Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

En rundtur i Børgefjell sommeren 2019 (1,5 år forsinket)

Anbefalte innlegg

Martin HJ skrev (47 minutter siden):

Ikke sett denne jeg heller, og dette var helt kanonbra! Alltid interresant å se hvor lav vekt dere lettpakkere får sekkene deres for en ukestur uten at det går for mye utover komforten, står i kontrast til mine 20kg hvertfall

Takk for det. :) I sommermånedene er det både enkelt og trygt å pakke lett, og det er utrolig tilfredsstillende og gøy å klare seg med lite. Men i de kaldere årstidene foretrekker også jeg å bruke litt tyngre og mer robust utstyr, og ha mer redundans på bekledningen. :) 

Martin HJ skrev (58 minutter siden):

Jeg også er fan av Altra sko, men da til løpetreningen min - og der gjør de hvertfall jobben. Veldig bra sko på mange måter!

Det er herlig med slike lette, myke, luftige og komfortable sko som tørker på et blunk i fjellet på sommeren. Her er det ingenting som trykker eller klemmer på foten, og gnagsår blir et fremmedord. :) En (for meg) perfekt passform og lavt tyngdepunkt og nulldropp gir en naturlig gange og en bruk av sener og muskulatur i fot, ankler, knær og hofter som gjør at jeg ikke blir så fort sliten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 months later...

Hei ketilring.

Først, takk for en suveren tråd! 

Jeg blir litt nysgjerrig på ditt klesregime. Etter hva jeg kan se har du ikke noe backup av noe. Jeg har ingen erfaring med merinoull i undertøy. Etter at du har gått deg god og svett, blir du fort tørr igjen i campen?

Jeg ser ikke at du har med en regnbukse. Så du på værmeldinga og la den igjen i bilen? Eller er den Norønna buksa  "nesten" like god som en regnbukse?

Var på en ukestur (men som ble litt kortere pga dårlig vær, det bøtta ned uten en eneste soldag). Jeg, fruen og et barn på 8. Min sekk veide 32kg, og det er fullstendig kokko for mye.

Så noe må gjøres, lærer mye av en slik tråd du har. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Titus skrev (14 timer siden):

Først, takk for en suveren tråd! Jeg blir litt nysgjerrig på ditt klesregime. Etter hva jeg kan se har du ikke noe backup av noe.

Takk for det. :) Jeg passer på at alle klærne jeg har med kan brukes sammen i flere lag, og at hvert enkelt klesplagg har flere bruksområder. På den måten kan jeg mikse og matche hvilke plagg jeg bruker avhengig av forholdene, og kan takle noen minusgrader ved å ta på alle klærne utenpå hverandre. Turbuksa har avtagbare ben (zipoff) som jeg kan sette på når det blir kjølig om kvelden. Jeg har "backup" i form av at ull/fleece-jakka fint kan brukes som innerste lag dersom ullskjorta må tørkes. Å gå med bare dunjakka rett på overkroppen er faktisk også ganske behagelig. Hvis ullboxeren trenger litt lufting/vask tar jeg bare på de lange ullunderbuksene. Jeg ligger som regel uten klær i soveposen, og kan da lufte klærne i eller utenfor teltet om natta. På dagtid passer jeg på å benytte sol og vindforhold på å lufte og tørke både klær og sovepose når anledningen byr seg. De siste fire årene har jeg brukt følgende oppsett om sommeren:

På overkroppen: kortermet ullskjorte, ull/fleece-jakke med hette, dunjakke, skalljakke med hette.

På underkroppen: ullboxer, lange ullunderbukser, turbukse i polyester med avtagbare ben.

I sekken: buff, lue og ullsokker til kalde netter.

(Logg inn for å se skjult innhold)

Jeg har ingen erfaring med merinoull i undertøy. Etter at du har gått deg god og svett, blir du fort tørr igjen i campen?

Undertøy i ull har fire store fordeler: Det er helt utrolig komfortabelt å ha på, sommer som vinter. Det kan absorbere og holde på ganske mye vann/svette før det føles fuktig. Ullfibrene kollapser ikke når de blir våte, så plagget isolerer selv i våt tilstand. Og det er naturlig antibakterielt, slik at ved å bare lufte plaggene litt i ny og ne blir det ingen lukt å snakke om, selv etter uker med sammenhengende bruk.

Fordi ull kan absorbere mye vann bruker det litt lenger tid på å tørke enn f. eks. polyester, men fuktigheten merkes ikke i like stor grad. Jeg bruker så lite klær som mulig når jeg går om sommeren, ofte bare trøye, boxer og korte bukser, så klærne blir ikke så våte av svette. Og er det oppholdsvær så tørker som regel klærne på kroppen under marsj.

Jeg ser ikke at du har med en regnbukse. Så du på værmeldinga og la den igjen i bilen? Eller er den Norønna buksa  "nesten" like god som en regnbukse?

Det hender jeg har med en vanntett overtrekksbukse, men som regel blir den liggende igjen hjemme. På turer i sommerferien har jeg jo den luksus at jeg kan være fleksibel på avreisetidspunkt, og jeg kan som regel utsette turen noen dager dersom det meldes dårlig vær. Jeg følger med på temperatur- og nedbørsprognoser på langtidsvarselet fra flere forskjellige kilder, og "slår til" når jeg ser at en godværsperiode setter inn.

Den turbuksa jeg bruker er på ingen måte vanntett, men den er relativt vindtett (og det er jo det viktigste) og den tørker utrolig raskt. Etter vading med vann opp til midja i Bisseggelva (som det er bilde av lenger opp) var buksa nesten tørr etter en liten time. Bare litt fuktig nede i lommene.

