Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Impact, leather care


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Omsider har lommeboka tillatt at jeg kan kjøpe skikkelige støvler. 

Så nå har jeg både Alfa Eggi og Impact. For første gang kan jeg gå tørrskodd i vått høstskog, uten å tenke over hvor jeg setter beina. 

Men "sliter" litt med den medfølgende "melken" som fulgte med Impact. (bruker selvsagt voks i tillegg). 

Selv med litt på en klut, har det jo en tendens til å renne av. Holder støvelen opp-ned over kluten, da renner mindre av, men det blir dyrt i lengden, når det er 199,- for en liten flaske, og et bør brukes etter hver tur. 

Noen tips for påføring av denne? Kan det være en ide å ha det på en sprayflakse og spraye på støvelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det har en tendens til å renne av så tyder vel det på at læret allerede er mettet av voksen. I følge produkt siden til Alfa for voksen så inneholder den polysiloxane, bivoks og vann. Polysiloxane er bare et annet navn for det vi kaller silikoner, som er vannavstøtende. Så da kan det virke som at læret har nok voks og at voksen fungerer etter hensikten, siden ytterligere voks har tendens til å renne av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (43 minutter siden):

Hvis det har en tendens til å renne av så tyder vel det på at læret allerede er mettet av voksen. I følge produkt siden til Alfa for voksen så inneholder den polysiloxane, bivoks og vann. Polysiloxane er bare et annet navn for det vi kaller silikoner, som er vannavstøtende. Så da kan det virke som at læret har nok voks og at voksen fungerer etter hensikten, siden ytterligere voks har tendens til å renne av. 

Glemte å si at det renner av filla. Selv med lite. Andre væsker trekker jo litt inn i filler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (11 minutter siden):

Kanskje den skiller seg i flaska, og "faststoffet" avleirer seg på bunnen? Jeg regner med at du rister før bruk? Hvis ikke, kanskje det er verdt et forsøk?

 

Har ristet, selvsagt.. men kommer bare melk.. kanskje noe feil med den. 

Den er uansett straks tom.. må kjøpe ny, satser på suksess. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (1 time siden):

Hvis det har en tendens til å renne av så tyder vel det på at læret allerede er mettet av voksen. I følge produkt siden til Alfa for voksen så inneholder den polysiloxane, bivoks og vann. Polysiloxane er bare et annet navn for det vi kaller silikoner, som er vannavstøtende. Så da kan det virke som at læret har nok voks og at voksen fungerer etter hensikten, siden ytterligere voks har tendens til å renne av. 

Men er det nødvendig å bruke det etter hver tur? Alfa sa så til meg.

Har nå brukt støvla på tre turer (to av de var på en overnatting). I skauen. Myr, bekk, gjørme. 

Skyller og fjerner skit når jeg kommer hjem. Lar den tørke. Tatt på LC, latt det tørke. Og så beewax.

Samme prosedyre, dåg uten LC på Eggi støvla. Der sa forøvrig han på Intersport at silkonfri imp.spray i tillegg var gubstig. Korrekt? . På de er jo ikke pløsa av skinn, så kanskje greit der?

 

Er uansett mektig imponert. 

Har blitt blaut med;

Alfa Lyng. (Møkkastøvler)

La Sportiva (som vant DB-test, reklamerte og returnerte da jeg kjøpte Impact)

Hatt noe Mammut som også lakk som dasspapir. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (På 1.11.2020 den 13.31):

Har nå brukt støvla på tre turer (to av de var på en overnatting). I skauen. Myr, bekk, gjørme. 

Skyller og fjerner skit når jeg kommer hjem. Lar den tørke. Tatt på LC, latt det tørke. Og så beewax.

Jeg har nå brukt mine ALFA Impact i omtrent 11 måneder. Jeg har ikke brukt de like mye som jeg vanligvis brukte mine ALFA Walk King. De holdt normalt omtrent 15 måneder før de ble skiftet ut med et nytt par. Med mindre bruk (jeg har kjøpt noen par lette og lave sko i tillegg.), burde Impact holde minst 18 måneder.

Impact skoene ser fortsatt uforskammet nye ut. De er tydelig slitt i kanten av sålen og litt i tuppen av skoen. De er fortsatt helt tette. (Testet i helga.) og det eneste jeg kan klage på er skosnorene som begynner å bli slitt i tuppen.

