Gå til innhold
  • Bli medlem

Tynn og "lodden" fleece til mellomplagg


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Eg har sett nokre gensere på ymse sportsbutikker som har tiltalt meg. Dei er relativt tynne, svært lodne og mjuke - tilsynelatande veldig behagelig, det er enten fleece eller ullfleece.

 

No er eg på leit etter nye mellomplagg, då mine woolpower 400 og 600 gram byrjar å bli "slappe i fisken". Desverre har eg aldri hugsa å sjå etter kva gensere det er, dei eg beskriver over her, når eg har vore rundtom på butikker og sett.

 

Er det nokon som har forslag til kva gensere eg har sett på? Eg har forsøkt å google fleece mellomplagg, uten å finne noko som minner om dei genserane eg meiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Devold Egga, meget bra som lag nr 2, 100 % ull. Lang glidelås. Strikket som ett luftig lag, tørker kjapt. Absorberer svette greit.

Lanullva har helt fantastiske produkter, både som lag 1 og lag 2 , som er strikket på en helt spesiell måte. Strikkemåten gjør at tøyet absorberer svette og samtidig tørker svært hurtig på kroppen. Dette er også 100 ull. Lanullva er mine favoritter, både som lag  1 og 2. Dette er merke som burde prøves av flere. Norsk firma.

 

Jeg er ikke noen umiddelbar tilhenger av fleece/fleece blandinger, da opplevelsen av å ha dette på kroppen føles klamt for meg. Fleece er PLAST etter hva jeg har forstått , og det kan være grunnen til at mine erfaringer med fleece ikke kan sammenlignes med ull. Om det kun er kroppen min som blir klam av fleece eller om dette gjelder flere personer, vet jeg ikke.

vet ikke om dette svaret ble helt det du håpet på, ettersom jeg vraker allt av fleece og fremmer den tradisjonelle ulla.

 

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (3 timer siden):

Devold Egga, meget bra som lag nr 2, 100 % ull. Lang glidelås. Strikket som ett luftig lag, tørker kjapt. Absorberer svette greit.

Lanullva har helt fantastiske produkter, både som lag 1 og lag 2 , som er strikket på en helt spesiell måte. Strikkemåten gjør at tøyet absorberer svette og samtidig tørker svært hurtig på kroppen. Dette er også 100 ull. Lanullva er mine favoritter, både som lag  1 og 2. Dette er merke som burde prøves av flere. Norsk firma.

 

Jeg er ikke noen umiddelbar tilhenger av fleece/fleece blandinger, da opplevelsen av å ha dette på kroppen føles klamt for meg. Fleece er PLAST etter hva jeg har forstått , og det kan være grunnen til at mine erfaringer med fleece ikke kan sammenlignes med ull. Om det kun er kroppen min som blir klam av fleece eller om dette gjelder flere personer, vet jeg ikke.

vet ikke om dette svaret ble helt det du håpet på, ettersom jeg vraker allt av fleece og fremmer den tradisjonelle ulla.

 

Eg er varmblodig og svetter lett - derfor sverger eg også til ull når eg skal være i aktivitet. Men i tilfeller der eg skal være passiv eller ved lav aktivitet, som smygjakt - då kombinerer eg gjerne med fleece. Ull transporterer fukt effektivt, tørker raskt og du bli ikkje kald sjølv om du er klam. Men eg synes fleece varmer bedre og er eit godt valg for komforten. Men for mitt vedkommande er det ikkje eit alternativ med medium og høg intensitet- då er det ull som gjelder.

 

Det merket du anbefaler, korleis er det angående levetid og passform? Eg digger 400 og 600 grams genserane til woolpower, men dei (som det meste av ullprodukter), mister gjerne litt fasong etter ei tids bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Du kan prøve Bergans Holleia Fleecemix eller Bergans Humlewood , dette er to halv tynne fleece blandingsjakker som egner seg som lag nr 2 til ditt bruk. 

Norrøna har også ett produkt som heter Lyngen Raw 90, kanskje dette du er ute etter?

Lanullva produktene har god passform, men stillongsen er litt høy, lsik at den også dekker korsryggen. Kan sikkert føles uvant for noen, jeg synes det er deilig. Levetiden er også bra.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.