Gå til innhold
  • Bli medlem

14 lange spørsmål fra en som har sett altfor mange nybegynnerguider på youtube.


Dinger

Anbefalte innlegg

Hei,
Har som tittel sier sett enormt mye på youtube og lært en god del, men er nå nesten mer forvirret enn hva jeg var før jeg begynte med dette hengekøye-prosjektet. Har og lest tilbake på dette og andre forum og fått svar, så blir noen delvise repetisjoner i spørsmålene her. Beklager lang post, har så til de grader overtenkt hengekøyelivet.

I tillegg må jeg si at jeg skjønner svarene på mye av det jeg lurer på kommer best med egenerfaring og turer ut i skauen, men da jeg må reise et stykke for et passende område og ikke har bil å frakte utstyr i, håper jeg å luke unna noen feil her.

Køya jeg har er forøvrig en Hennessy Explorer XL asym zip.

Sikkert noen dumme spørsmål her, men setter pris på alle tilbakemeldinger.

Utstyr
Betaler gjerne for kvalitet, uten at jeg dermed vil betale en formue. Lite vekt og størrelse er såklart kjekt, men mest av alt vil jeg ha utstyr som er så anvendelig som mulig. Jo mer av året utstyret kan brukes uten at jeg må kjøpe flere underquilts og tarper, jo bedre, samt jo flere situasjoner utstyret kan brukes i. Et liggeunderlag kan man f.eks bruke på bakken om nødvendig, har man kun underquilt er det dårligere løsning...
Uansett, får inntrykk av at underquilt og et bra oppheng ikke er must have- men løfter turen ganske mange hakk, så det er der jeg satser på å bruke penga.
 

1. Snakeskins – er det hensiktsmessig? Om man har et godt system i ned- og oppakking (henger opp utifra pakkposen, henger opp tarpen først på regnværsdager osv), så slår det meg at snakeskins bare bidrar med mer bulk. Nå har jeg forsåvidt allerede kjøpt snakeskins..

2. Tenker å kjøpe en større tarp enn originalen. Regner med det er bedre alternativer enn Hex-tarpen til Hennessy, men regner med man kan fort ende opp med en tarp som er for stor og ift. teigen? Tenker det hadde vært praktisk med en stor tarp for camp (rom til å lage mat, slappe av osv) man kan brette inn i seg selv om man ikke trenger/har plass til hele/tarp som til dels kan tilpasses teigen.
Foreløpig titter jeg på denne: https://www.revir.no/products/tarp-ripstop-3x4-meter-m-teltplugger

3. Er underquilt virkelig så overlegent som mange mener, eller er det spesielle pads som gjør en like god eller bedre jobb? Og trenger man underquilt-protector?
Mange vids anbefaler en ¾-quilt for mindre vekt og plass. Noen meninger her? Vet ikke hvor mye bulk man sparer, men angår en full quilt er mer anvendelig, og kan justeres på varmere dager.

Har og sett folk som strekker større underquilter rundt hele og bruker den og som overquilt. Vet ikke hvor bra det funker men mtp. plass og vekt virker det praktisk.

Jeg har vært skeptisk til underquilt, virker mer sårbart og utsatt enn noe man har i køya (våte vestlandet...). Selv har jeg bare en del av forsvarets liggeunderlag, men har lest om kondens ved bruk av liggeunderlag.

