Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sovepose for nybegynner


BlueRaptor

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk på forumet og trenger hjelp til å finne meg en ny sovepose!

Prisklasse opp til ca kr 3000. Jeg er 195 cm høy. Kommer til å brukes på turer på vår, sommer og høst. Hovedsaklig på Østlandet, men kan hende den blir brukt litt i Nord-Norge og slikt også, men det blir bare på sommerstid. Skal brukes fortrinnsvis i finvær. Jeg er ikke typen som må på telttur i alskens vær, så jeg dropper det om det pissregner. Blir nok maks 1 til 2 netter per tur.

På forhånd takk 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen!

Jeg var nylig på jakt etter ny 3-sesongs sovepose til bruk her i Lofoten og landet på en Rab Neutrino 400. Den finnes i 200cm lengde og er mulig å få tak i med både venstre og høyre zip. Hvis du har en preferanse på hvor du vil ha glidelåsen så anbefaler jeg forøvrig å sørge for at du får det riktig. Jeg har irritert meg i flere år med soveposer hvor glidelåsen er på "feil side". 😄

Jeg hadde vekt og pakkvolum høyt på min prioriteringsliste, og den oppfyller absolutt det kravet (kan legge den på tvers i bunnen av dagstursekken på 45 liter). For at den skal være så lett så har den også en smal fasong (mummy taper), og det kan være en ulempe om du foretrekker en større pose. En større pose er selvsagt tyngre og det blir mer luft å varme opp, men det viktigste er at du er komfortabel og sover godt i den. Men når det er sagt så er den ikke ekstremt smal. Jeg har en normal kroppsfasong og har plass til å ha på både ullundertøy og en tynn dunjakke ved behov. Er det varmt så åpner jeg glidelåsen fullstendig, plasserer beina i enden og har posen over meg som en dyne.

Rab Ascent 500 er et alternativ som er bredere i fasongen (wide mummy). Jeg har Ascent 900 som vinterpose.

Angående pris så har du nå fordelen av at du ikke har hastverk. Hvis du finner et par poser som kan være aktuelle så er det bare å følge med på nettet når det blir salg, evt. hvis du har rabattkoder. Neutrino 400 ligger vel ute for nærmere 4.000, men jeg kjøpte den for 3.199. Et alternativ kan være å følge med på Finn.

Lykke til!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlueRaptor skrev (4 minutter siden):

Takk for svar!

Angående å velge side på glidelåsen, hva anbefales egentlig? Ser jo noen modeller faktisk har glidelåsen midt foran!

Bare hyggelig!

Hvilke side man har glidelåsen på kommer an på hvilke side man foretrekker å ligge på. Soveposer flest er designet for at man skal sove på ryggen, men mange liker å sove på siden, i hvert fall deler av natten, eller når man er våken. Jeg foretrekker å ligge på høyresiden, så når jeg er på telttur alene så ligger jeg med ryggen vendt inn mot teltet og ansiktet vendt mot åpningen. Da foretrekker jeg å ha en glidelås på høyre side, slik at jeg kan ligge på siden og ha glidelåsen delvis åpen og putle på med ting som å lese kart, lage mat, se på utsikten osv. Da er soveposen heldekkende på ryggen hvor det er lettest å bli kald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (27 minutter siden):

Bare hyggelig!

Hvilke side man har glidelåsen på kommer an på hvilke side man foretrekker å ligge på. Soveposer flest er designet for at man skal sove på ryggen, men mange liker å sove på siden, i hvert fall deler av natten, eller når man er våken. Jeg foretrekker å ligge på høyresiden, så når jeg er på telttur alene så ligger jeg med ryggen vendt inn mot teltet og ansiktet vendt mot åpningen. Da foretrekker jeg å ha en glidelås på høyre side, slik at jeg kan ligge på siden og ha glidelåsen delvis åpen og putle på med ting som å lese kart, lage mat, se på utsikten osv. Da er soveposen heldekkende på ryggen hvor det er lettest å bli kald.

Takk for tipset, dette har jeg ikke tenkt noe særlig på, men da jeg har to Helsport Ringstind telt hadde det nok vært en bedre løsning å ha glidelåsen på høyre side isteden for venstre som jeg har nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (1 time siden):

 

Hvilke side man har glidelåsen på kommer an på hvilke side man foretrekker å ligge på. 

Jeg tror grunnen er at  hvis man feks. er høyrehendt er det enklest å ha venstresidig glidelås da denne siden er enklest å nå med høyre hånd. Mulig vi har rett begge to. Jeg ligger uansett på begge sider og velger alltid å ha glidelåsen på venstre side fordi jeg er høyrehendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 minutt siden):

Jeg tror grunnen er at  hvis man feks. er høyrehendt er det enklest å ha venstresidig glidelås da denne siden er enklest å nå med høyre hånd. Mulig vi har rett begge to. Jeg ligger uansett på begge sider og velger alltid å ha glidelåsen på venstre side fordi jeg er høyrehendt.

