Gå til innhold
  • Bli medlem

Kikkert til barn


Bøygen

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe kikkert til en liten pjokk på fire.
Tenker at det viktigste er at den ikke går i stykker så lett, og at den er lett å se gjennom for små barn uten så stor avstand mellom øynene.
Er det andre ting å tenke på?

Kunne det vært lurt å gå for en mono-kikkert (vet ikke hva det egentlig heter) feks denne https://www.outnorth.no/urberg/7x18-mono-101458#Blue ? Noen som har erfaring med slike? Jeg tenker at det kanskje kan være lettere å se gjennom enn en vanlig kikkert, og at det er slike sjørøvere bruker er vel heller ingen ulempe.

Burde jeg heller gå en normal kikkert som denne: https://www.kikkertspesialisten.no/products/109539

Det er ikke noe krav på pris, men jeg tenker at det er greit at den ikke er veldig dyr da det jo er utstyr som kan gå i stykker eller mistes.

Åpen for både erfaringer og konkrete forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør prøve kikkerten. Det største problemet med veldig billige kikkerter som denne er i min erfaring innstilling av skarphet. Veldig ofte er det slark i mekanikken slik at man får problemer med å få det skarpt for begge øyne samtidig. Det kan også være parallaksefeilssom, noe som påvirker samsynet. Er kikkerten god å se i og skarpheten sitter på forskjellige avstander er det bare å kjøpe. Det er sikkert en del fargefeil og neppe lynskarpt bilde, men det spiller kanskje mindre rolle for et barn, i hvert fall i første omgang. Merk at den ikke er vanntett. Monokular kikkert (enøyd) er forsåvidt greit, men det er mer behagelig å se i en binokular kikkert. Fordelen men en monokular er at det ikke er noe problem med samsynet og at den går lett ned i lomma.

😉

Endret av Skogens Stønn
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Skogens Stønn. Mener du at man burde prøve den enkelte kikkerten man skal kjøpe fordi kvaliteten kan variere fra eksemplar til eksemplar på billige kikkerter eller at man bør ha prøvd modellen? Tror nok det blir nettshopping denne gangen, men det er jo interessant å få svar til senere bruk :)

Det var dette med samsynet jeg tenkte på med at det kanskje kunne være lettere å se gjennom en monokular kikkert. Er ikke veldig bevandret i kikkerter, men mener å huske at det alltid ble mye svart i synsvidden som barn, Det blir jo uansett bare til moro, og jeg har litt troen på at det kan være lavere terskel på en monokular. Og så kan han jo ønske seg noe bedre på et senere tidspunkt.

Men har noen erfaringer så hører jeg dem gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn på 4 og 8. Vi er på vår andre Focus Junior. Den første mistet vi i Trollheimen. Den vi har nå har fått endel juling etter å ha gått endel i bakken.

De springer rundt med den selv. Det er viktigst at de får lekt med den for meg. Enn at den er så dyr at jeg må gå rundt å passe på. Kvaliteten er grei nok.

https://www.magasinet.no/focus-junior-6-x-21-kikkert-blue

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vanskelig spørsmål du stiller. Kvalitet kontra risiko for ødelegge og barneøyne. Mine gutter fikk begge kikkert ganske tidlig. En ganske dårlig til å begynne med senere en litt bedre av merket Nikon. Brukt noen minutter totalt. Årsaken til lite bruk kan være alt fra interesse etc etc. På skoletur hadde den yngste egen kikkert og ble veldig populær. I dag får guttene låne min ved behov. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøygen skrev (10 timer siden):

prøvd modellen

Prøve modellen ja. Eller i hvert fall velge en som noen har rimelig grei erfaring med. Jeg tror ikke det varierer særlig mellom eksemplarer av samme modell. Det er som regel selve den mekaniske konstruksjonen som er svakheten hvis det er et problem.

En kort nærgrense er også en god egenskap på en kikkert. Da kan man titte på sommerfugler og andre insekter som flyr avgårde når man kommer for nær, for eksempel for å lære å se forskjell på artene.


Det er jo også et godt poeng at den er billig nok til at man ikke er redd for å slippe ungene løs på den fordi den kan ødelegges.

Det er ingen høyere terskel for å bruke monokular kikkert enn binokular, men hvis du har en binolkular kikkert kan du jo prøve å bare bruke det ene røret i forskjellige situasjoner på neste tur ute. For meg er det i hvert fall betydelig forskjell, særlig over tid og hvis jeg skal titte nøyere på detaljer.