Uansett så vurderer jeg denne: https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/underquilt-og-liggeunderlag/dd-underblanket-quilt

Skeptisk til liggeunderlag da man ligger på skrå i køya, men har og tittet på disse:
Liker denne da jeg liker hvordan den åpner køya, men er ganske mye dyrere...: https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/underquilt-og-liggeunderlag/klymit-insulated-hammock-v
 

Denne var rimelig på pris: https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/underquilt-og-liggeunderlag/yate-hammock-x-tube

4. Opphenget til Hennessy funker, men er opplagt ikke det mest lettvinte å justere. Skal bytte ut tauet med amsteel continious loop.
Mange klager over at daisychains ikke kan finjusteres, men trenger man ofte å finjustere innen ca 5 cm?
Titter på disse da de virker bra:
https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/opphengstau/kammok-python-strap-opphengstau
https://www.hammocking.no/produkt/hammock/tilbehor/ultralett-daisy-chain

Har i tillegg skjønt at cinch buckles er lettvint, og vurderer en av disse. Om disse er et komplett system eller om jeg må kjøpe tilleggsutstyr er litt uklart for meg.
https://www.hammocking.no/produkt/hammock/tilbehor/cinch-bug
https://www.milrab.no/sea-to-summit-suspension-feste/cat-p/c1000194/p10762824
 

Ellers tar jeg gjerne imot utstyrsanbefalinger som gjør turen bedre. Tau og snorer, kroker og klips..

Til slutt, noen brukstanker/spørsmål:

5. Tenker å henge opp tarpen seperat for å unngå sægg når jeg setter meg i køya, men så en video med en kar som mente at tarpen festet til køya ikke vil sægge om man får en 30 graders heng på køya? Høres merkelig ut for meg, men mulig det stemmer.

Kjører paracord gjennom hele tarpen med prusik knot for å kunne justere tarpen etterhvert som jeg ser hvor køya henger. Ulempen med paracord er riktignok bulk.

I tillegg har jeg oppfattet at det er greit å ha tarpen seperat hvis det regner.
Vet ikke om det er fordeler/ulemper med å henge tarpen over paracord framfor å la den henge under paracord.

6. Har tarpen en inside og utside (tenker på sømmer).

7. Vektbegrensning. Antar denne ligger i køya og ikke i oppheng. Er det slik at man unngår å sitte to i køya en sommerdag? Skal jeg nekte fruen å slå seg ned ved siden av meg? Tåler sikkert litt mer enn oppgitt, men vil ikke risikere å skade køya.

8. Hvordan er det med vind i fot/hodeende, må man bare satse på at man har hengt køya opp riktig og heller ha en plan B ila. natten?

9. Er det noen tommelfingerregler på når man kan sove i bare køya, og til hvilke temperaturer man bør ha underquilt/pad e.l.?

10. Er ridgeline på Hennessy ment å kunne justeres eller har produsenten simpelthen bestemt seg for at den er perfekt?

11. Mange på youtube som har moddet myggnettet på Hennessyen sin, de har fått glidelås på begge sider og kan brette den helt opp og henge den i en pose på enden. Vet ikke hvor vanskelig det vil være å gjøre dette selv, ev. hos en systue, noen som har vært borti dette?

12. Har ett par ekstra hengekøyer typ. park (bedriftsgave, velkomstgave boklubb etc.). Regner med de vil være god nok for camping, men vurderer å bruke til bagasjekøye eller muligens å sy inn dobbellag for liggeunderlag. Noen som har forsøkt noe lignende?

13. 30 graders regla. De 4 gangene jeg har funnet en 30 graders heng på hennessy kommer stumpen alltid i kontakt med bakken, dette selv når jeg henger den godt over hodehøyde. Begynt å lure på om dette ikke er tilfeldig og om det er noe designmessig ang. hvordan Hennessy skal henge sammenlignet med andre. Mange vids hvor folk mener at hennessy skal henges stramt

14. Noen grunner til å ikke pakke køye og underquilt ilag. Tenker blir lettere ved oppsett.

Takker for alle svar.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har nesten samme hengekøye selv :) Men her var det litt flere spørsmål enn jeg har tid til å svare på. En kan studere seg ihjel på youtube. Anbefaler deg å bruke det du har å teste ut hva du liker først.

Ta med deg ett liggeunderlagt og hengekøye, prøv uten å gjøre det for komplisert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Snakeskins er ikke nødvendig. Virker uoversiktlig og kompliserende i mine øyne.

