Gå til innhold
  • Bli medlem

Spot, InReach, Iridium Sat-telefon, EPIRB eller vanlig mobil abbonement?


squidman

Anbefalte innlegg

Jeg sa opp min SPOT abbo for et par år siden, men lurer nå virkelig om det trengs de fleste steder i Norge. Kan se i flere fjernt-liggende fjellstrøk det kan være greit. Samtidig, er mye greiere med Iridium sat-telefon, særlig de nye. Litt i dyreste laget da, særlig abbo. Nå er det et par år siden jeg har brukt SPOT'en, og mange år siden jeg har vært på forum sidene her, sist jeg husker så responderer ikke politi eller redningsmannskapet til SPOT lenger jo mindre de får en telefon tilbake. Er det noen meninger hva som er mest forunuftig, og hva har forandret seg i løpet av de siste 5-6 år siden jeg har vært borte? Det kan jo ha forandret seg siden Covid-19 og frafall av turister også. Er bare etter meninger her, holder meg mest til strøk der det bra mobil dekning. Men ikke alltid. Bror'n har fortsatt en Iridium 9555 som begynner bli skikkelig gammel, men han er ofte i outback Australia uten mobildekning.  Det samme kan ikke sies om Norge, her er det vel mobil dekning omtrent overalt. Jeg pleier gå med mobil, og en gammel samsung arbeids-mobil eller tough mobil. Holder det nå for tiden? Eller er det vert kjøpe inn en EPIRB eller Iridium? Duger SPOT eller InReach til noe lenger? Nei takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Inreach og er av inntrykket at det er tryggere enn spot fordi man kan faktisk kommunisere med SAR-sentralen i USA. Man kan definere omfanget 

av utrykningen og hastegrad. Spot var hvertfall bare et nødsignal og ingen mulighet for å bekrefte falsk alarm etc. Uansett synes jeg Inreach er kurant fordi man kan 

sende melding hjem om det er noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Inreach, kan ikke noe særlig om Spot. Men en erfaring kan jeg dele. August, langtur, møtte en kar litt eldre enn meg  som nettopp hadde fått erstattet sin SPOT da den gamle sloknet av ukjent grunn. Sender "alt ok" meldinger hjem til kona hver dag sa han. Vi hadde en lengre prat, om slikt og fiskemuligheter der vi var. En time etter at han gikk videre for å prøve lykken i et annet vann like ved kom redningshelikopteret. De søkte først i andre enden av vannet jeg stod ved, der teltet hans fortsatt stod, før de fikk øye på meg og landet like ved. De leita etter mannen jeg nettopp hadde snakket med.  Kona hadde slått alarm, hadde ikke hørt fra han på flere dager, men hun hadde nå fått forklart sånn ca hvor han skulle gå før han dro. Jeg pekte og viste på kartet hvor de kunne finne han. De fløy dit. Litt senere på dagen kom han samme vei tilbake, noe stressa og brydd så klart - etter å ha fått uventet besøke av et redningshelikopter. Jeg spurte; får du ikke noen bekreftelse på SPOT-senderen din om at en melding er sent? Jeg ser bare at det blinker når det sendes, sa han, så da antar jeg at meldingen blir sendt. Er slik det alltid har virket og hun har alltid fått meldingen mine før sa han. Men altså ikke den uken. Jeg bytter til Inreach når jeg kommer hjem sa han.

Endret av zimwalker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor sentralt på østlandet, og har merket flere steder at man ikke nødvendigvis trenger å reise så langt inn i skogen før man mister mobildekningen. (F.eks noen km inn i Romeriksåsene) Da er det greit å ha med seg en InReach som ekstra sikkerhet, samt mulighet til å kommunisere med omverdenen. Blir for det meste "Jeg er her og har det bra" meldinger, men det skal vist være greit å få vite det også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim skal du ikke lenger enn til Bymarka for å finne områder uten mobildekning.