Titus skrev (15 timer siden):

Var på en ukestur (men som ble litt kortere pga dårlig vær, det bøtta ned uten en eneste soldag). Jeg, fruen og et barn på 8. Min sekk veide 32kg, og det er fullstendig kokko for mye. Så noe må gjøres, lærer mye av en slik tråd du har. 

På tur med barn er man jo nødt til å ha litt redundans på bekledningen og ha med litt ekstra sikkerhet og luksus. Men ved å se an været og legge opp ruta slik at man har retrettmulighet om noe skulle oppstå, så kan man jo legge igjen en del ting man "kanskje kommer til å få bruk for". Og det å ta med lett utstyr som er godt nok for sommerbruk, i stedet for å drasse på 4-sessongerstelt og vintersoveposer, hjelper selvfølgelig også en del. Men det viktigste er å ha marginene på sin side.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar!

ketilring skrev (4 timer siden):

På turer i sommerferien har jeg jo den luksus at jeg kan være fleksibel på avreisetidspunkt, og jeg kan som regel utsette turen noen dager dersom det meldes dårlig vær. Jeg følger med på temperatur- og nedbørsprognoser på langtidsvarselet fra flere forskjellige kilder, og "slår til" når jeg ser at en godværsperiode setter inn.

Det er jo det beste. Dessverre får man ikke alltid til det når familie og barn er med i planleggingen, og ferietidspunktet er satt Vår tur var egentlig planlagt for 2019, men jeg valgte å avlyse pga værmelding. I 2020 var meldinga litt bedre, så da tok vi sjansen. Planen var et stopp mellom Bjørnhollia og Rondvassbu, men det regna i et kjør. Så da tok vi alt en etappe. Var ingen vits å slå opp telt bare for å slå det opp. Var heldig å få et rom på Rondvassbu. Så da fikk vi tørka opp. Etter en natt på rommet og en natt i telt utenfor tok vi båten videre. Slo opp teltet på flata mellom Midtronden og Rondslottet. Og der fikk vi snø. 

Har ikke noe mot dårlig vær, det krydrer litt. Men man vil gjerne ha en godværsdag innimellom for å tørke opp litt.

Man blir optimist av å se slikt i horisonten, men det kom aldri dit vi var.

2002213859_Solihorisont.thumb.jpg.cbe59b5ca574c2f184b46930b3df0c08.jpg

ketilring skrev (5 timer siden):

Og det å ta med lett utstyr som er godt nok for sommerbruk, i stedet for å drasse på 4-sessongerstelt og vintersoveposer, hjelper selvfølgelig også en del. Men det viktigste er å ha marginene på sin side.

Sommer i fjellet kan være så mangt. Vi hadde minusgrader om natta, turen var i Juli. Hadde med to Ajungilak soveposer, den ene har t-comf -1 (damemodell) den andre -5 t-comf. (Herremodell). Disse kan settes sammen, guttungen og fruen lå der. Guttungen frøys ikke, men det gjorde fruen. Jeg hadde med en sommerpose og lå med en Jærvenduk over, jeg frøys. 

Cumulus gjengen kan være glade for din tråd, jeg bestilte en Lite Line 300 i går. Fruen fikk en RAB Ascent 900 til bursdagen, håper den holder henne varm.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
ketilring skrev (På 3.11.2020 den 20.35):

Det å planlegge turen på forhånd, vurdere hva slags utstyr som skal være med og sette opp pakklister over dette, er jo halve moroa. :) 

Jeg legger ut pakklista jeg lagde før turen her, da jeg vet det er flere enn meg som interesserer seg for sånt. :) 

Jeg antar du la inn fisk i dietten, var fisket godt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Anders P
      Hei. 
      Her om sommeren har eg hatt nokon teltturer inne i Oslomarka. Her er det mange trær, ganske varmt og relativt lite vind. I den samanheng lurte eg på om det kunne vere på sin plass å ha eit lett sommertelt med berre ein duk ? Har folk prøvd dette ? Blei det veldig mykje fukt inne i teltet ? 

Eg lurte også om folk har erfaring med dette Black Diamond teltet ? 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Å ha eit telt som berre veg 725 gram pluss gåstaver høyres svært forlokkande ut. 
      Kva trur folk ? 

• Av tomkalsjo
      Hei,
      har tenkt å gå tur i sommer (Hvis Corona-krisen er over...) i Raggsteinsdalen og opp mot Ynglesnuten / Ynglesvatnet.
      Noen som har gått fra Kyrkjedørsvatni opp retning Ynglesnuten til man møter DNT -stien retning Geiteryggshytta ? Hvis ja , noen tips på veivalg?
      Tips på hvor det er lettest å komme seg opp til toppen av Ynglesnuten?
      mvh
      Tomas
    • Av Karl Aage Kaald
      Hei. jeg og en kamerat har tenkt å ta en lengre fisketur i børgefjell i sommer.
      vurderer å dra med kano, fra namsvatnet opp storfossen å videre til jengelvatnet. inn til lille kjukkelvaten kansje videre til storkjukkelvatnet.  bruke noen av disse vannene som base.
      er det mulig å drasse på kano opp dit. eller blir det mer slit enn morro. (vi er to karer som synes slit er litt morro)
      hvordan er fisket i børgefjell?hvilket vann har det beste ryktet på at det er stor fisk?
      hilsen 2stk dumme trøndere😊
    • Av Shivus
      Jeg reiser til Børgefjell i august/september . Mine forberedelser starter nå. Masse turer med tung sekk og lære bikkjene å gå med kløv tenker jeg er mine første prioriteringer. Har noen her gode råd til de viktigste områdene jeg bør fokusere på? Takk for svar.
    • Av klyts
      Planlegger høstens fisketur og lurer på om noen her inne har kjennskap til fiskebestand i Steinvatnet i Børgefjell ?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.