Gå til innhold
  • Bli medlem

En rundtur i Børgefjell sommeren 2019


ketilring

Anbefalte innlegg

Martin HJ skrev (47 minutter siden):

Ikke sett denne jeg heller, og dette var helt kanonbra! Alltid interresant å se hvor lav vekt dere lettpakkere får sekkene deres for en ukestur uten at det går for mye utover komforten, står i kontrast til mine 20kg hvertfall

Takk for det. :) I sommermånedene er det både enkelt og trygt å pakke lett, og det er utrolig tilfredsstillende og gøy å klare seg med lite. Men i de kaldere årstidene foretrekker også jeg å bruke litt tyngre og mer robust utstyr, og ha mer redundans på bekledningen. :) 

Martin HJ skrev (58 minutter siden):

Jeg også er fan av Altra sko, men da til løpetreningen min - og der gjør de hvertfall jobben. Veldig bra sko på mange måter!

Det er herlig med slike lette, myke, luftige og komfortable sko som tørker på et blunk i fjellet på sommeren. Her er det ingenting som trykker eller klemmer på foten, og gnagsår blir et fremmedord. :) En (for meg) perfekt passform og lavt tyngdepunkt og nulldropp gir en naturlig gange og en bruk av sener og muskulatur i fot, ankler, knær og hofter som gjør at jeg ikke blir så fort sliten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Hei ketilring.

Først, takk for en suveren tråd! 

Jeg blir litt nysgjerrig på ditt klesregime. Etter hva jeg kan se har du ikke noe backup av noe. Jeg har ingen erfaring med merinoull i undertøy. Etter at du har gått deg god og svett, blir du fort tørr igjen i campen?

Jeg ser ikke at du har med en regnbukse. Så du på værmeldinga og la den igjen i bilen? Eller er den Norønna buksa  "nesten" like god som en regnbukse?

 

Var på en ukestur (men som ble litt kortere pga dårlig vær, det bøtta ned uten en eneste soldag). Jeg, fruen og et barn på 8. Min sekk veide 32kg, og det er fullstendig kokko for mye.

Så noe må gjøres, lærer mye av en slik tråd du har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titus skrev (14 timer siden):

Først, takk for en suveren tråd! Jeg blir litt nysgjerrig på ditt klesregime. Etter hva jeg kan se har du ikke noe backup av noe.

Takk for det. :) Jeg passer på at alle klærne jeg har med kan brukes sammen i flere lag, og at hvert enkelt klesplagg har flere bruksområder. På den måten kan jeg mikse og matche hvilke plagg jeg bruker avhengig av forholdene, og kan takle noen minusgrader ved å ta på alle klærne utenpå hverandre. Turbuksa har avtagbare ben (zipoff) som jeg kan sette på når det blir kjølig om kvelden. Jeg har "backup" i form av at ull/fleece-jakka fint kan brukes som innerste lag dersom ullskjorta må tørkes. Å gå med bare dunjakka rett på overkroppen er faktisk også ganske behagelig. Hvis ullboxeren trenger litt lufting/vask tar jeg bare på de lange ullunderbuksene. Jeg ligger som regel uten klær i soveposen, og kan da lufte klærne i eller utenfor teltet om natta. På dagtid passer jeg på å benytte sol og vindforhold på å lufte og tørke både klær og sovepose når anledningen byr seg. De siste fire årene har jeg brukt følgende oppsett om sommeren:

På overkroppen: kortermet ullskjorte, ull/fleece-jakke med hette, dunjakke, skalljakke med hette.

På underkroppen: ullboxer, lange ullunderbukser, turbukse i polyester med avtagbare ben.

I sekken: buff, lue og ullsokker til kalde netter.

Bekledning.thumb.jpg.2e5e08af4a137ca7079eebc8d6899a91.jpg

Titus skrev (14 timer siden):

Jeg har ingen erfaring med merinoull i undertøy. Etter at du har gått deg god og svett, blir du fort tørr igjen i campen?