2. Størrelsen på en Tarp er en smakssak. Den bør ikke være for stor heller. Rundt 3.5meter lengde tenker jeg er bra. Bredden er mer opp til deg.

3. En god UQ er overlegent. Og skal du først kjøpe en, kjøp full lengde. Men kjøp en tilpasset til køya. Protector er kjekt om det blåser mye, men ikke nødvendig. Den kan muligens gi litt ekstra varme. 
Gå eventuelt for en tradisjonell UQ, ikke disse kokongene som man pakker seg inn i. 

4. Kjøp et oppheng til både køye og Tarp hos Dutchwaregear.com. Der får du fantastisk flotte løsninger, og tips til hvordan du skal bruke dem. En av mine favorittsider for hengekøye utstyr.

5. Heng det separat. Regner det kan du sette oppe Tarp først, Ref. Punkt 4 med et godt opphengsoppleg for tarpen.

6. Ja. Det bør du se lett. Noen tarper må sømforsegles med en silikonblanding(silikon tynnet med whitesprit pensles på alle sømmer.)

7.  Det må du selv lese deg opp på med utstyret du har. Du bør også tørre å spørre hva kona veier ;)

8. Det blåser sjelden kraftig i skogen. Sørg heller for at treet du henger i er sunt og kraftig.

9. Jeg har aldri hørt om noe som sover i køye i Norge uten isolasjon under og over.

10. Den er perfekt, når du har hengt opp køya perfekt.

11. Nei. Prøv deg fram først. Føler du at dette er et behov, kan du jo vurdere dette senere.

12. Nei Jeg har en egen lomme for ting og tang. Samt at køya er dobbel fra før.

13. Jeg har lite erfaring med henmesy. Høres ut som mye stretch i stoff og oppheng.

14. Prøv deg fram. Men jeg tviler på at det blir lettere.

 

Selv har jeg nesten fullt oppsett fra Warbonnet. Fantastiske køyer, tarper og UQ. Har superfly Tarp, blackbird XLC køye, og custom wooki UQ. 
Originalt oppheng fra WB, men med titan Dutch Clips

Fullt dutch oppheng med hooks og wasp og zing-it til Tarp.

vanlig sovepose

og en eller annen UQ protector.

 

litt fort og gæli, men det er slik jeg har ordnet meg. Jeg synes det fungerer veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Snakeskins er utrolig praktisk. Lynkjapt opp og ned med køye og tarp. Meget oversiktlig og enkelt. Det synes også kona når hun låner Hennessy`n.  Selv bruker jeg en Dream Hammock, custom-sydd til meg og da savner jeg snakeskins. 
 

3. Underquilt er fullstendig overlegent alt du kan legge oppi køya uansett hva det måtte være. Jeg har selv en Incubator fra hammockgear.com og har hatt fra norske Isbjørn. Den sistnevnte vil du ikke ha pga "bulk".  

 

9. Tipper du slipper underquilt/isolasjon under fra 30C og varmere...

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par Hennessy-køyer de siste fem årene og er veldig fornøyd med de både med tanke på utforming, pris og soliditet.

1. Snakeskins er kjekt å ha og jeg bruker min, men ikke nødvendig. En separat tarp gjør eventuelt samme nytten ved regn.

2. Tarpen som følger med fungerer fint til å dekke køya men ikke noe særlig mer. Fungerer dårlig om det regner horisontalt (mye vind). Men da er jeg sjelden på hengekøyetur allikevel. Revir-tarpen blir i største laget for en køye syns jeg- men det er litt smak og behag. Å henge tarpen separat øker utsyn og justeringsmuligheter men blir som oftest at jeg fester den til køya. 

3. Har brukt bamseunderlag og oppblåsbare underlag de årene jeg har brukt min Hennessy-køye men tenker å kjøpe til en Hammock-gear UQ. Noen synes det er fiklete å tilpasse UQ til køya har jeg fått med meg. Om den ikke tetter rundt så slipper den ut varme. Mange bruker oppblåsbare underlag men de kan bli litt glatte. Mange virker fornøyd med klymit tilpasset køye dog. 