Meget mulig! Jeg er både venstre- og høyrehendt så kanskje jeg ikke merker noe forskjell på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det da står venstre side på nettsidene, vil det si venstre side når man ligger inni eller ser på den forfra? Er jo sånt man kan brenne seg på!

Jeg er også usikker på lengde. Jeg er 195 høy, muligens litt over også, og ser at det er mange poser som står "for personer opp til 195 cm". Bør jeg opp til 200 cm da? Ser at KristianP berører det, bare lurer på hvor nøyaktige disse "maks" målene er, og hvordan det reelt føles. Jeg ligger i utgangspunktet veldig rett når jeg sover, med mindre jeg fryser veldig, for har ofte tærne utenfor på en 200cm seng.

Endret av BlueRaptor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlueRaptor skrev (31 minutter siden):

Og når det da står venstre side på nettsidene, vil det si venstre side når man ligger inni eller ser på den forfra? Er jo sånt man kan brenne seg på!

Jeg er også usikker på lengde. Jeg er 195 høy, muligens litt over også, og ser at det er mange poser som står "for personer opp til 195 cm". Bør jeg opp til 200 cm da? Ser at KristianP berører det, bare lurer på hvor nøyaktige disse "maks" målene er, og hvordan det reelt føles. Jeg ligger i utgangspunktet veldig rett når jeg sover, med mindre jeg fryser veldig, for har ofte tærne utenfor på en 200cm seng.

Venstre side er din venstre side når du ligger på ryggen inni posen ja....

 

Jeg er 200cm og trives godt i poser som er for personlengde 200cm, naturlig nok vil jeg si.  Gå for 200cm så er du sikker.

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlueRaptor skrev (11 minutter siden):

Og når det da står venstre side på nettsidene, vil det si venstre side når man ligger inni eller ser på den forfra? Er jo sånt man kan brenne seg på!

Jeg er også usikker på lengde. Jeg er 195 høy, muligens litt over også, og ser at det er mange poser som står "for personer opp til 195 cm". Bør jeg opp til 200 cm da? Ser at KristianP berører det, bare lurer på hvor nøyaktige disse "maks" målene er, og hvordan det reelt føles. Jeg ligger i utgangspunktet veldig rett når jeg sover, med mindre jeg fryser veldig, for har ofte tærne utenfor på en 200cm seng.

Det er bra du spør! @SnorreL kom meg i forkjøpet her, men ja, når det står venstre side så betyr det venstre side når du ligger inni. 

Over til hvor lang den bør være så er det bedre at den er noe for lang enn at den er noe for kort. Når den er for kort så komprimerer du posen i endene, og det typiske er at du lett kan begynne å fryse på føttene. Hvis du er 195 og posen også er 195 så kan det gå fint, men personlig foretrekker jeg at posen er noe lengre enn det jeg er. Det er vanskelig å svare mer spesifikt siden soveposene kan variere fra merke til merke. Skal du ha tjukke sokker på og kanskje også en lue så blir det litt ekstra som tar plass, så hvis du er 195cm så tenker jeg at 200cm er det optimale. Jeg er 178cm og har en 185cm pose, noe som er helt perfekt for meg. Men i utgangspunktet så er lengden som er beskrevet ment til å reflektere makslengden på personen som skal bruke den, så en 195 pose skal i teorien passe deg om du er 195. Men da ville jeg testet enten i butikk eller hjemme før du tar den i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (3 timer siden):

Bare hyggelig!

Hvilke side man har glidelåsen på kommer an på hvilke side man foretrekker å ligge på. Soveposer flest er designet for at man skal sove på ryggen, men mange liker å sove på siden, i hvert fall deler av natten, eller når man er våken. Jeg foretrekker å ligge på høyresiden, så når jeg er på telttur alene så ligger jeg med ryggen vendt inn mot teltet og ansiktet vendt mot åpningen. Da foretrekker jeg å ha en glidelås på høyre side, slik at jeg kan ligge på siden og ha glidelåsen delvis åpen og putle på med ting som å lese kart, lage mat, se på utsikten osv. Da er soveposen heldekkende på ryggen hvor det er lettest å bli kald.

Det er tydelegvis ingen fasit. Dersom eg ligg på høgre sida, vil eg ha glidelåsen på venstre sida, og omvendt. Glidelåsen er ikkje så god å ligge på.

