Gå til innhold
  • Bli medlem

Nallo, Niak, Fistral, Reinsfjell osv


Børter

Anbefalte innlegg

Det går mot kjøp av et telt for to personer. Det skal være lett og robust og tåle endel vind. Det skal ikke være klaustrofobisk trangt, men det dkal være raskt å sette opp. Det skal kunne brukes i dagesvis med regn og skal kunne settes opp uten å skille dukene. Ja, jeg vet at et slikt telt neppe finnes, det er derfor jeg henvender meg til dere.

Noen aktuelle telt er Fistral (fra Heimplanet) som blir for tung (2,5kg uten pumpe); Niak (fra Hilleberg) som er nydelig, men jeg er redd for trekk og snøføyke som følger med skjørteventilasjonen; Reinsfjell (fra Helsport) som er altfor spinkelt og så Nallo (fra Hilleberg) som er traust og kjedelig, i øvre vektslikt (2,4 kg), som sikkert blafrer i vinden, men som selvfølgelig er bunnsolid.

Har jeg oversett noen telt? Eller har jeg misforstått noe med de nevnte teltene?

Glad for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun erfaring med Niak av de som er på listen, men dagesvis i regn med to personer og én inngang som er litt knapp, høres ikke så hyggelig ut for min del 😛 For én går det fint, men to vet jeg ikke om jeg hadde klart selv. 

Både Exped, Robens, Big Agnes m.m har også gode telt og greie priser på flere. Er på jobb så får ikke tid til å linke til noen spesifikke akkurat nå, men sjekk gjerne der. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børter skrev (18 minutter siden):

Det går mot kjøp av et telt for to personer. Det skal være lett og robust og tåle endel vind. Det skal ikke være klaustrofobisk trangt, men det dkal være raskt å sette opp. Det skal kunne brukes i dagesvis med regn og skal kunne settes opp uten å skille dukene. Ja, jeg vet at et slikt telt neppe finnes, det er derfor jeg henvender meg til dere.

Hvis to voksne personer skal dele telt over lengre tid kan det være lurt med et 3-mannstelt. Men med den vektgrensen du har satt (2,5 kg) blir det ikke så lett... Jeg ville kanskje vurdert Kaitum 3 eller Fjellheimen Pro 3, begge på rundt 3,4 kg.

Når det er sagt - det er ikke sikkert at Reinsfjell SL (eller andre SL-telt) er så spinkle som man skal ha det til. Jeg har selv brukt Fjellheimen SL 3 (1,7 kg) og det har da tålt en del vind...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er et såkalt tomannstelt, som kan brukes som solotelt, til en voksen og et barn og to voksne på korte turer. Har et keron 3, og for å forsvare et nytt teltkjøp må det nye være vesentlig mye lettere. Men så var der de kompromissene da. Vil jo gjerne ha er som funker til alt. Reinsfjell ser fint ut, men vanskelig å si hva det tåler. Jeg har lest noen tester av helsport superlight-telt, men skulle likt å vite hva de tåler av vind. Er de på  nivå med Hilleberg yellow label, eller oppe på red label? Er egentlig Hillebetg-fantast, men det er jo dumt å låse seg.

Kjenner så vidt Exped, men tror de blir tunge. Big Agnes har jeg ikke vært borti. Er der bra?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring fra Fjellheimen SL 3 og Ringstind SL 1-2, og jeg vil si de håndterer vind ganske bra. Men kuppelteltet Reinsfjell SL håndterer vel vind og eventuell belastning i form av snø best, siden det har 3 kryssende stenger. Du kan jo høre med @Bjarne H.S. om erfaringer på akkurat dette. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlight-teltene til Helsport er jo fantastisk lette! Og så ser jeg at de har ventilasjonsluker og ikke skjørte-ventilasjon slik som lettvektsteltene til Hilleberg. Er litt skeptisk til det siste. Noen erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børter skrev (15 minutter siden):

Superlight-teltene til Helsport er jo fantastisk lette! Og så ser jeg at de har ventilasjonsluker og ikke skjørte-ventilasjon slik som lettvektsteltene til Hilleberg. Er litt skeptisk til det siste. Noen erfaringer med det?

