Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sovepose til vinterbruk.


eriblist

Anbefalte innlegg

Hei
Er gang med å finne ut hvilke sove pose jeg skal kjøpe for vinterbruk.
Har sett på Helsport sin RAGO X-TREM denne ser ut til å dekke mine behov.
Men det finnes jo et hav av merker der ute, er det noen her som har gode erfaringer med andre merker,
Tenker max pris må være 7 Lapper

Skal også ha en ny pose til min datter på 11 år da hun har vokst ut av sin Junior pose, til hun har jeg sett på
Helsport Rago Winter Lady, vil da kombinere på vintertur med 2 stk soveposer til henne da vi har en Rago Lady.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

svarer kun fordi jeg tilfeldigvis var inne og er litt på tittern selv, da min egen mamut begynner å bli litt sliten. Og i tillegg så ser jeg at du kunne tenke deg å bruke så mye som 7 lapper, som jo i mange øyne er mye. Jeg har tenkt 7-8 selv og klarer ikke å komme unna Western mountaineering. Jeg tror de må være kongene på soveposer. Dyre som rakkern men med 25% på fjellsport så er du jo nesten der ... med f.eks denne: https://www.fjellsport.no/western-mountaineering-kodiak-mf-6-0-lz-1.html?q=western mountaineering

Men, så kan jo dette raskt bli en langt diskusjon om dun vs syntetisk, vekt og volum og sånt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ikke mye feil ved å velge Helsport Rago-serien. Begge jentene mine har Helsport Rago Junior (tresessongs), og de fungerer veldig bra.

Selv valgte jeg Cumulus Alaska 1100 som vinterpose, da jeg har vært veldig fornøyd med mine andre Cumulus-poser. Den har ganske lik spekk som Rago Down X-trem, men er noe rimeligere.

https://cumulus.equipment/intl_en/down-sleeping-bag-alaska-1100.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører lag på lag når det kommer til sovepose også, og min erfaring er at det utvilsomt gir best varme. Har Ajungilak Shield (3-sesong) ytterst, Ajungilak Sphere Down Spring (tror jeg 😅 ) i midten og Reactor lakenpose innerst. Med en ganske tett ytterste pose, holdes lufta inne. Lufta helt inne ved kroppen, skal igjennom to poser for å kunne stikke av. Jeg har hatt poser som liksom skal tåle -40 grader. Tar halve sekken, tåler langt ifra -40. Her får jeg plass til alle tre i trekket til Shield og fortsatt får jeg komprimert endel. Jeg fryser lett. Holdt meg god og varm med denne kombinasjonen i -10 til -15 grader (har ikke forsøkt kaldere). En annen fordel er at med en 3-sesongers og en sommerpose, har jeg dekket hele året og alle temperaturer i to poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt en Helsport Rago x-trem over flere netter opp mot ca - 20. Jeg fryser lett, men veldig godt fornøyd når man tar seg tid til å bruke nakkekraven til det den er ment for. Komprimert tar den lite plass og vekta er super. Minuset så langt er at den kan virke litt "tynn" i sømmene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vurderer Helsport Rago xtrem vil jeg anbefale å sjekke ut Helsport Svalbard også. Her får du en vesentlig bedre sovepose etter min mening, både når det kommer til bruk og spesifikasjoner. Jeg har selv alle posene i Rago serien, Svalbard og og Spitsbergen posene. Vinterstid bruker jeg nesten alltid Svalbard fremfor Rago og Spitsbergen posene, fordi jeg synes den posen funker best med tanke på ytelse. Det mest ekstremet jeg har utsatt soveposen for var high camp på Denali med over -30 i over 5000m høyde. Da synes jeg virkelig den leverte og jeg fikk meg en god natt søvn. Om du har noen prosenter et steder de selger Svalbard får du den nok ned i 7 lapper. Jeg ville derfor sterkt anbefale deg å sjekke ut den soveposen også i totalvurderingen!


Western mountaineering blir også nevnt her og det er helt klart noe av det beste når det kommer til soveposer, men skal du ha en av de varmere posene deres blir nok de fort over budsjettet. Jeg har soveposer fra western mountaineering også og jeg synes Svalbard posen til Helsport kan konkurrere godt med disse. Jeg tror uansett du kommer til å ende med en god pose om du legger ned nesten 7k for en sovepose. 

 

En liten disclaimer her, jeg er sponset av Helsport, men står heldigvis fritt til å dele mine tanker om gode og dårlige sider ved deres poser. Vil derfor heller ikke prøve å overbevise deg til at du må velge Helsport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om tilbud hos Fjellsport, jeg får tenke litt da, mulig jeg venter å sparer litt til.
Min kone har Western Mountaineering Puma som jeg har prøvd ut selv å denne er jo helt konge, selv har jeg Western Mountaineering Ultralite.

Men en Vinter pose blir ikke brukt like mye som en sommer pose, så vi får se hva jeg ender opp med.

Takk til alle som har svart i denne tråden.