Jeg har - selvsagt - ikke behandlet skoen så "pent" som beskrevet over. Hadde jeg det, ville jeg ha brukt like mye tid på puss og stell som på tur. (Og min erfaring fra 12-15 par med Walk King, er at vedlikehold IKKE gir utslag i lengre bruk. Såle og Gore-Tex blir like fort utslitt med puss og stell som uten...

Likevel har det blitt mer skopussing av Impact enn "vanlig". Skoene er så pass flotte og gode, at de fortjener å se ut som "nye" en stund til.)

 

PB033079.JPG

PB033080.JPG

PB033081.JPG

PB033082.JPG

PB033083.JPG

PB033084.JPG

Endret av REJOHN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (9 timer siden):

Jeg har nå brukt mine ALFA Impact i omtrent 11 måneder. Jeg har ikke brukt de like mye som jeg vanligvis brukte mine ALFA Walk King. De holdt normalt omtrent 15 måneder før de ble skiftet ut med et nytt par. Med mindre bruk (jeg har kjøpt noen par lette og lave sko i tillegg.), burde Impact holde minst 18 måneder.

Impact skoene ser fortsatt uforskammet nye ut. De er tydelig slitt i kanten av sålen og litt i tuppen av skoen. De er fortsatt helt tette. (Testet i helga.) og det eneste jeg kan klage på er skosnorene som begynner å bli slitt i tuppen.

Jeg har - selvsagt - ikke behandlet skoen så "pent" som beskrevet over. Hadde jeg det, ville jeg ha brukt like mye tid på puss og stell som på tur. (Og min erfaring fra 12-15 par med Walk King, er at vedlikehold IKKE gir utslag i lengre bruk. Såle og Gore-Tex blir like fort utslitt med puss og stell som uten...

Likevel har det blitt mer skopussing av Impact enn "vanlig". Skoene er så pass flotte og gode, at de fortjener å se ut som "nye" en stund til.)

 

PB033079.JPG

PB033080.JPG

PB033081.JPG

PB033082.JPG

PB033083.JPG

PB033084.JPG

11/18 mnd. Kødder du?

Da må du vel gå milevis hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

11/18 mnd. Kødder du?

Da må du vel gå milevis hver dag. 

Det blir noen mil i uka, og for en stor del på stein og grus oppe i heia. (Men egentlig har du rett. Jeg går ikke så langt som jeg tidligere pleide å gjøre. Alderen gjør et utslag, og jeg har nok ikke tatt hensyn til det ved beregning av levetid på skoene. Er jeg heldig vil Impact skoene vare to år, og det skal bli spennende å se hva ALFA vil gjøre når jeg sender de inn - på bakgrunn av "garantiene"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil for det meste bruke de i marka vår/høst, når det er litt bløtt siden det ikke finnes Gore-tex støvler (tekstil/vedlikehokdsfrie) som takler sånne forhold. Blir maaaaange mil da. Har andre solide vinterstøvler. 

Nå har jeg i hvert fall 2 par. Rullere på de, og passe på dem.. så satser jeg på å ha dem en del år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
DenGladeVandrer skrev (På 1.11.2020 den 9.52):

Omsider har lommeboka tillatt at jeg kan kjøpe skikkelige støvler. 

Så nå har jeg både Alfa Eggi og Impact. For første gang kan jeg gå tørrskodd i vått høstskog, uten å tenke over hvor jeg setter beina. 

Hei,

Kan lese setningen over på flere måter - har du kjøpt både Eggi og Impact samtidig, eller hadde du Eggi fra før og har byttet dem med Impact?

Hvis begge samtidig - hva er bakgrunnen for valg av to sko som ser relativt like ut i bruksområde bortsett fra at Eggi er 100g lettere?

Vurderer veldig et par Impact selv for å bytte ut noen helt utslitte Salomon støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Impact i desember og har vel klokket inn ca 20 mil med de i vått vinterterreng. Så langt har de holdt meg god og tørr på føttene!