Men sjølv ligg eg litt slik og litt slik, så kvar eg har glidelåsen, betyr lite for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prioritert vid nok pose slik at den ikke snur seg når jeg snur meg. (Jeg snur meg flere ganger fra side til side ila natta. Ligger sjelden på ryggen). Tidligere trange poser roterte med ene eller andre retningen og ikke altid tilbake igjen, da ble det krøll ila natta med pose som ender opp motsatt vei eller opp ned. Glidelås har jeg både på høyte og venstre side av ulike soveposer uten at det er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Jeg har prioritert vid nok pose slik at den ikke snur seg når jeg snur meg. (Jeg snur meg flere ganger fra side til side ila natta. Ligger sjelden på ryggen). Tidligere trange poser roterte med ene eller andre retningen og ikke altid tilbake igjen, da ble det krøll ila natta med pose som ender opp motsatt vei eller opp ned.

Det er 2 måtar å snu seg når ein ligg i sovepose. Å snu seg med soveposen, eller å snu seg i soveposen.

Eg foretrekk å rulle med soveposen, men soveposen må sjølvsagt følge med heile tida. Ellers endar ein opp med åpningen i nakken.

Sumartid kunne eg nok takla ein sovepose å snu seg i. Men i den kalde årstda, når ein snurpar att åpningen, er eg heilt avhengig av at soveposen følger snuinga mi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (2 timer siden):

Sumartid kunne eg nok takla ein sovepose å snu seg i. Men i den kalde årstda, når ein snurpar att åpningen, er eg heilt avhengig av at soveposen følger snuinga mi.

Vi er nok enige i stor grad. (Snurpar godt igjen eg og.)

Poenget mitt er at vintersoveposer som Helsport Svalbard har 170 cm skulderomkrets i str regular og WM Puma har 163 cm skulderomkrets i str regular. 3-sesongs soveposer har gjerne ein del smalare omkrets. Td ME Helium posene har 150 cm skulderompkrets. Mindre omkrets gjer at dei for min del ender opp i feil posisjon ein eller annen gang ila natta, Det skjer ytterst skjelden med litt større omkrets i posen. (Mine soveposar har no frå 160 cm og større skulderomkrets på 3 sesongs etc også.)

Det viktiste er at ein finn ein pose ein sover godt i.

"Alpine Fit" soveposer passer ikkje meg mtp å sove godt sjølv om omkretsen er grei ift kroppen, mens andre synes dei er supre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 10.11.2020 den 19.34):

Ta en kikk på denne https://www.skittjakt.no/helsport/206569/helsport-rago-pro-winter-long-200-cm-seriøs-fire-sesongers-pose

Kjøpte selv en slik på tilbud til 2700, og er kjempefornøyd. Varm og meget romslig. En av de mest komfortable posene jeg har prøvd. Er godt kjøp også til 3000 IMO.

Blir ikke denne veldig varm på sommerstid da? Jeg skal aldri telte på vinteren :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlueRaptor skrev (9 timer siden):

Blir ikke denne veldig varm på sommerstid da? Jeg skal aldri telte på vinteren :-) 

Jo, den må brukes som dyne hvis tempen er over 8-10 grader. Det finnes en utgave med mindre dun også, én igjen på tilbud https://www.skittfiske.no/helsport/206547/helsport-rago-pro-long-200-cm-en-ideell-tre-sesongspose

Ellers får warmpeace viking 600 veldig mye skryt. Denne finner du på hekta på tur. Den fåes i både lang, og lang og bred. 

Disse posene kunne jeg nok brukt ned mot 0 grader, men registrerer at folk her inne gjerne må ha pose med tcomf 5-10 grader lavere enn utetemperaturen for å ha det behagelig. Sånn sett kan det være greit med en pose rundt 0 grader, med mindre du kun skal telte i 15-20 grader da. Da kan du i prinsippet slippe unna med en av de billigste tynne posene fra sportsbutikken.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlueRaptor skrev (På 9.11.2020 den 11.19):

Prisklasse opp til ca kr 3000. Jeg er 195 cm høy. Kommer til å brukes på turer på vår, sommer og høst. Hovedsaklig på Østlandet, men kan hende den blir brukt litt i Nord-Norge og slikt også, men det blir bare på sommerstid. Skal brukes fortrinnsvis i finvær. Jeg er ikke typen som må på telttur i alskens vær, så jeg dropper det om det pissregner. Blir nok maks 1 til 2 netter per tur.

Du bør ta en titt på Viking 600 fra Warmpeace (som @Oksen også nevner ovenfor). Dette er en pose som dekker behovet ditt og gir mye for pengene, og som du mest sannsynlig kommer til å bli fornøyd med. Versjonen 'Long LZ' koster 2899,-

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/warmpeace-viking-600

Man må heller ikke undervurdere viktigheten av et godt liggeunderlag. Her kan jeg på det varmeste anbefale Therm-a-Rest Neoair Xlite.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=1161936

 

Endret av ketilring
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.