Jeg kjøpte en brukt inreach mini i sommer da jeg skulle ei uke i Femundsmarka, sender mest meldinger hjem til kona, fungere utmerket. Enheten bekrefter at meldingen er sendt å hun har mulighet til å svare tilbake. Jeg går endel i fjellet med barn, er da villig til å betale for den ekstra tryggheten jeg føler det er å kunne kommunisere hvis det ikke er mobildekkning.

Hvor mye det er behov for må du nesten finne ut i forhold til område du ferdes i selv. Jeg har en kompis som nekter å ha med seg noe som helst av kommunikasjon dingser på tur, Så mobilen ligger hjemme. Ingen som skal forstyrre han på tur...

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først en nødpeilesender (PLB), men har nå gått helt over til bruk av inReach Mini, rett og slett fordi den har flere funksjoner som kan forebygge en lete-/redningsaksjon.

Eksempel:
Jeg var på tur denne uken til en DNT-hytte hvor jeg ikke hadde vært før, og jeg kom til å gå ca halve turen i mørket. Før avgang så la jeg inn koordinatene til hytten på inReachen slik at jeg i verste fall kunne klare å finne frem til den om jeg havnet helt på villspor. Før jeg gikk fra bilen så satt jeg inReachen på sporing. Det gir muligheten til å senere kunne sette den i TracBack om jeg vil gå tilbake der jeg kom fra (f.eks. hvis det blir dårlig vær, eller jeg blir skadet eller dårlig og ønsker å snu, så har jeg en veldig enkel retur). Da viser inReachen en pil i retning man skal gå til forrige sporpunkt helt til man er tilbake der man startet.

I tillegg så vil de hjemme kunne se nøyaktig hvor jeg er når jeg har sporing slått på. Det kan gi de en trygghet å se at jeg kommer frem på hytten, og det gir meg en trygghet å vite at det er noen som kan følge med. En SOS-knapp eller nødpeilesender virker bare om man er i stand til å slå den på. Skulle jeg være uheldig å ramle ned et fjell eller lignende så vil det gjøre en redningsaksjon enklere når sporingen viser nøyaktig hvor jeg er (ikke sikkert man lever på det tidspunktet, men det gjør uansett lete/redningsaksjonen enklere).

Før avgang har jeg også sagt ifra om hvor jeg skal gå og når jeg forventer å være tilbake. Jeg sender da også en melding når jeg er tilbake til bilen. Men hvis jeg blir forsinket, f.eks. pga. vær, så har jeg mulighet til å sende melding med inReachen hvis det ikke er dekning og fortelle at jeg blir forsinket. Da unngår jeg unødvendig bekymring hjemifra og i verste fall en unødvendig leteaksjon.

I tillegg til dette så bruker jeg inReachen jevnlig til å lagre plasseringen av ting, f.eks. leirplassen hvis jeg skal bevege meg bort fra den i mørket. Og så har man selvsagt GPS-koordinatene som kan stilles inn til å matche koordinatsystemet på papirkart slik at man enkelt kan se hvor man er.

Den store styrken til inReach Mini, som gjør at den ikke er sammenlignbar med SPOT eller en nødpeilesender er at den har toveiskommunikasjon. Så i tillegg til å være en sikkerhet så gjør det livet enklere når man ønsker å kommunisere og ikke har dekning. F.eks. hvis man har parkert langt inne i en dal uten dekning og ikke får start på bilen etter tur, eller har mistet bilnøkler eller hva det måtte være.

Når det er sagt så bruker jeg smarttelefonen til både navigering så lenge det er batteri og til kommunikasjon så lenge det er dekning. Og det hadde sikkert vært nok i 90% av tilfellene, men for meg gir en inReach Mini en ekstra trygghet som også øker turgleden.