Snø og skare er veldig slitende på impregneringen og voksblandingen fra Alfa, så der kjører jeg full vask og re-impgregnering + voksblanding etter hver tur. Ellers vil man se at skinnet trekker til seg mye vann etter hvert, dog uten at GTX-membranen har sluppet noe igjennom så langt. Impregneringen jeg bruker er sprayen fra Grangers (https://www.oslosportslager.no/produkt/grangers-footwear-repel-sprayimpregnering-for-sko-40709.aspx)

Under er bilde av skoene etter påsketuren min (ca. 6 mil), samt bilde av resultatet etter ny runde med impregnering og innsetting av voksblanding. Blir som nye hver gang 😁.

IMG_1162.thumb.JPG.6ddc2cc5e14fe0d2badb0578a9a96601.JPG

IMG_1177.thumb.JPG.4ae42131f1282e343ec1ea6fb00403e8.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (9 timer siden):

Hei,

Kan lese setningen over på flere måter - har du kjøpt både Eggi og Impact samtidig, eller hadde du Eggi fra før og har byttet dem med Impact?

Hvis begge samtidig - hva er bakgrunnen for valg av to sko som ser relativt like ut i bruksområde bortsett fra at Eggi er 100g lettere?

Vurderer veldig et par Impact selv for å bytte ut noen helt utslitte Salomon støvler.

Jeg hadde som sagt råd til å kjøpe meg to par. Da kan jeg veksle på. Var så satans lei 🤣vanntette🤣 gårteks-støvler fra Alfa, Mammut, Merell og andre.... som trekker vann som dasspapir når men går duggvåt blåbærlyng.

Men fikk tips om Hoka,,, så kjøpte de også, de er SUPERDIGGE, og de tåler vann. Bruker de for lettere og korte turer, og kjører lær når det er lengre og mer dirty på turene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 timer siden):

Jeg kjøpte meg Impact i desember og har vel klokket inn ca 20 mil med de i vått vinterterreng. Så langt har de holdt meg god og tørr på føttene!

Snø og skare er veldig slitende på impregneringen og voksblandingen fra Alfa, så der kjører jeg full vask og re-impgregnering + voksblanding etter hver tur. Ellers vil man se at skinnet trekker til seg mye vann etter hvert, dog uten at GTX-membranen har sluppet noe igjennom så langt. Impregneringen jeg bruker er sprayen fra Grangers (https://www.oslosportslager.no/produkt/grangers-footwear-repel-sprayimpregnering-for-sko-40709.aspx)

Under er bilde av skoene etter påsketuren min (ca. 6 mil), samt bilde av resultatet etter ny runde med impregnering og innsetting av voksblanding. Blir som nye hver gang 😁.

IMG_1162.thumb.JPG.6ddc2cc5e14fe0d2badb0578a9a96601.JPG

IMG_1177.thumb.JPG.4ae42131f1282e343ec1ea6fb00403e8.JPG

 

Jeg prøver etter beste evne å bruke den medfølgedne leather cream, men den er jo totalt umulig å bruke. Prøver å helle litt på en fille, men det renner jo av. (virker som kluten er teflon)... men jeg kjører da en runde Grangers Beevax, og en med en Grangers waterguard-wax... etter at jeg har vasket av møkka. Ikke brukt e alt for mye, men de holder fukt ute, det skal de ha. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (Akkurat nå):

 

Jeg prøver etter beste evne å bruke den medfølgedne leather cream, men den er jo totalt umulig å bruke. Prøver å helle litt på en fille, men det renner jo av. (virker som kluten er teflon)... men jeg kjører da en runde Grangers Beevax, og en med en Grangers waterguard-wax... etter at jeg har vasket av møkka. Ikke brukt e alt for mye, men de holder fukt ute, det skal de ha. 

 

Hmm, jeg har ikke noe problem med miksen fra Alfa på medfølgende fille. Jeg snur flaska bare over filla og holder den der i noen sekunder så den trekker litt av guffa inn i seg, så gnir jeg den inni læret, gjerne i to runder til det er helt mettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (Akkurat nå):

Hmm, jeg har ikke noe problem med miksen fra Alfa på medfølgende fille. Jeg snur flaska bare over filla og holder den der i noen sekunder så den trekker litt av guffa inn i seg, så gnir jeg den inni læret, gjerne i to runder til det er helt mettet.