Undertøy i ull har fire store fordeler: Det er helt utrolig komfortabelt å ha på, sommer som vinter. Det kan absorbere og holde på ganske mye vann/svette før det føles fuktig. Ullfibrene kollapser ikke når de blir våte, så plagget isolerer selv i våt tilstand. Og det er naturlig antibakterielt, slik at ved å bare lufte plaggene litt i ny og ne blir det ingen lukt å snakke om, selv etter uker med sammenhengende bruk.

Fordi ull kan absorbere mye vann bruker det litt lenger tid på å tørke enn f. eks. polyester, men fuktigheten merkes ikke i like stor grad. Jeg bruker så lite klær som mulig når jeg går om sommeren, ofte bare trøye, boxer og korte bukser, så klærne blir ikke så våte av svette. Og er det oppholdsvær så tørker som regel klærne på kroppen under marsj.

Titus skrev (14 timer siden):

Jeg ser ikke at du har med en regnbukse. Så du på værmeldinga og la den igjen i bilen? Eller er den Norønna buksa  "nesten" like god som en regnbukse?

Det hender jeg har med en vanntett overtrekksbukse, men som regel blir den liggende igjen hjemme. På turer i sommerferien har jeg jo den luksus at jeg kan være fleksibel på avreisetidspunkt, og jeg kan som regel utsette turen noen dager dersom det meldes dårlig vær. Jeg følger med på temperatur- og nedbørsprognoser på langtidsvarselet fra flere forskjellige kilder, og "slår til" når jeg ser at en godværsperiode setter inn.

Den turbuksa jeg bruker er på ingen måte vanntett, men den er relativt vindtett (og det er jo det viktigste) og den tørker utrolig raskt. Etter vading med vann opp til midja i Bisseggelva (som det er bilde av lenger opp) var buksa nesten tørr etter en liten time. Bare litt fuktig nede i lommene.

Titus skrev (15 timer siden):

Var på en ukestur (men som ble litt kortere pga dårlig vær, det bøtta ned uten en eneste soldag). Jeg, fruen og et barn på 8. Min sekk veide 32kg, og det er fullstendig kokko for mye. Så noe må gjøres, lærer mye av en slik tråd du har. 

På tur med barn er man jo nødt til å ha litt redundans på bekledningen og ha med litt ekstra sikkerhet og luksus. Men ved å se an været og legge opp ruta slik at man har retrettmulighet om noe skulle oppstå, så kan man jo legge igjen en del ting man "kanskje kommer til å få bruk for". Og det å ta med lett utstyr som er godt nok for sommerbruk, i stedet for å drasse på 4-sessongerstelt og vintersoveposer, hjelper selvfølgelig også en del. Men det viktigste er å ha marginene på sin side.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar!

ketilring skrev (4 timer siden):

På turer i sommerferien har jeg jo den luksus at jeg kan være fleksibel på avreisetidspunkt, og jeg kan som regel utsette turen noen dager dersom det meldes dårlig vær. Jeg følger med på temperatur- og nedbørsprognoser på langtidsvarselet fra flere forskjellige kilder, og "slår til" når jeg ser at en godværsperiode setter inn.

Det er jo det beste. Dessverre får man ikke alltid til det når familie og barn er med i planleggingen, og ferietidspunktet er satt Vår tur var egentlig planlagt for 2019, men jeg valgte å avlyse pga værmelding. I 2020 var meldinga litt bedre, så da tok vi sjansen. Planen var et stopp mellom Bjørnhollia og Rondvassbu, men det regna i et kjør. Så da tok vi alt en etappe. Var ingen vits å slå opp telt bare for å slå det opp. Var heldig å få et rom på Rondvassbu. Så da fikk vi tørka opp. Etter en natt på rommet og en natt i telt utenfor tok vi båten videre. Slo opp teltet på flata mellom Midtronden og Rondslottet. Og der fikk vi snø. 

Har ikke noe mot dårlig vær, det krydrer litt. Men man vil gjerne ha en godværsdag innimellom for å tørke opp litt.

