Gå til innhold
  • Bli medlem

Brynje super thermo vs Brynje wool thermo


Admiralen

Anbefalte innlegg

Annonse
Admiralen skrev (4 minutter siden):

Da er det tid for å gjøre noen mer eller mindre relevante tester av disse to plaggene så kan dere selv konkludere.

Super thermo med 140g/m2 og Wool thermo med 125g/m2

Første test er vannopptak og påfølgende vekt etter 30 min tørk

 

 

IMG_3505.JPG

IMG_3510.JPG

Endret av Admiralen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøket ble utført som følger:

1. Plaggene ble lagt i kummen med 37C vann for å simulere kroppsvarme. Plaggene ble deretter dynket i vannet for å forsikre maks vannopptak.

2. Etter 10 min ble vannet ble tappet av og plaggene ble liggende i tom kum i 10 min før vekten ble målt.

3. Etter vektmåling ble plaggene lagt på et stort bomullshåndkle for å øke hastigheten av tørkingen så de kunne henges opp på kleshenger uten at det rant vann ned på gulvet. 

4. Når det var gått 30 min totalt ble plaggene veid igjen og hengt opp på kleshenger.

5. Videre vektmåling inntil totalt 4 timer ble utført.

 

Resultater:

1. Tilsynelatende høyt opptak av 37 graders vann i begge plagg. Ved dette forsøket var de ikke mulig å konkludere med at "super" var tørrere enn "wool". Det er her viktig å presisere at "super" består ifølge brynje av 100% polycolon/polypropylen mens "wool" består av 80% merino og 20% polyester. Altså, er ikke "wool" et rent ullprodukt. 

2. Hastigheten av fordamping/tørkning ser ut til å være lik mellom de to plaggene (se blå og rød graf innenfor den grønne boksen i figuren). Når det ene plaget er nær ved å bli fullstendig tørt avtar tørkehastigheten (som kan sees mellom 180 til 240 min hvor "wool" er i ferd med å bli knusktørt). Etter 240 min sluttet "wool" på 111g når utgangspunktet var 105g. I motsetning sluttet "super" på 128g med utgangspunkt på 93g. 

3. Observasjoner, etter å ha hengt noen timer på kleshenger var først og fremst "super" fuktig nederst i "randen", der netting er festet inn. Jeg er usikker på om denne "enderanden" som også finnes i hodeåpningen, armåpningene, og i livet også er av 100% polypropylene, det samme spm. gjelder for "wool". Er randen i "wool" av 80/20 merino/polyester miks eller er det utvalgte steder hvor det er mer merino enn polyester. Selv om "super" veide 128g etter 4t føltes den tørr øverst og fuktig nederst når jeg tok den på kroppen. "Wool" var mer eller mindre tørr og føltes ikke noe mer fuktig nede enn oppe på kropp.

4. Til ettertanke, hva betyr så disse resultatene i praksis? Er det slik at "wool" må ligge lenger i kummen med 37C vann for å bli mettet? Er det slik at "super" som ikke skal ta opp vann kun har vannmolekyler festet til overflaten av fibrene. Hvor tungt(Vekt) er det mulig å gjøre "wool" og "super" når de sitter på kropp? Vil "super/wool" doble vekten på kropp under en treningstur på ski f.eks? Dette vil igjen være svært avhengig av type mellomlag. Hvor lang tid vil det ta å tørke fysiologisk våt netting på kropp og hva er det beste mellomlaget til denne jobben. Hæren bruker netting pluss ullfrotte etter det jeg har lest. Selv bruker jeg alltid Brynje "super" netting pluss HH warm (polypropylene/merino) med en pustende Swix jakke når jeg skal på lange trenings skiturer i marka hvor gradestokken ligger på -10 til -20. Det er en vanskelig øvelse å være komfortabel ved å trene hardt i motbakke på ski når det samtidig er kaldt ute og deretter forvente at man ikke skal bli våt og kald av svette når man må ta pause. Netting pluss ull er det beste jeg har funnet til slike situasjoner. Kanskje denne testen vil gi noen hjelpe noen til å velge mellom "super" og "wool" netting neste gang de skal på tur. Jeg ble litt overrasket og "wool" blir nok mer med på tur nå.

 

 

 

Brynje.jpg

Endret av Admiralen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et element , som nok er viktig i hvordan disse plaggene fungerer, som ikke blir med når en tester på denne måten. Under bruk, så er det konstant "fyring" på innsiden. Om det har noen betydning for forskjellen mellom de to typene, vet jeg ikke. Innbiller meg kanskje at det syntetiske profiterer mer på dette enn ulla, men det er bare synsing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (10 minutter siden):

Det er et element , som nok er viktig i hvordan disse plaggene fungerer, som ikke blir med når en tester på denne måten. Under bruk, så er det konstant "fyring" på innsiden. Om det har noen betydning for forskjellen mellom de to typene, vet jeg ikke. Innbiller meg kanskje at det syntetiske profiterer mer på dette enn ulla, men det er bare synsing. 

Ja, viktig poeng, det som oppleves på kropp er det som betyr noe, er det slik at man føler seg tørrere med "super" på kropp enn med "wool", hva sier folket som har mye erfaring med begge produktene? Det neste spm er da, føler man seg varmere med den ene enn den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Aclima woolnet, Aclima syntetnetting og brynje super thermo. 

Min subjektive mening er at ullnettingen tar opp mye fuktighet, men føles fortsatt varm. Faktisk så varm at jeg ikke bruker den i plussgrader hvis jeg skal være i aktivitet. 

Superthermo føles mer behagelig på kroppen så lenge jeg er i aktivitet, men føles kaldere i hvile. Dog tørker den raskere. Fin fra 0 grader og opp. 

Begge brukes stort sett under skallklær og jaktdress med membran. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% Syntet när det är varmt ute,den med Ylle blandning på vintern.

Men på långtur eller övrigt när det är svårt att torka snabbt är 100% att föredra då nackdelarna överväger.

När det var mer snö i södra Sverige hade jag altid än fuktupptagande brynja ovanpå superunderställ i ´Moldan´eller liknande namn på materialet denna blev mkt fuktig och superunderstället relativt torrt.

Jag provade innomhus HH lifa merino och den kändes ej speciellt varm trots pris på ca 475 kr med 40% rea.

Jag har cykelstrumpor med mycket merio ull som är varma men tar flera dagar att torka på balkon efter handtvätt och manuell urvridning lika som skulle gälla på tur men på vintern när det fryser och tinar torkar det snabbare kanske på 1 dygn lika förhållande på vintertur om du växlar utanför och inne i tält .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.