæres både i pulk og sekk.

Bare av nysgjerrighet.  Hvor lang er du siden du  kommer i berøring med skråveggen i et Nammatj?  Hva mener du er maks lengde for en som kan bruke Nammatj uten å komme i berøring med skråveggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pulknewbie skrev (16 minutter siden):

Bare av nysgjerrighet.  Hvor lang er du siden du  kommer i berøring med skråveggen i et Nammatj?  Hva mener du er maks lengde for en som kan bruke Nammatj uten å komme i berøring med skråveggen?

Jeg er 180, noe jeg mener burde fungere i nammatj. Problemet er at jeg beveger meg mye i søvne og våkner en del lengre ned mot fotenden enn der jeg sovnet. Kombinert med at snø kan senke ytterduken ved fotenden ender dette med at jeg kommer inntil og får mye kondens på posen. Føler derfor ikke at jeg kan gi noe konkret makslengde siden hvordan jeg sover har veldig mye å si. Håper Keron kan fikse dette da det ikke blir i direkte kontakt med ytterduk i fotenden om jeg beveger meg nedover liggeunderlaget.

Kan godt hende at å stramme duken mer vil gjøre en stor forskjell..

 

På en annen side hender det at jeg våkner av kulden av å ikke ha føttene mine isolert fra bakken før kondens har mye å si. Det vil i så fall være et like stort problem i Keron

Endret av Turetur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 201cm og sover helt fint i mitt Nammatj 3GT med 9cm Exped. Er det rått kan jeg dra jakka over fotenden. Dette gjelder flere av oss høye. Lave folk trenger alltid mer plass rundt seg. Vet ikke hvorfor.... ;-) Han i videoen under er 200 cm. 

 

Endret av SnorreL
En 0 for mye. Takk D.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (4 minutter siden):

eg er 2001cm og sover helt fint i mitt Nammatj 3GT med 9cm Exped

Det er fordi du sikkert  sover i fosterstilling @SnorreL 😅 

Spøk til side, ganske kult å lese dine erfaringer rundt det siden såpass mange av "skyfolket" klager på lengden av de fleste telt som skrår innerst.  Hilsen en med med kort skrittlengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (3 minutter siden):

Det er fordi du sikkert  sover i fosterstilling @SnorreL 😅 

 

Med 2001cm skal du ligge i hard fosterstilling 😂 Blir iallefall trangt i mitt keron 4GT. Men hvis du kobler sammen 5 stk så får du kanskje plass...

Endret av Dortase
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeelt ærlig... gråter meg i søvn i forsterstilling pga den skrå endeveggen. Men alt er et kompromiss i teltverdenen som du vet. Jeg har i likhet med deg flere telt og velger det som passer best til turen. :-)

Fjernet en 0 i innlegget mitt nå...

Endret av SnorreL
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eit kjent faktum at korte personar er langt meir redd for å koma i kontakt med teltduken. Eg trur det er fordi dei har moglegheita til å unngå det.

Sjølv er eg 190cm og ikkje så redd for teltduken. Jakke over soveposen har eg derimot veldig dårleg erfaring med, soveposen har aldri vore så våt som den morgonen.

Sumarstid var Nammatj greitt nok for meg, med tanke på vekt og plassbehov dette teltet kunne spare meg for i forhold til eit større, tyngre og lenger telt. No brukar eg eit endå trongare telt der eg ligg mot ytterteltduken i begge endar.

Men vintertid fungerte aldri Nammatj for meg. Når snøen bygde seg opp på den skrå teltenden, vart innerteltlengda kraftig redusert. No var det ikkje lenger spørsmål om redsel for å koma i kontakt med teltduken, men ubehaget av snøen som tyngde over føttene. Einaste måten eg kunna ligge i Nammatj vintertid, var med hovudet så langt inn i teltet som mogleg, og føttene ut i forteltet. Utan grop i forteltet, kunne eg sjølvsagt ha ligge med hovudet i den enden.

Det skal ikkje så mykje vær til, før snøen gjer innerteltet 40-50 cm kortare, og då er det ikkje lenger ein fleksibel vegg som gjer etter der føttene pressar mot teltduken, men ein tung og hard vegg. I skogen fungerer det sikkert heilt greitt, det har eg aldri prøvd.

Det er 20 år sidan mine erfaring med Nammatj, så det kan godt hende måla og formen er endra litt sidan då. Vekta som er oppgjeve no er i alle fall 300g tyngre enn teltet eg har erfaring med.

Som solotelt, ville eg nok ikkje valgt Keron GT, sjølv om stort forttelt sjølvsagt er kjekt. Eg har rett og slett ikkje bruk for så mykje plass. Sjølv om vekt og volum ikkje betyr så mykje i pulken, betyr det litt. Og unyttig vekt og volum kan eg heller bruke til å ha med meg andre ting, til dømes meir mat så eg kan vera på tur lenger. Men det er korleis eg vurderer det. Det finnst ingen fasit når det gjeld telt, alt er kompromiss mellom vekt, pakka volum, innvendig plass mm. Det er så mange ulike telt på marknaden fordi folk er ulike og tar ulike valg, heldigvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er korte vet hva det betyr å unngå å få våt fotende på posen 😃😃😀.  Noe de lange kanskje ikke har opplevd????

Fra spøk til side, har erfart både tørr og våt/klam fotende og jeg fryser lettere på beina og det er hazzell å tørke en pose med våt fotende. Det blir alltid vanndråper på innsiden av ytterteltet i mine telt, og kommer posen i kontakt med ytterteltduken, vil det gå vann igjennom og inn i posen. Innerteltduken vil ikke stoppe vanngjennomgangen fra ytterteltduken. Det samme gjelder selvf om andre deler av posen når vanndråpene på innsiden av ytterteltet. Om sommeren er det ikke verdens største problem, men om vinteren kan det være et større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (1 time siden):

Det blir alltid vanndråper på innsiden av ytterteltet i mine telt, og kommer posen i kontakt med ytterteltduken, vil det gå vann igjennom og inn i posen. Innerteltduken vil ikke stoppe vanngjennomgangen fra ytterteltduken.

Total avsporing i tråden...  burde telt lages med vanntett duk på nedre del i fotenden? Da slipper man jakketrikset med kontakt mellom innerduk og ytterduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.