Som du skriver, Helsport er svært lette i forhold til konkurrenter, de har også utmerket service. Skjørteventilene til Hilleberg er ikke allverden spør du meg, mens gode gamle ventilasjonsluker fungerer for meg. Skjørteventilene skaper trekk og litt blåst ved enkelte værtyper, noe jeg ikke liker.

 

Jeg tror SL teltene til Helsport er undervurdert av mange, de tåler virkelig juling! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Anjan 2 som solo telt til meg selv og bikkja. Skjørteventilene på yellowlabel er i mine øyne bedre enn ventilene på Helsport SL. Jeg føler i alle fall Anjan er mindre klamt og gir mindre kondens enn fjellheimen SL. 2 personer er mulig i Anjan 2, men man skal være veldig glad i hverandre.

Skulle jeg gått på langtur alene i den snøfrie delen av året hadde jeg valgt Anjan 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (12 timer siden):

Jeg har et Anjan 2 som solo telt til meg selv og bikkja. Skjørteventilene på yellowlabel er i mine øyne bedre enn ventilene på Helsport SL. Jeg føler i alle fall Anjan er mindre klamt og gir mindre kondens enn fjellheimen SL. 2 personer er mulig i Anjan 2, men man skal være veldig glad i hverandre.

Skulle jeg gått på langtur alene i den snøfrie delen av året hadde jeg valgt Anjan 2.

Hver gang jeg kikker nærnere på et telt fra Helsport eller Hilleberg synes jeg Hilleberg virker bedre på det meste. Men jeg liker tanken på at man i lettvektsteltene til Helsport kan lukke seg helt inne og stenge for vind og eventuelt snødrev. Men kanskje det ikke er et aktuelt problem. Både Helsport og Hilleberg presenterer lettvektsteltebe sine som 3-sesongstelt. Da er det jo sjeldent snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Reinsfjell 3 SL, og er godt fornøyd med det (til to personer).  Det står godt i vind. Har ikke mye erfaring med snø i dette teltet. Stangkanalene er litt stramme/korte, og det er nok bra for å spenne opp duken godt, men under fikling med å få stangenden ned i koppen sin, er det ekstremt viktig at du har forankret godt. Gjerne to eller tre forankringer før du begynner. Jeg har opplevd at den ene forankringen jeg hadde, glapp mens jeg holdt på med akkurat dette, og bare en panikkredning ved å kaste meg over teltet, berget natta. Ventilasjonen er utmerket, teltgolvet er tynt og glatt, koble sammen underlagene så de ikke havner i hvert sitt hjørne i løpet av natta. Har også footprint (heter det det?) Dvs en ekstra bunn som også inkluderer fortelt. Synes det er verd sin ekstra vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg fortsetter å tråle markedet på jakt etter teltet jeg trenger. Blir ikke helt trygg på SL-teltene til Helsport. Synes at både Exped, MSR og Big Sky lager noen spennende telt. Og selvfølgelig Hilleberg. Men så langt er konklusjonene:

MSR Access 2: Lett (1,8) og vindstabilt og to fortelt. Nesten perfekt? Men dårlig ventilasjon i varmt vær. Muligens trangt for oss lange også.

Exped Orion 2 SL: Lett, og romslig, men et skikkelig vindfang. Og litt spinkle materialer       

Big Sky Chinook: Lett, og med teltvegger som går helt ned. Men er det velprøvd og solid?

Hillegberg Allak 2: Stabilt, romslig og grei ventilasjon, men tungt (3,3).

Hillberg Nallo: Middels tungt, passe vindstabilt, og egentlig veldig bra, men litt for kort for lange personer.