 

Man blir optimist av å se slikt i horisonten, men det kom aldri dit vi var.

2002213859_Solihorisont.thumb.jpg.cbe59b5ca574c2f184b46930b3df0c08.jpg

 

ketilring skrev (5 timer siden):

Og det å ta med lett utstyr som er godt nok for sommerbruk, i stedet for å drasse på 4-sessongerstelt og vintersoveposer, hjelper selvfølgelig også en del. Men det viktigste er å ha marginene på sin side.

Sommer i fjellet kan være så mangt. Vi hadde minusgrader om natta, turen var i Juli. Hadde med to Ajungilak soveposer, den ene har t-comf -1 (damemodell) den andre -5 t-comf. (Herremodell). Disse kan settes sammen, guttungen og fruen lå der. Guttungen frøys ikke, men det gjorde fruen. Jeg hadde med en sommerpose og lå med en Jærvenduk over, jeg frøys. 

Cumulus gjengen kan være glade for din tråd, jeg bestilte en Lite Line 300 i går. Fruen fikk en RAB Ascent 900 til bursdagen, håper den holder henne varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ketilring skrev (På 3.11.2020 den 20.35):

Det å planlegge turen på forhånd, vurdere hva slags utstyr som skal være med og sette opp pakklister over dette, er jo halve moroa. :) 

Jeg legger ut pakklista jeg lagde før turen her, da jeg vet det er flere enn meg som interesserer seg for sånt. :) 

 

Jeg antar du la inn fisk i dietten, var fisket godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titus skrev (På 11.5.2021 den 23.16):

Jeg antar du la inn fisk i dietten, var fisket godt?

Det ble fisket lite på denne turen i og med at jeg hadde med mer enn nok mat, men jeg hadde tenkt å prøve og spe på med litt ørret likevel. Jeg fisket først oppe ved Vestre Tiplingen, men måtte kapitulere etter få minutter på grunn av mygghordene som var spesielt innpåslitne denne ettermiddagen. Senere fisket jeg et stykke nedover Bisseggelva uten å få napp, men nede ved Litle Tjukkelvatnet var fisket godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (43 minutter siden):

 jeg hadde med mer enn nok mat

Det var det jeg regna meg frem til at du ikke hadde 😄. Men du er ikke blant de mest lubne fjellfarere, og man spiser vel strengt tatt mindre enn det man tror. Pluss at jeg kan ha regna feil. Hva legger du opp til av kcal inntak pr dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titus skrev (4 timer siden):

Hva legger du opp til av kcal inntak pr dag?

Nei, jeg har ikke regna på antall kcal, denne turen varte jo bare en uke så det spiller jo ikke så stor rolle. :) Jeg hadde nok mat til å bli mett både til "brønsj" og middag, og hadde i tillegg en haug energibarer og sjokolade til kveldskos.

Jeg går som oftest rolig i pulssone 1-2, med vandrestaver slik at jeg bruker mye kjernemuskulatur, og forbrenner dermed en del fett - som jeg også har mer enn nok av - og kan gå langt på det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 timer siden):

Nei, jeg har ikke regna på antall kcal, denne turen varte jo bare en uke så det spiller jo ikke så stor rolle.

Enig i det. Jeg regna litt for min egen del, rett og slett for å se hva en drasser på. Og for min del er det som regel for mye 😀

Men jeg brukte kcalkalkulatoren feil, og sjekket hva som er kcal behov ved høy aktivitet og fedme. Kom frem til 3000 i døgnet. Dropper man fedme blir det en del lavere.

Dette tenker jeg for en uke, men jeg tipper det er for mye. Ganske grov kveldsmat.

 

Mat.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titus skrev (21 timer siden):

Dette tenker jeg for en uke, men jeg tipper det er for mye.