4. Jeg digger at man må lære seg en knute for å henge opp Hennessy-køyene. Lurte som deg på å kjøpe til noe for at det skulle gå litt fortere og enklere. Men om jeg bruker ett eller to minutter på å justere køya? Who cares? Jeg er på tur og har ikke hastverk. Det er bare å lage en liten jukseknute først og justere det inn før man lager den endelige knuten som tar cirka ett minutt. 

5. Mange påstander på youtube. Sjekk ut på egenhånd. 

6. Ja, men er ikke kritisk om den skulle havne feil vei i litt duskregn. 

7. Kjøp en egen køye til kona. To normalvektige kan nok sitte i den.

8. Sterk vind og hengekøyer/ tarp er ikke så stas. Finn først og fremst et område i le, eventuelt kjøp en storm-tarp med dører som tar vinden bedre. Å justere på natta er sjelden gøy så sørg for å bardunere godt. 

9. I Norge er det sjelden varmt nok, men om det er tropenatt så klarer man seg sikkert med et tynt teppe. 

10. Ridgeliner på ferdigmonterte køyer er vel ikke ment for å justeres. 

11. Er et firma i USA som gjør dette, men har ikke tenkt på myggnettingen som et stort problem. Er vel nesten enklere å selge køya du har på Finn og kjøpe en ny med avtagbar netting som WB, Chameleon eller Lesovik feks. 

12. Kjøp heller en ny køye eller en UQ. 

13. Heng køya høyere og eventuelt strammere. Det er ridgelinen som bestemmer dette og den er det ikke særlig slakk i. 30 vinkelen er vel når du ligger i køya og ikke før. 

14. Valgfritt. 

Dette beste tipset er å dra ut på overnattingsturer og få egne erfaringer før du eventuelt justerer med nytt utstyr. Warbonnet, Chameleon, Dream Hammocks og Lesovik lager også bra køyer. Eller kanskje en litt annen løsning som Lawson Hammock eller Amok? Køyene virker å holde seg bra i pris på Finn. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinger skrev (På 28.10.2020 den 8.56):

Hei,
Har som tittel sier sett enormt mye på youtube og lært en god del, men er nå nesten mer forvirret enn hva jeg var før jeg begynte med dette hengekøye-prosjektet. Har og lest tilbake på dette og andre forum og fått svar, så blir noen delvise repetisjoner i spørsmålene her. Beklager lang post, har så til de grader overtenkt hengekøyelivet.

I tillegg må jeg si at jeg skjønner svarene på mye av det jeg lurer på kommer best med egenerfaring og turer ut i skauen, men da jeg må reise et stykke for et passende område og ikke har bil å frakte utstyr i, håper jeg å luke unna noen feil her.

Køya jeg har er forøvrig en Hennessy Explorer XL asym zip.

Sikkert noen dumme spørsmål her, men setter pris på alle tilbakemeldinger.

Utstyr
Betaler gjerne for kvalitet, uten at jeg dermed vil betale en formue. Lite vekt og størrelse er såklart kjekt, men mest av alt vil jeg ha utstyr som er så anvendelig som mulig. Jo mer av året utstyret kan brukes uten at jeg må kjøpe flere underquilts og tarper, jo bedre, samt jo flere situasjoner utstyret kan brukes i. Et liggeunderlag kan man f.eks bruke på bakken om nødvendig, har man kun underquilt er det dårligere løsning...
Uansett, får inntrykk av at underquilt og et bra oppheng ikke er must have- men løfter turen ganske mange hakk, så det er der jeg satser på å bruke penga.
 

