Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket dyr har gjort dette - opprotet mose og lav på bergknauser?


Fjell64

Anbefalte innlegg

På lørdag var jeg ut gikk en tur til Kolsåsputten, da jeg la merke til at mose og lav på flere bergknauser langs stien var helt opprevet i småbiter i store felter. Det var ikke der sist, da jeg var der i midten av september. Og da jeg streifet en runde i terrenget rundt tjernet, så oppdaget jeg det samme på bergknauser langt unna stien. Prøvd å søke litt, det nærmeste jeg kom et svar var beskrivelsen under bilde nr 6 i en artikkel om vegetasjon på nakent berg i Artsdatabanken. Der var forklaringen at det kunne var smågnagere som hadde holdt på under snøen om vinteren. Men dette har skjedd nylig, men det virker rimelig at det kan ha vært smågnagere på jakt etter mat i mosen. Men hvilket dyr? 

 DSC_2143.thumb.jpg.590074526b5c6df7b091d9bd1e5b4dcc.jpg

DSC_2149.thumb.jpg.8f337770c2e23923c23b084a1ad32eac.jpg 

Endret av Fjell64
Rettelse i teksten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å vite det sikkert så ville jeg tippe på fugler, og kanskje svarttrost. Den leter etter mat under tørt løv og lignende og  slenger da diverse planterester rundt om kring, Men det ser ut til å være svært systematisk  arbeid, trosten er litt mer tilfeldig i sin aktivitet, så det er ikke godt å si hvem eller hva det kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en elg på besøk i hagen i fjorvinter. Det var mye sne, så den kom ned til bebyggelsen for spise knopper av busker og trær, og hva den nå måtte finne lettere tilgjengelig i folks hager. Den "danset" da i sirkel på stedet på bakken og sparket da opp og snudde den mosekledde plenen som lå under sneen. Det ble en slags sirkel av det til slutt. Men kantene på det bildet du legger frem her er jo svært rette, og så nøyaktig er nok ikke elgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (På 26.10.2020 den 22.14):

Der var forklaringen at det kunne var smågnagere som hadde holdt på under snøen om vinteren. Men dette har skjedd nylig, men det virker rimelig at det kan ha vært smågnagere på jakt etter mat i mosen. Men hvilket dyr? 

Kan det ha vært skoglemen?: https://no.wikipedia.org/wiki/Skoglemen

www.ostlendingen.no/solor/nyheter/solor/smagnagerne-herjer/s/2-2.2757-1.6190131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Skoglemen virker som en meget aktuell kandidat. Opptil 90% av kosten består av mose, som den også hamstrer til vinteren. Leste andre plasser at det kan gå hardt utover utbredelsen av mose i toppår for skoglemen. Og i følge den svenske Wikipedia artiklen skaper de karakteristiske  snauspiste flekker i mosedekket. Har også vært innom tanken på hjortedyr med en eller annen form for markeringsbehov, som foreslått av andre her. Eller fugl på matjakt som også foreslått. Men skoglemen ser til å være den mest aktuelle kandidaten. Skal se om jeg får postet spørsmålet hos "Spør en biolog" også. Spennede sak dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (12 timer siden):

Hadde det vært i mitt område ville jeg antatt at det var buhunder på musejakt. "Leave no trace" er umulig der buhunder ferdes (egen erfaring, som har to). 😁

Hei

Buhunde er alt for smarte til å grave på sådan fjellgrunn😜 Hadde buhund i 17 år tidligere.

Jeg antar at det er ved Kolsås, Bærum? Jeg - eller rettere mine 2 nåværende huskyer - pleier effektivt å nedlegge alt gnagerbytte og de er da ikke kommet over skoglemen i Bærumsmarka, men det kan da være. Til gjengjeld er det rådyr der ved Kolsås, men de har vel egentlig brunst om sommeren? Men det kan være revir markering.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (5 timer siden):

Hei

Buhunde er alt for smarte til å grave på sådan fjellgrunn😜 Hadde buhund i 17 år tidligere.

Jeg antar at det er ved Kolsås, Bærum? Jeg - eller rettere mine 2 nåværende huskyer - pleier effektivt å nedlegge alt gnagerbytte og de er da ikke kommet over skoglemen i Bærumsmarka, men det kan da være. Til gjengjeld er det rådyr der ved Kolsås, men de har vel egentlig brunst om sommeren? Men det kan være revir markering.

