Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tynngått er marka rundt Bærums verk?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Muligens litt lokalt spørsmål, men vi har kikket på å flytte til områdene rundt Oslo. Jeg vil gjerne ha maks 45min til Oslo S og ha turterreng som ikke er helt tynngått av folk rett utenfor døra og ser at Bærum verk er innenfor den radiusen. Er det noen som vet noe om det turområdet rundt der, er det veldig mye folk (og med veldig mye folk mener jeg like mye som rundt Nøklevann, Sognsvann og Øyungen) eller er det litt roligere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt roligere er det jo, men folk i Bærum liker også å gå på tur og folketomt på de mest brukte stiene er det ikke.

Om du tenker ta kollektivt (siden du skriver 45 min) så kan du også for eksempel starte på Steinshøgda, så slipper du noen kjedelige høydemeter på starten og slutten av turen. 

Jeg vil egentlig anbefale deg å gjøre deg litt bedre kjent i Nordmarka og Østmarka. Er selv veldig mye ute på tur (stisykkel) i Østmarka og utenom de merkede blåstiene  som jeg sjelden er innom møter jeg nesten ikke folk. Se på kartet og finn umerkede turstier. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er altså hvordan marka er akkurat i området rundt Bærums verk og hvor mye folk som går der. Er godt kjent med folketomme plasser i marka, så det er ikke spørsmålet. Dette er med henblikk på å flytte til akkurat det nærområdet. 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det nok noe mindre folk enn de mest populære områdene i Oslomarka, som Sognsvann og Nøklevann. Men det er absolutt mye folk på tur. 

En ulempe med Bærums Verk i forhold til Rykkinn, Kolsås og Lommedalen er at du er et bittelite stykke fra det fineste turterrenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sognsvann vil jeg påstå er i en klasse for seg selv hva angår folkemengder. 

Jeg synes ikke det er veldig ille i bærumsmarka. Det er ganske mange mindre turområder i tillegg til det som grenser til nordmarka og krokskogen. 

Men jeg ser at på visse utfartsårer, så har det blitt adskillig nedtråkket i år. Folk har vært flink til å gå tur i skogen. Stien fra Skytterkollen til Brunkollen f.eks, hvor det serveres suppe to dager i uken, har blitt ganske slitt.

Jeg er ikke veldig kjent i området rundt Bærums Verk, selv om jeg har bodd der selv. Da var jeg ikke kjempeinteressert. Men det er veldig fine muligheter for fine ettermiddagsturer med utsikt mange steder. Både fra Gullhaug, Kolsås/Steinshøgda, Lommedalen o.l.

Bor selv på Østerås. Her har vi t-bane med 16 min til Majorstua, og 22min til Jernbanetorget. 
"Problemet" her er at det er litt for langt å gå til marka fra leiligheten. Så vi ender ofte med å kjøre bil de første kilometerne så vi kan starte rett på sti. 
Men på vintre med nok snø, så kan vi gå til fots noen hundre meter nedi gata før vi finner skispor ut til marka.

Har mange venner som bor på Helset ved Bærums Verk. Da har du marka rett oppi lia. Du bør riktig nok være bevisst på hvor lang tid det tar å komme seg til Oslo, dersom du jobber der inne. Blir fort 50 min, uansett hvilken rute du tar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (På 6.11.2020 den 14.13):

Jeg vil gjerne ha maks 45min til Oslo S og ha turterreng som ikke er helt tynngått av folk rett utenfor døra og ser at Bærum verk er innenfor den radiusen.

Det tar 34-36 min med tog fra Drammen til Oslo S, og 22 min fra Asker sentrum. Just sayin' 😉

marka-kopi5.png.a70e6e381aaac30802761a100401a44b.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (På 6.11.2020 den 20.27):

Spørsmålet er altså hvordan marka er akkurat i området rundt Bærums verk og hvor mye folk som går der. Er godt kjent med folketomme plasser i marka, så det er ikke spørsmålet. Dette er med henblikk på å flytte til akkurat det nærområdet. 

Det nye naturreservatet på Eine er fint, og som ellers i marka er det ganske folketomt utenfor de mest brukte stiene. Men som kartet viser så er det en rekke boligfelt rundt en "odde" av skog, så det finnes nok steder med lavere tetthet av turgåere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.