Det er ikke sikkert, fint å ha litt marginer. Men når turen er over må man ta en titt i proviantposen og se hva som ligger igjen - da vet man hva man ikke trenger å ta med på neste tur. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 4.11.2020 den 20.46):

Jeg har brukt Altra-sko (Lone Peak og Timp) i kombinasjon med Injinji ullsokker på lange sommerturer de tre siste årene, noe som har eliminert såre føtter og gnagsår fullstendig for min del. 

Lone Peak har dreneringshull foran og på sidene, noe som er en stor fordel ved elvevading og forsering av myrer, slik at vannet lett renner ut, og skoene tørker raskt. I fint sommervær føles de tørre etter få minutter, og man kan gå dem tørre helt etter et par timer. (I motsetning til forede fjellstøvler, som fremdeles er blaute to dager etter at man har kommet hjem.)  Timp har ikke drenering, men har til gjengjeld en del tynnere stoff i overdelen, og tørker veldig raskt på grunn av det. Er det regnvær og skikkelig vått i terrenget vil man naturligvis være blaut i lengre perioder, med det er egentlig en vanesak. Og i skikkelig varmt sommervær er det faktisk å foretrekke å være litt blaut. ;) 

Disse Altra-skoene høres fine ut. Hvordan er det å gå med disse skoene for oss som sliter med lettvriklede ankler? Er terrenget oppi der såpass at en kan regne med at en ikke ligger der med støttebandasjene i hele dager?

 

Kjenner jeg gruer meg litt til langtur i sommer med tunge, tunge fjellstøvler på 690 g/stk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 4.11.2020 den 20.46):

Jeg har brukt Altra-sko (Lone Peak og Timp) i kombinasjon med Injinji ullsokker på lange sommerturer de tre siste årene, noe som har eliminert såre føtter og gnagsår fullstendig for min del. 

Lone Peak har dreneringshull foran og på sidene, noe som er en stor fordel ved elvevading og forsering av myrer, slik at vannet lett renner ut, og skoene tørker raskt. I fint sommervær føles de tørre etter få minutter, og man kan gå dem tørre helt etter et par timer. (I motsetning til forede fjellstøvler, som fremdeles er blaute to dager etter at man har kommet hjem.)  Timp har ikke drenering, men har til gjengjeld en del tynnere stoff i overdelen, og tørker veldig raskt på grunn av det. Er det regnvær og skikkelig vått i terrenget vil man naturligvis være blaut i lengre perioder, med det er egentlig en vanesak. Og i skikkelig varmt sommervær er det faktisk å foretrekke å være litt blaut. ;) 

Disse Altra-skoene høres fine ut. Hvordan er det å gå med disse skoene for oss som sliter med lettvriklede ankler? Er terrenget oppi der såpass at en kan regne med at en ikke ligger der med støttebandasjene i hele dager?

 

Kjenner jeg gruer meg litt til langtur i sommer med tunge, tunge fjellstøvler på 690 g/stk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goredom skrev (12 timer siden):

Disse Altra-skoene høres fine ut. Hvordan er det å gå med disse skoene for oss som sliter med lettvriklede ankler?

Ja, etter min mening så vil myke og lette med sko med flat såle og lavt tyngdepunkt gjøre det enklere for foten å ha kontakt med underlaget, justere for ujevnheter, gi fjæring og balanse — noe som i sum gir mindre sjanse for å vrikke anklene.

For å si det på en annen måte: tunge, halvhøye fjellstøvler med stiv såle og oppbygd hæl som man strammer hardt rundt foten gjør at man nærmest deaktiverer hele denne kroppsdelen, og all belastning overføres til ankelen og faren for overtråkk øker. For ikke å snakke om hvor sliten og sløv man blir med tunge sko (én kilo på foten blir som fem på ryggen osv. osv.) og det er jo helst når man blir sliten og sløv at anklene ryker.

Dette skriver jeg altså kun basert på egne erfaringer, og jeg må legge til et par forbehold: Går man med svært tung sekk er det klart at man trenger stivere fottøy med god støtte, helst et stykke opp på leggen. En annen ting er at jeg etter mange år med stiløping antagelig har litt over snittet sterke ankler.

