Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Alfa Impact, leather care

Anbefalte innlegg

Omsider har lommeboka tillatt at jeg kan kjøpe skikkelige støvler. 

Så nå har jeg både Alfa Eggi og Impact. For første gang kan jeg gå tørrskodd i vått høstskog, uten å tenke over hvor jeg setter beina. 

Men "sliter" litt med den medfølgende "melken" som fulgte med Impact. (bruker selvsagt voks i tillegg). 

Selv med litt på en klut, har det jo en tendens til å renne av. Holder støvelen opp-ned over kluten, da renner mindre av, men det blir dyrt i lengden, når det er 199,- for en liten flaske, og et bør brukes etter hver tur. 

Noen tips for påføring av denne? Kan det være en ide å ha det på en sprayflakse og spraye på støvelen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det har en tendens til å renne av så tyder vel det på at læret allerede er mettet av voksen. I følge

(Logg inn for å se skjult innhold)

så inneholder den polysiloxane, bivoks og vann. Polysiloxane er bare et annet navn for det vi kaller silikoner, som er vannavstøtende. Så da kan det virke som at læret har nok voks og at voksen fungerer etter hensikten, siden ytterligere voks har tendens til å renne av. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fjell64 skrev (43 minutter siden):

Hvis det har en tendens til å renne av så tyder vel det på at læret allerede er mettet av voksen. I følge

så inneholder den polysiloxane, bivoks og vann. Polysiloxane er bare et annet navn for det vi kaller silikoner, som er vannavstøtende. Så da kan det virke som at læret har nok voks og at voksen fungerer etter hensikten, siden ytterligere voks har tendens til å renne av. 

Glemte å si at det renner av filla. Selv med lite. Andre væsker trekker jo litt inn i filler.. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Larix skrev (11 minutter siden):

Kanskje den skiller seg i flaska, og "faststoffet" avleirer seg på bunnen? Jeg regner med at du rister før bruk? Hvis ikke, kanskje det er verdt et forsøk?

Har ristet, selvsagt.. men kommer bare melk.. kanskje noe feil med den. 

Den er uansett straks tom.. må kjøpe ny, satser på suksess. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fjell64 skrev (1 time siden):

Men er det nødvendig å bruke det etter hver tur? Alfa sa så til meg.

Har nå brukt støvla på tre turer (to av de var på en overnatting). I skauen. Myr, bekk, gjørme. 

Skyller og fjerner skit når jeg kommer hjem. Lar den tørke. Tatt på LC, latt det tørke. Og så beewax.

Samme prosedyre, dåg uten LC på Eggi støvla. Der sa forøvrig han på Intersport at silkonfri imp.spray i tillegg var gubstig. Korrekt? . På de er jo ikke pløsa av skinn, så kanskje greit der?

Er uansett mektig imponert. 

Har blitt blaut med;

Alfa Lyng. (Møkkastøvler)

La Sportiva (som vant DB-test, reklamerte og returnerte da jeg kjøpte Impact)

Hatt noe Mammut som også lakk som dasspapir. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DenGladeVandrer skrev (På 1.11.2020 den 13.31):

Har nå brukt støvla på tre turer (to av de var på en overnatting). I skauen. Myr, bekk, gjørme. 

Skyller og fjerner skit når jeg kommer hjem. Lar den tørke. Tatt på LC, latt det tørke. Og så beewax.

Jeg har nå brukt mine ALFA Impact i omtrent 11 måneder. Jeg har ikke brukt de like mye som jeg vanligvis brukte mine ALFA Walk King. De holdt normalt omtrent 15 måneder før de ble skiftet ut med et nytt par. Med mindre bruk (jeg har kjøpt noen par lette og lave sko i tillegg.), burde Impact holde minst 18 måneder.

Impact skoene ser fortsatt uforskammet nye ut. De er tydelig slitt i kanten av sålen og litt i tuppen av skoen. De er fortsatt helt tette. (Testet i helga.) og det eneste jeg kan klage på er skosnorene som begynner å bli slitt i tuppen.

Jeg har - selvsagt - ikke behandlet skoen så "pent" som beskrevet over. Hadde jeg det, ville jeg ha brukt like mye tid på puss og stell som på tur. (Og min erfaring fra 12-15 par med Walk King, er at vedlikehold IKKE gir utslag i lengre bruk. Såle og Gore-Tex blir like fort utslitt med puss og stell som uten...

Likevel har det blitt mer skopussing av Impact enn "vanlig". Skoene er så pass flotte og gode, at de fortjener å se ut som "nye" en stund til.)

PB033079.JPG

PB033080.JPG

PB033081.JPG

PB033082.JPG

PB033083.JPG

PB033084.JPG

Endret av REJOHN
Lenke til innlegg
Del på andre sider
REJOHN skrev (9 timer siden):

Jeg har nå brukt mine ALFA Impact i omtrent 11 måneder. Jeg har ikke brukt de like mye som jeg vanligvis brukte mine ALFA Walk King. De holdt normalt omtrent 15 måneder før de ble skiftet ut med et nytt par. Med mindre bruk (jeg har kjøpt noen par lette og lave sko i tillegg.), burde Impact holde minst 18 måneder.

Impact skoene ser fortsatt uforskammet nye ut. De er tydelig slitt i kanten av sålen og litt i tuppen av skoen. De er fortsatt helt tette. (Testet i helga.) og det eneste jeg kan klage på er skosnorene som begynner å bli slitt i tuppen.

Jeg har - selvsagt - ikke behandlet skoen så "pent" som beskrevet over. Hadde jeg det, ville jeg ha brukt like mye tid på puss og stell som på tur. (Og min erfaring fra 12-15 par med Walk King, er at vedlikehold IKKE gir utslag i lengre bruk. Såle og Gore-Tex blir like fort utslitt med puss og stell som uten...

Likevel har det blitt mer skopussing av Impact enn "vanlig". Skoene er så pass flotte og gode, at de fortjener å se ut som "nye" en stund til.)

PB033079.JPG

PB033080.JPG

PB033081.JPG

PB033082.JPG

PB033083.JPG

PB033084.JPG

11/18 mnd. Kødder du?

Da må du vel gå milevis hver dag. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

11/18 mnd. Kødder du?

Da må du vel gå milevis hver dag. 

Det blir noen mil i uka, og for en stor del på stein og grus oppe i heia. (Men egentlig har du rett. Jeg går ikke så langt som jeg tidligere pleide å gjøre. Alderen gjør et utslag, og jeg har nok ikke tatt hensyn til det ved beregning av levetid på skoene. Er jeg heldig vil Impact skoene vare to år, og det skal bli spennende å se hva ALFA vil gjøre når jeg sender de inn - på bakgrunn av "garantiene"...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil for det meste bruke de i marka vår/høst, når det er litt bløtt siden det ikke finnes Gore-tex støvler (tekstil/vedlikehokdsfrie) som takler sånne forhold. Blir maaaaange mil da. Har andre solide vinterstøvler. 

Nå har jeg i hvert fall 2 par. Rullere på de, og passe på dem.. så satser jeg på å ha dem en del år. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.