Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt kajakkbygge ferdig! 🤩


Anbefalte innlegg

Annonse

Takk alle sammen :) 

Trond Monkvik skrev (21 minutter siden):

Imponert! Håper den fungerer etter forventningene.

Ja, det skal jeg love deg. Jeg har prøvd mange kajakker etterhvert, dette er uten tvil den beste jeg har prøvd. Og enda bedre er det siden jeg har skreddersydd alt til å passe meg perfekt, bruker skottveggen som sparkebrett, og får plassert strikk og senkekjølskontrollen slik det passer mitt bruk uten å komme i veien ved padling 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Takk alle sammen :) 

Ja, det skal jeg love deg. Jeg har prøvd mange kajakker etterhvert, dette er uten tvil den beste jeg har prøvd. Og enda bedre er det siden jeg har skreddersydd alt til å passe meg perfekt, bruker skottveggen som sparkebrett, og får plassert strikk og senkekjølskontrollen slik det passer mitt bruk uten å komme i veien ved padling 👍

Så flott. Utseendet er imponerende, men det er jo allikevel funksjonen som er det vesentligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen 😃🤩😃😃

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

En nydelig båt! Fine linjer. Kudos!

 

Ser du bruker grønlandsåre. Jeg har aldri prøvet det, men hva blir den store forskjellen fra ei "normal" åre med kortere og bredere blad? Får du en høyere padletakt?

;-)

Det er mange forskjeller mellom grønlandsårer og euroårer. Det blir ett langt innlegg om jeg skal nevne alt, og det finnes også de som foretrekker euro-årer, men jeg kan nevne kort noen av fordelene med grønlandsåren:

- Mer effektiv på lange turer. Man blir mindre sliten, og padler med lavere armer/albuer. Man holder hendene tettere, og slipper å «svinge» så mye med armene.

- Mindre vindfang.

- Bedre til rulling og støttetak.

- Ingen vridning på bladene

- Tykkere grep, kan holde med mye løsere grep.

- Varm, og god friksjon (treårer)

- Lavere svingvekt (det meste av vekten er mellom armene, ikke ute i endene).

- Lettere å håndtere på land og i kajakken, lett å bare stikke under strikken foran eller bak på kajakken (som på bildet mitt) når den skal legges vekk. Og om man knekker en åre under en rulle, trekker man kjapt fram reserveåren under vann og ruller opp med den.

- Tåler mye. Euroårer har en stor svakhet i overgang blad/skaft

- I røff sjø har den bedre grep i vannet. Den øverste delen av sjøen er i bevegelse, grønnlandsåren rekker ned til «fastere vannmasser».

- Man får stor kraft til sveipetak og i andre situasjoner når man bruker «ekstendert grep». Man skal bruke HELE grønnlandsåren, og skli hendene frem og tilbake som det passer for å få lang rekkevidde.

- Den er uvurderlig som utrigger når man skal åle seg ned i en trang cockpit. På min kajakk er bakdekket helt paddeflatt bak cockpit, nettopp fordi jeg sitter på det ene årebladet når jeg skal skli nedi cockpit. Cockpiten er så liten som mulig, og da gir bakdekket en solid base for årebladet mens resten av åren er en lang utrigger.

- Og jeg liker best årer som ikke er delbare. Delbare årer gir en ekstra svakhet, og en lang smal åre passer perfekt på bakdekk eller fordekk på kjakken, og på biltaket sammen med kajakken (eller i skiluken på bilen).

- Den letteste treåren jeg har laget er 640 gram, laget av gran. En euroåre må være mye lettere for å komme ned på samme svingvekt, og da blir det oftest skjøre dyre carbonårer med glattere og tynnere rundt skaft.

 

Helst ingen årediskusjon i tråden, jeg vet det er mange som liker euroåren best. Den har sine fordeler den også. Smak og behag :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.