Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt - Helsport Svalbard High 3 Camp


fvangdal

Anbefalte innlegg

Hei, 

Er i markedet for å kjøpe et 4-sesongs telt/vintertelt primært. Har sett og lest meg opp på Svalbard High 3 Camp som jeg vurderer fra XXL nå: https://www.xxl.no/helsport-svalbard-high-3-camp-tremannstelt-rod/p/1037130_1_style

Det kommer primært til å bli brukt på lengre turer som Hardangervidda, MASSIV og forhåpentligvis en vintervariant av Norge på langs etterhvert. Jeg trenger altså et solid telt som skal vare en stund fremover. Disse turene foregår åpenbart med pulk, men enkelte andre vinterturer vil kunne gå med sekk. I hovedsak vil teltet bli brukt på tur med to personer (og kanskje hund). 

Det jeg da lurer på er om dette vil være et godt og sikkert valg for turene som er skissert, eller om som har enda bedre peiling og mer erfaring har noen tips/innspill som bør vurderes før jeg eventuelt kjøper dette. 

Setter stor pris på alle svar! På forhånd takk for hjelpen :D 

/Fredrik

Endret av fvangdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det Bjørn J sier. Jeg har selv mange netter i det vinterstid. Flott telt! Løp å kjøp. 

(Jeg har nå Spitsbergen X-Trem 3 Camp i stedet da jeg syntes Svalbard kunne være litt mer strevsomt å sette opp i vind, kulde og snø pga de kryssende stengene)

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fvangdal skrev (1 time siden):

Det jeg da lurer på er om dette vil være et godt og sikkert valg for turene som er skissert, eller om som har enda bedre peiling og mer erfaring har noen tips/innspill som bør vurderes før jeg eventuelt kjøper dette. 

Svalbard er et av de teltene som er mest brukt på ekspedisjoener til polare strøk og er meget godt egnet til turene du beskriver.

Siden det er kuppel på det, er det også veldig vindstabilt, og for ekstra sikkerhet kan man også bruke doble stenger.

Jeg har 5 persons utgaven, og er veldig fornøyd med det.

Det som du kanskje bør vurdere, er om det det kan fungere like greit med et tunnelltelt som f.eks Spitsbergen 3 camp. Det vil kanskje være bittelitt lettere å sette opp alene samt å rulle sammen og putte i teltpose, men jeg har ikke hatt noen problemer med dette med Svalbard selv...

 

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Bjørn, Snorre og Erlend! 

Har forstått det slik at det er en grei sak å rulle sammen Svalbard også for å legge det oppå pult, gitt at man deler stengene i feks. 3? Vil primært heller ikke gå alene. 

Angående pris har jo DNB XXL supertilbud med 25% fra i morgen. Vil da kunne få Svalbard High 3 Camp til 7500,-. Verdt å lete litt til gitt at jeg ikke trenger det før over nyttår eller ville dere bare løpt og kjøpt?

Igjen, takk for svar!

/Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard er et suverent telt, ingen tvil om det! Jeg har de siste årene hatt Svalbard og har blant annet krysset Hardangervidda med det. Men, det skal sies at jeg ikke har det lenger da jeg byttet det i et Spitsbergen for å få rette endevegger og litt enklere oppsett. Jeg er 190cm høy og for meg blir det mye bedre plass i et tunnelltelt med rette vegger. Også litt irriterende at døren på innerteltet mot fortelt skrår ganske mye, noe som gjør at du gjerne får drypp fra taket om du ikke har vært supernøye med å skrape bort is før brenneren fyres opp på morgenen.

Jeg går absolutt god for Svalbard, men ville seriøst tatt Spitsbergen med i betraktningen før du bestemmer deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei whistler, takk for gode innspill!

Forstår det som at de Spitsbergen har enklere oppsett og dermed enklere å ha i teltpose på pult, det er rette endevegger (men noe kortere 220 vs. 240cm om jeg ikke husker feil) og at det blir noe mer drypp fra taket på Svalbard? Hva vil fordelene ved Svalbard være kontra Spitsbergen? Kuppel er vel noe mer vindstabilt i det minste og Spitsbergen er vel også noe tyngre?

Basert på din vurdering virker det nemlig som at Spitsbergen er teltet jeg helt klart bør gå for. 

/Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terka, 

Basert på anbefalinger og at Spitsbergen blir trukket fram blant så og si samtlige her så tror jeg at det det jeg går for. Er faktisk en 1000-lapp billigere på XXL i tillegg. 

Noe lavere vekt og vindstabilitet (når det først er satt opp) er vel det eneste som er i favør Svalbard. Men virker alt i alt som dere anbefaler Spitsbergen, spesielt da flere av dere faktisk har byttet fra Svalbard til Spitsbergen :)

Takk igjen for alle gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fvangdal skrev (3 timer siden):

Hei whistler, takk for gode innspill!

Forstår det som at de Spitsbergen har enklere oppsett og dermed enklere å ha i teltpose på pult, det er rette endevegger (men noe kortere 220 vs. 240cm om jeg ikke husker feil) og at det blir noe mer drypp fra taket på Svalbard? Hva vil fordelene ved Svalbard være kontra Spitsbergen? Kuppel er vel noe mer vindstabilt i det minste og Spitsbergen er vel også noe tyngre?

Basert på din vurdering virker det nemlig som at Spitsbergen er teltet jeg helt klart bør gå for. 

/Fredrik

Spitsbergen er noe enklere å sette opp og det er enklere å pakke i pulkpose. I praksis oppleves Spitsbergen som mer romslig i innerteltet på grunn av rette endevegger. Sideveggene syntes jeg også at oppleves som rettere. Det er rett og slett bedre romfølelse i Spitsbergen.
Svalbard er nok noe mer vindstabil ved svært sterk vind.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Terka said:

Samme erfaring som whistler her. Svalbard High 3 camp er et knalltelt, men ble solgt når Spitsbergen kom i hus. Spitsbergen har betrakeltig mye mer/bedre romfølelse med rette endevegger på innertelt selv om det er 20 cm kortere innertelt. 

image.png.8e33a695b9c5612e37ee66accbb73e83.png

Ja, hvis jeg hadde valget mellom de to, ville jeg nok kjøpt Spitsbergen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.