Jeg har en monokular og nøyaktig samme kikkert som binokular (8x40), og det er ingen tvil om hvilken jeg foretrekker av disse to. Det er rett og slett mye enklere å se detaljer når du kan bruke begge øyne. Det er også lettere å holde en den i ro, og det er slitsomt å knipe igjen det ene øyet hele tiden over lengre tid. Men jeg bruker kikkerter mest til å lete etter fugler og studere detaljer da. Jeg bruker jo også mye teleskop, og der ser jeg jo bare med ett øye, så...tja.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene, for små barn, med en monokulær er at den ikke trenger å fokuseres under bruk. Det er erfaringsmessig litt utfordrende for de minste. Klarer en å hjelpe dem til å få monoen skarp en gang, så er det på plass. Det kan til og med låses med ei tapestripe. Jeg ser ikke bort fra at en mono er en fin løsning, som første kikkert, for de aller minste. Der vil jo også kikkertbruken, trolig, ha mest preg av lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (11 minutter siden):

Fordelene, for små barn, med en monokulær er at den ikke trenger å fokuseres under bruk.

Den må nok fokuseres like mye som en vanlig kikkert. Det er bare å se i en vanlig kikkert. Ting blir ikke skarpt bare fordi du lukker det ene øyet. Men noen kikkerter har større dybdeskarphet enn andre. Mindre forstørrelse gir vanligvis større dybdeskarphet.

Det som ofte er tilfelle er at man har ulikt syn på begge øyne. Hvert okular må derfor stilles inn for seg. Dette gjøres vanligvis ved å først holde for det ene objektivet (ikke knipe igjen øyet) og stille skarpt med hovedfokusen, deretter holde for det andre og stille skarpt på selve okularet. Hvis disse ikke er riktig stilt i forhold til øynene vil det gå ut over samsynet og føles ubehagelig. Det kan selvsagt være en fordel for et barn å slippe dette da det krever litt øvelse og forståelse for hva man gjør.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (4 timer siden):

dioptri-innstilling

Dioptriinstilling er i prinsipp det samme som fokus. Det handler bare om hvor i optikken du stiller skarpheten. Derfor har du også "dioptyriinstilling" kun på det ene røret. Som sagt, en monokular kikkert er nøyaktig det samme som å se gjennom kun det ene røret i en binokular kikkert. Det spiller ingen rolle om du ser gjennom det røret der du kan stille "dioptriinstillingen" eller du ser gjennom det andre røret uten "dioptriinstilling". Du vil ikke få noe mer dybdeskarphet ut av det ene røret i forhold til det andre. Det finnnes mange billige binokulare og mookulare kikkerter uten fokus. Det er som regel nærgrensen det går ut over. Men dette er vel egentlig en helt uinteressant diskusjon - mer en hanekamp som det kalles.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer vel, for så vidt det, men det finnes kikkerter som opererer med dioptriinnstilling på begge øynene, der en ikke rører det etter at det er innstilt. Men, det er som du sier, noe går det ut over. Og det er nok gjerne nærgrensen ja. Jeg har en gammel Steiner Wildlife 8x30, med denne løsningen. En utmerket kikkert, men nærgrensen er vel på 30m, om jeg ikke husker feil.

For et barn vil en monokulær med denne løsningen være ukomplisert å bruke, men for et barn kan det jo og hende at lang nærgrense er en bakdel. En annen fordel med en monokulær er jo at den har færre elementer, og således vil kunne være mer robust.

Som du skjønner, er jeg ikke helt med på at en monokulær nødvendigvis er en dårlig løsning i denne sammenhengen😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel. barnebarnet på ca. 4-5 år lånte mye en billig lommekikkert, men syns det var mest gøyalt å se omvendt i den - altså så ting ble små!

Derfor tror jeg ikke at man skal ta det veldig seriøst, da de setter sure, snaskete barnefingre på linsene, taper kikkerten og glemmer den bort. Nettopp derfor kunne barnet bruke min  halvbra,  billige lommekikert. 

Focus blir ibland markedsført som halvbra kikkerter. Etter min mening er de halvdårlige. Det finnes billigere merker som er like bra. Jeg solgte en gang marinekikkerter og vi hadde da Focus, men jeg anbefalte i stilhet å gå til XXl og kjøpe en Nikon marine kikkert: bedre og rimeligere.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.