Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er passende størrelse på sekk for dame/jente


eivind018

Anbefalte innlegg

Blitt spurt om hva som er passende størrelse sekk for dame/jente. Som gutt på 180 syns jeg dette et vanskelig å svare på. 

Det er snakk om osprey xena den leveres i 70l og 85l. 

Er det noen ulempe for en person på 165 cm å ha 85l, gitt at rygglengden er riktig og vekten er innenfor et komfortabelt nivå? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er å få hjelp til å måle rygglengde og få en sekk som virkelig passer til henne. Min erfaring er at kunnskapsnivået rundt dette(og annet) er svært varierende fra butikk til butikk. Du må treffe en kyndig person som vet hvordan en sekk skal passe. Jeg tror nettstedet Hekta På Tur har laget en bra forklaring på siden sin, og du finner en del på youtube.  At ryggsekken sitter så optimalt som mulig er viktig, men jeg synes allt over 22-25 kg på ryggen gjør vondt over tid, uansett ryggsekk/tilpasning.

Og når det gjelder volum/liter, vil jeg anbefale 85 Liter, det fylles fort opp.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eivind018 skrev (3 timer siden):

Ja rygglengden er målt med appen. Lurte mest på om en sekk som størrelsesmessig har litt å gå på kan være en ulempe når man ikke er alt for høy. Selv om lengden på sekken er riktig

Det kommer an på hvor volumet er plassert. Dersom det kan strammes inn på sidene når sekken er halvfull er det greit. Alt som stikker over hodet er irriterende. Jeg ville valgt 70 l dersom jeg ikke var helt sikker på at jeg blei å trenge de ekstra litrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.