Goredom skrev (13 timer siden):

...med tunge, tunge fjellstøvler på 690 g/stk...

Ja, det er vel i tørr tilstand? Legg til 300g pr. støvel når de er blaute, noe de oftest er. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (3 timer siden):

Ja, etter min mening så vil myke og lette med sko med flat såle og lavt tyngdepunkt gjøre det enklere for foten å ha kontakt med underlaget, justere for ujevnheter, gi fjæring og balanse — noe som i sum gir mindre sjanse for å vrikke anklene.

For å si det på en annen måte: tunge, halvhøye fjellstøvler med stiv såle og oppbygd hæl som man strammer hardt rundt foten gjør at man nærmest deaktiverer hele denne kroppsdelen, og all belastning overføres til ankelen og faren for overtråkk øker. For ikke å snakke om hvor sliten og sløv man blir med tunge sko (én kilo på foten blir som fem på ryggen osv. osv.) og det er jo helst når man blir sliten og sløv at anklene ryker.

Dette skriver jeg altså kun basert på egne erfaringer, og jeg må legge til et par forbehold: Går man med svært tung sekk er det klart at man trenger stivere fottøy med god støtte, helst et stykke opp på leggen. En annen ting er at jeg etter mange år med stiløping antagelig har litt over snittet sterke ankler.

Ja, det er vel i tørr tilstand? Legg til 300g pr. støvel når de er blaute, noe de oftest er. ;) 

Tusen takk for svar, @ketilring. 😊

Jeg stakk på XXL som hadde Altra High Peak 5 til ufattelige 879,- nå og prøvde dem. Det var som å gå på skyer, og fantastisk at en produsent endelig har klart å plassere stortåa der den skal være. Grunnutrustning i sekken er nå nede i under 10 kg, har dessverre ikke råd til Zpacks-telt, men har kjøpt meg et Ringstind på 1,4 kg som er mer enn en halvering. Har vært vant med at teltturoppakning har veid oppimot 20 kg tidligere... Skal prøve et par teltturer med de skoene de neste par ukene. Anklene mine er IKKE over snittet sterke, det er det det står og faller på.

 

Beklager digresjonen av tråden. Turrapporten din er veldig bra. 👏🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LarsFriluft velkommen i klubben. Jeg har i tillegg til skoene alltid tynne ullsokker på. Da holder jeg varmen bedre når jeg blir våt. I sekken er det ett tørt sokkeskift som brukes i leir, sammen med brødposer. Brødposene tres utenpå sokkene når man må bevege seg rundt i leir i våte sko, slik at leirsokkene alltid er tørre. Om morgenen tar man på de våte sokkene igjen (om de ikke har tørket i løpet av natten).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (3 timer siden):

@LarsFriluft velkommen i klubben. Jeg har i tillegg til skoene alltid tynne ullsokker på. Da holder jeg varmen bedre når jeg blir våt. I sekken er det ett tørt sokkeskift som brukes i leir, sammen med brødposer. Brødposene tres utenpå sokkene når man må bevege seg rundt i leir i våte sko, slik at leirsokkene alltid er tørre. Om morgenen tar man på de våte sokkene igjen (om de ikke har tørket i løpet av natten).

@ost Takk! 😊 Jeg har et par crocs som jeg tenkte å bruke som 'leirsko', de veier lite. Men det gjør jo alt jeg 'bare skal' ha med, så blir det kilovis til sammen. Altfor vant med å tenke komfort. 😳 Leser andres pakkelister med stor interesse for tiden.  MÅ ha: radio og Kindle. Har mest lyst å legge igjen mobil og batterilader og ditt og datt og kjøre eighties style på turene, dvs null kommunikasjonsmidler før en er tilbake i sivilisasjonen. Så får jeg heller bare dø med skoene (hva jeg enn ender opp med å ha på meg) på de brekte beina. 😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ketilring endret tittelen til En rundtur i Børgefjell sommeren 2019

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.