Gå til innhold
  • Bli medlem

Glid Pariserpulk


trondka

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å Google, samt søk i forumet her uten hell.

Hva er beste erfaring rundt optimalisering av glid på Pariserpulk? 

Jeg tenker da type rubbing med fint sandpapir, tørrvoks, smelte inn glider, flytende glider, polish etc? (Ikke modifisering med ski etc)

Jeg gikk EXA2019 med ny Pariserpulk uten noe behandling under. Hva burde jeg gjøre før neste tur, for å få best mulig glid på pulken?

 

0BB4B5F7-5957-4CE5-8533-C2F226AC565F.jpeg

AF67CC85-B57A-4EA3-9C92-D9D9FE8C3EEE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for rask oppfølging👍 Jeg har sett den tråden, men oppfatter det som i hovedsak for glassfiberpulk, selv om plast er nevnt. Jeg antar det et forskjellig behandling som gjelder for glassfiber som har gelcoat/høyglans og en plast som kanskje er mer i retning skisåle og dertil behandling. Jeg traff på en kar på fjellet som sa noe rundt å pusse undersiden, men har ikke klart å finne ut hvilken kroning som er lures på sandpapir, samt eventuell topping etter pussing😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har 2 pariserpulke. Den med taudrag bruker jeg inn til hytta og en annen med hjemmsnekret stivt drag til tur. Når baljeplasten på disse pulke blir slitt på skare, grus, stein  mm (sklir ganske bra på gress og marmorflisene på Oslo S), så kommer det noen riper og "hår" lissom på ski.

Pulken sklir klart lettere ved å glatte den med ziehklinge og gi den en gang glider. Enten flytende glider eller voks/alpinvoks. Spørsmålet er hvor lenge det holder. Flytende glider er jo enkelt å ta med og legge på. Endelig er det barne-akebrett trikset med en gang silikone spray under., men det holder ikke særlig lenge. Jeg hadde også en gang noe silikone dekkspray til å pynte sidene på bildekk. Det var veldig bra, men ble også relativt rasl slitt av. 

Så innen seriøs tur tar jeg de verste riper og "hår" med ziehklingen og polere med noe fast glidervoks. Det hjelper noen dager. Sandpapir ville jeg ikke bruke, da det gir ennå flere "hår".

Jeg ser på vekten at du har 49 kg vekt. Det svarer til turen inn til hytta med 40 l parafin + matvarer  + mm. Det trekker mine 2 huskyer som ingenting, hvor jeg bare går og styrer, hvis det da ikke er løs snø og driver.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.