Elgen

Jeg må tilstå at jeg selv er skyldig i å hente store, myke moseflak. De fungerer nemlig veldig bra som underlag for et liggeunderlag av typen skum ved overnatting under åpen himmel eller tarp. Bare å riste ut eventuelle kongler, kvist, mus og maur, bre det ut på liggeplassen i ønsket tykkelse og plassere bamseunderlaget oppå,  :)

PS: Det lønner seg å sjekke om mosen er noenlunde tørr.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SteinarL skrev (På 27.10.2020 den 14.05):

Mest sannsynlig en vusvol. De trekker over fjellet på denne tiden av året:

Vusvol-trekk frå Sunnmøre over Sognefjellet til Austlandet

image.png.db9d57b75aef0c5d0bfe8ffd50b3a427.png

Er vusvollen i slekt med den skotske haggisen? Den ligner litt.

9gm14Es.jpg

829672ee6c79097ab73f479572f00c85_large.jpg

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (På 28.10.2020 den 0.39):

Skoglemen virker som en meget aktuell kandidat. Opptil 90% av kosten består av mose, som den også hamstrer til vinteren. Leste andre plasser at det kan gå hardt utover utbredelsen av mose i toppår for skoglemen. Og i følge den svenske Wikipedia artiklen skaper de karakteristiske  snauspiste flekker i mosedekket. Har også vært innom tanken på hjortedyr med en eller annen form for markeringsbehov, som foreslått av andre her. Eller fugl på matjakt som også foreslått. Men skoglemen ser til å være den mest aktuelle kandidaten. Skal se om jeg får postet spørsmålet hos "Spør en biolog" også. Spennede sak dette. 

Etter å ha søkt på nettet og lest litt mer denne uken, så må nok skoglemen frikjennes, siden den gresser på toppen av mosen og ikke river den opp som her. Og det er massevis av mose ellers i området, så det virker rart de skulle bare skulle oppsøke mose på toppen av bergknauser og sva, hvor den vil være utsatt for rovfugler, når den kan beite i skjul i blåbærlyngen. Da er nok forslaget om fugler langt mer sannsynlig.

awesomevicc skrev (På 28.10.2020 den 9.10):

Hos oss er det skjærer og kråker som gjør slik, iallefall på plenen til foreldrene mine (som stort sett bare er mose).

Fuglevennen var det en som stilte spørsmål om hvorfor skjærer hakker opp mosen og kaster den utover i store mengder. Og svaret fra ornitologen var at det sannsynligvis var for å finne insekter og insektlarver som lever under mosen. Jeg fant et bilde fra England av en svarttrost som river opp mose på insektsjakt på bloggen til en fugletitter. Der borte er også fugler kjent for å skape problemer for huseiere, siden fuglene river løs mose på taket som tetter takrennene, i jakt på insekter, Og her er en video fra Canada med kråker som river opp en plen i jakten på billelarver  som lever av planterøtter, det samme type bille er et problem her i Europa også hvor de opprinnelig kommer fra:

image.png.c570f24f7dcf6d4bbef696a9a6191b13.png

Så det er nok tilsvarende som har foregått her opp rundt Kolåsputten, selv om det nok er andre typer insekter eller larver de jakter på. Men i Canada er også stinkdyr og vaskebjørn med i jakten etter larvene. Og her i Europa blant annet grevling. Men ut fra bildene jeg fant så det ut til at grevlingen rev av større flak, mens fuglene nok mer river det opp i små biter. I åpningsinnlegget refererte jeg også til et bilde i Artsdatabanken, hvor teksten anga at mosen kunne være revet opp av smågnagere i løpet av vinteren. Men ut fra bildet så er det veldig likt det jeg observerte, så det kan like godt være gjort av fugler på høsten før snøen kom. Jeg var opp igjen rundt Kolsåsputten i går og tok en grundigere sjekk i området. Og da fant jeg mange flere områder i tillegg til det jeg tilfeldigvis så da jeg var der sist. Blant annet store felter på begknausene og svaene nedenfor stien. Jeg gikk også opp på et høydedrag sørøst for Kolsåsputten, der jeg fant enda mere. Blant annet en hel rygg i nesten 40 meters lengde der mosen var hakket opp. 

Endret av Fjell64
Rettelser teksten.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.