Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstur / hytte til hytte sekk


Brennern

Anbefalte innlegg

Ser etter en dagstursekk type ca 30-50l, helst rundt 40l. Ønsker meg justerbart topplokk til å legge bamseunderlaget eller reinskinnet under. Kikker veldig på Osprey feks Kestrel 38l, men har vel ikke justerbart lokk? Eller hvor fester dere sånne liggeunderlag på denne sekken, funker det greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har de siste tre årene brukt en Ortovox Peak 45 til dagsturer, hytteturer og korte overnattingsturer med telt og kunne nesten ikke vært mer fornøyd. Helt super sekk med god bærekomfort, god slitestyrke og rett og slett veldig praktisk i bruk.

Den har to stropper på hver side hvor jeg fester alt fra liggeunderlag, telt og saueskinn til ski, skistaver og kamerastativ. Stroppene er for kort til å feste et Bamse-underlag eller et stort reinskinn, men i de tilfellene legger jeg dem bare under lokket da det er justerbart både foran og bak. At lokket er justerbart gjør at det er mulig å bære med seg en del mer enn hva sekkens størrelse skulle tilsi ved behov.

Selve sekken har et stort rom med åpning i toppen samt en lang glidelås som gir enkel tilgang til alt innholdet. Sekken er vel i grunn designet for skikjøring, så i front har den en "sikkerhetslomme" hvor det er ment til å være rask tilgang til søkestang og spade. Når jeg ikke er på skitur så bruker jeg lommen til ting jeg vil ha lett tilgjengelig, som hansker, lue, mat osv.

Så har den masse andre fine løsninger som feste for isøks, lomme på hoftebeltet, tilrettelagt for drikkesystem, lomme på innsiden og utsiden av lokket osv.

Men jeg har på følelsen at de fleste sekker i denne sjangeren dekker mer eller mindre de samme behovene og kanskje ikke er så forskjellig. Osprey har jeg lite erfaring med selv, men det er mange jeg kjenner som er fornøyd med de større sekkene Osprey lager, hovedsakelig pga. antall lommer om bærekomfort. Med en kjapp titt på Kestrel 38 så er nok to lange stropper på siden (ment til bruk og ikke bare kompresjon) og fullt justerbart topplokk de to tingene jeg ville savnet mest. På Kestrel 38 så er tanken at liggeunderlag skal være festet under sekken. Fordelen med den løsningen er at det beskytter sekken når man setter den ned. Ulempen er at underlaget kommer mer i veien hvis man beveger seg i tett vegetasjon eller i bratt terreng (sekken får en tendens til å skubbe deg ut fra fjellet når du klyver nedover). Det er generelt et større problem med større sekker som ikke er designet for den typen bruk. Legg f.eks. merke til at enkelte Klättermusen sekker er smal nede og henger høyt på ryggen nettopp for å unngå dette. Og selvfølgelig, hvis det ikke er så kupert der du ferdes så er det ikke et problem. Jeg liker å ha underlaget enten på siden eller på toppen.

Men uansett hvilken sekk du velger, sjekk at stroppene er lange nok, for et reinskinn eller Bamse-underlag er nok hakket større enn hva sekker flest er beregnet for. Og dessverre er mange stropper kun ment til kompresjon, så kanskje de er kort og kanskje de ikke holder mye vekt.

Man kan alltids lage egne festeløsninger, men det jeg liker med Ortovox-sekken er at den fungerer til det aller meste slik den er.

Raftheia-8.thumb.jpg.3f792c4bef9c9ab7bda1a415876cfc70.jpg

Endret av KristianP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Gregory Stout 45 som dagstur/hytte/handletur/etc-sekk. Justerbart topplokk, sidestropper, inngang i bunn, stopper i bunn, vanlige vannflaskelomer på sidne, lommer på hoftebeltet og stretchlomme på fronten. Har det meste som helårssekk (tur, fiske, fjellski, topptur,...) jeg så etter. 

Syntes Lundhags Gneik også ser interessant ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Har en Gregory Stout 45 som dagstur/hytte/handletur/etc-sekk. Justerbart topplokk, sidestropper, inngang i bunn, stopper i bunn, vanlige vannflaskelomer på sidne, lommer på hoftebeltet og stretchlomme på fronten. Har det meste som helårssekk (tur, fiske, fjellski, topptur,...) jeg så etter. 

Syntes Lundhags Gneik også ser interessant ut. 

Stouten så interessant ut. Er hoftelommene dype nok til å ha en ca 0,5l drikkeflaske liggende oppi der om du har noe erfaring med det? Så at frontlommen for lett tilgang til lettjakke, lue votter ikke er i mesh, men er det noe særlig stretch i denne eller er den romslig nok for sånne småtterier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennern skrev (5 timer siden):

Stouten så interessant ut. Er hoftelommene dype nok til å ha en ca 0,5l drikkeflaske liggende oppi der om du har noe erfaring med det? Så at frontlommen for lett tilgang til lettjakke, lue votter ikke er i mesh, men er det noe særlig stretch i denne eller er den romslig nok for sånne småtterier? 

Jeg har versjonen fra 2018(?), som noen skriver om her. Lommene på hoftebeltet er mer i størrelse snacks/mobil/kamera. En halvliter cola tviler jeg på går nedi. En 0.33 pils tror jeg burde gå. Du nå og ha god mobilitet i skulderen for å bruke drikkeflaskelommene i fart. Frontlomma på min er det litt stretch i, med plass til regnbukse, ytterjakke, og litt småtteri. Overraskende volumiøs. Eneste irriterende punktet er at topplokket kan ramle nedover fronten på sekken når den ikke er pakka full, på grunn av hvor på sekken lokket er festa. Men det er ikke et reelt problem. Ikke plass til bamseunderlag i sidestroppene. 

edit: Muligens Paragon 48 har noen detaljer litt bedre enn Stout 45 (sidelommer, etc). 

edit 2: Berhans Vengetind og Rondane kan også se interessante ut. 

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.