Vi alle burde vel handle av Norske bedrifter i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har WM Puma og det er en knall pose. Men jeg bruker også WM Kodiak med Halite Overbag en del på pulkturer på vinteren. Halite Overbag flytter etter sigende tempgrensene 14 grader på posen man bruker inni.  Det er en fin kombo mtp å ha en pose som kan benyttes i mildere temperaturer en Puma'en, og samtidig fleksibilitet med to-pose system med dun innerst og fiberpose ytterst.

Pumpa GWS har 1700g vekt (regular) og har WM temp rating på - 32 c.  Kodiak (regular) + Halite Overbag har samlet vekt på 2145 g  og temp rating på - 32 C. 

Litt under et halvkilo mer vekt, men en del mer fleksibilitet mtp bruk av posen/posene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale RAB Andes 800 eller 1000. Selv har jeg andes 1000 med t-limit på -27c. Vekt på ca 1600g. Skikkelig gjennomført pose av høy kvalitet. Rab andes 800 med t-limit på -22c finner du til 4999 hos fjellsport

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
sinje skrev (På 8.11.2020 den 15.38):

Siden du vurderer Helsport Rago xtrem vil jeg anbefale å sjekke ut Helsport Svalbard også. Her får du en vesentlig bedre sovepose etter min mening, både når det kommer til bruk og spesifikasjoner. Jeg har selv alle posene i Rago serien, Svalbard og og Spitsbergen posene. Vinterstid bruker jeg nesten alltid Svalbard fremfor Rago og Spitsbergen posene, fordi jeg synes den posen funker best med tanke på ytelse. Det mest ekstremet jeg har utsatt soveposen for var high camp på Denali med over -30 i over 5000m høyde. Da synes jeg virkelig den leverte og jeg fikk meg en god natt søvn. Om du har noen prosenter et steder de selger Svalbard får du den nok ned i 7 lapper. Jeg ville derfor sterkt anbefale deg å sjekke ut den soveposen også i totalvurderingen!


Western mountaineering blir også nevnt her og det er helt klart noe av det beste når det kommer til soveposer, men skal du ha en av de varmere posene deres blir nok de fort over budsjettet. Jeg har soveposer fra western mountaineering også og jeg synes Svalbard posen til Helsport kan konkurrere godt med disse. Jeg tror uansett du kommer til å ende med en god pose om du legger ned nesten 7k for en sovepose. 

 

En liten disclaimer her, jeg er sponset av Helsport, men står heldigvis fritt til å dele mine tanker om gode og dårlige sider ved deres poser. Vil derfor heller ikke prøve å overbevise deg til at du må velge Helsport.

Litt OT, men hva gjør at du velger Svalbard fremfor Spitsbergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeespen skrev (På 29.6.2021 den 1.07):

Litt OT, men hva gjør at du velger Svalbard fremfor Spitsbergen?

Det er i hovedsak vekt og at det sjeldent er et problem å tørke soveposer i Norge vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinje skrev (3 timer siden):

Det er i hovedsak vekt og at det sjeldent er et problem å tørke soveposer i Norge vinterstid.

Tips til tørking av sovepose når man bor nordpå og ikke har nevneverdig sol før langt uti mars? 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Oksen skrev (På 30.6.2021 den 16.46):

Tips til tørking av sovepose når man bor nordpå og ikke har nevneverdig sol før langt uti mars? 😀

Det blir nok å ha den oppå pulken ute til lufting på godværsdager. I sånne tilfeller med lengre turer kan fiber være mer praktisk. Selv brukte jeg din med dampsperre da jeg krysset Finnmark i 3 uker i 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
On 11/8/2020 at 3:38 PM, sinje said:

Siden du vurderer Helsport Rago xtrem vil jeg anbefale å sjekke ut Helsport Svalbard også. Her får du en vesentlig bedre sovepose etter min mening, både når det kommer til bruk og spesifikasjoner. Jeg har selv alle posene i Rago serien, Svalbard og og Spitsbergen posene. Vinterstid bruker jeg nesten alltid Svalbard fremfor Rago og Spitsbergen posene, fordi jeg synes den posen funker best med tanke på ytelse. Det mest ekstremet jeg har utsatt soveposen for var high camp på Denali med over -30 i over 5000m høyde. Da synes jeg virkelig den leverte og jeg fikk meg en god natt søvn. Om du har noen prosenter et steder de selger Svalbard får du den nok ned i 7 lapper. Jeg ville derfor sterkt anbefale deg å sjekke ut den soveposen også i totalvurderingen!


Western mountaineering blir også nevnt her og det er helt klart noe av det beste når det kommer til soveposer, men skal du ha en av de varmere posene deres blir nok de fort over budsjettet. Jeg har soveposer fra western mountaineering også og jeg synes Svalbard posen til Helsport kan konkurrere godt med disse. Jeg tror uansett du kommer til å ende med en god pose om du legger ned nesten 7k for en sovepose. 

 

En liten disclaimer her, jeg er sponset av Helsport, men står heldigvis fritt til å dele mine tanker om gode og dårlige sider ved deres poser. Vil derfor heller ikke prøve å overbevise deg til at du må velge Helsport.

Røsker denne fram igjen. Hva er din erfaring mtp oppgitt lengde på Svalbard-posen? Vil 185 cm-posen passe en på 183cm?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.