1. Snakeskins – er det hensiktsmessig? Om man har et godt system i ned- og oppakking (henger opp utifra pakkposen, henger opp tarpen først på regnværsdager osv), så slår det meg at snakeskins bare bidrar med mer bulk. Nå har jeg forsåvidt allerede kjøpt snakeskins..

2. Tenker å kjøpe en større tarp enn originalen. Regner med det er bedre alternativer enn Hex-tarpen til Hennessy, men regner med man kan fort ende opp med en tarp som er for stor og ift. teigen? Tenker det hadde vært praktisk med en stor tarp for camp (rom til å lage mat, slappe av osv) man kan brette inn i seg selv om man ikke trenger/har plass til hele/tarp som til dels kan tilpasses teigen.
Foreløpig titter jeg på denne: https://www.revir.no/products/tarp-ripstop-3x4-meter-m-teltplugger

3. Er underquilt virkelig så overlegent som mange mener, eller er det spesielle pads som gjør en like god eller bedre jobb? Og trenger man underquilt-protector?
Mange vids anbefaler en ¾-quilt for mindre vekt og plass. Noen meninger her? Vet ikke hvor mye bulk man sparer, men angår en full quilt er mer anvendelig, og kan justeres på varmere dager.

Har og sett folk som strekker større underquilter rundt hele og bruker den og som overquilt. Vet ikke hvor bra det funker men mtp. plass og vekt virker det praktisk.

Jeg har vært skeptisk til underquilt, virker mer sårbart og utsatt enn noe man har i køya (våte vestlandet...). Selv har jeg bare en del av forsvarets liggeunderlag, men har lest om kondens ved bruk av liggeunderlag.

Uansett så vurderer jeg denne: https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/underquilt-og-liggeunderlag/dd-underblanket-quilt

Skeptisk til liggeunderlag da man ligger på skrå i køya, men har og tittet på disse:
Liker denne da jeg liker hvordan den åpner køya, men er ganske mye dyrere...: https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/underquilt-og-liggeunderlag/klymit-insulated-hammock-v
 

Denne var rimelig på pris: https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/underquilt-og-liggeunderlag/yate-hammock-x-tube

4. Opphenget til Hennessy funker, men er opplagt ikke det mest lettvinte å justere. Skal bytte ut tauet med amsteel continious loop.
Mange klager over at daisychains ikke kan finjusteres, men trenger man ofte å finjustere innen ca 5 cm?
Titter på disse da de virker bra:
https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/opphengstau/kammok-python-strap-opphengstau
https://www.hammocking.no/produkt/hammock/tilbehor/ultralett-daisy-chain

Har i tillegg skjønt at cinch buckles er lettvint, og vurderer en av disse. Om disse er et komplett system eller om jeg må kjøpe tilleggsutstyr er litt uklart for meg.
https://www.hammocking.no/produkt/hammock/tilbehor/cinch-bug
https://www.milrab.no/sea-to-summit-suspension-feste/cat-p/c1000194/p10762824
 

Ellers tar jeg gjerne imot utstyrsanbefalinger som gjør turen bedre. Tau og snorer, kroker og klips..

Til slutt, noen brukstanker/spørsmål:

5. Tenker å henge opp tarpen seperat for å unngå sægg når jeg setter meg i køya, men så en video med en kar som mente at tarpen festet til køya ikke vil sægge om man får en 30 graders heng på køya? Høres merkelig ut for meg, men mulig det stemmer.

Kjører paracord gjennom hele tarpen med prusik knot for å kunne justere tarpen etterhvert som jeg ser hvor køya henger. Ulempen med paracord er riktignok bulk.

I tillegg har jeg oppfattet at det er greit å ha tarpen seperat hvis det regner.
Vet ikke om det er fordeler/ulemper med å henge tarpen over paracord framfor å la den henge under paracord.

6. Har tarpen en inside og utside (tenker på sømmer).

7. Vektbegrensning. Antar denne ligger i køya og ikke i oppheng. Er det slik at man unngår å sitte to i køya en sommerdag? Skal jeg nekte fruen å slå seg ned ved siden av meg? Tåler sikkert litt mer enn oppgitt, men vil ikke risikere å skade køya.