Da får jeg skylde på hårfargen min 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for gode og grundige svar. Har veldig lyst på Impact, så tror jeg skal bestille meg et par av disse ja. 

Er det noen som har noen erfaring med Alfa's Impact i forhold til Walk King? Alfa selv sier at Walk King er laget for noe bredere føtter, men leser flere steder på nett at Walk King har litt varierende tilbakemeldinger på kvalitet etter lange turer gjennom myrer og i ulendt terreng utenfor sti, mens Impact later til å være mer robust uten å være så veldig mye tyngre. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (2 timer siden):

Takk for gode og grundige svar. Har veldig lyst på Impact, så tror jeg skal bestille meg et par av disse ja. 

Er det noen som har noen erfaring med Alfa's Impact i forhold til Walk King? Alfa selv sier at Walk King er laget for noe bredere føtter, men leser flere steder på nett at Walk King har litt varierende tilbakemeldinger på kvalitet etter lange turer gjennom myrer og i ulendt terreng utenfor sti, mens Impact later til å være mer robust uten å være så veldig mye tyngre. Anyone?

Jeg er breifota. Impact med tjukke sokker f.eks, ikke noe problem.

Hadde noen serdeles bløte turer i høst. Nema problema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (3 timer siden):

Takk for gode og grundige svar. Har veldig lyst på Impact, så tror jeg skal bestille meg et par av disse ja. 

Er det noen som har noen erfaring med Alfa's Impact i forhold til Walk King? Alfa selv sier at Walk King er laget for noe bredere føtter, men leser flere steder på nett at Walk King har litt varierende tilbakemeldinger på kvalitet etter lange turer gjennom myrer og i ulendt terreng utenfor sti, mens Impact later til å være mer robust uten å være så veldig mye tyngre. Anyone?

Jeg har en "utvekst" (Brukket storetå en gang) på venstre fot, men har ikke noe problem med bredden- Knoken synes likevel godt på skoen - en egen liten bulk. 

 

Jeg mener ikke at Impact er mer "robust" i betydning "Kraftigere eller tykkere", men de tåler mer bruk uten å bli "slappe" Læret er antakelig tynnere enn på Walk King, men tåler mer. Gore-texen er i hvert fall bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er middels bredfotet selv og passer perfekt i Impact-skoene. Skoene klemte litt ubehagelig på ene ankelen når de var ganske nye, men det har myket opp litt (ikke mye) og  det ble fort et glemt problem.
De er romslige for størrelsen sin. Jeg går alltid med doble sokker (tynne linersokker innerst, og tykkere ullsokker utenpå), og dette sitter som støpt i skoene. Jeg kan bare glemme å bruke samme sokkekombinasjonen i andre skotyper med samme størrelse (44).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen - da er Alfa Impact bestilt - gleder meg til å begynne å gå dem forsiktig inn. 

Noen som har noen erfaringer med hvor god innersålen er? Er det behov for å bytte med spesialsåler for riktig demping og fotbuen, eller er disse allerede gode nok fra fabrikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (23 minutter siden):

Takk igjen - da er Alfa Impact bestilt - gleder meg til å begynne å gå dem forsiktig inn. 

Noen som har noen erfaringer med hvor god innersålen er? Er det behov for å bytte med spesialsåler for riktig demping og fotbuen, eller er disse allerede gode nok fra fabrikken?

Grattis!
Jeg synes original-innersålen er god nok i sin simplisitet. Jeg har uansett nå byttet ut innersålen med egne såler fra Sidas for min plattfothet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (3 timer siden):

gleder meg til å begynne å gå dem forsiktig inn. 

Jeg tror muligens du vil få en overraskelse. Mine Impact er de eneste fjellskoene jeg har hatt som ikke trengte å gås inn - og jeg har heller ikke vært spesielt forsiktig med skoene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (37 minutter siden):

Jeg tror muligens du vil få en overraskelse. Mine Impact er de eneste fjellskoene jeg har hatt som ikke trengte å gås inn - og jeg har heller ikke vært spesielt forsiktig med skoene.

 

Wow - nå er forventningene virkelig skrudd i taket her. Gleder meg til hente dem i morgen. Blir tursko i stuen hele uken 😎

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.