Men hvis du vet at det er dekning der hvor du ferdes så er det kanskje mer enn nok med en mobil og en eldre backup (i tillegg til kart og kompass). Hva som "holder" er jo helt individuelt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en SPOT GEN3. Fikk den etter et uhell for noen år siden og i følge kona er det nå obligatorisk turutstyr for meg. Jeg har vært i områder der den ikke har fått inn satelittsignal, men når den har signal har den uten sendt melding som den skal.

Jeg føler på en måte at den dekker mitt behov, så jeg oppgraderer nok ikke med det føste. 

Nå har de jo lansert SPOT GEN4 som vel er det samme som GEN3 i ny drakt, men de har også SPOT X. SPOT X har som inReach 2-veis kommunikasjon så når enhetene sammenlignes blir det mest riktig å gjøre det med InReach vs. SPOT X. 

De er litt forskjellig i bruk og pris og da kommer personlige ønsker og behov inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange plasser jeg er i løpet av et år hvor dekning er ikke eksisterende på mobil. De aller fleste stedene kan dekning oppnås innenfor en times gange, men det hjelper lite om jeg knekker beinet ved et uhell. Så jeg har en inreach jeg bruker på turene mine. Sender jevnlig meldinger hjem sånn at den som er hjemme vet at jeg har det ok. Jeg ser på det som en grei liten ekstra forsikring om jeg skulle være uheldig. 

Har enda til gode å oppleve et sted hvor jeg ikke får sendt ut eller mottatt melding med inreachen

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To andre alternativer er Bivy Stick (https://www.bivy.com/stick) og Zoleo (https://www.zoleo.com/en-us/satellite-communicator/). Disse er toveis-satcom via iridium, men har ikke navigering. Abonemangene er også mer tillpassningsdyktig. Pr i dag har jeg for få døg på tur til at jeg kan forsvare svi av så store summer pr år. Så vidt jeg kan se så vil 3-4 (sommer) mnd Zoleo være mest prisgunstig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (7 timer siden):

To andre alternativer er Bivy Stick (https://www.bivy.com/stick) og Zoleo (https://www.zoleo.com/en-us/satellite-communicator/). Disse er toveis-satcom via iridium, men har ikke navigering. Abonemangene er også mer tillpassningsdyktig. Pr i dag har jeg for få døg på tur til at jeg kan forsvare svi av så store summer pr år. Så vidt jeg kan se så vil 3-4 (sommer) mnd Zoleo være mest prisgunstig. 

Så bra at inreach får litt konkurranse 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det PLB som gjelder. Jeg har en Ocean Signal som er litt større enn en fyrstikkeske. Den henger tilgjengelig på padlevesten eller skulderstroppen på sekken, da er den tilgjengelig om uhellet skulle være ute. Det hjelper ikke å ha sånt i sekken når man ligger med hoften ute av ledd.

Batteritiden på denne er minst 7 år, da skal den inn til service, trykktest og batteriskift. Vanntett til 100 meters dyp. Den sender også radiosignal slik at man blir lettere funnet etter nødsignal med GPS posisjon er sendt ut, også om man flytter seg. Spesielt på sjøen er det helt kritisk, man kan drive langt avgårde. Hverken spot eller inreach kan måle seg med dette i en nødsituasjon.

PLB avgift er ca 500kr året.

Og til navigasjon brukes en vanlig håndholdt GPS, så slipper man å bruke opp batteriet på sin viktigste nødmeldings-enhet.

Ting jeg må lade, og passe på har ett «aktivt» abonnement, blir ikke like ofte med. Denne henger fastmontert på skulderen på padlevesteten det meste av året uten at jeg trenger å tenke på den mer enn å trykke på testknappen en gang i blandt for å sjekke status.

 

https://seatronic.no/ocean-signal-rescueme?gclid=CjwKCAiAtK79BRAIEiwA4OskBvJrl_v1bxpxQeOjHCsd9nvi7uQc_gZYKWtJ7gKN_qO069mEaZ0YsBoC5y4QAvD_BwE

 

(EPIRB er kun til bruk på sjøen, PLB kan brukes overalt).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.