8. Hvordan er det med vind i fot/hodeende, må man bare satse på at man har hengt køya opp riktig og heller ha en plan B ila. natten?

9. Er det noen tommelfingerregler på når man kan sove i bare køya, og til hvilke temperaturer man bør ha underquilt/pad e.l.?

10. Er ridgeline på Hennessy ment å kunne justeres eller har produsenten simpelthen bestemt seg for at den er perfekt?

11. Mange på youtube som har moddet myggnettet på Hennessyen sin, de har fått glidelås på begge sider og kan brette den helt opp og henge den i en pose på enden. Vet ikke hvor vanskelig det vil være å gjøre dette selv, ev. hos en systue, noen som har vært borti dette?

12. Har ett par ekstra hengekøyer typ. park (bedriftsgave, velkomstgave boklubb etc.). Regner med de vil være god nok for camping, men vurderer å bruke til bagasjekøye eller muligens å sy inn dobbellag for liggeunderlag. Noen som har forsøkt noe lignende?

13. 30 graders regla. De 4 gangene jeg har funnet en 30 graders heng på hennessy kommer stumpen alltid i kontakt med bakken, dette selv når jeg henger den godt over hodehøyde. Begynt å lure på om dette ikke er tilfeldig og om det er noe designmessig ang. hvordan Hennessy skal henge sammenlignet med andre. Mange vids hvor folk mener at hennessy skal henges stramt

14. Noen grunner til å ikke pakke køye og underquilt ilag. Tenker blir lettere ved oppsett.

Takker for alle svar.

 

 

 

 

1) Snakeskins er kjekt å ha til duken, spesielt når man henger opp eller tar ned i vind. Jeg bruker det ikke på køya, og jeg pakker vått og tørt hver for seg.

2) Bruk så stor duk som du føler at du kan bære. Jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg har tenkt "Å, nå skulle jeg ønske duken min var litt mindre!"

3) Underdyne er den beste løsningen for underisolasjon. "Pod"-systemer er best egnet hvis behovet for isolasjon trumfer behover for komfort.

4) Daisychains funker utmerket.

5) Heng dem opp med hvert sitt oppheng. Det er langt mer behagelig å kunne henge opp duken før køya når det regner.

6) Det kommer an på duken, men det har normalt ingen praktisk betydning.

7) Oppgitt vektbegrensning på køyestoff er gjerne en komfortgrense, ikke maks lasteevne. På oppheng angir det som regel maks lasteevne, med en viss sikkerhetsmargin, ved 30 graders heng.

8.) En duk man kan lukke kortendene på er gull verdt.

9) Underisolasjon er obligatorisk uansett. Over kan sløyfes om man syns det blir varmt.

10) Den er ikke justerbar, men om man vil korte den inn kan man surre den rundt en karabiner el.

11) Lettere, behageligere og, antagelig, billigere å kjøpe en køye med avtagbart myggnett.

13) Det er 30 grader _før_ man setter seg i den. Jo lengre fra hverandre trærne er, jo høyere må opphenget for å få riktig høyde på køya. Blir køya hengende for lavt når opphenget er så høyt du rekker bør du finne trær som er nærmere eller ta med stige. Hennessy sa tidligere at køyene deres skulle strammes helt opp, men har gått bort fra det de senere år.

14) Det går fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar på spm. 1:

Jeg har en Hennessy Explorer Deluxe ZIP. Til denne har jeg SuperShelter 4-Season Insulation System # 2 Zip (som jeg vil kalle "lett 3-sesongs", ikke 4-sesongs som navnet skulle tilsi) og Zip UnderCover #2. Jeg har også OverCover, men har ikke brukt det. Med min 3 sesongs dunpose kan jeg da sove ned til ca. 0 grader C uten mer isolasjon. Alt dette (inklusive overseilet som følger med køya samt 2 stk Oversize Mesh Pockets XL som henger klare inni  køya på mønelina) går inn i SnakeSkins XXL (som er større enn de som fulgte med køya). jeg har også en UQ som jeg har brukt utenpå dette igjen for kaldere forhold. Jeg har ikke testet hvor langt det går ned i temperatur, men denne må selvsagt pakkes separat.