Noe av det  jeg ikke liker med de ikke-nordiske teltene er at de har skjørteventilasjon. Så vidt jeg kan forstå vil både snødrev og mygg finne veien inn her. En annen ting jeg ikke liker er at de fleste har faste nettingpartier i innerteltet. I de Helsport- og Hillebergteltene jeg har erfaring med kan man velge mellom myggnett og stoff i hele innerteltdørene. Det er digg om man har iskald vind den ene dagen og ligger i et varmt mygghøl den neste. Og i nordiske fjell skjer det. Kanskje løsningen er å få sydd inn slike dører?

Det perfekte teltet finnes ikke, jeg vet det. Men det er moro å lete.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåle en del vind, være værfast i flere dager, for 2 personer. Høres ut som du har det perfekte teltet allerede: Keron 3. 

Dere kan dele på vekten. En bærer duk, en bærer stenger, plugger og kokekar. Teltet er tungt, men jeg tror ikke du finner mange telt som kan konkurrere med Keron på slitestyrke eller enkelhet. 

Lett og slitesterkt er på hver sin ende av skalaen med mindre du tenker en-dukstelt. DCF-telt tåler ganske mye, men de kommer som oftest også med lufting under skjørtet, og er håpløse i snø med sin gåstav-avhengige konstruksjon. For å ikke nevne prisen.

2 stk i et 2-personstelt er også veldig optimistisk. Da må du belage deg på at sekkene ligger ute eller tar opp hele forteltet. Jeg hadde ikke orket å være værfast i liggestilling i mer en et døgn.

Jeg tror du leter etter en en-hjørning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man få to personer inn i et vindstabilt tomanstelt og kunne parkere sekkene innendørs, så tror jeg et tradisjonet tunneltelt er løsningen. Trangt blir det, åkkesom. Fjellreven Abisko Lite 2 veier ca 2 kg. 3-mannsversjonen bare 200 gram mer. Da blir det veldig levelig, også i ruskevær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje leter jeg etter en enhjørning. Og kanskje er kompromisset jeg må ty til er et tunelltelt. Enig med Prebb, Keron 3 er et knalltelt. Jeg har et som er brukt i snart 100 døgn. Men på noen turer må vekta på sekken ned, og jeg kan spare bortimot to kg ved å bytte telt. Kanskje et fjellreven-telt er løsningen. Eller rett og slett Nallo 3. Kommer nok aldri i mål, jeg hører folk si at man alltid trenger et telt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som å vurdere bil. Trenger man lastebil, sportsbil, eller noe et sted i mellom i mellom. Ulike egenskaper og fordele/ulemper. Innimellom trenger man noe lett og raskt, andre ganger trenger man noe robust med god plass. Gjelder forsåvidt mer en bil og telt også.  ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Det er som å vurdere bil. Trenger man lastebil, sportsbil, eller noe et sted i mellom i mellom. Ulike egenskaper og fordele/ulemper. Innimellom trenger man noe lett og raskt, andre ganger trenger man noe robust med god plass. Gjelder forsåvidt mer en bil og telt også.  ;) 

Problemet er jo gjerne at man ønsker seg en Ferrari med høy bakkeklaring, komfortseter, hengerfeste og overnattingsmulighet for hele familien. Alt handler om kompromisser i livet. Det er derfor Toyota selger flest biler... 

-Og den var ikke til trådstarter. Bare en generell kommentar :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (41 minutter siden):

Problemet er jo gjerne at man ønsker seg en Ferrari med høy bakkeklaring, komfortseter, hengerfeste og overnattingsmulighet for hele familien. Alt handler om kompromisser i livet. Det er derfor Toyota selger flest biler... 

-Og den var ikke til trådstarter. Bare en generell kommentar :)

Jepp. Men vi diskuterer ofte egenskaper på produker her på foumet, hvor egenskapen ligger i ene eller andre ytterkant av ulike ikke-sammenfallende områder, og vil gjerne da gjerne ha flere av dem med i denne i "Toyotaen". Og helst skal det koste minst mulig også. :) Noen ganger er det bedre med 2 "biler" enn å prøve å få alle egenskapene inn i en, andre ganger er mer generelle egenskaper dekkende nok for behovet og viljen til investering og man klarer seg med en "bil"..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.