Når jeg skal pakke ut køya binder jeg hver ende til et tre og drar til side SnakeSkins-ene. Deretter fester jeg de to bardunene til overseilet (klipser eventuelt poå UQ underst), slenger inn posen og legger meg oppi. Ferdig! Når jeg pakker sammen tar jeg ut posen, løsner de to bardunene, drar tilbake de to SnakeSkins-ene og binder løs køya. Ferdig! SnakeSkins-ene fungerer også som avledning for vann under regnvær fordi de går litt inn på spissen av overseiler.

Hvis det regner klipser jeg av overseilet i det jeg drar over SnakeSkins-ene og pakker dette for seg. Jeg har også et større overseil jeg kan ta med meg som er pakket inn i de originale SnakeSkins-ene som fulgte med køya. Vil jeg bruke det kan jeg binde hver ende fast i et tre, dra til side SnakesSkins-ene, feste bardunene (4 stk) og så slå opp køya under dette. Da kan jeg i så fall la de originale overseilet bli hjemme (men det gjør forsåvidt ingen ting om det er der det også, rent bortsett fra at det veier noen gram da).

Så er SnakeSkins hensiktsmessig? Ja, jeg synes det. Til slik jeg liker å bruke køya. Andre har andre måter å gjøre dette på, så dette er bare et synspunkt, ingen fasit.

;-)

Endret av Skogens Stønn
presisering
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Jeg har vært veldig fornøyd med Hegn som du tenker på. JEg synes forholdet melom soliditet, tyngde og funksjon er bra. I tillegg kommer den med lange nok barduner til at jeg sliper å skjøte til mine måter å rigge på. Og mange nok barduner også. 

Kompis har i sommer brukt en variant der han har hatt den litt "asymetrisk" over køya (vi bruker riktignok amok som henger "på tvers" og har plugget enden av køya i bakken på dagtid og løftet den lange enden av tarpen for å få større område "under tak". Hra fungert utmerket og han hadde vel nær 40 netter på den plassen i sommer. 


Selv har jeg vel 4 Hegn nå så hele familien kan ha hver sin og det gjør det hele meget fleksibelt på hengeturer uansett hvor mange som er med: 

https://www.instagram.com/p/CC1K-fojgsg/

https://www.instagram.com/p/CCCVXSQj0pm/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
SnorreL skrev (På 29.10.2020 den 7.10):

3. Underquilt er fullstendig overlegent alt du kan legge oppi køya uansett hva det måtte være. Jeg har selv en Incubator fra hammockgear.com og har hatt fra norske Isbjørn. Den sistnevnte vil du ikke ha pga "bulk".  

Kan du utdype hva du mener med bulk her?

Tok et par minutter, så skjønte jeg at med bulk så mener du stort volum og vekt :)

Endret av TorbjørnJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker..

Kom deg ut. 

Prøv den hengekøya. 

Det du trenger i første omgang er hengekøya, sovepose, liggeunderlag. Torp hvis regn eller om du trenger lyddemping for å sove. 

Jeg har aldri brukt underquilt forresten, har ikke råd og er motstander av å ha 3567457 gjenstander til hvert sitt bruk. Liggeunderlag funker fint og det retter opp flaten du ligger på. Vinterstid har jeg med et saueskinn oppi der også. 

Er det varmt så har vi sovet uten underlag. Så nå har du hørt om en @tronn 😜 

 

Men viktigste poenget mitt, ikke gruble så mye, bare kom deg ut og prøv. 

 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.